Stoker 2013

W następstwie tragicznej śmierci ojca w dniu swoich osiemnastych urodzin, India Stoker (Wasikowska) poznaje Charliego (Goode), charyzmatycznego stryja, o którego istnieniu nawet nie wiedziała. Przybyły na pogrzeb brata Charlie postanawia zostać i wprowadza się do domu Indii i jej niestabilnej emocjonalnie matki (Kidman). Obie… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 7 zwiastunów

Zdjęcia Zobacz wszystkie 43 zdjęcia

Obsada Zobacz pełną obsadę

Mia Wasikowska
jako India Stoker
Matthew Goode
jako Charlie Stoker
Nicole Kidman
jako Evelyn "Evie" Stoker
Dermot Mulroney
jako Richard Stoker
Jacki Weaver
jako Gwendolyn "Gin" Stoker
David Alford
jako Wielebny
Peg Allen
jako Służąca
Lauren E. Roman
jako Służąca
Phyllis Somerville
jako Pani McGarrick
Harmony Korine
jako Pan Feldman
Lucas Till
jako Chris Pitts
Alden Ehrenreich
jako Whip Taylor

Fabuła

W następstwie tragicznej śmierci ojca w dniu swoich osiemnastych urodzin, India Stoker (Wasikowska) poznaje Charliego (Goode), charyzmatycznego stryja, o którego istnieniu nawet nie wiedziała. Przybyły na pogrzeb brata Charlie postanawia zostać i wprowadza się do domu Indii i jej niestabilnej emocjonalnie matki (Kidman). Obie są nim zafascynowane - jego czar, urok i spokój coraz bardziej je pociąga. Wkrótce jednak wychodzi na jaw, że przyjazd Charliego to nie przypadek, a szokujące tajemnice z jego przeszłości mogą wpłynąć na przyszłość Indii... lub nawet całkowicie ją zniweczyć. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat, Thriller
Słowa kluczowe
morderstwo, relacja matka-córka, psychopata

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2013-05-10 (kino), 2013-01-20 (świat), 2013-09-11 (dvd)
Dystrybutor
Imperial - CinePix
Wytwórnia
Fox Searchlight Pictures
Indian Paintbrush (współpraca produkcyjna)
Scott Free Productions
Kraj produkcji
USA, Wielka Brytania
Wiek
od 16 lat
Czas trwania
98 minut
Budżet
12 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 9 wiadomości

Recenzje

Skazana na zło 6
  • 2013-06-18
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Stało się! Chan-wook Park w końcu został zwerbowany przez siły Hollywood i nakręcił swój debiutancki obraz w Stanach. I chociaż Stoker jest filmem słabszym od poprzednich obrazów koreańskiego reżysera, to zachował on klimat i styl, tak charakterystyczny dla Parka. Z pewnością ci którzy widzieli wcześniej, któryś z thrillerów tego reżysera od razu poczuli to samo, co chociażby w sławnej trylogii zemsty jego autorstwa – strasznie duszny klimat, niejednoznacznych bohaterów, których można porównać do tykającej bomby oraz stylizowaną przemoc.

W rodzinie Stokerów dochodzi do tragedii. W wypadku ginie głowa rodziny, Richard. Od tego momentu jego żona Evelyn i córka India muszą radzić sobie same. Niespodziewanie na pogrzebie pojawia się brat Richarda, o którym India nigdy wcześniej nie słyszała. Początkowa fascynacja tajemniczym wujem Charlesem, przemienia się w próbę odkrycia jego prawdziwych intencji.

Fabuła filmu, wydawać by się mogło, niezbyt odkrywcza, skupia się wokół relacji pomiędzy Indią a jej wujem. Gdzieś tam w tle buja się nie do końca stabilna emocjonalnie matka dziewczyny grana przez Nicole Kidman. I chociaż próbuje ona szukać pocieszenia w ramionach swojego szwagra, on ma inny obiekt pożądania i to na córce Evelyn skupia swoją uwagę. Pomiędzy wujem, a bratanicą rozpoczyna się coś w rodzaju gry – mężczyzna chce pokazać młodej dziewczynie, że to właśnie on jest lekiem na całe zło i tylko on potrafi ją zrozumieć. India uchodzi za klasycznego odmieńca, zamkniętą w sobie indywidualistkę, która dzień w dzień musi odbębnić w szkole kilka godzin, aby później móc wrócić do swojego azylu w domu na odludziu. Gra trwa, a Charles coraz mocniej napiera i uwodzi dziewczynę, próbując obudzić w niej ukryte żądze i pragnienia. India opiera się tym atakom, chcąc odrzucić “zaloty” własnego wuja, ale czy jest w stanie przeciwstawić się niebezpiecznemu urokowi bratu swojego ojca?

Chan-wook Park upodabnia swoje amerykańskie dziecko do poprzednich dzieł poprzez formę i narrację. Jest ona dosyć powolna, sporo w niej niedopowiedzeń, które na szczęście działają na korzyść samemu filmowi. Dzięki temu jest to obraz dużo bardziej tajemniczy, a znakomite, jak to zwykle u Parka bywa, zdjęcia autorstwa Chung-hoon Chunga sprawiają, że klimatem można się dławić, jest po prostu czadowy (dosłownie i w przenośni). Co ciekawe pomimo tego, że atmosfera jest duszna to nie można o Stokerze powiedzieć, że jest to film mroczny. To znaczy jest, ale bardziej gdy myśli się o duszach głównych bohaterów i o złu, które w nich przebywa. Kompozycje i obrazy są raczej jaskrawe i czyste, mało tu czerni, która i tak wydaje się byłaby zbędna. Park ma w swojej głowie wszystkie przemyślane i od początku do końca wie jak chce poprowadzić swój film. I to czuć w czasie oglądania tego, jak i wcześniejszych filmów Koreańczyka.

