Opowieść o rozgrywce między dwoma mocnymi mężczyznami - doświadczonym oficerem policji Frazierem (Denzel Washington) i piekielnie inteligentnym włamywaczem Daltonem (Clive Owen), który zaplanował i realizuje błyskotliwy plan napadu na bank. Sytuacja bardzo się komplikuje gdy do gry włącza się Madeliene (Jodie Foster), której zadaniem jest ochrona interesów pewnych wpływowych osób.

Filmowcy

SPIKE LEE (reżyseria) - Ona mnie nienawidzi, 25. godzina (25th Hour), The Original Kings of Comedy, Wykiwani, Mordercze lato (Summer of Sam), Dziewczyna nr 6, Autobus, Rób co należy - nominacja do nagrody Akademii® za Najlepszy Scenariusz, Najlepszy Film i Reżyserię, Ślepy zaułek, Ona się doigra - nagroda na festiwalu filmowym w Cannes, Szkolne oszołomienie, Malaria, Czarny blues, Crooklyn, Malcolm X - dwie nominacje do nagrody Akademii®, telewizja - nominowany do Emmy i Oskara® film dokumentalny Cztery małe dziewczynki dla HBO. Obecnie Spike Lee realizuje pełnometrażowy dokument poświęcony huraganowi Katrina - Kiedy puściły wały: Requiem w 4 aktach.

RUSSELL GEWIRTZ (scenariusz) - scenariusz do Planu doskonałego jest jego debiutem. Następne projekty Gewirtza to Zawodowcy, American Blood oraz pilot serialu dla sieci NBC.

BRIAN GRAZER (produkcja) - Piękny umysł (A Beautiful Mind) - nagroda Akademii®, Apollo 13 - nominacja do Oskara®, Plusk - nominacja do Oskara®, Kod da Vinci (The Da Vinci Code) Rona Howarda, American Gangster Ridleya Scotta, komedia Dick i Jane: Niezły ubaw (Fun with Dick & Jane) z Jimem Carrey, Plan lotu (Flightplan), Człowiek ringu (Cinderella Man), Głęboko w gardle; Światła stadionów; 8. mila; Błękitna fala; Zaginione (The Missing); Okrucieństwo nie do przyjęcia (Intolerable Cruelty), Grinch: Świąt nie będzie (Dr. Seuss’ How the Grinch Stole Christmas); Gruby i chudszy (The Nutty Professor); Kłamca, kłamca (Liar Liar), Okup (Ransom), Moja dziewczyna (My Girl), Ognisty podmuch (Backdraft), Gliniarz w przedszkolu; Spokojnie, tatuśku; Czysty i trzeźwy, Szpiedzy tacy jak my (Spies Like Us), telewizja - 24 godziny (24), Bogaci bankruci, Mówi mi swatka, Felicity, Redakcja sportowa, Z Ziemi na Księżyc - nagroda Emmy. 

JON KILIK (producent wykonawczy) - producent wszystkich 12 filmów w reżyserii Spike’a Lee, a ponadto takich filmów jak Przed egzekucją (Dead Man Walking) Tima Robbinsa, Cradle Will Rock, Basquiat - Taniec ze śmiercią, Zanim zapadnie noc, Prawo Bronxu Roberta De Niro, Miasteczko Pleasantville, Pollock, Skins, Aleksander Olivera Stone, Broken Flowers Jima Jarmuscha.

KAREN KEHELA SHERWOOD (producent wykonawczy) - Dick i Jane: Niezły ubaw (Fun with Dick & Jane), Człowiek ringu (Cinderella Man) z Russellem Crowe i Renée Zellweger, Piękny umysł (A Beautiful Mind) Rona Howarda, Gruby i chudszy (The Nutty Professor) i Gruby i chudszy 2: Rodzina Klumpów (Nutty Professor II: The Klumps), Życie, Wielka heca Bowfingera, Grinch: Świąt nie będzie (Dr. Seuss’ How The Grinch Stole Christmas) oraz Kłamca, kłamca (Liar Liar).

MATTHEW LIBATIQUE, ASC (zdjęcia) - Requiem dla snu (Requiem for a Dream), Pi oraz Źródło - wszystkie w reżyserii Darrena Aronofsky’ego, Kraina Tygrysów, Telefon (Phone Booth) Joela Schumachera, Gothika Mathieu Kassovitza, Porzucona Stephena Gaghana, Nigdy nie umieraj sam Ernesta R. Dickersona, Wszystko jest iluminacją Lieva Schreibera, Ona mnie nienawidzi Spike’a Lee, muzyczne klipy takich atystów jak - The Cure, Usher, Death in Vegas, Erykah Badu, Incubus, Tupac Shakur, Moby, Snoop Dogg i Jay-Z.

