Kiedy drużyna małp zostaje wystrzelona w kosmos, spodziewać się można jedynie kosmicznej zabawy i astronomicznych salw śmiechu. Gdy dodamy do tego jeszcze planetę kosmitów rządzoną przez zwariowanego despotę i trójkę najbardziej wyluzowanych naukowców świata - stuprocentowa rozrywka gwarantowana.

Ham – pierwsza małpa w kosmosie 1957-1983

"Małpy w kosmosie" żartobliwie nawiązują do samych początków amerykańskiego programu kosmicznego, a konkretniej jego pierwszego bohatera. Nazywany "Johnem Glennem wśród małp", szympans Ham wystartował z przylądka Canaveral 31 stycznia 1961 i przebył 155 mil, lądując bez szwanku w wodach Atlantyku. W nagrodę za męstwo otrzymał... jabłko.

Niezwykła przygoda Hama rozpoczęła się w Kamerunie. 3-letni szympans został przewieziony z rodzimej równikowej dżungli do ośrodka Alamogordo w górach Sangre de Cristo w Nowym Meksyku. Tam, wraz z 5 innymi wybranymi szympansami, poddano go gruntownemu szkoleniu, przygotowującemu małpy do kosmicznych misji. Jego imię jest skrótem od nazwy laboratorium Holloman Aerospace Medical Center, mieszczącego się w bazie wojskowej Holloman, gdzie przeprowadzono badania.

Z obawy przed ryzykiem, jakie wiązało się z podróżami w kosmos, NASA postanowiło wysłać w pierwszą misję szympansa, który miałby przetrzeć szlak dla ludzkości. Ham i jego koledzy zostali wybrani ze względu na ich psychologiczne podobieństwo do ludzi oraz wysoki iloraz inteligencji. Szympans wyselekcjonowany do historycznego lotu suborbitalnego Mercury-Redstone miał w trakcie misji obsługiwać dźwignie, co pozwoliło naukowcom sprawdzić aparaturę pokładową w momencie startu, w stanie nieważkości i podczas powrotu na Ziemię.

Szkolenie rekrutów było wyjątkowo trudne. 20 treserów i specjalistów z dziedziny medycyny nadzorowało naukę obsługi sterów Mercury Redstone w wykonaniu małp. Do ich zadań należało pociągnięcie za dźwignię, znajdującą się po prawej stronie, gdy błyskało białe światło oraz lewej, po zapaleniu się niebieskiej lampki. Nagrodą za poprawne wykonanie manewru była bananowa kulka.

Po przejściu szkolenia, szympansy zostały przewiezione na przylądek Canaveral na Florydzie. W poprzednich lotach brały udział inne zwierzęta, w tym mniejsze człekokształtne, ale zawsze pełniły jedynie funkcję pasażerów kapsuły. Tylko jeden szympans mógł zostać wybrany do epokowego lotu, a sympatyczny, lubiący skupiać na sobie uwagę Ham okazał się idealnym kandydatem.

Start oraz wejście w przestrzeń kosmiczną przebiegły bez usterek, paliwo statku spalało się jednak dużo szybciej niż się tego spodziewano. W wyniku tego Ham poleciał 100 mil dalej niż planowano, a po 2 minutach zapasy paliwa Mercury-Redstone wyczerpały się. Ham wytrzymał grawitację o sile 14,7 G, czyli o 3,3 G więcej niż się spodziewano (G – stała grawitacyjna).

Pomimo zawrotnej prędkości lotu Ham wykonywał swoje zadanie w skupieniu i z godną podziwu precyzją. Skuteczność obsługi dźwigni okazała się jedynie nieznacznie niższa od tej zarejestrowanej na Ziemi. Skafander pozwolił szympansowi przetrwać zarówno chwilowy spadek ciśnienia w kabinie, jak i około 7 minut w stanie nieważkości.

Kwadrans po starcie kapsuła wodowała w Atlantyku. Woda wdarła się do środka pod wpływem siły uderzenia, ale szympans został wyciągnięty na pokład oczekującej na niego jednostki z zaledwie otartym nosem. Po badaniach Ham okazał się zmęczony, lecz w pełni zdrowy. Z typową dla siebie pogodą ducha pozował do zdjęć z marynarzami, którzy go wcześniej wyłowili, a następnie ze smakiem skonsumował wręczone mu jabłko.

Po sukcesie swojego lotu Ham stał się międzynarodową gwiazdą, trafił na okładkę magazynu LIFE. Dane zebrane podczas lotu Mercury Redstone pozwoliły astronaucie Alanowi Shepardowi udać się kilka miesięcy później w podobną misję na pokładzie Freedom 7.

