Pełny program sekcji azjatyckich animacji na 12. Pięciu Smakach 0
Obok ogłoszonych wcześniej tytułów, znajdą się także japońskie i tajwańskie klasyki, koreańskie rysunkowe majstersztyki kina gatunkowego oraz zwycięzca tegorocznego Międzynarodowego Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy.
Pomimo że każdy z wyselekcjonowanych filmów zrealizowano według innej konwencji gatunkowej, łączy je główny temat refleksji nad więziami rodzinnymi i relacjami między mężczyzną a kobietą. "Funan" i "Moja babcia jest czarownicą" to obraz kryzysu w rodzinie, spowodowanego wyniszczającą wojną domową lub migracją zarobkową rodziców. Współpraca, ale też skomplikowane uczucie głębokiej urazy małżonków wobec siebie nawzajem tworzy zniuansowany obraz dynamiki w związku zarówno w "Funan" jak i w "Belladonnie smutku". Dwa koreańskie filmy animowane, "Ostatni rok" i "Stacja Seul", zawierają gorzką krytykę mizoginii i niewytłumaczalnej agresji mężczyzn wobec kobiet w Korei Południowej, chęci przejęcia kontroli nad wizerunkiem dziewczyny i jej ciałem, co spotyka się ze stanowczym oporem. Forma animacji, bardziej abstrakcyjna niż filmu aktorskiego, pozwala na wniknięcie głęboko pod powierzchnię mechanizmów kierujących społeczeństwami, stwarzając wyrazisty obraz rządzących nimi zjawisk. Pozostałe propozycje festiwalu:
- Funan, reż. Denis Do
Kambodża, Francja, Luksemburg, Belgia 2018
Kryształ dla najlepszego filmu – The Annecy International Animation Film Festival
- Moja babcia jest czarownicą / Grandma and Her Ghosts
reż. Wang Shaudi, Tajwan 1998
- Stacja Seul / Seoul Station
reż. Yeon Sang-ho, Korea Południowa 2016
- Ostatni rok / The Senior Class
reż. Hong Deok-pyo, Korea Południowa 2016
- Belladonna smutku / Belladonna of Sadness
reż. Eiichi Yamamoto, Japonia 1973
12. Azjatycki Festiwal Filmowy coraz bliżej!
Komentarze 0