Piszę, bo wszystko inne mniej lubię. Piszę w przerwach od fantazjowania o upiciu się z Billem Murrayem... albo odwrotnie.

Zwycięzcy 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity! 0

Znamy pierwszych zwycięzców 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity!

16 maja w warszawskim Teatrze Studio odbyła się uroczysta gala wręczenia nagród 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Nagroda Grand Prix została przyznana macedońskiej Krainie miodu, reż. Lubomir Stefanow, Tamara Kotewska.

Jury przyznało najważniejszą nagrodę festiwalu Krainie miodu za „głęboko wzruszający portret czystej i pokornej duszy. Duszy przepełnionej miłością i pozbawionej chciwości, która daje nam głęboką lekcję na temat tego, co to znaczy być w harmonii z naturą. Nagroda jest przyznana całej załodze i Hatidze, za ich niesamowitą współpracę i talent, z którym opowiedzieli tę historię światu”.

Jury przyznało wyróżnienie filmowi Marek Edelman …i była miłość w getcie („Marek Edelman …and There Was Love in the Ghetto”), reż. Jolanta Dylewska za „wdzięczne przesłanie, że miłość zawsze zwycięża”.

Nagroda Amnesty International Polska dla reżysera filmu „Serbka” („Srbenka”), reż. Nebojša Slijepčević

Serbka

Nebojša Slijepčević zwyciężył w tegorocznym konkursie filmów o prawach człowieka! Jury w składzie Jakub Majmurek – publicysta, krytyk filmowy, Draginja Nadaždin – dyrektorka Amnesty International Polska, Paweł Łoziński – reżyser filmów dokumentalnych przyznało reżyserowi nagrodę w wysokości 3 000 euro za film Serbka.

Uzasadnienie jury: „Film ‘Serbka’ może posłużyć jako ilustracja słów Tadeusza Kantora ‘do teatru nie wchodzi się bezkarnie’. Dokument przedstawia zapis pracy Olivera Frljicia (chorwackiego dramatopisarza i reżysera teatralnego, w Polsce znanego m.in. jako reżyser ‘Klątwy’) nad sztuką, której tematem jest zabójstwo kilkunastoletniej Aleksandry Zec i jej rodziny, motywowane konfliktem chorwacko-serbskim w latach 90. XX wieku. Pełna emocji i konfliktów praca nad sztuką obnaża napięcia i podziały, które ciągle, niespełna 30 lat po zbrodni, rozdzierają chorwackie społeczeństwo. Bohaterowie filmu, osoby różnej narodowości, stają się w nieintencjonalny sposób głównymi bohaterami dramatu. (…) Twórcom ‘Serbki’ udało się znaleźć filmową formę, zdolną uchwycić specyfikę twórczego procesu Frjlicia, oraz społeczne reakcje, do jakich prowokuje jego odważna sztuka i konfrontacja ze zbrodnią”.

Jury Konkursu o Nagrodę Amnesty International Polska przyznało także wyróżnienie filmowi Czarne słońca reż. Julien Elie, uzasadniając swój wybór:

Czarne słońca w reżyserii Juliena Elie to film ukazujący Meksyk zmagający się z rekordową liczbą zaginięć i zabójstw, zwłaszcza wśród kobiet. Film eksploruje różne poziomy problemu, który ma swoje źródło nie tylko we wszechobecnej przestępczości narkotykowej, ale także w handlu ludźmi, mizoginistycznej kulturze kraju i wszechogarniającej korupcji. Widzimy państwo praktycznie zrośnięte ze zorganizowaną przestępczością, gdzie konstytucja i inne prawa nie są często warte więcej niż papier, na którym zostały zapisane. Trwający ponad dwie godziny film pokazuje skalę problemu, jego przytłaczającą powtarzalność i monotonię. Na docenienie zasługuje zarówno formalna dyscyplina filmu, jak i odwaga reżyserki i bohaterów filmu w konfrontowaniu się z tym tematem”.

Nagroda National Geographic za Najlepsze Zdjęcia dla operatora filmu „Skatepark królów”, operator Pablo Valdés

Skatepark królów

Podczas 16. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity wrócono do tradycji festiwalu sprzed kilku lat, nagradzając filmy za najlepsze zdjęcia. W konkursie znalazło się 11 tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Jury w składzie Karolina Bielawska – reżyserka, Agnieszka Franus – redaktorka naczelna „National Geographic Polska” i „National Geographic Traveler”, Marcin Koszałka – operator i reżyser filmowy, Witek Orski – artysta wizualny, teoretyk fotografii przyznało nagrodę National Geographic za Najlepsze Zdjęcia i 2000 euro Pablo Valdésowi, operatorowi filmu Skatepark królów.

Jury nagrodziło film „za zaskakujące odwrócenie punktu widzenia kamery i odwagę w stworzeniu wyrazistego filmu, który opowiada w prosty, ale nieoczywisty sposób o sprawach najważniejszych. Uważnie obserwując dwa bezdomne psy, dostrzegamy własne troski i dramaty”.

Green Warsaw Award dla reżysera filmu „Pasterz” („Sheep Hero”), reż. Ton van Zantvoort

Podczas tegorocznego edycji festiwalu po raz kolejny została przyznana nagroda Green Warsaw Award w wysokości 15 000 zł dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej. Fundatorem nagrody jest Urząd Miasta Stołecznego Warszawy.

Pasterz

Jury w składzie Łukasz Bluszcz – reżyser filmowy, Leszek Drogosz – dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu m.st. Warszawy, Karolina Kukielska – specjalistka ds. komunikacji WWF Polska przyznało Green Warsaw Award Tonowi van Zantvoortowi, reżyserowi filmu Pasterz.

Uzasadnienie jury: „Piękny, intymny film, który poprzez losy jednego człowieka pokazuje jak nieodwracalnie zmienia się świat, w którym żyjemy i jak trudno żyć tym, którzy nie godzą się na zmiany cywilizacyjne. Masowość, która wkracza w nasze życie, powoduje, że tracimy otaczającą nas bioróżnorodność i sprawia, że to człowiek staje się obecnie zagrożonym gatunkiem. (…) Stijn, główny bohater filmu, który wbrew wszystkiemu walczy o zachowanie tradycyjnej hodowli owiec, jest niewygodną zadrą dla otaczającej go społeczności i systemu, w którym funkcjonuje. Nie godzi się na prostą rezygnację ze swoich wartości, jest samotny w swojej walce w zmieniającym się świecie. Jego historia to niewygodne pytania skierowane do każdego z nas”.

To nie koniec o nagrodzonych filmach. Dzisiaj ostatni dzień oglądania. Braliście udział, zapoznawaliście się, polemizowaliście ze światem na ekranie?

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…