WYNN THOMAS (scenografia) - Ściśle tajne, Człowiek ringu (Cinderella Man), Piękny umysł (A Beautiful Mind) - oba w reżyserii Rona Howarda, Depresja gangstera (Analyze This), Prawo Bronxu Roberta De Niro, Fakty i akty (Wag the Dog), Marsjanie atakują! (Mars Attacks!) Tima Burtona, Ona się doigra, Rób co należy, Czarny blues, Malcolm X, The Original Kings of Comedy oraz Gra o honor (He Got Game) - wszystkie w reżyserii Spike’a Lee.

BARRY ALEXANDER BROWN (montaż) - 10 minut później: Trąbka (Ten Minutes Older: The Trumpet), A Huey P. Newton Story, Rób co należy, The Original Kings of Comedy, Mordercze lato (Summer of Sam), Freak, Kuzynka Bette, Gra o honor (He Got Game), Crooklyn, Malcolm X, W łóżku z Madonną, Ona się doigra, Salaam Bombay! Miry Nair, The War at Home - nominacja do nagrody Akademii®.

TERENCE BLANCHARD (muzyka) - filmy Spike’a Lee - Wykiwani, Mordercze lato (Summer of Sam), Malcolm X, Autobus, Cztery małe dziewczynki, Barbershop, Ludzie, których znam (People I Know) z Alem Pacino, Grzeszna miłość (Original Sin); Glitter; Miłość i koszykówka, Następny piątek, Rozlewiska uczuć Kasi Lemmons, telewizja - Gia, Kolor odwagi, Zamiana ról, The Tempest oraz Honor West Point. Blanchard nagrał pod własnym nazwiskiem 11 albumów, z których jeden został nominowany do nagrody Grammy - The Heart Speaks.

Gliniarze i bandyci

Grazer i Lee dokładnie wiedzieli, że mają do czynienia z inteligentną historią, która może być sporym wyzwaniem dla ekipy filmowej i aktorów. W scenariuszu Gewirtza systematycznie przeplatają się wątki Fraziera, Russella i White, a szczegóły dotyczące każdej z tych postaci poznajemy w najbardziej nieoczekiwanych momentach. Na przykład, Dalton Russell wprowadza widzów w akcję zwracając się do nich bezpośrednio słowami: „Słuchajcie uważnie, tego co mówię, ponieważ dokładnie dobieram słowa i nigdy się nie powtarzam.” Jego słowa okazują się bardzo istotne w sytuacjach, kiedy podążamy za bohaterami po mrocznych korytarzach i staramy się dowiedzieć, kto przez kogo został oszukany, a kto ostatecznie zatriumfuje. Bez świetnych, utalentowanych aktorów, ten film po prostu nie byłby możliwy.

Plan doskonały to czwarty film, na planie którego Denzel Washington współpracuje ze Spike’m Lee - Gra o honor, Czarny blues i Malcolm X, za rolę w którym otrzymał nominację do Oskara. Podwójny zdobywca nagrody Akademii, Washington pojawił się na planie Planu doskonałego świeżo po wcieleniu się na Broadwayu w postać Brutusa w sztuce Szekspira Juliusz Cezar i niespodzianie znalazł w tych dwóch projektach sporo podobieństw. Tak o tym mówi, „Oczywiście w Szekspirze głównie chodzi o język, co pomogło mi podczas przygotowań do roli Fraziera - scenariusz Russella jest pełen świetnych dialogów. Grana przeze mnie postać naprawdę dużo mówi! To tak, jakby Brutus udał się na Brooklyn. Jest w nim bowiem swego rodzaju nowojorski rytm.”

