Piszę, bo wszystko inne mniej lubię. Piszę w przerwach od fantazjowania o upiciu się z Billem Murrayem... albo odwrotnie.

Znamy tytuły Konkursu Głównego 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity 0

Festiwal po raz pierwszy odbędzie się w sześciu miastach! Znamy tytuły Konkursu Głównego 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity.

13 filmów powalczy w Konkursie Głównym o Nagrodę Główną Banku Millennium – Grand Prix 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Festiwal odbędzie się w sześciu miastach Polski – po raz pierwszy w Katowicach dzięki współpracy z Silesia Film!

W Filmotece Narodowej – Instytucie Audiowizualnym odbyła się konferencja prasowa odsłaniająca wybrane hity programu nadchodzącej 16. edycji Millennium Docs Against Gravity, największego festiwalu filmów dokumentalnych w Polsce. Festiwal odbędzie się w tym roku w aż sześciu miastach Polski: Warszawie (Kinoteka, Luna i Iluzjon), Wrocławiu (Dolnośląskie Centrum Filmowe), Gdyni (Gdyńskie Centrum Filmowe), Lublinie (Centrum Spotkania Kultur), Bydgoszczy (Kino Orzeł) i po raz pierwszy w Katowicach. Festiwalowe pokazy odbędą się w tym mieście w Kinie Kosmos, Kinie Światowid i Kinoteatrze Rialto.

16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 10-19 maja w Warszawie, Wrocławiu i Lublinie, w Gdyni 15-24 maja, a w Katowicach 12-19 maja. Lokalna edycja festiwalu będzie miała miejsce także w Bydgoszczy, która odbędzie się 11-18 maja.

O Nagrodę Banku Millennium zawalczy 13 filmów. Jury w składzie: Leila Hosseini, Michał Marczak i Hanna Polak będzie wybierać spośród najnowszych, najwybitniejszych dzieł kina dokumentalnego. W Konkursie Głównym znalazł się film „I młodzi pozostaną” (They Shall Not Grow Old) Petera Jacksona, obsypanego Oscarami® za Władcę Pierścieni: Powrót króla. Reżyser w swoim pierwszym filmie dokumentalnym zgłębia mroczną historię pierwszej wojny światowej, do której czasów przenosimy się za sprawą archiwalnych materiałów filmowych, odrestaurowanych dzięki współczesnym zabiegom techniki.

W Konkursie Głównym o Nagrodę Banku Millennium – Grand Prix i całym bogatym programie festiwalu nie zabraknie filmów, które zgłębiają charakter relacji z najbliższymi. Magiczne życie V (The Magic Life of V) Tonislava Hristova (twórca nagrodzonego na naszym festiwalu filmu Dobry listonosz) to intymny portret młodej kobiety, która próbuje zyskać pewność siebie i zmierzyć się z trudną relacją z ojcem, wcielając się w postaci ze świata fantazji. Przyjaźń grupy nastolatków i ich niepokój o przyszłość jest tematem filmu "Transnistria" („Transnistra”) Anny Eborn. Bohaterowie mieszkają w Naddniestrze, obszarze, który oficjalnie ogłosił niepodległość po upadku Związku Radzieckiego, ale pozostaje państwem nieuznawanym.

W głównym konkursie festiwalu zostanie pokazany także film Jolanty Dylewskiej "Marek Edelman… i była miłość w Getcie." Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? Dlaczego nikogo to nie interesuje? – mówił na krótko przed śmiercią w 2009 roku Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada na to pytanie w długo oczekiwanym i głośnym jeszcze przed premierą filmie, nad którego scenariuszem współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny filmu.

"Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?" (Cold Case Hammarskjöld) to najnowszy, nagrodzony za reżyserię na festiwalu Sundance 2019, film Madsa Brüggera, znanego z charakterystycznej metod pracy filmowej – „performatywnego dziennikarstwa”. Czy słynnemu prowokatorowi świata filmu uda się ujawnić prawdę o tajemniczej śmierci Daga Hammarskjölda w 1961 roku?

Reperkusje wojny w Bośni i Hercegowinie, największej tragedii w Europie od czasów II wojny światowej, zgłębia Nebojša Slijepčević w filmie „Serbka” (“Srbenka”) o kulisach spektaklu przedstawiającego historię zamordowanej w 1991 roku w Chorwacji 12-letniej Serbki. Autorem przedstawienia, które wbiło kij w mrowisko konfliktu chorwacko-serbskiego, jest Oliver Frljić, znany w Polsce za sprawą głośnego spektaklu „Klątwa” wystawionego na scenach warszawskiego Teatru Powszechnego.

W Konkursie Głównym także obsypana nagrodami na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Sundance Kraina miodu (Honeyland) Tamary Kotevskiej i Ljubomira Stefanova. To rozgrywająca się w Macedonii historia 55-letniej Hatidze, która z dala od wielkich miast wiedzie życie zgodnie z pradawnym rytmem koegzystencji człowieka z naturą.

Na festiwalu licznie reprezentowane są głośne filmy dokumentalne odnoszące się do najnowszej historii Europy. Witalij Manski, dobrze znany publiczności z filmu Pod opieką wiecznego słońca, zwycięzcy 13. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity, w Świadkach Putina ("Putin’s Witnesses”) przedstawia historię dojścia do władzy rosyjskiego przywódcy. Współpraca ze sztabem wyborczym Władimira Putina umożliwiła Manskiemu podejść z kamerą do Putina i Borysa Jelcyna niespotykanie blisko i zobrazować moment politycznego przełomu w Rosji.

W programie naszego festiwalu jak co roku znajdą się filmy przybliżające emocjonujące historie ze świata sztuki. „Niezwykła propozycja” ("The Proposal") Jill Magid, w części thriller, w części romans, dotyczy eksploracji spuścizny po najsłynniejszym meksykańskim architekcie Luisie Barragánie i stawia pytanie o to, kto powinien mieć prawo dostępu do jego prac. Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium ma także szansę otrzymać „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” (Talking About Trees) Suhaiba Gasmelbariego, zdobywca Nagrody dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego na tegorocznym Berlinale, w którym czterech leciwych członków sudańskiego klubu filmowego postanawia odrestaurować dawne kino pod Chartumem. Łączy ich miłość do dziesiątej muzy i żarliwa chęć ożywienia sudańskiego dziedzictwa filmowego.

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…