Redaktor Naczelny FDB. Od czasu do czasu, lubię obejrzeć sobie jakiś film :)

Najlepsze filmy 2020 roku (lista aktualizowana) 0

Nowy Rok szykuje nam wiele nowy premier. Z tej okazji prezentujemy Wam kolejne zestawienie poszczególnych miesięcy, w którym będziecie mogli znaleźć najlepsze filmy roku.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

NAJLEPSZE FILMY 2016 ROKU

NAJLEPSZE FILMY 2017 ROKU

NAJLEPSZE FILMY 2018 ROKU

NAJLEPSZE FILMY 2019 ROKU

STYCZEŃ

JOJO RABBIT

To wielka umiejętność wpuścić nas w świat w tak przefiltrowany i skonstruowany formalnie, wizualnie, niewinnie i humorystycznie, a z drugiej strony pokazać niedosłownie jego ciemne oblicze w warstwie refleksyjnej. Wielu uczestniczących w wojnie nie rozumie jej powodów. Ludzkość walkę ma w naturze. Piękne, mądre, wyjątkowe i oczywiście ze specyficznym poczuciem humoru. Kino nie do podrobienia.

BŁĄD SYSTEMU

Błąd systemu spoglądając z uwagą na obie strony pokazuje, jak słabość dorosłych pokonuje, jak gdyby dziecięcą siłę, nieważne jak wielka by była. W przypadku petardy jaką jest Benii, mówimy o mocy o wiele większa od jej młodego ciałka. Poruszającej wartości dodaje również sposób zbudowania historii – od nadziei do nadziei. Benii w to wierzy, my chwilami również. To naprawdę wyczerpujące i przewlekle oraz dogłębnie smutne.

MARONA – PSIA OPOWIEŚĆ

Marona – psia opowieść zachwyca na poziomie formy, świata przedstawionego, wykreowanego i psiej narracji, która nie jest dla nas niezrozumiała, bo chodzi o potrzebę kochania. To utwór, który syci wrażliwość i bardzo delikatnie opowiada o wielowymiarowości zwierzęcego wnętrza. Merdam ogonem z ilości emocji jakie prowokuje ta animacja. Wszystkie zmysły wtulone, ale niezagłaskane, gdyż cierpki posmak negatywnych postaw ludzkich pozostaje.

1917

1917 to wielkie widowisko, ale stawiające w centrum swoich intencji spojrzenie na żołnierza, jak na istotą nie tylko walczącą, ale myślącą, wątpiącą. Bez lekcji historycznej, tworzywa sztucznego, a o wojnie, w której zwycięstwo narodu dla wielu jednostek nie będzie osobiście ich – nie odwróci tego, co się stało z ich wnętrzami.

SOKÓŁ Z MASŁEM ORZECHOWYM

Sokół z masłem orzechowym nie jest filmem, który zbawi kino. Jest jednak filmem, który chociaż na moment pozwoli wam zapomnieć o własnych problemach i sprawi, że poniesiecie się przygodzie z bohaterami, z którymi sami byście chcieli odbyć taką podróż. Trochę dramatyzmu, trochę humoru, a nawet trochę absurdu. To jeden z przykładów wielkiego, małego kina, które powinien znać każdy.

MAŁE KOBIETKI

Małe kobietki sięgają po tradycję literacką powieści psychologicznej i umiejętnie transformują ją w formę kina obyczajowego. Najnowszy film Grety Gerwig jest przepiękną historią dorastania oraz uniwersalnym studium emancypacji. Twórczyni nie realizuje "kina kobiecego" – bardziej tworzy "filmy o kobietach". Takie, które wzruszają, bawią i skłaniają do emocji. W pigułce prezentują ponad wiekową historię kobiet na całym świecie. Do tego pozwalają uwierzyć w każdego bohatera albo bohaterkę na ekranie – może prócz zbyt wyidealizowanej Marmee March (Laura Dern). Jestem pewien, że w trakcie seansu niemal każda dziewczyna u progu dorosłości będzie utożsamiała się z jedną z małych kobietek.

DEERSKIN

Deerskin ma wyobraźnię i nie waha się jej używać w dużej ilości, ale bez chaosu i bardzo składnie. Żyjemy w czasach, gdzie szata zdobi człowieka i przedmioty decydują o naszej wartości, bo łatwo ulegamy ocenianiu spojrzeniem i schematom myślowym. Niezbadane są ludzkie instynkty. Niezbadane jest granica oryginalności Quentina Dupieuxa. Śmiałość, odwaga, wigor i brak ostrożności reżysera idzie w parze z przenikliwym i przytomnym konstruowaniem obrazu. Full metal jacket.

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Proszę czekać…