Zarówno Washington, jak i pozostali aktorzy - Clive Owen, Jodie Foster, Christopher Plummer, Willem Dafoe i Chiwetel Ejiofor - za jeden z powodów podjęcia decyzji, co do zagrania w Planie doskonałym uznali możliwość współpracy ze Spike’m Lee. W przypadku, jednak Clive Owena, podjęcie decyzji dotyczącej wcielenia się w rolę Daltona Russella nie było takie oczywiste. Grana przez niego postać, przez sporą część filmu nosi bowiem kaptur, maskę i okulary. „Granie całych scen w ciemnych okularach i masce na twarzy wydawało mi się trochę dziwaczne. Intencje bohatera często widać bowiem właśnie w oczach. Kiedy aktor nie ma możliwości pokazania swoich oczu może się czuć całkowicie bezbronnie.” W swoim klasycznym już stylu, Spike Lee pracował intensywnie nad przekonaniem aktora do przyjęcia roli. Odbyło się to podczas meczu New York Knicks. Wkrótce po ostatnim gwizdku, Owen dał się przekonać. Ścieżki kariery filmowej Jodie Foster sprawiły, że aktorka znajduje się obecnie w takiej pozycji, że może wybierać wśród możliwie najlepszych ról filmowych. Zagrawszy mnóstwo różnorodnych postaci w trakcie swojej prawie czterdziestoletniej obecności na ekranie - aktorka zaczynała w reklamach jako trzylatka - Foster ma możliwość pracy z filmowcami, których podziwia. „Spike zawsze mnie fascynował. Uwielbiam jego filmy. Zawsze chciałam wziąć udział w czymś, co reżyseruje, wydawało mi się jednak, że nie mam na to szansy biorąc pod uwagę tematy, jakie podejmował. Jestem więc bardzo podekscytowana tą jedyną w swoim rodzaju możliwością.”

Dla dwukrotnie nagrodzonej Oskarem aktorki, równie ekscytująca była możliwość zagrania wyrafinowanego mediatora... kogoś, kto w białych rękawiczkach rozwiązuje brudne problemy nowojorskiej elity i obdarzonych ogromną władzą obywateli. „Od dłuższego czasu nie grałam nikogo, kto nosi niezłe ciuchy, makijaż i nie brudzi się zbyt szybko na planie,” żartuje Foster. „W Madeleine podobało mi się także to, że jest silna, nie musi podnosić głosu i posiada spory autorytet. W jej zdolności do zawładnięcia ludzką psychiką jest pewna uwodzicielskość i czar.”

Christopher Plummer gra Arthura Case, potentata i filantropa, który wynajmuje bohaterkę graną przez Foster, aby zajęła się potencjalnie szkodliwą dla jego kariery sytuacją. „Gram bogacza prowadzącego interesy na całym świecie, którego macki sięgają prawie wszędzie i który za wszelką cenę stara się utrzymać w tajemnicy pewien obszar swojej działalności,” mówi Plummer.

Wielki fan filmów Lee, Plummer (aktor pracował z Lee i Washingtonem na planie Malcolma X), który pracował z reżyserami na całym świecie i docenia styl reżyserii Spike’a Lee, mówi, że spędzenie lata w Nowym Jorku z reżyserem tej klasy było „szansą, której nie mógł zmarnować”.

Dwukrotnie nominowany do Oskara Willem Dafoe - który wciela się w postać kapitana Johna Dariusa - mówi, „Mieszkam w Nowym Jorku, ale nie pracuję tutaj zbyt często. Podoba mi się to, co robi Spike, nigdy jednak razem nie pracowaliśmy. Dlatego też jestem naprawdę szczęśliwy, że otrzymałem propozycję roli w Planie doskonałym.”

Chiwetel Ejiofor współpracuje z Lee już po raz drugi (wcześniej pojawił się w Ona mnie nienawidzi) i wciela się w postać detektywa Billa Mitchella, partnera granego przez Washingtona detektywa Fraziera. „Usłyszałem o tym filmie, kiedy poszliśmy ze Spike’m na mecz Yankees. Powiedział, że ma dla mnie scenariusz i chciałby, żebym rozważył możliwość ponownej z nim współpracy.”

