Zapraszamy na WATCH DOCS

Autorkami plakatu są Dominika Raczkowska oraz Magdalena Dukielska

Już 7 grudnia rozpocznie się festiwal filmów dokumentalnych WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie w Warszawie, który jest jednym z najstarszych i największych festiwali filmów o prawach człowieka na świecie. Potrwa aż 7 dni. Seanse będzie można zobaczyć w kinie Muranów. Dodajmy, że pierwszy festiwal Watch DOCS odbył się już w grudniu 2001 roku w Warszawie.

W tegorocznym konkursie o Nagrodę WATCH DOCS na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym WATCH DOCS. Prawa Człowieka w Filmie rywalizować będzie czternaście znakomitych, poruszających dokumentów. O tym, który z nich wygra 17. edycję festiwalu, zdecyduje międzynarodowe jury. Wręczenie Nagrody WATCH DOCS odbędzie się 14 grudnia w kinie Muranów, podczas gali zamknięcia festiwalu.

Kadr z filmu pt. Ryzyko, na zdjęciu Julian Assange

Pierwszym filmem konkursowym – i jednocześnie obrazem otwierającym festiwal – jest „Ryzyko” (‘Risk’), najnowszy film uhonorowanej Oscarem za „Citizenfour” Laury Poirtas. Dokument ten wywołał duże kontrowersje po pokazie w Cannes, jest bowiem niejednoznacznym i budzącym duże emocje portretem Juliana Assange’a, szefa WikiLeaks. W konkursie 17. WATCH DOCS zobaczymy także „Bliskich” (‘Close Relations’) Witalija Manskiego, urodzonego na Ukrainie najsłynniejszego obecnie rosyjskiego dokumentalisty, ukazujący niełatwe relacje ukraińsko-rosyjskie na przykładzie mieszkających we Lwowie i w Doniecku krewnych Manskiego czy prowokacyjny „Biały świat według Daliborka” (‘The White World According to Daliborek’) w reż. Víta Klusáka, portretujący czeskiego neonazistę. Pięknie sfotografowana i muzycznie wysmakowana „Kambodżańska wiosna” (‘Cambodian Spring’) Chrisa Kelly’ego pozwoli przyjrzeć się przemianom krajobrazu Kambodży, także społeczno-politycznego, i kambodżańskim aktywistom. Z kolei wyreżyserowana przez Ramonę S. Diaz „Matczyzna” (‘Motherlad’), nagrodzona w Sundance, pozwoli polskim widzom poznać Szpital im. José Fabelli w Manili, uchodzący za największą – a na pewno najbardziej zapracowaną – klinikę położniczą świata.

Kadr z filmu pt. Muhi-wiecznie tymczasowy

W tegorocznym konkursie pokazany zostanie też nagrodzony na Sheffield Doc/Fest film „Śmierć i życie Marshy P. Johnson” (‘The Life and Death of Marsha P. Johnson’), w którym reżyser David France, nominowany do Oscara za „Jak przetrwać zarazę” (WATCH DOCS 2012), wraca do początków amerykańskiego aktywizmu trans i tajemnicy śmierci Marshy P. Jonson, samozwańczej, ale naprawdę uwielbianej królowej nowojorskiej ulicy. Widzowie będą mogli także obejrzeć nowy film francuskiego mistrza dokumentu i fotografii Raymonda Depardona, “12 Dni” (’12 Days’), ukazujący posiedzenia sądowe w sprawie przymusowego leczenia w szpitalu psychiatrycznym, oraz „Jeszcze jutro” (‘Still Tomorrow’), wielowarstwowy dokument Jiana Fana o dotkniętej porażeniem mózgowym najsłynniejszej chińskiej poetce Xiuhua Yu i jej bezpardonowej walce o niezależność.

O Nagrodę WATCH DOCS walczyć będą także „Pakt Adriany” (‘Adriana’s Pact’), debiut reżyserski Lizzette Orozco, będący próbą rozwikłania zagadki przeszłości ciotki samej Orozco, tytułowej Adriany, oskarżanej o przynależność do DINA, osławionej policji politycznej z czasów dyktatury Pinocheta odpowiedzialnej za torturowanie i mordowanie opozycjonistów; ukazujący historię dzielnego palestyńskiego chłopca, chorującego na rzadkie schorzenie układu odpornościowego „Muhi – wiecznie tymczasowy” (‘Muhi – Generally Temporary), Riny Castelnuovo-Hollander i Tamira Eltermana czy też „Praca” (‘The Work’), sfilmowana przez Jairusa McLeary’ego i Gethina Aldousa pełna emocji opowieść o pionierskim programie terapii psychologicznej dla więźniów amerykańskiego więzienia Folsom. Konkursowy zestaw dopełni odważny dokument „Martwe osły nie boją się hien” (‘Dead Donkeys Fear No Hyenas’) Joakima Demmera, będący filmowym śledztwem i wnikliwą analizą niejasnych polityczno-ekonomicznych relacji towarzyszących wielkim zagranicznym inwestycjom w etiopską ziemię; „Smak cementu” (‘The taste od cement’) Ziada Kalthouma ukazujący syryjskich robotników budujących gigantyczny drapacz chmur w Bejrucie w tym samym czasie, w którym ich własne domy niszczone są przez wojnę, oraz „Mocniejszy od kul” (‘Stronger than a bullet’) Maryam Ebrahim, którego bohaterem jest irański fotograf, Saeed Sadeghi, autor ikonicznych zdjęć ochotników z czasów konfliktu z Irakiem, który uświadomiwszy sobie, że był narzędziem propagandy, dziś podróżuje po kraju, próbując odnaleźć nielicznych żyjących bohaterów swoich fotografii.

Kadr z filmu pt. Jeszcze jutro

WATCH DOCS to wspólne przedsięwzięcie wiodącej polskiej organizacji obrony praw człowieka – Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka, Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskiego oraz Społecznego Instytutu Filmowego. Po zakończeniu festiwalu w Warszawie WATCH DOCS rusza w Polskę – w 2018 roku jego objazdowa odsłona zawita do ponad 40 polskich miast.

Źrodło: WATCH DOCS, Informacja prasowa


Grzegorz Malinowski
Redaktor FDB. Entuzjasta francuskiej szkoły filmowej i analizy filmu. Każdego dnia stara się poszerzać wiedzę o rzemiośle filmowym. Wolne chwilę spędza z Dziewczyną i najbliższymi. Z Przyjacielem prowadzi wielogodzinne dysputy o prawidłach funkcjonowania tego Świata i kinematografii :)