Gdzie jest Jason Bourne? Zdjęcia na całym świecie
Warunkiem koniecznym dla osiągnięcia przez Greengrassa odpowiedniego wizerunku filmu było skompletowanie ekipy realizacyjnej, która brała udział w produkcji dwóch pierwszych filmów serii.
Ponownej współpracy z reżyserem podjęli się więc m.in. autor zdjęć Oliver Wood i montażysta Christopher Rouse. „Pod względem wizualnym istnieje silny związek między tymi trzema produkcjami,” mówi producent Patrick Crowley. „Chcieliśmy, żeby widzowie mieli wrażenie, że nigdy wcześniej nie widzieli pewnych miejsc w sposób, w jaki my je prezentujemy. Kamera ma obserwować i rejestrować. Jest subiektywna i daje ograniczony punkt widzenia. Dużo tu paranoi – wszędzie są bowiem ludzie, którzy chcą zabić Jasona Bourne, i tak jest od czasu, kiedy wysiadł z łodzi rybackiej u wybrzeża Włoch w pierwszym filmie”.
Ekipa realizacyjna Ultimatum Bourne’a przejechała więcej mil, niż miało to miejsce w dwóch pierwszych filmach razem wziętych. Zdjęcia kręcono na lotniskach Heathrow i JFK, na dworcach kolejowych Gare du Nord w Paryżu, Waterloo w Londynie, w Madrycie i Nowym Jorku. Ponad 250 osób pracowało w trakcie procesu produkcji odbywającego się w siedmiu krajach, na trzech kontynentach.
Tangier
Zdjęcia do Ultimatum Bourne’a rozpoczęły się w mieście Tangier w Maroku – w miejscu, gdzie Morze Śródziemne łączy się z Atlantykiem.
Otoczone murami miasto pełne jest wąskich uliczek z tysiącami sklepów i domów nachodzących jeden na drugi. „To fascynujące miejsce,” wspomina Frank Marshall. „Jest bardzo stare i posiada odpowiedni koloryt. Było idealne na potrzeby nakręcenia scen pościgu”. W jednej ze spektakularnych scen zrealizowanych w Tangierze, Bourne zeskakuje z wysokości prawie 5 metrów, z dachu, który znajduje się nad wąską uliczką i wpada prosto w okno mieszkania po drugiej stronie ulicy. Kamera „zeskakuje” tuż za nim.
Kulminacją tej sceny jest brutalna walka wręcz ze świetnie wyszkolonymi agentami operacyjnymi. Na potrzeby tej sceny, Matt Damon pracował z choreografem walk Jeffem Imada.
Londyn
Zdjęcia w Tangierze trwały 13 dni, po czym ekipa przeniosła się do Londynu. W halach zdjęciowych Pinewood Studios, pod okiem scenografa Wenhama, odtworzono wnętrza obiektów w Nowym Jorku, Paryżu, Madrycie, Tangierze i Berlinie (ten zagrał w filmie Moskwę).
Poza Pinewood, ekipa realizacyjna robiła zdjęcia na ulicach Londynu, w budynkach biurowych, hotelach, na stacji metra. Kilkakrotnie pojawiają się też w Ultimatum Bourne’a dworce kolejowe - Gare du Nord w Paryżu, Atocha w Madrycie. Główną rolę odgrywa tutaj jednak londyński dworzec Waterloo. Aby można było zrealizować kilka dni zdjęciowych na tym największym londyńskim dworcu, przez który przejeżdżają codziennie setki tysięcy podróżnych, prowadzono wcześniej prawie pięciomiesięczne negocjacje. Dzięki temu, jednak świat Bourne’a stał się bardziej wiarygodny. „Wszędzie tam, gdzie normalnie toczy się życie, trzeba robić zdjęcia przeciskając się przez tłumy,” mówi Marshall, „Waterloo niczym się pod tym względem nie wyróżniało.”
Kolejny był Paryż. Greengrass, Damon i ekipa robili zdjęcia w pociągu Eurostar podróżując z Londynu tunelem pod Kanałem Angielskim. Podróżowali z minimalną ilością sprzętu stłoczeni w dwóch ostatnich wagonach.
Paryż, Madryt i Berlin
W Paryżu, rozgrywały się między innymi sceny, w których Bourne wysiada na dworcu Gare du Nord, gdzie przygotowuje się do trudnego spotkania z bratem Marie - musi poinformować go o jej śmierci.
Pogoń za odnalezieniem jedynego, realnego kontaktu, jaki kiedykolwiek miał z przeszłością – szefa jednego z biur agencji, Neala Danielsa – prowadzi Bourne’a do Madrytu. Między wąskimi uliczkami i wielkimi placami, kawiarniami i rezydencjami, ekipa podąża śladem Bourne’a poszukującego tajnego biura Danielsa.
Poza zdjęciami na dworcu Atocha w Madrycie, zrealizowano zdjęcia zewnętrznej fasady biura Danielsa w mieście Calle de la Virgen de los Peligros. Dodatkowo nakręcono spotkanie dziennikarza Simona Rossa i Neala Danielsa na Plaza Santa Cruz przyległym do madryckiego Plaza Mayor. Intymną scenę w kawiarni, w której Bourne pyta Nicky o swoją przeszłość nakręcono na autostradzie A-30 znajdującej się na południowy-zachód od Madrytu.
Rolę Moskwy świetnie odegrał Berlin, co pozwoliło realizatorom na kontynuację, jaka konieczna była po finałowej scenie w filmie Krucjata Bourne'a. Obiektami zdjęciowymi były tutaj Platz der Vereinten Nationen oraz Bahnhof Lichtenberg.