Przygotowania do ról policyjnych detektywów przebiegały na trzech etapach. Po pierwsze, Washington i Ejiofor spędzili mnóstwo czasu na wspólnym czytaniu scen i próbach zrozumienia swoich relacji, jako zawodowych partnerów. Po drugie (wspólnie z innymi członkami obsady aktorskiej i ekipy) wzięli udział w organizowanych przez Spike’a Lee „wykładach” na temat kina, na których reżyser wyświetlał rozgrywające się w Nowym Jorku thrillery (łącznie z takimi klasykami jak Serpico i Pieskie popołudnie z Alem Pacino w reżyserii Sidneya Lumeta). Ponadto Washington, Ejiofor, Dafoe i inni członkowie obsady spotkali się i pracowali z detektywami z Wydziału Policji w Nowym Jorku, a także konsultantem detektywem Neilem Carterem. Ejiofor wspomina, „Spotkaliśmy się z policjantami i detektywami, którzy pracowali z nami przez cały film. Podzielili się z nami swoimi odczuciami i tym, czego doświadczali w czasie ważnych i bardzo trudnych dni - szczególnie tych, w których ofiarami byli cywile. Wszystkie te informacje miały dla nas ogromne znaczenie.” Washington doceniał zarówno pracę Ejiofora i Owena (którzy są Brytyjczykami) oraz to, że wnieśli tak dużą dawkę realizmu do granych przez siebie postaci. Tak to komentuje, „Zdaję sobie sprawę z tego, ile pracy zajmuje opracowanie odpowiedniego akcentu. Obaj są nie tylko profesjonalistami, ale także bardzo dobrymi aktorami.”

Informacje o produkcji

Nie ma mało istotnych szczegółów. Nie można lekceważyć żadnej wskazówki. DENZEL WASHINGTON, CLIVE OWEN i JODIE FOSTER muszą wspólnie zmierzyć się z żądzą władzy, chciwością i tajemnicą, jaka otacza perfekcyjnie zaplanowany napad na bank w dramacie Universal Pictures i Imagine Entertainment - Plan doskonały. Troje nowojorczyków, w których wcielają się ci uznani aktorzy, usiłuje przechytrzyć się wzajemnie w imię obrony sprzecznych interesów. Reżyser SPIKE LEE (Rób co należy, Malcolm X, 25. godzina) wspólnie z nagrodzonym Oskarem® producentem BRIANEM GRAZEREM (Plan lotu, Kod da Vinci) zrealizował na podstawie scenariusza RUSSELLA GEWIRTZA błyskotliwy thriller, w którym nic nie jest takie, jakim się wydaje. W filmie Plan doskonały ściera się ze sobą troje antagonistów – detektyw Keith Frazier (Denzel Washington), który musi stawić czoła skandalowi korupcyjnemu, błyskotliwy kryminalista Dalton Russell (Clive Owen), którego działania poddają w wątpliwość wszystko to, co wydaje nam się, że wiemy o napadach na banki oraz wyrafinowana Madeleine White (Jodie Foster) pracująca na Manhattanie konsultantka, która zawsze jest w stanie zrobić dokładnie to, za co płacą jej wpływowi klienci. Cała filmowa historia rozpoczyna się dosyć prosto: cztery osoby w strojach malarzy wchodzą do pełnego klientów lobby Manhattan Trust, znajdującego się na Wall Street oddziału międzynarodowej instytucji finansowej. W ciągu kilkunastu sekund, bandyci, w precyzyjnie zaplanowany sposób opanowują bank biorąc jako zakładników klientów i personel, łącznie ponad 50 osób. Wkrótce potem, na miejsce zdarzenia zostają wysłani negocjatorzy z nowojorskiej policji, detektywi Keith Frazier i Bill Mitchell (CHIWETEL EJIOFOR), z rozkazem nawiązania kontaktu z przywódcą bandytów Daltonem Russellem i bezpiecznym uwolnieniem zakładników. Zarówno obaj detektywi jak i współpracujący z nimi kapitan John Darius (WILLEM DAFOE) mają nadzieję, że sytuacja zostanie pokojowo rozwiązana, a wszyscy przetrzymywani wewnątrz banku zakładnicy zostaną zwolnieni. Sprawy, jednak przybierają zupełnie niespodziewany obrót. Russell okazuje się być wyjątkowo trudnym przeciwnikiem - bystrym, opanowanym i mającym wszystko pod kontrolą – posiadającym mistrzowski plan zdezorientowania nie tylko zakładników, ale też władz. Bandyci przez cały czas wydają się być o krok przed policją, wyprowadzając policjantów w pole. Podejrzenia Keitha Fraziera, że za wydarzeniami w banku kryje się coś dużo poważniejszego, stają się w pełni uzasadnione, kiedy na miejscu zdarzenia pojawia się Madeline White i kierując się tajemniczymi przesłankami żąda prywatnego spotkania z Russellem. Co więcej, szczegółami napadu na oddział Manhattan Trust jest także nadzwyczajnie zainteresowany potentat finansowy Arthur Case (CHRISTOPHER PLUMMER). O co tak naprawdę chodzi bandytom? Dlaczego żadna z metod negocjacyjnych nie zadziałała? Frazier jest przekonany, że ktoś pociąga za niewidoczne sznurki, a w banku prowadzone są tajne negocjacje. Narażając na szwank własną zawodową lojalność, detektyw angażuje się w ryzykowną zabawę w kotka i myszkę, w której co chwila zmieniają się zasady, a jedno błędne posunięcie może doprowadzić do katastrofalnych skutków. Podczas realizacji filmu Plan doskonały ze Spike’m Lee współpracowali - MATTHEW LIBATIQUE (Requiem dla snu) - zdjęcia, WYNN THOMAS (Człowiek ringu) - scenografia, BARRY ALEXANDER BROWN (Rób co należy) - montaż, TERENCE BLANCHARD (Malcolm X) – muzyka oraz DANIEL M. ROSENBERG (Nowokaina), JON KILIK (25. godzina), KAREN KEHELA SHERWOOD (Piękny umysł) i KIM ROTH (Bezsenność) - producenci wykonawczy.

