Fighting

5,9
Chłopak z małego miasteczka, Shawn MacArthur (Channing Tatum) trafia do Nowego Jorku bez grosza przy duszy. Z trudem wiąże koniec z końcem, sprzedając podrabiane towary na ulicach metropolii, ale szczęście uśmiecha się do niego, kiedy na swojej drodze spotyka mistrza przekrętu Harvey’a Boardena (Terrence Howard). Harvey zostaje managerem Shawna i wietrząc szansę na sukces, wprowadza go w świat ulicznych walk na pięści. W czasie jednej nocy niepozorny chłopak staje się wielką gwiazdą, pokonując zawodowych bokserów i mistrzów sztuk walki w całej serii widowiskowych pojedynków. Ale będzie to zaledwie wstęp do kolejnych, znacznie trudniejszych starć...

Informacje o produkcji

Nowojorczyk, zdobywca nagrody dla Najlepszego Reżysera na festiwalu filmowym Sundance, reżyser i scenarzysta Dito Montiel (Wszyscy twoi święci) snuje w filmie Fighting opowieść o dwóch mężczyznach, z których każdy chyli się ku upadkowi... do czasu, kiedy ich ścieżki nie przetną się, a oni nie zdadzą sobie sprawy z tego, że każdy z nich posiada to, co potrzebne jest do sukcesu temu drugiego.

Pochodzący z małego miasteczka Shawn MacArthur (Channing Tatum, Wszyscy twoi święci, (Step Up – taniec zmysłów), G.I. Joe: Czas Kobry) przyjeżdża do Nowego Jorku z niczym, a na życie zarabia sprzedając na ulicy podróbki. Wszystko zmienia się jednak, kiedy mistrz przekrętów Harvey Boarden (TERRENCE HOWARD, Hustle & Flow, Iron Man) dostrzega w nim naturalny talent do walk ulicznych i oferuje pomoc w zarobieniu naprawdę dużych pieniędzy. Jako jego menadżer, wprowadza Shawna do skorumpowanego kręgu walk na gołe pięści, w którym bogaci ludzie obstawiają bardzo wysokie stawki. Prawie z dnia na dzień Shawn staje się gwiazdą, musi jednak stoczyć serię pojedynków, aby pokonać rywali, którzy zdumiewają swoimi umiejętnościami. Ale, jeśli Shawn liczy na wydostanie się z tego mrocznego świata, w którym się znalazł, będzie musiał stanąć do najtrudniejszej walki w życiu.

Producentem filmu jest Kevin Misher (Wrogowie publiczni, Tłumaczka), a w pozostałych rolach wystąpili - Luis Guzmán (Traffic) jako promotor walk Martinez; Zulay Henao (Grizzly Park, Racing for Time) w roli ukochanej Shawna, Zulay Valez oraz BRIAN WHITE (Stomp the Yard) – rywal Shawna i były zapaśnik Evan Hailey.

Po drugiej stronie kamery stanęli – montażysta JAKE PUSHINSKY (Wszyscy twoi święci), autorzy muzyki - JONATHAN ELIAS i DAVID WITTMAN (obaj – Wszyscy twoi święci), autor zdjęć - STEFAN CZAPSKY (Ostrza chwały, Batman Returns), scenograf - THÉRESE DE PREZ (Summer of Sam), montażysta - SAAR KLEIN (U progu sławy, Tożsamość Bourne'a) i kostiumograf - KURT AND BART (Shortbus, Phoebe in Wonderland). Autorami scenariusza są Dito Montiel oraz ROBERT MUNIC (telewizyjny Dawn Anna i The Cleaner).

Krzyżujące się dzielnice: Lokacje Fighting

Podróż Shawna prowadzi go przez ciasne, opanowane przez karaluchy osiedla mieszkaniowe Nowego Jorku po imponujące apartamenty, w których staje się rozrywką dla bogatych pracowników Wall Street. Każda z jego czterech kluczowych walk prowadzi go do innego środowiska etnicznego. Finałową walkę na dachu wieżowca na Wall Street poprzedzają walki w sali w Brighton Beach, w azjatyckim pałacu rozkoszy we Flushing i w tylnej uliczce na Bronksie.

Montiel chciał, aby widzowie czuli to samo podniecenie, jakie czuł on, kiedy jako dzieciak jeździł na Manhattan. Aby utrzymać autentyzm, reżyserzy zajmujący się castingiem szukali statystów dokładnie tam, gdzie miały odbywać się walki. Wielu Rosjan znaleziono w Brighton Beach, statystów z Dominikany na Bronksie, a Koreańczyków we Flushing.

Autor zdjęć Czapsky nie realizował filmu na Manhattanie od 1989 roku - Last Exit to Brooklyn. „Zależało mi na pokazaniu niezwykłych obrazów Nowego Jorku,” mówi. „Widzowie zostaną zabrani do takich miejsc w mieście, których nie mieliby okazji zobaczyć jako turyści czy przyjezdni.”

