Jako redaktor zajmuję się głównie kinem polskim i europejskim. Rodzime produkcje coraz częściej zasługują na promocję, choć nie mają takich "łokci" jak hollywoodzka maszyna. Rzucam więc do walki wszystkie swoje klawiatury i spróbuję to zmienić ;) Prywatnie jestem filmożercą, ale umiarkowanym kinomaniakiem (nie znoszę zapachu popcornu, gdyby nie on, zdecydowanie częściej chodziłbym do kina). W zamian buduję własne kino, gdzie zgromadziłem już ok. 5 tys. pozycji, w tym tysiąc polskich. Na fdb.pl od wiosny 2007 r.

[Pięć Smaków] Train to Busan, koreański blockbuster roku, w programie Korponocy 1

Tegoroczny maraton dla ludzi ciężkiej pracy na 10. Pięciu Smakach to trzy wyjątkowe filmy – wielki zombie-hit z Korei Południowej, japoński kandydat do Oscara i znakomita tajska komedia.

Scena z filmu Ostatni pociąg, reż. Yeon Sang-ho.

Podczas zeszłorocznej Korponocy kino Muranów zapełniło się do ostatniego fotela. Filmy prezentowane w tym roku wyprowadzą bohaterów z ciasnych labiryntów biurowych boksów: przed zupełnie nowymi wyzwaniami staną niepotrzebujący snu freelancer, boksująca się z rzeczywistością dziewczyna i egoistyczny manager, który tabele Excela zamienia na walkę z hordami zombie w pędzącym przez Koreę pociągu.

Motywem wiodącym wieczoru są tym razem nie tylko przepuszczone przez filmowe konwencje realia życia współczesnych pracowników, ale także ich – szeroko rozumiane – zmagania z rzeczywistością. W programie znajdzie się nowa produkcja nagrodzonego na 7. Pięciu Smakach Nawapola Thamrongrattanarita, przewrotna historia o mistrzu Photoshopa, która podbiła serca tajskiej publiczności udanym połączeniem kina artystycznego z komedią romantyczną. Zobaczymy też przebój japońskiej sceny niezależnej z wybitną rolą Sakury Ando (znanej z ubiegłorocznego pięciosmakowego hitu 0,5 mm) a także koreański, pełen napięcia blockbuster, który szturmem podbija kolejne kraje.

Korponoc wraca silna jak nigdy w sobotni wieczór, 19 listopada w Muranowie. Pomiędzy seansami widzowie zostaną zaproszeni na poczęstunek. Poznajcie filmy, które wypełnią tegoroczną Korponoc: Granice wytrzymałości.

Sunny Suwanmethanon w filmie Atak serca, reż. Nawapol Thamrongrattanarit.

ATAK SERCA, REŻ. NAWAPOL THAMRONGRATTANARIT (HEART ATTACK, TAJLANDIA 2015)

Czas to pieniądz, życie to praca, sen to fanaberia, a organizm może przecież składać się w 70% z kofeiny (pozostałe 30 to tanie żarcie z kiosku na najbliższym skrzyżowaniu). Yoon to mistrz Photoshopa, pogromca dedlajnów i kandydat do kontraktu dekady, dającego szansę na pracę dla japońskiego kontrahenta. Jedyne co przeszkadza ambitnemu retuszerowi, to dokuczliwa wysypka, której nie da się pozbyć z własnej skóry jednym kliknięciem myszki. Kiedy zdecyduje się w końcu wybrać do lekarza, za drzwiami gabinetu spotka uroczą, lecz zasadniczą dermatolożkę, która postawi przed nim najtrudniejsze zadanie: odpoczynek.

Minimalistyczna komedia Thamrongrattanarita to dotkliwie adekwatny obraz życia znanego wszystkim freelancerom. Reżyser w błyskotliwy sposób łączy konwencję subtelnej komedii romantycznej ze swoim charakterystycznym, poetyckim stylem i wizualną finezją. Inteligentny humor i trafne obserwacje wydobywają przy tym z tej prostej historii coś znacznie więcej niż środowiskowe żarty: to uniwersalna i bardzo współczesna diagnoza korporacyjnych relacji i świata mediów społecznościowych. Krytyczna, prześmiewcza, ale i pełna wyrozumiałości – bo nie zna życia ten, kto nigdy nie zarwał nocy nad projektem.

Gościem specjalnym pokazu będzie reżyser filmu, Nawapol Thamrongrattanarit.

Sakura Andô jako Ichiko w filmie Miłość za sto jenów, reż. Masaharu Take.