Obsada

DENZEL WASHINGTON (detektyw Keith Frazier) - Chwała Edwarda Zwicka - nagroda Akademii®, Krzyk wolności Richarda Attenborough - nominacja do Oskara®, Czarny blues, Człowiek w ogniu Tony’ego Scotta, Kandydat (The Manchurian Candidate), Wyścig z czasem, Dzień próby (Training Day) - nagroda Akademii®, John Q, Tytani (Remember the Titans), Huragan - Złoty Glob, nominacja do Oskara®, Kolekcjoner kości (The Bone Collector), W sieci zła, Gra o honor (He Got Game), Stan oblężenia (The Siege), Szalona odwaga (Courage Under Fire), Żona pastora (The Preacher’s Wife), Karmazynowy przypływ (Crimson Tide), thriller Zabójcza perfekcja (Virtuosity), W bagnie Los Angeles (Devil in a Blue Dress), Malcolm X - nominacja do Oskara®, Wiele hałasu o nic (Much Ado About Nothing), Mississippi Masala, Filadelfia (Philadelphia) Jonathana Demme, Raport Pelikana (The Pelican Brief), Antwone Fisher - debiut reżyserski, teatr - Ceremonies in Dark Old Men, When the Chickens Came Home to Roost, One Tiger to a Hill, Man and Superman Othello, A Soldier’s Play - nagroda Obie Award, Checkmates, Richard III, Julius Caesar.

CLIVE OWEN (Dalton Russell) - Z zamkniętymi oczami, Century, Piętno, Zielone palce, Gosford Park Roberta Altmana, Bez granic, thriller Odpoczniesz po śmierci, Król Artur (King Arthur), Sin City - Miasto grzechu, Bliżej (Closer) - Złoty Glob, nominacja do nagrody Akademii, thriller Wykolejony (Derailed), telewizja - seria Chancer, Miłość z wrzosowiska, Second Sight, Mystery!, Lorna Doone, An Evening with Gary Lineker, The Echo, Rowerzysta, teatr - Design for Living, Closer w Royal National Theater, A Day in the Death of Joe Egg, internet - seria krótkich filmów dla BMW - The Hire - reżyserowanych przez Johna Frankenheimera, Anga Lee, Wong Kar-waia, Guya Ritchie i Alejandro Gonzalez Iñárritu.

JODIE FOSTER (Madeline White) - Oskarżeni (The Accused), thriller Milczenie owiec (The Silence of the Lambs) - dwie nagrody Akademii® dla Najlepszej Aktorki, Taksówkarz (Taxi Driver) - nominacja do Oskara®, Bugsy Malone Alana Parkera, thriller Plan lotu (Flightplan), Bardzo długie zaręczyny (A Very Long Engagement), Azyl (Panic Room) Davida Finchera, Anna i król (Anna and the King), Kontakt (Contact) Roberta Zemeckisa, Nell - nominacja do nagrody Akademii®, Maverick, Sommersby, Cienie we mgle, Sjesta, Stealing Home, Dzielnica pięciu narożników, Tom Sawyer, Lisice, Hotel New Hampshire, Cudza krew, Napoleon i Samanta, Alicja już tu nie mieszka, Mały geniusz Tate - debiut reżyserski, Wakacje w domu - reżyseria, telewizja - Mayberry R.F.D., The Courtship of Eddie's Father, My Three Sons, Paper Moon.

