Ballistic

5,2
Jeremiah Ecks po tajemniczej śmierci swojej żony wycofał się z pracy dla FBI. Jednak teraz gdy nieuchwytna Sever, była pracownica Agencji Wywiadu Obronnego, porwała syna wysoko postawionego urzędnika, będzie musiał wrócić do pracy i schwytać porywaczkę.

Geneza historii

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Pomysł Ballistic zrodził się z fascynacji scenarzysty Alana McElroya „historiami, które kryją się pod powierzchnią tego, co pokazują w wiadomościach. Niezależnie od tego czy to prawda czy nie, większość ludzi wierzy, że za kulisami polityki światowej działa cały świat międzynarodowego szpiegostwa i tajnych akcji.” Scenarzysta zdecydował się na DIA (Defence Intelligence Agency - Agencję Wywiadu Obrony), rzeczywiście istniejącą organizację rządu USA, stosunkowo mało znaną w szerszych kręgach, by spotęgować aurę tajemniczości otaczającą bohaterów. Nie chciał nadużywać tych gałęzi działalności wywiadu, które zostały już wyeksploatowane w tylu innych filmach. „Tak naprawdę to nie mam pojęcia, czym zajmują się agenci DIA – wtrąca reżyser Kaosayananda – ale w moim filmie grzecznie odtwarzają scenariusz. A ponieważ kilku z nich przedstawiliśmy jako wrednych drani, mam tylko nadzieję, że któregoś dnia nie pojawią się na moim progu.” Powracające tło tajności, niejasnych motywów i pytań bez odpowiedzi świetnie służą, wg słów Kaosayananda, „charakterystycznej atmosferze i stylowi filmu nawiązującemu do gatunku noir.” Oprócz bardzo wysoko cenionych przez reżysera adrenalinowych skoków akcji, w filmie zaintrygowała go też dynamika kontaktów pomiędzy dwojgiem głównych bohaterów, zdecydowanie różniących się podejściem do zadania, ale równych sobie umiejętnościami. „Sever to wojownik doskonały, właściwie jest nie do powstrzymania. Za to Ekcs jest niezmordowany, słowo porażka jest mu nieznane. Za każdym razem, gdy się stykają, nie sposób przewidzieć, które wygra – lub przegra – i to już w następnej sekundzie starcia.”

Kompletowanie obsady

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Kaosayananda i producent Chris Lee zgodzili się, że styl i nastrój filmu wiele zyska, jeżeli główni bohaterowie będą dość małomówni. Dialogi ograniczone do minimum zmusiły twórców do poszukiwania aktorów, którzy zdołają oddać głębię i emocje postaci niewerbalnie. Antonio Banderas zasugerował wręcz dalsze cięcia w swoich kwestiach. „Gdy buduję postać w oparciu o akcję, przed oczami widza rozwija się nie tylko sama akcja. Chodzi tu bardziej o całość osobowości, emanującej z całego ciała. Chodzi o sposób, w jaki bohater porusza się, wygląda, mówi. To może być bardziej wymowne od słów.”

Chris Lee zauważa, że „rola Ecksa ukazuje bardziej szorstką stronę Antonio, idealnie uzupełniając role w filmach w stylu Zorro, Desperado czy w Małych agentach. Jego Ecks jest zupełnie wiarygodny jako człowiek, który na siedem lat utracił swą duszę. Wyczuwamy w nim fatalizm i ból równie silnie jak determinację, by odzyskać to, co utracił.”

Rola Sever została napisana i zaprezentowana jako rola męska. Kaos, po omówieniu niezliczonych kandydatów do roli, zaskoczył Lee prowokacyjnym pytaniem „A gdyby Sever był kobietą?”. A następnie przygotował profil damskiego Severa, nie tracąc nic z mocy pierwowzoru. Jak sam argumentuje: „Uznałem, że jeśli obsadzę kobietę w typowo męskim zawodzie, doda to interesujących aspektów kontaktom Ecksa i Sever.” Lee zaś dodaje: „Angażując kobietę i nie dopasowując w żaden sposób jej kwestii do płci, podkreślamy fakt, że Sever na pierwszym planie stawia pracę. Tak jak Ecks, jest stuprocentową profesjonalistką.”

Kandydaturę Lucy Liu zaproponował sam Antonio Banderas, uważając, że „wszechstronna aktorka doda roli tajemniczości.”