Obsada

Już dzięki swoim pierwszym filmom, Channing Tatum (Shawn MacArthur) zwrócił na siebie uwagę krytyków i widzów, a produkcje roku 2009 z pewnością ugruntują tylko jego pozycję wśród następnego pokolenia czołowych aktorów Hollywood. Tatum ukończył ostatnio zdjęcia do adaptacji powieści Nicholasa Sparksa Dear John, w której wystąpi wraz z Amandą Seyfried (Mamma Mia!), a już teraz można go oglądać na ekranie w filmie G.I. Joe: Czas Kobry (G.I. Joe: The Rise of Cobra). Inne filmy w jego dorobku to Wszyscy twoi święci (A Guide to Recognizing Your Saints) - nominacje do nagród Independent’s Spirit i Gotham, Ona to on (She’s the Man), Step Up – taniec zmysłów (Step Up), Stop-Loss, Coach Carter, Havoc czy Supercross. Nominowany do nagrody Akademii® TERRENCE HOWARD (Harvey Boarden) zawojował Hollywood w 2005 kreując świetne role w licznych produkcjach filmowych i telewizyjnych. Za główną rolę w filmie Hustle & Flow, aktor otrzymał nominacje do Oskara®, Złotego Globu, nagród Image, Independent Spirit i Satellite, a piosenka, którą wykonuje w filmie stała się drugą w historii piosenką rap, jaka otrzymała nagrodę Akademii®. Aktor wystąpiła także w nagrodzonym Oskarem® filmie Miasto gniewu (Crash) – nagroda Gildii Aktorów Filmowych. Inne filmy w jego dorobku to Mr. Holland’s Opus, Dead Presidents, The Best Man, Pride, Oczy anioła (Angel Eyes), Wojna Harta (Hart’s War), Czterej bracia (Four Brothers), Idlewild, Get Rich or Die Tryin’, Iron Man, The Brave One, The Hunting Party, August Rush, Awake.

Luis Guzmán (Martinez) wystąpił ostatnio u boku Washingtona i Johna Travolty w filmie Metro strachu (The Taking of Pelham 1 2 3), a także w Nothing Like the Holidays, Yes Man, He’s Just Not That Into You, Cleaner, Maldeamores, War, School for Scoundrels, Fast Food Nation, Waiting…, Dreamer: Inspired by a True Story, Życie Carlita (Carlito’s Way), Carlito’s Way: Rise to Power, Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń (Lemony Snicket’s A Series of Unfortunate Events), Dwóch gniewnych ludzi (Anger Management), Punch-Drunk Love, Welcome to Collinwood, Oczy węża (Snake Eyes), Magnolia, Boogie Nights, Traffic, The Limey – nominacja do nagrody Independent Spirit, Co z oczu, to z serca (Out of Sight), Mr. Wonderful, Black Rain, The Hard Way, Cadillac Man, True Believer, Hrabia Monte Christo (The Count of Monte Cristo).

Przygotowania do bitwy: Choreografia walk

Przygotowaniem choreografii sekwencji walk zajęli się - doświadczony koordynator kaskaderski MIC RODGERS (Szybcy i wściekli, Pan i pani Smith, Zabójcza broń) i koordynator scen walk MIKE GUNTHER (Underworld, Szybcy i wściekli). Obaj rozpoczęli pracę z Tatumem już na pięć tygodni przed pierwszym klapsem ucząc go technik zawierających elementy boksu, zapasów i mieszanych sztuk walki tzw. Ultimate Fighting. Okazali się być bardzo pomocni, gdyż na planie Tatum musiał stawić czoła rywalom, którzy od dawna zajmowali się sportami walki, a niektórzy z nich robili to wręcz zawodowo.

Dobrze się zapowiadający rosyjski bokser YURI FOREMAN gra przeciwnika Shawna w scenie w sali w Brighton Beach, podczas gdy mistrz mieszanych sztuk walki Cung Le staje z nim na ringu w chińskim pałacu przyjemności. Jego partnerem w bójce na Bronksie jest Dante Nero (Stand Up) posiadający spore doświadczenie w różnorodnych technikach walk. Podobnie, jak bohater filmu, Dante – we wczesnych latach – walczył na ulicy zarabiając na życie.

Podczas przygotowywania scen walk, zapewnienie bezpieczeństwa aktorom należało do obowiązków Mica Rodgersa i Mike'a Gunthera. Walki musiały wyglądać tak realnie jak to tylko możliwe, a jednocześnie aktorzy musieli być całkowicie bezpieczni. Tak mówi o tym Gunther: „Gdyby któremuś z aktorów coś się stało, cały film staje na jakiś czas pod znakiem zapytania. Nikt nie mógł zostać ranny.”