Po wykonaniu swojego zadania, Ham przeniósł się na 17 lat do waszyngtońskiego zoo. Był oczkiem w głowie zwiedzających, ale spotykał się z wrogością ze strony innych szympansów. Jak wiele "ludzkich" gwiazd, z trudnością przystosowywał się do codziennego życia.

Po przeprowadzce do Północnej Karoliny odnalazł szympansicę, z którą żył do końca swoich dni, 19 stycznia 1983 roku. Spoczął w Alei Sław programu kosmicznego, znajdującej się w Almogordo.

Małpi herosi w opisie amerykańskich gwiazd dubbingu

Ham (Andy Samberg, gwiazda "Saturday Night Live" i komedii "Hot Rod"):

To właściwie Ham III, wnuk pierwszej małpy w kosmosie. Prowadzi życie lumpa, ale oczywiście wcale tego nie zauważa. Gdy Agencja Kosmiczna traci jedną ze swoich superdrogich satelit, małpy okazują się idealnymi kosmonautami (wysłanie ludzi w czarną dziurę byłoby zbyt ryzykowne). W trakcie misji Ham zakochuje się i wyzwala kosmitów spod rządów galaktycznego tyrana. W międzyczasie znajdzie się miejsce na małpie tańce, hulanki i swawole. Trochę romansu i wysokooktanowej przygody.

Luna (Cheryl Hines, znana z cenionego serialu komediowego "Wszyscy kochają Raymonda" i przebojowej "Kelnerki"):

Moja postać – Luna – jest prawą ręką kapitana i rozpiera ją duma, że została wybrana do tej misji. Jest śmiertelnie poważna i zawsze słucha rozkazów. Nagle między Hamem i Luną zaczyna iskrzyć, co jest pewnie nieuniknione, gdy trafia się do zamkniętego pomieszczenia, jakim jak statek kosmiczny albo ląduje na obcej planecie.

Tytan (Patrick Warburton, "Dorwać Smarta", "Faceci w czerni 2"):

To samiec alfa wśród szympansów, astronauta z bardzo długim stażem. Gdy poznaje Hama, nie ma dla niego za grosz szacunku, ale jako zespół udaje im się wiele osiągnąć. To kapitan jak się zowie, zasadniczy i stanowczy, ale kontrola nad misją powoli wymyka mu się z rąk.

Synopsis

Ham, wnuk pierwszego szympansa wysłanego w kosmos, prowadzi skromne życie gwiazdy trzeciorzędnego cyrku. Jako małpa armatnia wystrzeliwany jest w niebo ku uciesze gawiedzi, choć sam marzy o szczytniejszych zadaniach. Szansą na spełnienie marzeń okazuje się propozycja Agencji Kosmicznej, która kompletuje drużynę astromałp do ponownego sprowadzenie na Ziemię sondy kosmicznej, zaginionej w czeluściach czarnej dziury. Udział Hama w misji jest sprytnym zabiegiem PR-owym, a jego zamiłowanie do efekciarskich akrobacji gwarantuje sprostanie testom sprawnościowym. Niestety niewybredny humor i ciągła błazenada Hama zniechęcają do niego resztę drużyny – napuszonego kapitana Tytana i nadobną szympansicę Lunę, z którą bohater bezustannie flirtuje.

Gdy statek astro-małp rozbija się na planecie Malgor, Tytan zostaje uwięziony przez zakochanego w sobie Hardkora – kosmicznego tyrana, który przejął kontrolę nad zaginioną sondą oraz społecznością Malgorczyków. W zamian za pomoc w uwolnieniu kapitana, Ham i Luna obiecują wesprzeć miejscowy ruch oporu w postaci wiecznie znerwicowanej Kilowatt.

Gdy Tytanowi grozi przemienienie w kolejny wulkaniczny posąg w kolekcji wszechwładnego Hardkora, pozostali załoganci przejmują kontrolę nad statkiem i przeprowadzają dramatyczną akcję ratunkową. Na chwilę przed odlotem z nieprzyjaznej planety, dzielny Ham stanie przed trudnym wyborem: czy wracać bezzwłocznie na Ziemię, czy też obalić dyktatora i uczynić wielki krok w dziejach szympańskości? Czy Ham okaże się godnym potomkiem pierwszego małpiego zdobywcy kosmosu?

Twórcy

Kirk De Micco (Scenariusz i reżyseria)

Po debiutanckim scenariuszu "A Day in November", który zwrócił uwagę wpływowego producenta Arnolda Kopelsona i studia Warner Bros, napisał i wyprodukował dla tej wytwórni przebojową "Zebrę z klasą" (ponad 300 000 widzów w Polsce). De Micco pracował nad innym animowanym przebojem Warnera pt."Magiczny miecz". Jest jednym z autorów scenariusza "Crood Awakening" nowego filmu autora "Lilo i Stitcha" Chrisa Sandersa oraz "The Twits", który powstaje w Vanguard Films and Animation.

