Piszę, bo wszystko inne mniej lubię. Piszę w przerwach od fantazjowania o upiciu się z Billem Murrayem... albo odwrotnie.

Dziś rozpoczęcie 12. Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków! 0

W warszawskim kinie Muranów odbędzie się uroczysty pokaz filmu Młodość, reż. Feng Xiaogang, który oficjalnie otworzy dwunastą edycję Pięciu Smaków. Tegoroczny program to 37 filmów, w tym 5 europejskich premier, dopełnionych spotkaniami z festiwalowymi gośćmi i szeregiem wydarzeń towarzyszących. Wśród gości festiwalu znajdą się gwiazdy niezależnego kina oraz artyści, którzy odnoszą sukcesy na najważniejszych światowych imprezach.

O Grand Prix festiwalu będą rywalizować produkcje z Singapuru, Chin, Tajlandii, Malezji, Tajwanu, Japonii, Filipin, Wietnamu i Hongkongu. W programie znajdzie się też przegląd niezależnych i eksperymentalnych azjatyckich animacji spoza kręgu anime oraz sekcja Asian Cinerama poświęcona laureatom Azjatyckich Nagród Filmowych, wysokiej jakości kinu gatunkowemu krajów Azji. Nie zabraknie też filmów mistrzów współczesnego kina azjatyckiego, którzy powracają na Pięć Smaków ze swoimi najnowszymi tytułami. Animacje i projekty autorskie będą też bohaterami sekcji prezentującej klasykę kina.

Pierwszy dzień festiwalu

Przed filmem otwarcia w pierwszy dzień festiwalu w Muranowie będzie można zobaczyć Z ojca na syna Hsiao Ya-chuana, film o skomplikowanych międzypokoleniowych relacjach, które korespondują z siecią powiązań społeczno-historycznych między Hongkongiem, Tajwanem i Japonią. Równolegle w Kinotece odbędzie się pokaz Jutro jest nowy dzień Chan Tai-lee, który osobiście spotka się z pięciosmakową publicznością, by przybliżyć społeczno-kulturowy kontekst filmu i odpowiedzieć na pytania widzów. Na wieczornym pokazie w Kinotece podróż w czasie i przestrzeni do Hiroshimy lat 80. i rywalizacji między dwoma klanami yakuzy, Krew wilków Kazuyi Shiraishi to wielki powrót brawurowego, gangsterskiego kina japońskiego.

Film otwarcia

Młodość Feng Xiaoganga, szeroko komentowane dzieło czołowego chińskiego reżysera kina gatunkowego, to nieoczywiste spojrzenie na okres Rewolucji Kulturalnej. Film przedstawia historię grupy młodych artystów, przygotowujących spektakle dla wojska. Nostalgia, z jaką portretowane są ich pierwsze miłości i dylematy wkraczania w dorosłość, spotyka się tu z tragizmem toczących się w tle przemian historycznych. Pieśni czasów Mao wciąż budzą emocje starszych pokoleń chińskich widzów, reżyser szuka jednak nowego sposobu opowiadania o niezwykle trudnych czasach – a ogromny sukces filmu świadczy o tym, że jest to temat, na który widzowie chcą dyskutować.

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 2

Zenon Szypuła 2018-11-15

Gangsterskie kino japońskie… gdzie się ono znajduje? :)
Tzn. gdzie można zobaczyć owe filmy, bo nie ukrywam, że brzmią i wyglądają całkiem ciekawie.

Bernadetta_Trusewicz ZSGifMan 2018-11-15

@ZSGifMan w Warszawie w trakcie Festiwalu Pięciu Smaków. Już podrzucam propozycje ze strony festiwalu, bo nie ominęli tego ważne nurtu dla kinematografii Azjatyckiej: Krew Wilków, Śmiertelny paradoks, Folklor: Pob (to też trochę oniryczne kino), koniecznie w ten gatunek foremki wchodzi Dukun. Tu jest strona z dokładnymi datami i miejscem pokazów (w Warszawie Kinoteka i Muranów). – https://www.piecsmakow.pl/lista.do?mid=1054 Mam nadzieję, że coś zasmakuje. :))

Proszę czekać…