Ciekawostką jest to, że autorem scenariusza jest aktor znany z serialu Skazany na śmierć, Wentworth Miller. Ja sam dowiedziałem się o tym dopiero przy okazji napisów początkowych, kiedy pojawiło się jego nazwisko. Naprawdę Miller wykonał całkiem dobrą robotę, bowiem Stoker pomimo tego, że nie jest niczym odkrywczym, jest logiczny, nie ma jakichś dziur, wszystko jest w miarę spójne i uporządkowane. Dialogi są niezłe, każde słowo wydaje się być potrzebne, nie ma głupich one-linerów, a portrety psychologiczne bohaterów nie są jednoznaczne co bardzo skrzętnie udało się wykorzystać Parkowi. Jedyne do czego mogę się przyczepić to zakończenie tego filmu. Z tego co mi wiadomo nie tylko ja na nie narzekam. Jest ono zbyt hollywoodzkie i w pewien sposób wyłamuje się ze wcześniejszej twórczości koreańskiego reżysera. Zbyt proste i zbyt przewidywalne, ale cóż taki urok Hollywood. Tak czy siak Chan-wook Park sprostał zadaniu stworzenia thrillera będącego odpowiednim daniem dla amerykańskiej widowni, nie zatracając przy tym swojego stylu i charakteru.

1 z 1 osoba uznało tę recenzję za pomocną.
Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 7

Avatar square 200x200

micamic 2014-06-03 7

Elegancki i niepokojący – Świetny od strony wizualnej i doskonale przedstawiona fabuła. Dobra rola Wasikowskiej i ciekawie nakreślona postać. Wysmakowany stylistycznie thriller dla widzów, którzy nie lubią pośpiechu w kinie – w filmie jest czas na refleksje, artystyczne ujęcia – wszystko w celu budowania atmosfery.

Justyna007 2013-10-07 7

[7/10] Dobry – Narastające napięcie i tajemnica…film trochę ciężki do oglądania, główna bohaterka trudna do zrozumienia ale o to chodzi.

juskowiak 2013-06-13 6

Zwrócił moją uwagę – bardzo dobrym trailerem. juz sam film dobry, ze swietnymi zdjeciami i niezła grą aktorską. spodziewalem sie jednak bardziej złożonej historii.

6+/10

Horror_Scream juskowiak 2013-07-23 3

Dla mnie początkowo ciekawy, intrygujący Matthew Goode i niestety rozczarowujący jak na ten gatunek filmowy to bardzo prostacka historyjka, niestety dla mnie mistrzostwo zdjęć nie nadrabia całej reszty słabego scenariusza.

con_desiros 2013-06-06 3

Kiepski! – Jednym słowem nuda ! Powiem więcej oglądanie męczy …

Beznickowy 2013-05-10 7

Czołówka mojego Most Wanted 2013 – No i się wybrałem do kina. Sala na szczęście pusta, chyba to zasługa "Iron Mana 3", ale do rzeczy. "Stoker" to był jeden z najbardziej oczekiwanych przeze mnie filmów roku. Dlaczego?
1. Reżyser – według mnie jeden z ciekawszych współczesnych filmowców.
2. Scenariusz – w 2010 roku znalazł się na 5. miejscu Czarnej Listy. Do tego scenarzysta, Wentworth Miller, mnie sprowokował.

I tyle, i aż tyle. Te dwa powody są doskonałym pretekstem, aby obejrzeć "Stoker". Ja dostarczę Wam kolejnego.

Nie dziwi fakt, dlaczego Park, który dotąd pracował na swoich tekstach, wybrał scenariusz autorstwa Millera. Jest tam to, co interesuje Koreańczyka – zagmatwana relacja między dwojgiem ludzi, podszyta przemocą, podtekstem seksualnym, tudzież kazirodczym. Niestety, mylą się ci, którzy twierdzą, że amerykański debiut Parka jest tym, z czego go znamy. Mimo że "Stoker" obfituje w niedopowiedzenia, to nie jest ich tak wiele, co w poprzednich dziełach Koreańczyka. Mimo że styl filmu potrafi oczarować widza, to nie robi tego w ten sam sposób, co rodzime dokonania reżysera.

O ile we wcześniejszych dokonaniach Park wyciągał magię z surowej historii, to już w "Stoker" klimat tworzą wysublimowane zdjęcia (nocna scena z Indią na placu zabaw jest kwintesencją tego) oraz perfekcyjny dźwięk. Nie zrozumcie mnie źle, historia też jest intrygująca, ale jak to w hollywoodzkich filmach, tylko do pewnego momentu. Miller nie zamknął fabuły w tak pretensjonalny sposób, jak to mają w zwyczaju scenarzyści z Fabryki Snów, ale moim zdaniem i tak za dużo zostało wyjaśnione w krótkim okresie czasu, co może zaprawionego w tym gatunku widza zirytować. Na szczęście, główna bohaterka (India) do ostatniej sceny zachowała swoją tajemniczą aurę.

To właśnie Mia największe wrażenie na mnie zrobiła. Zerwała tutaj ze swoim dotychczasowym emploi, aż mnie zaskoczyło, że w tak odważnej scenie wzięła udział. Goode, jak to on… Dzięki aparycji do ról podejrzanych typów nadaje się doskonale.

Ten niepokojący thriller to dobry debiut Parka w Ameryce. Ale jakby ktoś pytał, to wolałbym, żeby Chan-wook dalej kręcił nietuzinkowe filmy w Korei.

7/10

Współtworzą