Jako redaktor zajmuję się głównie kinem polskim i europejskim. Rodzime produkcje coraz częściej zasługują na promocję, choć nie mają takich "łokci" jak hollywoodzka maszyna. Rzucam więc do walki wszystkie swoje klawiatury i spróbuję to zmienić ;) Prywatnie jestem filmożercą, ale umiarkowanym kinomaniakiem (nie znoszę zapachu popcornu, gdyby nie on, zdecydowanie częściej chodziłbym do kina). W zamian buduję własne kino, gdzie zgromadziłem już ok. 5 tys. pozycji, w tym tysiąc polskich. Na fdb.pl od wiosny 2007 r.

Polskie filmy na ekranach europejskich i światowych kin! 4

Zastanawialiście się czasem czy ktoś na świecie ogląda polskie filmy? A jeśli ogląda, to które? Otóż, wyobraźcie sobie, że owszem oglądają i to m.in. w Szwajcarii, Brazylii, Francji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii, Hiszpanii czy Danii.

Okazuje się bowiem, że w 2016 roku, przynajmniej w pierwszym jego kwartale, całkiem sporo polskich filmów trafiło do regularnej dystrybucji kinowej za granicą. Lwia część z nich to filmy współfinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej. Już od jakiegoś czasu (a co najmniej od roku) można zauważyć, że polskie kino powoli i z mozołem, ale wraca na należne mu miejsce w światowej kinematografii. Być może powiecie, że jestem niepoprawnym optymistą, ale jest kilka oznak, że w polskim filmie, po latach bylejakości, jednak idzie ku lepszemu.

Jakież to oznaki? Ano chociażby Oscar dla Idy, kilkanaście nagród dla kilku innych polskich produkcji na różnych festiwalach (np. entuzjastycznie przyjęte Córki Dancingu na ostatnim Sundance), do tego bardzo niewielki wybór filmów do nagrody Węży 2016 (albo raczej antynagrody, wszak Wężem nagradza się najgorsze polskie produkty filmopodobne), a teraz fakt, że coraz więcej rodzimych produkcji trafia do regularnej dystrybucji nie tylko europejskiej, ale także światowej. A przecież to nie jest nasze ostatnie słowo, kilka ciekawych filmów jest właśnie w produkcji i już choćby po wysoko ocenionych scenariuszach przez PISF na etapie rozpatrywania wniosków o dofinansowanie, można zakładać, że przynajmniej kilka z nich może się okazać bardzo udanymi.

Ale wróćmy do tego co już powstało i zyskało dystrybutorów poza granicami naszego kraju. Jednym z tych najbardziej "rozchwytywanych" jest, co chyba nikogo raczej nie zdziwi, Body/Ciało. Film w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej w 2016 roku wszedł na ekrany kin już w 4 krajach. 7 stycznia odbyła się premiera kinowa w Szwajcarii, gdzie film był dystrybuowany przez firmę Trigon Film. 21 stycznia Body/Ciało trafiło na ekrany kin w Brazylii, gdzie za dystrybucję filmu odpowiadała firma Supo Mungam Films. Body/Ciało mogli oglądać również widzowie w Danii – tutaj od 21 stycznia film był dystrybuowany przez firmę Reel Pictures. W lutym film laureatki Srebrnego Niedźwiedzia za reżyserię na zeszłorocznym Berlinale, wszedł do regularnej dystrybucji kinowej na Węgrzech, gdzie za jego rozpowszechnianie odpowiadała firma Vertigo Media.

Body/Ciało Małgorzaty Szumowskiej w sumie wejdzie do zagranicznej dystrybucji kinowej aż w 25 krajach. W 2015 roku film trafił na ekrany kin w Niemczech i we Włoszech, gdzie spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem widzów i krytyków filmowych. Film był również wyświetlany w 2015 roku w kinach m.in. w Serbii, Turcji i Kolumbii.

10 lutego 2016 roku na ekrany kin we Francji weszły Niewinne (Les innocentes) w reżyserii Anne Fontaine. Za dystrybucję filmu we Francji odpowiada firma Mars Films. Międzynarodowa koprodukcja z polskim udziałem została bardzo dobrze przyjęta we Francji zarówno przez krytyków filmowych jak i widzów – na film do kin wybrało się ponad 600 000 osób. W marcu 2016 film trafił również do dystrybucji kinowej w Belgii i w Holandii. W obu krajach film dystrybuuje firma Imagine.

