Czyżby nowy model ameykańskiego kina akcji? 8
Gdy w USA rozpoczęto emitowanie serialu “Miami Vice”, w Polsce był to czas “07 zgłoś się” i porucznika Borewicza. W ponurej, obskurnej polskiej rzeczywistości czasów socjalistycznej biedy, rodzime organy ścigania próbowały powstrzymać zapędy ludzi, którzy za pomocą cudzych środków pragnęli ułożyć sobie wygodne życie, podczas gdy ich amerykańscy koledzy w otoczeniu pięknych kobiet, zażywali uroków życia przemierzając ulice Miami w eleganckich autkach, odziani w markowe, nienagannie skrojone garnitury. Gdy latem 1984 roku ludzkość ujrzała Dona Johnsona, z wystylizowanym trzydniowym zarostem, w rozchełstanej koszuli i w jasnej marynarce pozbawionej krawata, w luźnych spodniach w stylu, raczej włoskiego niż latynoskiego „dżolo” i w kosztownych, przeciwsłonecznych okularach, jadącego białym kabrioletem wyścielanym skórzaną tapicerką, natychmiast oszalała na jego punkcie, na długie sezony, a jego luzacki „image” stał się wizytówką serialu oraz wzorem do naśladowania dla kolejnych pokoleń metroseksualnych kolesiów z branży, typu Brad Pitt, Johnny Depp, czy Leonardo DiCaprio. Nikt nie pytał skąd policjant z obyczajówki ma kasę na przegląd luksusowego wozu, nikogo nie dziwiło jego zadowolenie z życia i nieustanne „full prosperity” – wszak mieszkał na Florydzie, w raju ludzi wybranych przez Boga. Tutaj po prostu nie wypadało patrolować ulic w starym, wysłużonym „Dodge’u”… niczym pies Huckleberry. Do tego kapitalna czołówka, prezentująca uroki amerykańskiego dostatku, z charakterystyczną grupą biegnących w kierunku widza flamingów, z migawkami bogatych rezydencji, pięknych kobiet, zalanych słońcem plaży i oceanu, ujęciami kręconymi kamerą „ z ręki”, plus modna soft-rockowa oprawa muzyczna z riffującą R&Bluesową gitarką, z popylającym w tle na klawiszach autorem partytury i motywu przewodniego, Janem Hammerem - to był strzał w dziesiątkę na ówczesne czasy, chwyt, który musiał podbić serca publiczności. Jeśli ktoś z wielbicieli dawnego serialu spodziewa się powtórki z rozrywki, srogo się rozczaruje, i bynajmniej nie z tego powodu, że film Michaela Manna jest chałą, chociaż dla niewprawnego oka na taką wygląda w pierwszej chwili. Prawie sama dałam się nabrać, oglądając początkowe minuty filmu. Nic się niby nie dzieje, dialogi wieją nudą, zero akcji, strzelania i pościgów, co kot napłakał... Jednak w porę się opamiętałam uznając, że Mann doskonale wiedział, co robi, porzucając cały ten blichtr, którym operował serial – w końcu asystował przy projekcie przez niemal cały okres produkcji, był przecież scenarzystą i producentem. Jeśli zrezygnował z brylowania w błyskotliwych ripostach, z kaskaderskich popisów, czyli elementów, które składają się na sukces każdego filmu akcji, nie tylko policyjnego, plus pozbawił film wszystkich scenograficznych i widokowych walorów, to taki zabieg powinien mieć ukryty sens. W tym wypadku jest nim postawienie na realizm. Współczesne Miami jest miejscem niebezpiecznym i nieprzytulnym, jest mroczne, dramatyczne i bliższe scenerii Nowego Orleanu po wizycie Katriny, niż stereotypowi słonecznej Florydy, do jakiej przywykliśmy, cichej przystani dla emerytów i gejów. Sonny i Rico z 2006 już nie jeżdżą pedalskimi samochodzikami i nie noszą białych garniturów, bo w akcji, którą mają do wykonania ich ubranka szybko straciłyby pierwotny, nienaganny fason. Są facetami z krwi i kości, twardymi i mocnymi, na których można liczyć, choć zdolnymi do romantycznych porywów. Możliwe, że takich bohaterów teraz potrzebuje kino. Do mnie taka propozycja przemawia, dlatego ocena jest wysoka.
do serialu nie ma podjazdu żeby nie ta dwójka głównych aktorów to w ogóle by była masakra 6/10