Rob Moreland (Scenariusz)

Scenarzysta i reżyser, który studiując jeszcze na filmowym wydziale UCLA został przyjęty do prestiżowego Bractwa Lew Wassermana za debiutancką etiudę, w której zagrała Tea Leoni. Jego scenariusze sprzedano wytwórniom Dreamworks, MGM, Paramount i Sony. Pierwszy animowany film Morelanda – "Happy Wkręt" - wszedł na ekrany w 2007 roku. Jego aktualny projekt to odważne, "dorosłe" spojrzenie na "Czarnoksiężnika z Oz" w reżyserii Mike’a Johnsona.

Barry Sonnenfeld (Produkcja)

Twórca gigantycznych sukcesów komedii "Bardzo Dziki Zachód", "Dorwać małego", "Rodzina Adamsów", "Faceci w czerni I i II". Jako producent Sonnenfeld ma na koncie m.in. takie przeboje jak "Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń" oraz "Co z oczu, to z serca". Był również cenionym operatorem oraz dziennikarzem popularnego magazynu Esquire. Karierę rozpoczynał jako operator dzieł braci Coen ("Śmiertelnie proste", "Arizona Junior" i "Ścieżka strachu") oraz filmów Penny Marshall ("Duży"), Danny’ego De Vito ("Wyrzuć mamę z pociągu") i Roba Reinera (m.in. "Kiedy Harry poznał Sally"). W jego dorobku znajdziemy również reklamówki Nike, Reebok i Isuzu oraz nagrodę DGA za reżyserię jednego z odcinków serialu "Gdzie pachną stokrotki".

John H. Williams (Produkcja)

Wyprodukował wszystkie części "Shreka", "Smoking" z Jackie Chanem, "7 lat w Tybecie" z Bradem Pittem, "The Junction Boys" i "Happy Wkręt". Firma producencka Vanguard, którą założył Williams, ma na koncie szereg znaczących przedstawień teatralnych ("True West" i "Grona gniewu" z Johnem Malkovicem i Gary’m Sinise), reklamy w ramach wspólnego przedsięwzięcia z Virgin Records (z udziałem takich reżyserów Tim Pope i bracia Quay), filmy dokumentalne ("The Thin Blue Line" , biografie Johna Kennedy’ego, Arethy Franklin, George’a Gershwina), rejestracje koncertów Culture Club i Thompson Twins oraz znaną setkom tysięcy polskich widzów animację "Szeregowiec Dolot"

Chris Bacon (Muzyka)

Miał wyjątkową okazję pobierać wskazówki u mistrza muzyki filmowej Jamesa Newtona Howarda, z którym współpracuje od 2005 roku. Jego utwory znalazły się na ścieżce dźwiękowej filmu "King Kong". Bacon przygotował także ilustracje muzyczne do "Konia wodnego: Legendy głębin", "Jestem legendą", "Michaela Claytona" i "Świadka bez pamięci". Jest autorem oprawy muzycznej filmów stacji Lifetime, programów ABC oraz reklamówek wyborczych szeregu amerykańskich polityków. Po animowanym debiucie – "Małpach w kosmosie", Bacon pracuje obecnie nad "Alpha and Omega" wytwórni Lionsgate.

Blue Man Group (Muzyka)

Nominowani do Grammy w kategorii najlepszy instrumentalny album pop za "Audio", współpracowali z kompozytorem Johnem Powellem przy ścieżce dźwiękowej animowanego hitu 20th Century Fox "Roboty". Są autorami muzyki do reklamówek Intela (Pentium 3, 4 i Centrino). Ich kolejny album "The Complex", będący efektem współpracy m.in. z Tracy Bonham, Joshem Hadenem i Dave’em Mathewsem, stał się zalążkiem wielkiego spektaklu multimedialnego, który przyciągnął na koncerty Blue Man Group miliony widzów w ponad 100 miastach USA i Kanady. Ostatnim projektem zespołu jest satyryczne przedstawienie "How to Be a Megastar", które zrobiło furorę w Ameryce Południowej (m.in. za sprawą przeboju "Canta Conmigo", którego remiks znalazł się w Top 50 Bilboardu).

Dariusz Dunowski (polskie dialogi i reżyseria polskiej wersji językowej)

Dariusz Dunowski to dialogista i reżyser dubbingowy, który tworzył polskie wersje językowe m.in. takich filmów jak: "Rudolf czerwononosy Renifer", "Simpsonowie - wersja kinowa", "Alvin i wiewiórki", "Stefan Malutki", "Noc w muzeum", "Małpy w kosmosie", "Jan Paweł II - nie lękajcie się", "Eragon".

Więcej informacji

Proszę czekać…