Sama Liu widzi swa bohaterkę jako osobę równie zrozpaczoną jak Ecks. Różnica między nimi polega na tym, że Ecks wyraża swój ból egzystencjalnym, samobójczym wręcz zachowaniem, podczas gdy Sever wykorzystała go, by podnieść swoją skuteczność i oddanie pracy. Ale w obojgu pozostało wiele niezaprzeczalnego człowieczeństwa. „Łatwo byłoby sportretować Sever jako robota, ale to nie oddałoby jej charakteru. Była szkolona do zabijania od dzieciństwa, i takie tylko odebrała wykształcenie. Jej przełożeni najchętniej uwierzyliby, że nie jest do końca człowiekiem, ale myliliby się. Sever ma w sobie mnóstwo uczuć i własny umysł, a wyraża go w jedyny znany sobie sposób, rozprawiając się z wrogami przy użyciu wszelkich zabójczych sztuczek, jakie jej wpojono. Jedynym aspektem jej osobowości, z którym naprawdę się identyfikuję, jest jej silne poczucie sprawiedliwości.” Taka interpretacja stoickiej Sever to „coś na podobieństwo Mad Maxa, który nie mówi wiele, ale powoduje, że słowa są zbędne.”

O akcji

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Kaosayananda chciał nakręcić Ballistic w stylu filmów, które go inspirują, optując za akcją równie realistyczną, jak i widowiskową. Efekty specjalne i kaskaderskie były kręcone w czasie rzeczywistym, bez użycia zielonego ekranu, grafiki komputerowej czy intensywnej post produkcji. Chris Lee zgadzał się z tym całkowicie: „Taki stylizowany rodzaj efektów specjalnych ma oczywiście swój urok, ale my szukaliśmy czegoś innego. Chcemy pokazać tę historię tak, jak to robiono w latach 70-tych, gdy cała scena rozgrywała się w jednym ujęciu, nie było szybkich cięć czy karkołomnych ruchów kamery.” Kaos wyjaśnia, że „naszym celem był trącący gatunkiem noir styl foto noweli. W przeciwieństwie do komiksów, w których wyobraźnia szaleje, foto nowele są oparte na realizmie. U nas akcja nie wykracza poza rzeczywistość – żadnych miniatur, i minimalne użycie zielonego ekranu.” Dla Julio Macata, operatora, kluczem sukcesu była organizacja. By uwiecznić akcję pod wieloma kątami, zgrał on jednoczesne ruchy kilku ekip kamerzystów. Tak opisuje te manewry: „Gdy w scenie dzieją się jednocześnie trzy wypadki, aktorzy stoją na pierwszym planie, w tle szaleje eksplozja, trzeba się ruszać bez ustanku. Należy robić 360-stopniowe obroty wokół aktorów, jednocześnie kręcić wybuch w tyle i reakcje bohaterów. Światło korzystne dla jednej kamery, nie służy drugiej, przyciemnialiśmy je więc stosownie do naszych ruchów. Trzy osobne ekipy kamer filmowały akcję pośrodku.”

Dążenie Kaosa do maksymalnego realizmu objęło także prawdziwe numery kaskaderskie i efekty specjalne. Joel J. Kramer, odpowiedzialny za kaskaderów, i Bruce Steinheimer, kierownik efektów specjalnych, podjęli się tego ogromnego zadania i współpracowali ze sobą ściśle koordynując wspólne ujęcia. Większość z nich musiała wyjść idealnie za pierwszym razem, ponieważ nie można ich było odtworzyć. Kramer wspomina: „Mieliśmy pościgi samochodów, wozy wirujące w powietrzu, płomienie, wybuchy, autobusy rozłamujące się w połowie, ludzi walczących na motocyklach, spadających z 40 metrów na samochody wybuchające w chwili zderzenia – wszystko w jednym ujęciu.” Antonio Banderas i Lucy Liu korzystali z kaskaderów tam, gdzie było to niezbędne, ale w większości przypadków grali sami. Kaos potwierdza: „Oboje tego pragnęli, a są na pewno dostatecznie sprawni. Uważam, że miałem szczęście spotkać aktorów traktujących grę z takim entuzjazmem i zręcznością.”

Sam Banderas uważa, że: „Nie jestem wariatem. Nie skoczę, jeśli wiem, że coś mi się stanie, ale jeśli jest coś, co z całą pewnością potrafię, wolę wykonać numer sam. Jako profesjonalista jestem to winien widzom. Im pełniej wcielam się w rolę bohatera i im realniejsza jest w moim wykonaniu – tym lepiej”. Joel Kramer dodaje: „To potężny plus, jeśli można filmować aktora z przodu. Antonio jest sportowcem, bardzo sprawnym człowiekiem. Na planie zrzucaliśmy go pochylnią do śmieci, biegał po pociągu otoczony wybuchami, surfował po autobusie, a w pewnej chwili nawet podpaliliśmy mu nogę. To prawdziwy zawodowiec, o idealnym wyczuciu czasu.”