CHRISTOPHER PLUMMER (Arthur Case) - Zostać gwiazdą Sidneya Lumeta, Dźwięki muzyki, Człowiek, który chciał być królem, Bitwa o Anglię, Waterloo, Milczący wspólnik, Dziennik sierżanta Fridaya, Ciemna strona sławy, Star Trek: Wojna o pokój, Malcolm X, Dolores, Wilk (Wolf), 12 małp (Twelve Monkeys), Morderstwo na zamówienie, Gdzieś w czasie, Informator (The Insider), Piękny umysł (A Beautiful Mind) Rona Howarda, Ararat Atoma Egoyana, Blizzard - Latający renifer, Cold Creek Manor, Nicholas Nickleby, Aleksander Olivera Stone, Skarb narodów (National Treasure), Syriana i Podróż do Nowej Ziemi, między innymi, teatr - J.B., musical Cyrano - nagroda Tony, Barrymore - nagroda Tony, Drama Desk, Outer Critics Circle, telewizja - Hamlet at Elsinore, Ptaki ciernistych krzewów (The Thorn Birds), Norymberga, Little Moon of Alban, Arthur Hailey's the Moneychangers.

WILLEM DAFOE (John Darius) - Cień wampira (The Shadow of the Vampire) - nominacja do nagrody Akademii® i Złotego Globu, Spider-Man, Podwodne życie ze Stevem Zissou (The Life Aquatic with Steve Zissou) Wesa Andersona, Aviator Martina Scorsese, xXx 2: Następny poziom, Wdowa, Manderlay Larsa von Triera, Podstępny Ripley, Angielski pacjent (The English Patient), Pluton (Platoon) Olivera Stone, Ostatnie kuszenie Chrystusa (The Last Temptation of Christ) Martina Scorsese, Dzikość serca (Wild at Heart) Davida Lyncha, Missisipi w ogniu (Mississippi Burning) Alana Parkera, Auto Focus, Prywatne piekło, Rozrachunek, Rachunek sumienia, Gniazdo os, American Psycho, Święci z Bostonu, eXistenZ Davida Cronenberga, Lulu na moście, Hotel New Rose, Chinka, Tak daleko, tak blisko, Speed 2: Wyścig z czasem, Tom i Viv, Stan zagrożenia (Clear and Present Danger), Urodzony 4 lipca (Born on the Fourth of July), Triumf ducha, Białe piaski, Żyć i umrzeć w Los Angeles (To Live and Die in L.A.), Ulice w ogniu i The Loveless.

CHIWETEL EJIOFOR (detektyw Bill Mitchell) - Amistad Stevena Spielberga, Niewidoczni (Dirty Pretty Things) Stephena Frearsa, To właśnie miłość (Love Actually), Ona mnie nienawidzi, Melinda i Melinda Woody Allena, Czterej bracia (Four Brothers) Johna Singletona, Serenity, Kozaczki z pieprzykiem, Ludzkie dzieci Alfonso Cuaróna, Tonight at Noon Michaela Almereydy, teatr - Blue/Orange - nominacja do nagrody Laurence Oliviera.

Praca kamery w filmie "Plan doskonały"

Błyskotliwy scenariusz Gewirtza oferował filmowcom mnóstwo wyzwań. W jaki sposób Spike’owi Lee udało się skupić na akcji uwagę widzów, kiedy większość scen była realizowana w jednym miejscu? Jak udało mu się osiągnąć „atmosferę thrillera”, jeśli najważniejsze informacje przekazywane były w szybkich dialogach, a nie w trakcie pościgów samochodowych czy strzelanin? Zdając sobie sprawę z tego, że spora część sukcesu będzie polegała na wzajemnym porozumieniu aktorów i odpowiednim montażu, Lee nie stracił ani minuty podczas przygotowań do pełnej wyzwań produkcji. Na potrzeby tego filmu, Lee i autor zdjęć Matthew Libatique ponownie wykorzystali technikę, którą Lee z sukcesem stosował w kilku wcześniejszych filmach. Sceny realizowane były symultanicznie przy użyciu dwóch kamer – dzięki temu istniała możliwość uchwycenia obu aktorów biorących w udział w danej scenie. Chociaż taka technika daje możliwość uzyskania większej ilości użytecznego materiału filmowego, wymaga zręcznej ręki i niewielu reżyserów z niej korzysta.