Od 17 lutego widzowie we Francji mogą również oglądać inną francusko-polską koprodukcję Znam kogoś, kto Cię szuka (Crache-Coeur) – fabularny debiut w reżyserii Julii Kowalski. Za dystrybucję filmu we Francji odpowiada firma Zootrope Films.

Z kolei film Bogowie w reżyserii Łukasza Palkowskiego wszedł na ekrany kin w Hiszpanii 19 lutego 2016. Hiszpański tytuł filmu to Dioses. Hiszpańskim dystrybutorem filmu jest firma Surtsey Films.

Plakat filmu Intruz w Wielkiej Brytanii. Fot. Soda Pictures

11 marca 2016 roku na ekrany kin w Wielkiej Brytanii weszła międzynarodowa koprodukcja z polskim udziałem Intruz (The Here After, Efterskalv) w reżyserii Magnusa von Horna. Dystrybutorem filmu jest Soda Pictures.

Debiut Magnusa von Horna, którego światowa premiera odbyła się w ramach prestiżowej sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors’ Fortnight) podczas 68. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, 20 listopada 2015 roku wszedł również na szwedzkie ekrany dystrybuowany przez firmę TriArt Film. Norwegowie mogli oglądać Intruza od 4 grudnia 2015 roku, gdzie był dystrybuowany przez firmę Mer Film.

W Bułgarii natomiast 18 marca na ekrany kin wszedł film Karbala w reżyserii Krzysztofa Łukaszewicza. Bułgarskim koproducentem i dystrybutorem jest firma Miramar Film.

Fabularny debiut filmowy Marcina Koszałki Czerwony pająk jest pokazywany na ekranach czeskich kin od 24 marca 2016 roku. Za dystrybucję filmu w Czechach odpowiada firma A-Company. Tego samego dnia na ekrany kin w Czechach trafiła czesko-polsko-słowacka koprodukcja Ja, Olga Hepnarova w reżyserii Tomáša Weinreba i Petra Kazdy, z Michaliną Olszańską w roli głównej. Czeskim dystrybutorem filmu, którego światowa premiera odbyła się w ramach sekcji Panorama na tegorocznym Berlinale, jest Bontonfilm.

Maciej Stuhr w filmie Czerwony Kapitan. Fot. A-Company

Miesiąc temu, a dokładnie 10 marca 2016 roku na ekrany kin w Czechach i na Słowacji weszła czesko-słowacko-polska koprodukcja Czerwony Kapitan w reżyserii Michala Kollára, z Maciejem Stuhrem w roli głównej. Czeskim dystrybutorem jest A-Company. Za dystrybucję filmu na Słowacji odpowiada Forum Film. Obraz wzbudził ogromne zainteresowanie widzów i pobił rekord otwarcia na Słowacji.

Natomiast 31 marca na ekrany kin w Danii trafił film Carte Blanche w reżyserii Jacka Lusińskiego. Duński tytuł filmu to Professor Bieliks hemmelighed. Dystrybucją filmu w Danii zajmuje się firma Reel Pictures.

Mamy też informacje jak zagraniczna dystrybucja polskich filmów będzie wyglądała w drugim kwartale 2016 roku. I tak od 1 kwietnia widzowie w Wielkiej Brytanii mogą oglądać w kinach film Papusza w reżyserii Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauzego (dystrybucja New Wave Films). Film był już dystrybuowany za granicą m.in. w Danii, Hiszpanii, Japonii, Niemczech i Szwecji, gdzie ukazał się również na płycie DVD.

Plakat filmu Papusza w Wielkiej Brytanii. Fot. New Wave Films

Od 8 kwietnia na ekranach wybranych kin oraz w dystrybucji internetowej (itunes) w Stanach Zjednoczonych pojawił się film 11 minut w reżyserii Jerzego Skolimowskiego.

14 kwietnia na ekrany kin na Słowacji wejdzie Ja, Olga Hepnarova, a 12 maja rozpocznie się dystrybucja kinowa filmu Demon w reżyserii Marcina Wrony w Brazylii. Za dystrybucję filmu będzie odpowiadała firma Supo Mungam Films.

W czerwcu widzowie we Francji będą mogli wybrać się do kina na Intruza Magnusa von Horna (dystrybucja Nour Films, premiera 1.06), a mieszkańcy Tajwanu kupić film Carte Blanche w reżyserii Jacka Lusińskiego na płytach DVD.

Źrodło: PISF

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…