Jako redaktor zajmuję się głównie kinem polskim i europejskim. Rodzime produkcje coraz częściej zasługują na promocję, choć nie mają takich "łokci" jak hollywoodzka maszyna. Rzucam więc do walki wszystkie swoje klawiatury i spróbuję to zmienić ;) Prywatnie jestem filmożercą, ale umiarkowanym kinomaniakiem (nie znoszę zapachu popcornu, gdyby nie on, zdecydowanie częściej chodziłbym do kina). W zamian buduję własne kino, gdzie zgromadziłem już ok. 5 tys. pozycji, w tym tysiąc polskich. Na fdb.pl od wiosny 2007 r.

Trzecia edycja Warsaw Korean Film Festival 1

Już 7 listopada rozpoczyna się trzecia edycja Warsaw Korean Film Festival, wydarzenia prezentującego najlepsze produkcje kinematografii południowokoreańskiej. Tegoroczny program zaprezentuje filmy w trzech sekcjach: Hity ostatnich lat, Koreańskie smaki oraz subtelne obrazy wybitnej reżyserki i scenarzystki, absolwentki Szkoły Filmowej w Łodzi – Kim Hee-jung. Wszystkie seanse, spotkania oraz seminarium na temat kina koreańskiego odbędą się w Kinie Kultura.

Kadr z filmu Cudowne lata w reż. Kim Hee-jung, fot. WKFF.

Komercyjne i artystyczne sukcesy kinematografii południowokoreańskiej zadziwiają świat już niemal od 20 lat. Postawienie przez rządzących na początku XXI wieku na sektor kreatywny i stworzenie specjalnych funduszy wspomagających branżę sprawiły, że filmowcy zaczęli realizować coraz ciekawsze i coraz lepsze technicznie obrazy, a Koreańczycy z dumą zaczęli je oglądać. Dzisiaj są najchętniej odwiedzającym kina narodem świata, a filmy znad rzeki Han mają na świecie status wysmakowanej rozrywki, będącej przeciwwagą dla sformatowanych i sztampowych produkcji hollywoodzkiego mainstreamu.

Warszawski Festiwal Filmów Koreańskich, którego trzecia edycja odbędzie się w od 7 do 13 listopada 2017 roku w Kinie Kultura, jest jedynym w Polsce przeglądem skupiającym się na tej ekscytującej kinematografii. Jego organizatorzy zadbali o to, aby w programie znalazły się zarówno intymne filmy autorskie jak i wielkie kinowe przeboje. Nie zabraknie też klasycznego akcentu.

Kim Ok-bin w filmie Pani Zło, fot. WKFF.

W programie znajdzie się 10 filmów pełnometrażowych i dwie etiudy, całość zaprezentowana zostanie w trzech sekcjach. Sekcja pierwsza – Hity ostatnich lat, to produkcje, które odniosły w Korei sukces komercyjny przy jednoczesnym bardzo dobrym przyjęciu przez krytyków. Na szczególną uwagę zasługuje tu kontrowersyjne Pani Zło (reż. Jeong Byeong-gil), rewelacja pozakonkursowych pokazów tegorocznego Cannes. W tej drapieżnej historii o zemście jest wszystko, co sprawia, że koneserzy dobrego kina kochają koreańskie filmy: olśniewające wizualnie i wyznaczające nowe standardy sceny akcji, perfekcyjna choreografia oraz prawdziwe emocje.

Pani Zło kontynuuje tradycję Nikity Bessona czy Kill Billa Tarantino, a grająca główną rolę Kim Ok-bin dołącza do grona najbardziej zabójczych kobiet światowego kina.

Min-hee Kim w filmie Samotnie na plaży pod wieczór, WKFF.

Kolejna sekcja to Koreańskie smaki – znakomite autorskie filmy opromienione już festiwalowymi sukcesami. Znajdą się tu m. in.: Samotnie na plaży pod wieczór ulubieńca europejskich festiwali i znanego także widzom w Polsce Hong Sang-soo (w roli głównej znakomita Kim Min-hee, pamiętna z ubiegłorocznego występu w Służącej Park Chan-wooka); Cały nasz świat w reż. Yoon Ga-Eun, film opowiadający z niezwykłym wyczuciem o złożonym i często brutalnym świecie dziecięcych emocji.

Sensacją będzie projekcja odrestaurowanej kopii Pokojówka Kim Ki-younga z roku 1960. Ten zaskakujący i niepokojący film o historii pewnego romansu, który wymyka się spod kontroli, przez wielu krytyków uznawany jest za najwybitniejsze osiągnięcie w historii kinematografii koreańskiej.

Kadr z odrestaurowanej kopii filmu Pokojówka, fot. WKFF.

Sekcja ostatnia skupi się na twórczości reżyserki Kim Hee-jung, absolwentki Szkoły Filmowej w Łodzi. W programie znajdą się jej dwa pełnometrażowe filmy (Cudowne lata z 2007 roku i Ścieżki na śniegu z 2016), a także łódzkie etiudy szkolne, które napisała i wyreżyserowała (Spotkanie z roku 2000 oraz Kiedyś z 2001).

We współczesnym kinie koreańskim kobiety wciąż mają trudniejszą drogę do reżyserowania niż mężczyźni – warto więc poznać dzieła utalentowanej artystki, której kolejne dzieła spotykają się z dużym uznaniem na wiodących światowych imprezach. Kim Hee-jung będzie gościem festiwalu, spotkania z nią odbędą się po projekcjach jej pełnometrażowych filmów.

Uzupełnieniem projekcji filmowych będzie seminarium na temat kina koreańskiego, którego uczestnicy zastanowią się nad przyczynami sukcesu tej kinematografii i nad tym, czy sukces ten jest możliwy do powtórzenia np. w Polsce.

Kadr z filmu Ścieżki na śniegu, fot. WKFF.

Rezerwacji i zakupu biletów w cenie 10 zł dokonywać można od 23.10. Rezerwacje w terminie między 23-31.10 należy odebrać do końca października w kasie Kina Kultura. Nieodebrane rezerwacje przepadają! Druga tura rezerwacji i sprzedaży biletów uruchomiona zostanie od 2.11. Bilety zamówione w listopadzie, do odbioru będą w kasie kina najpóźniej 30 min. przed seansem.

Bilety na seanse krótkometrażowe: wstęp wolny, Uwaga! Wymagana rezerwacja miejsc. Seminarium: wstęp wolny, bez rezerwacji.

Warsaw Korean Film Festival powstał w 2015 roku. Jest wydarzeniem mającym na celu prezentację kina koreańskiego w Polsce. Organizatorem jest Ambasada Republiki Korei, Centrum Kultury Koreańskiej oraz Korean Film Council, przy honorowym patronacie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Radę programową festiwalu tworzą: dyrektor festiwalu : Hyunjun Kim , Joanna Łapińska – przewodnicząca rady i członkini Europejskiej Akademii Filmowej oraz Marcin Krasnowolski – filmoznawca, dziennikarz specjalizujący się w kinie azjatyckim.

W kolejnym artykule przybliżymy naszym czytelnikom szczegółowy program oraz wszystkie filmy prezentowane na tegorocznym Warszawskim Festiwalu Filmów Koreańskich.

Źrodło: WKFF

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…