Lucy, która pokazała parę kopnięć sztuk walki na planie Aniołków Charliego, spodziewała się, że „Ballistic” zmusi ją przejścia na wyższy poziom sprawności fizycznej. Nie spodziewała się jednak zupełnie kaskaderskich numerów, planowanych przez Kaosa.

Banderas i Liu, w towarzystwie Raya Parka, intensywnie ćwiczyli do swoich scen walki. Wymagały one kombinacji sztuk walki, improwizacji na temat walki ulicznej plus operowanie nożem i łańcuchami. „Nie chcieliśmy tworzyć świata, w którym wszyscy znają sztuki walki, bo byłoby to mało realistyczne. – mówi Chris Lee – Unikaliśmy też podwieszania aktorów na linach, żeby mogli latać w powietrzu.”

Harry Lu, kierownik rekwizytorni i zbrojowni, miał za zadanie wybranie odpowiednich egzemplarzy broni oraz nauczenie aktorów ich obsługi. Lu miał około 40 sztuk broni, prawdziwej, gumowej, na którą aktorzy mogą padać bez ryzyka i twarde plastikowe repliki, wyglądające jak prawdziwa broń. Lucy Liu wspomina szkolenie: „Używaliśmy prawdziwej amunicji, żebym mogła poznać siłę odbicia broni na ramieniu i sposób, jak zamortyzować cios. Ciągle musiałam się pilnować, żeby chodzić prawidłowo, trzymać uniesione ramię i nie mrugać podczas strzelania.”

O doborze kostiumów Chris Lee mówi tak: „Jeszcze zanim postanowiono, że Sever będzie kobietą, wiedzieliśmy, że w wyglądzie obu bohaterów musi być spora różnica, wynikająca głównie z ich podejścia do pracy. Sever miał być nieskazitelny, a Ecks trochę bardziej obszarpany.” Ogólnie garderobę Sever Lee określa jako „stylowy i funkcjonalny strój bojowy”. Choć wszystko, co Sever nosi, jest obcisłe i modne jak na wybiegu, jej strój jest wysoce praktyczny. Magali Guidasci, projektantka kostiumów, uściśla: „Jej płaszcz jest cięty asymetrycznie, żeby mogła kopać, i nie ma ciasnych zapięć, które mogłyby spowalniać jej ruchy czy utrudniać dostęp do broni. Sam pas jest jak gorset. podkreśla kobiece kształty, ale służy jako kabura na różnego rodzaju broń, noże i inne gadżety. Także do butów ma przyczepione kieszenie i kabury. Jestem wyznawczynią zasady, że projekt ma służyć funkcji, a nie odwrotnie.”

Projektując strój Ecksa Guidasci skorzystała z sugestii Banderasa. Miał nosić ten sam ubiór w trakcie całego filmu, rodzaj garnituru, który ma na sobie w krótkim flashbacku, gdy wspomina ostatnie spotkanie z żoną. „Jakby jego życie zatrzymało się w dniu, gdy ją stracił. Po tym nic już nie ma dla niego znaczenia.” - wyjaśnia Guidasci.

Treść

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

W wyścigu po genialny wynalazek tylko dwoje ludzi może pochwalić się umiejętnościami, talentem i przebiegłością niezbędną, by go zdobyć. Niestety, to zaprzysięgli wrogowie. Agentka, znana jedynie pod pseudonimem Sever (LUCY LIU), z której specjalistyczne szkolenie uczyniło śmiertelne narzędzie, jest drobiazgowa i niezmordowana w dążeniu do celu. Jej przeciwnikiem jest błyskotliwy i pełen determinacji były agent FBI Jeremiah Ecks (ANTONIO BANDERAS).

Ecks był kiedyś mistrzem w swym fachu, wycofał się jednak ze służby, gdy jego żona zginęła w eksplozji, pozostawiając go w samotności wypełnionej gorzkimi wyrzutami sumienia. Do podjęcia zadania, które ma być ukoronowaniem jego kariery, namawia go dawny przełożony. Ecks rozpoczyna przygotowania do starcia z najwybitniejszym ze swych wrogów – agentką Sever.

Po zaciekłej rozgrywce o śmiertelne cacko może pozostać tylko jeden zwycięzca. Gdy jednak reguły gry ulegną nagłej zmianie, każdy z zapiekłych wrogów odkryje, że przeciwnik, którego zwalcza, jest jedyną osobą, której może ufać.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Pozostałe

Proszę czekać…