Mimo doświadczenia sportowego, treningi sztuk walki były dla Tatuma czymś zupełnie nowym. I nie chodziło tu tylko o zapamiętanie ruchów i sprawienie, aby dana walka wyglądała realnie. Należało utrzymać emocje, co wymaga sporej koncentracji. „Utrzymanie emocji w walce jest naprawdę trudne,” mówi Tatum, „ponieważ kręcimy jedną scenę walki przez 14 godzin. Trzeba pokazywać emocje otrzymując cios i rzucając kimś o ścianę. Mic Rodgers uzmysłowił mi, że jedną z przyczyn, dla których sceny walki w Zabójczej broni były takie dobre, było to, że Mel Gibson jest po prostu świetny w ukazywaniu emocji. Nie chodzi tutaj tylko o fizyczność.”

Podtrzymaniu złudzenia realności walk pomagali autor zdjęć Stefan Czapsky oraz montażyści Jake Pushinsky i Saar Klein. „Kręciliśmy walki kamerą z ręki – tak naprawdę trzema kamerami równocześnie,” mówi Czapsky. „Dzięki temu, Jake miał mnóstwo pracy w pokoju montażowym. Musiał odnaleźć te kąty kamery, z których uderzenia wyglądają realnie. Podczas pierwszej walki, Channing oberwał; miał podbite oko. Nauczył się wtedy, że dużo lepiej jest markować. Wtedy aż tak bardzo nie boli.”

Realizatorzy

Dito Montiel (reżyseria / scenariusz) zwrócił na siebie uwagę widzów, kiedy jego pierwszy film Wszyscy twoi święci (A Guide to Recognizing Your Saints) został przebojem festiwalu filmowego Sundance w 2006 roku – nagrody krytyków, Isvema na festiwalu filmowym w Wenecji oraz nominacje do nagrody Independent Spirit oraz Grand Prix festiwali w Gijon, Deauville czy Flanders. Montiel jest także muzykiem (album Dito Montiel) i pisarzem (powieść Eddie Krumble Is the Clapper, 2006), a obecnie pracuje nad projektami The Son of No One (scenariusz na podstawie jego własnej powieści) i The Brotherhood of the Rose.

Stefan Czapsky, ASC (zdjęcia) rozpoczął karierę autora zdjęć filmem Cienka niebieska linia (The Thin Blue Line), a kolejnymi filmami w jego dorobku były tak imponujące pod względem wizualnym produkcje jak Edward Nożycoręki (Edward Scissorhands), Batman Returns, Matilda, Ostrza chwały (Blades of Glory), Prelude to a Kiss czy Ed Wood. Za pracę nad zdjęciami do filmu Ed Wood, Czapsky został uhonorowany czterema nagrodami krytyków filmowych. Po ukończeniu Columbia University pracował także jako asystent operatora kamery: At Close Range, Made in Heaven i ’Round Midnight.

Zielone światło dla Fighting

Pełniąc funkcję producenta wykonawczego w wytwórni Universal Pictures, Kevin Misher zainteresował się światem nielegalnych ulicznych wyścigów samochodowych, czego owocem był przebój Szybcy i wściekli (The Fast and the Furious). Pragnąc zrealizować kolejny projekt o podziemnym kręgu osób, które skupiają się w grupach bez względu na rasę czy wiek, Misher zwrócił się do reżysera filmu Wszyscy twoi święci (A Guide to Recognizing Your Saints), Dito Montiela, a wkrótce potem pracował już z nim nad scenariuszem, którego akcja skupiała się na sportach ekstremalnych, a jej tłem był Nowy Jork.

Po zrealizowaniu filmu Wszyscy twoi święci (A Guide to Recognizing Your Saints), Montiel szukał okazji, aby ponownie pracować z aktorem Channingiem Tatum i to właśnie Tatum zasugerował, aby rozważył napisanie scenariusza filmu o walkach ulicznych, w którym aktor mógłby wykorzystać swoją fizyczność. Szukając inspiracji we własnym dzieciństwie, Montiel wziął tę sugestię pod uwagę i stworzył zarys historii pokazującej świat podziemnych walk. „Kiedy byłem dzieckiem,” wyjaśnia Montiel, „sprzedawałem na nowojorskich ulicach orzeszki i świeżo wyciskany sok. Cały czas spędzałem na ulicy. Bywały dni, kiedy nie udawało mi się zarobić na metro do domu i musiałem chyłkiem zakradać się do pociągu. Mogło się to skończyć naprawdę źle, ale świetnie się przy tym bawiłem. Starałem się wnieść do filmu trochę tej atmosfery Nowego Jorku nocą. W scenach, w których Shawn chodzi po ulicach czekając, aż zdarzy się coś dobrego, jest sporo ze mnie.”

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Pozostałe

Proszę czekać…