Ten odmienny sposób filmowania zaintrygował Clive'a Owena, który tak o nim mówi, „Mogę sobie wyobrazić, że to, iż Spike w tym samym czasie robi zdjęcia z dwóch kamer jest koszmarem dla operatora. Jest to jednak coś wspaniałego dla nas, aktorów, ponieważ ciągle znajdujemy się przed kamerą. Obaj aktorzy biorący udział w scenie kręceni są w tym samym czasie, co sprawia, że wszystko jest bardziej realne.”

Wg reżysera, fakt, iż zdjęcia realizowane są przy użyciu dwóch kamer jednocześnie, jest korzystny dla każdego. „Wydaje mi się, że aktorzy lepiej grają, jeśli cały czas są przed kamerą,” wyjaśnia, „może zdarzyć się bowiem, że aktor, który czeka przez cały dzień na swoje sceny jest po prostu zmęczony. Kiedy więc aktorzy zjawiają się na planie, robiony jest makijaż, fryzura, przygotowywane oświetlenie i jesteśmy już tylko dla nich.”

Przykład zastosowanej przez filmowców techniki zdjęciowej można znaleźć w scenie, w której Russell sprawia, że zespół Fraziera wierzy, że on i jego koledzy to albańscy kryminaliści. Lee przeprowadza widzów przez centrum dowodzenia pokazując im ujęcia z różnych kątów i pozwalając, aby zauważyli oni totalną dezorientację policjantów. Tylko przypadkowo, Frazier zdaje sobie sprawę, że Russell się nim bawi, ale wtedy jeszcze raz... jest już za późno.

W trakcie trwania filmu, Lee wprowadza do narracji zeznania zakładników. Detektywi Frazier i Mitchell przesłuchują, nakłaniają do zwierzeń pracowników i klientów, próbują zrozumieć wydarzenia w banku i to dlaczego a) Russell nie ukradł żadnych pieniędzy z Manhattan Trust i b) nigdzie nie można go znaleźć. Chociaż mogłoby się wydawać, że taka taktyka odwraca uwagę widza od głównej akcji, tak naprawdę jeszcze bardziej ją przykuwa.

Kiedy Frazier (i widzowie) zaczyna odzyskiwać kontrolę nad sytuacją, jego policyjny autorytet zostaje nadszarpnięty przez Madeline White, która żąda spotkania z Daltonem Russellem. Upomniany za zajmowanie się sprawami, które do niego nie należą, Frazier naciska zarówno White jak i pozbawionego zasad etycznych burmistrza, dopóki nie uzyska satysfakcjonujących go odpowiedzi. Reżyser towarzyszy Frazierowi od momentu, w którym jest on całkowicie zdezorientowany, aż do chwili, kiedy uzyskuje odpowiedzi na nurtujące go pytania. W ten sposób obecność Washingtona na ekranie jest coraz bardziej dominująca.

Spike Lee przez cały czas zaskakuje widzów szybkimi ujęciami i zręcznym montażem. Tak podsumowuje to producent Brian Grazer, „Plan doskonały to pełen zwrotów akcji thriller. Ma dostarczać widzom rozrywki i sprawiać, by z nadmiaru emocji nie mogli usiedzieć w fotelach. Mamy tutaj do czynienia z tak zapalnymi momentami, jak te z udziałem genialnego włamywacza granego przez Clive’a Owena i gliniarza, co do którego nie jesteśmy pewni czy ma wystarczającą wiedzę, aby stawić czoła mistrzowskiemu planowi kryminalisty.”

Projektowanie skarbców w banku

Zdjęcia do filmu Plan doskonały były realizowane głównie w Nowym Jorku i trwały w lipcu i sierpniu 2005 roku.

Tworzeniem obiektów dla potrzeb filmu zajął się doświadczony scenograf Wynn Thomas. Jego współpraca z Lee trwa od 20 lat, począwszy od przełomowego, niezależnego filmu reżysera Ona się doigra. Przez wszystkie te lata artyści zbudowali relację, która nie wymaga już szczegółowego wyjaśniania oczekiwań drugiej strony.

„Jesteśmy już jak stare, dobre małżeństwo,” mówi Thomas o współpracy z Lee. „Na samym początku filmu rozmawiamy ze sobą przez pięć minut i to nam wystarcza do końca produkcji. Spike wie, że może mi zaufać.”

Jednym z przykładów tej współpracy jest obiekt zdjęciowy, który Thomas zaprojektował jako mieszkanie detektywa Keitha Fraziera. Opisuje go jako bardzo męski i monochromatyczny. Pełen wszystkich odcieni brązu. „Czekolada, czekolada i jeszcze raz czekolada,“ mówi Thomas, „taka była moja instynktowna reakcja na przygotowanie projektu życiowej przestrzeni Fraziera.”

