ARTE zrywa współprace z TVP

Telewizja Polska

Gdyż obecny prezes Telewizji rzekomo nie podziela reprezentowanych przez nią wartości. Piotr Farfał podkreśla, że nie reprezentuje programu żadnej partii politycznej, a określenia szefów ARTE uważa za "niedopuszczalne".

Obecny prezes TVP Piotr Farfał to były działacz Młodzieży Wszechpolskiej, dawniej związany z LPR.

Współpraca została zerwana – jak powiedział – 18 lutego. Wówczas też ARTE przesłała list do prezesa TVP.

Misją ARTE jest promocja kultury i wartości. To, co wiedzieliśmy o panu Farfale, sprawiło, że stwierdziliśmy, że nie podzielamy tych samych wartości. Wobec tego zdecydowaliśmy zerwać współpracę z TVP – powiedział dyrektor rozwoju i współpracy ARTE Hans Walter Schlie. – Mamy nadzieję, że niebawem ją wznowimy, gdy zmienią się władze TVP – podkreślił.

W liście, cytowanym przez media, prezes i wicprezes ARTE Gottfried Langenstein i JÚrome ClÚment piszą, że "wartości europejskie nie są podzielane przez partię, z którą jest związany obecny Prezes TVP".

Prezes TVP Piotr Farfał w liście do szefów ARTE napisał, że stwierdzenie użyte w ich liście jest "niedopuszczalne i nie mieszczące się w żadnych standardach kultury europejskiej". Przypomniał też, że w zarządzie Telewizji Polskiej zasiada od niespełna trzech lat i że wcześniej ARTE nie podnosiła takich problemów. Zaznaczył też, że wiele projektów między ARTE i TVP odbywało się przy jego aprobacie. Dodał też, że nie jest i nie był członkiem partii, z którą bezpodstawnie wiążą go szefowie ARTE.

Sąd Apelacyjny w Warszawie orzekł prawomocnie, że Gazeta Wyborcza miała prawo nazwać Piotra Farfała byłym neonazistą. W 2006 r. w artykule pt. "Były neonazista w TVP" "GW" napisała:

Farfał – wówczas powołany 28-letni wiceprezes TVP z rekomendacji LPR – był w latach 90. wydawcą rasistowskiego pisemka "Front", w którym miał napisać m.in. "nie tolerujemy tchórzów, konfidentów, Żydów". Farfał replikował, że w wieku 15-16 lat dał się "zmanipulować kolegom z podwórka i dał się wpisać z imienia i nazwiska na okładkę jako redakcja" "Frontu". Dodawał, że "nie utożsamia i nie utożsamiał się" z tekstami pisma.

ARTE to niemiecko-francuski kanał kulturalny z siedzibą w Strasburgu. Telewizja Polska współpracuje z ARTE od 1993. Kupuje od niej kilkadziesiąt godzin programów, głównie dla TVP Kultura. Przy tworzeniu programów, m.in. reportaży współpracuje z różnymi telewizjami, w tym z TVP. Obecnie realizowanych jest kilka takich programów. Zerwanie współpracy oznacza, że dotychczasowe programy będą realizowane, nie będą natomiast rozpoczynane nowe projekty.

Źrodło: wirtualnemedia.pl