MIŁOŚĆ ZA STO JENÓW, REŻ. MASAHARU TAKE (100 YEN LOVE, JAPONIA 2014)

Ichiko: przypadek beznadziejny. Trzydziestodwulatka bez perspektyw na przyszłość, gnieżdżąca się z rodzicami w niewielkiej klitce, od czasu do czasu wypełzająca na światło dzienne w niezmiennie poplamionych i powyciąganych ubraniach. Kiedy do rodzinnego domu wprowadza się z synkiem rozwodząca się siostra, konflikt jest nieunikniony. Żeby móc mieszkać samodzielnie, Ichiko zatrudnia się w sklepie "Wszystko za 100 jenów"; jak się okazuje, w pobliżu znajduje się klub, w którym trenuje całkiem przystojny bokser.

Film Masaharu Take to przejmująca opowieść z mocnymi punktami zwrotnymi. Historia o boksowaniu się z życiem i nieoczekiwanie odkrytej woli walki nie jest lukrowaną, stereotypową narracją o metamorfozie: reżyserowi udało się połączyć uderzający realizm z emocjonalną głębią, uzupełniając je nutami czarnego humoru. Przenikliwy portret psychologiczny bohaterki przekłada się zarazem na diagnozę współczesnego japońskiego społeczeństwa, a doskonale zrealizowane sceny bokserskie pozwalają niemal fizycznie odczuć doświadczenia bohaterki.

Film został zgłoszony jako japoński kandydat do Oscara w 2015 roku.

Gong Yoo i Ma Dong-seok w filmie Ostatni pociąg, reż. Yeon Sang-ho.

OSTATNI POCIĄG, REŻ. YEON SANG-HO (TRAIN TO BUSAN, KOREA PŁD. 2016)

Seok Woo jest przepracowanym, egoistycznym fund managerem w dużej seulskiej korporacji. Odeszła od niego żona i nawet córeczka nie chce z nim spędzić swoich urodzin – woli jechać do mamy, do portowego Pusanu. Seok Woo nieoczekiwanie postanawia zawieźć ją tam osobiście. Wsiadają więc do szybkiego pociągu KTX, dumy Korei i ruszają w drogę na południe.

Tymczasem ludzie wokół zaczynają się dziwnie zachowywać – wiele wskazuje na to, że w kraju wybuchła wyjątkowo gwałtowna epidemia zombie. Świat szybko zamienia się w piekielny chaos, a kolejne ofiary dołączają do masy ożywionych trupów. Zarażone osobniki trafiają także do rozpędzonego pociągu, jazda będzie więc dramatyczną walką o przetrwanie i prawdziwym testem na człowieczeństwo. Czy Pusan jest bezpieczne i czy to na pewno zombie są największym zagrożeniem dla pasażerów?

Film konsekwentnie wypełnia założenia gatunku, które George Romero określił już w 1968 roku w Nocy żywych trupów. Nie brakuje tu więc mocnego komentarza społecznego i krytyki nierówności klasowych, którą można odnieść zarówno do katastrofy promu Sewol z 2014 roku jak i do kryzysu imigracyjnego na świecie.

Debiut fabularny Yeon Sang-ho to buzujący kinetyczną energią wysokobudżetowy fajerwerk w najlepszym tego słowa znaczeniu, który stał się przebojem roku w ojczyźnie, a następnie obrał kurs na kina kolejnych krajów Azji i poza nią.

Zobaczcie zresztą sami widowiskowy zwiastun filmu:

Program Korponocy:

19 LISTOPADA, SOBOTA, 19:30, KINO MURANÓW, BILETY: 45 ZŁ

19:30Atak serca / Heart Attack, reż. Nawapol Thamrongrattanarit (pojedynczy bilet: 18 zł) – po filmie spotkanie z reżyserem
21:35 – Poczęstunek
22:15Miłość za sto jenów / 100 Yen Love, reż. Masaharu Take (pojedynczy bilet: 25 zł)
00:15Ostatni pociąg / Train to Busan, reż. Yeon Sang-ho (pojedynczy bilet: 25 zł)

Kompletny program 10. edycji Pięciu Smaków znajduje się TUTAJ.
Kalendarz projekcji dostępny jest TUTAJ.

Pokazy festiwalowe odbywać się będą w kinach Muranów i Kinoteka (bilety w cenie 14-18 zł, wydarzenia specjalne 20-25 zł).
Bilety na wszystkie seanse festiwalu dostępne są na piecsmakow.pl oraz w kasach kin Muranów i Kinoteka.

10. edycja festiwalu odbędzie się w Warszawie w kinach Muranów i Kinoteka w dniach 16-23 listopada. Replika: Kino Nowe Horyzonty we Wrocławiu (18-24 listopada).

Przeczytaj także:
Okno na Azję – program jubileuszowej edycji Festiwalu Pięć Smaków.
Ekstremalne wizje Siona Sono na 10. Pięciu Smakach!
Kino z najbardziej zamkniętego państwa świata
Azjatyckie arcydzieła z odrestaurowanych kopii

Źrodło: informacja prasowa

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…