Thomas i jego zespół zaprojektowali tak różnorodne wnętrza jak kwatera główna nowojorskiej policji, centrum dowodzenia, pokój przesłuchań, piwnice banku (gdzie przetrzymywani są zakładnicy) i mieszkanie Fraziera. Poszukiwania filmowych lokacji rozpoczęły się od znalezienia oddziału nr 32 Manhattan Trust - główny plan zdjęciowy został stworzony w byłym budynku banku na Wall Street, który został zamknięty i przekształcony w bar. Thomas i jego zespół byli odpowiedzialni za przywrócenie wizerunku banku i jego architektonicznej integralności z lat 1920-tych. „Akcja naszego filmu rozgrywa się w świecie starych nowojorskich pieniędzy,” wyjaśnia Thomas, „musieliśmy więc dokonać zakrojonej na szeroką skalę renowacji, aby pierwsze piętro wyglądało jak staromodna instytucja finansowa - to właśnie tam początkowo bandyci przetrzymywali zakładników.” Mówi Lee, „Na początku byliśmy trochę przerażeni, ponieważ ten obiekt został znaleziony jako jeden z ostatnich - a był najważniejszy. Bez tego banku nie byłoby filmu. Wszystko jednak ostatecznie przebiegło bardzo gładko. Kręciliśmy w samym sercu Wall Street, w banku który został zamknięty. To było jak posiadanie studia filmowego na Wall Street.” Biuro granego przez Christophera Plummera, Arthura Case, zostało umieszczone w budynku, w którym wcześniej znajdowało się biuro celne. Plummer twierdzi, „To było wyjątkowe biuro. Podkreślało władzę Case’a. Nie musiał się z nią obnosić, bo po prostu go otaczała.”

Plan doskonały była drugą produkcją nakręconą w nowym studio filmowym Steiner Studios na Brooklynie w Nowym Jorku. Jest to zbudowane od podstaw, największe studio filmowe na wschód od Los Angeles. Jego przestrzeń pozwoliła filmowcom na skonstruowanie wszystkich planów zdjęciowych na jednym obszarze.

Tak doceniana przez współpracujących z nim aktorów etyka pracy Spike’a Lee to coś, co artysta zawdzięcza rodzicom, a szczególnie matce, która ostatnio odeszła. „Moja matka była wykładowcą sztuki, a ojciec jest muzykiem jazzowym. To właśnie oni zaszczepili nam zasady, których całe życie staramy się przestrzegać. Moja matka mówiła, ‘Nigdy nie bądź do końca usatysfakcjonowany. Staraj się tak bardzo, jak tylko jest to możliwe.’ Tego właśnie staram się trzymać realizując swoje kolejne filmy.”

Twórcy łamigłówki: Grazer i Lee

Nagrodzony Oskarem producent Brian Grazer i nominowany do nagrody Akademii Spike Lee po raz pierwszy spotkali się wiele lat temu na jednej z ceremonii wręczenia Oskarów. Lee otrzymał nominację w 1990 roku w kategorii Najlepszy Scenariusz Oryginalny do filmu Rób co należy, a Grazer był nominowany w tej samej kategorii pięć lat wcześniej za Plusk. Od tamtej pory filmowcy spotykali się okazjonalnie mając nadzieję na współpracę, ale dopiero scenariusz Planu doskonałego sprawił, że mogli się spotkać na planie filmowym. Grazer nabył bowiem prawa do świetnie napisanego thrillera, którego autorem był debiutant Russell Gewirtz. W trakcie poszukiwań odpowiedniego reżysera, przypadkowe spotkanie sprawiło, że Spike Lee przeczytał scenariusz i natychmiast zdecydował się na jego wyreżyserowanie.

Nieczęsto pojawia się opowieść, która potrafi całkowicie pochłonąć kogoś takiego jak Spike Lee, znany ze swoich komentujących rzeczywistość filmów. Tym razem, jednak Lee z zapałem zajął się przygotowaniem do produkcji wyrafinowanego thrillera, którego bazę stanowił scenariusz Russella Gewirtza. To właśnie ten debiutujący autor otrzymał niepowtarzalną okazję współpracy z największymi gwiazdami przemysłu filmowego.

Więcej informacji

Proszę czekać…