Piszę, bo wszystko inne mniej lubię. Piszę w przerwach od fantazjowania o upiciu się z Billem Murrayem... albo odwrotnie.

Ciąg dalszy nagrodzonych na Millenium Docs Against Gravity! 0

Podczas tegorocznego Festiwalu Millennium Docs Against Gravity po raz kolejny została przyznana nagroda Nos Chopina i 2 000 euro dla najlepszego filmu o muzyce i sztuce. Jury w składzie Marcel Andino Velez – wicedyrektor Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Jan Błaszczak – specjalista działu programowego Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego, Agnieszka Szydłowska – dziennikarka radiowa i telewizyjna, przyznali nagrodę Jill Magid, reżyserce filmu Niezwykła propozycja.

Jury uzasadniło swój werdykt następująco:

(…) Naszym zdaniem najlepszym filmem w konkursie jest opowieść o współczesnej walce Dawida z Goliatem. W naszym świecie Dawidem okazuje się artystka, wykorzystująca wszelkie narzędzia, by realizując własny projekt artystyczny jednocześnie odzyskać profesjonalne archiwum wybitnego architekta z rąk Goliata XXI wieku. Ten film zadaje fundamentalne pytania: do kogo należy sztuka, kto ma prawo do dysponowania artystyczną spuścizną ludzkości? Uzbrojony w armię prawników tzw. 1 proc., czy my wszyscy? Dlatego zdecydowaliśmy się nagrodzić Jill Magid i jej film „Niezwykła propozycja”. Reżyserka filmu, a zarazem artystka realizująca projekt o Luisie Barragánie prowadzi brawurową grę ze szwajcarską firmą meblarską, która archiwum architekta wykupiła i z niezrozumiałych powodów nie udostępnia nikomu. Film obnaża, jakim zagrożeniem dla świata sztuki i dziedzictwa kulturowego jest prawo własności doprowadzone do absurdu.

Niezwykła propozycja

Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej dla reżyserki filmu „Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”), reż. Jacqueline Zünd

W tym roku na festiwalu po raz kolejny przyznana została Nagroda Miesięcznika „Zwierciadło” w wysokości 1 000 euro dla najlepszego filmu o tematyce psychologicznej. Zwyciężyła Jacqueline Zünd, reżyserka filmu „Gdzie jest nasz dom?” („Where We Belong”).

Redakcja uzasadniła swój wybór następująco:

To film o życiu po rozwodzie. Z tym, że akurat ludzie, którzy się rozwiedli, nie wypowiadają przed kamerą ani słowa. Szwajcarska reżyserka skierowała kamerę na dzieci. I to one szczerze, dojrzale i z wyrozumiałością opowiadają jak to jest, kiedy rodzice nie potrafią ze sobą rozmawiać, walczą o opiekę w sądzie, wzajemnie się oskarżają. Po obejrzeniu ‘Gdzie jest nasz dom?’ w głowie zostaje pytanie: ‘Kto tu jest tak naprawdę dorosły?’ (…).

Gdzie jest nasz dom

Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu dla Lutza Kaysera, bohatera filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”), reż. Oliver Schwehm

W tym roku po raz kolejny została przyznana Nagroda Miesięcznika „Focus” dla Największej Osobowości Festiwalu. Nagrodę otrzymuje inżynier kosmiczny Lutz Kayser, nieżyjący już bohater filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) wyreżyserowanego przez Olivera Schwehma, dzięki któremu mogliśmy poznać fascynującą postać Lutza Kaysera.

Redakcja uzasadniła swój wybór następująco:

Nagrodę „Focusa” dla największej osobowości festiwalu redakcja postanowiła przyznać panu Oliverowi Schwehmowi, reżyserowi filmu „Prywatna podróż w kosmos” („Fly Rocket Fly”) za próbę przedstawienia kontrowersyjnej postaci Lutza Kaysera – niemieckiego konstruktora rakiet kosmicznych, który by zrealizować swoje wizje, nie zawahał się przed współpracą z dyktatorami. Twórcy filmu udało się pokazać nie tylko to, że w dziedzinie prywatnych lotów w kosmos Elon Musk nie był pierwszy, ale przede wszystkim opowiedzieć historię naukowca, dla którego idea była ważniejsza niż pojęcia dobra i zła.

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…