Na Mlecznej Drodze 2016

On the Milky Road

Trwa wojna, a wokół rozkwita wiosna. Mleczarz Kosta (Emir Kusturica) codziennie przekracza linię frontu, aby dowieźć żołnierzom pożywienie. Los mu sprzyja: kule się go nie imają, piękna Milena (Sloboda Mićalović) oddała mu serce, a jego przyszłość rysuje się w jasnych barwach. Do czasu. Wraz z przybyciem do wioski tajemniczej… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 2 zwiastuny

Zdjęcia Zobacz wszystkie 8 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Fabuła

Trwa wojna, a wokół rozkwita wiosna. Mleczarz Kosta (Emir Kusturica) codziennie przekracza linię frontu, aby dowieźć żołnierzom pożywienie. Los mu sprzyja: kule się go nie imają, piękna Milena (Sloboda Mićalović) oddała mu serce, a jego przyszłość rysuje się w jasnych barwach. Do czasu. Wraz z przybyciem do wioski tajemniczej Włoszki (Monica Bellucci), życie Kosty wywraca się do góry nogami. Tak wygląda początek namiętnej i zakazanej miłości, przez którą para bohaterów zostanie wystawiona na niejedną niebezpieczną próbę. Skoro jednak połączył ich los, to nikt i nic nie może im zagrozić. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat

Szczegóły

Premiera
2017-12-15 (kino), 2016-09-09 (świat), 2018-04-05 (dvd)
Dystrybutor
Kino Świat
Wytwórnia
BN Films
Pinball London
Kraj produkcji
Meksyk, Serbia, USA, Wielka Brytania
Inne tytuły
Na Drodze Mlecznej (Polska)
Na mlečnom putu (Serbia)
Love and War (tytuł roboczy)
Na mlecnom putu (Serbia)
Czas trwania
125 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 4 wiadomości

Recenzje

Na Mlecznej Drodze posiada schemat filmu Życie jest piękne – tym razem ograny w znacznie bardziej artystycznej formie. Niestety, ta po pewnym czasie przeradza się w czysty kicz. 5
  • 2018-07-23
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Po blisko 10 latach nieobecności na ekranach kin, Emir Kusturica wyrusza w sam środek wojny na Bałkanach. Twórca żongluje licznymi kodami kulturowymi, na piedestał wynosząc życie stoika na łonie natury. Do tego dochodzi slapstick oraz precyzyjnie skonstruowana scenografia. W warstwie fabularnej, Na Mlecznej Drodze posiada schemat filmu Życie jest piękne – tym razem ograny w znacznie bardziej artystycznej formie. Niestety, ta po pewnym czasie przeradza się w czysty kicz.

Powracając do twórczej formy, Kusturica stawia na gatunek, który w przeszłości zapewnił mu światową sławę. Już Underground łączył w sobie gorzką komedię i motywy wojenne. Podobnie sprawa wygląda w przypadku Na Mlecznej Drodze. Niestety, tutaj formalna strona obrazu zdominowana zostaje jego treścią, tworząc kolorowe pudełko cudów pełne jałowych frykasów z cukru. Szkoda, ponieważ w całej tej historii – na wpół radosnej, na wpół tragicznej – tkwił ogromny potencjał.

Na Mlecznej Drodze posiada zarys fabularny znany z innej klasycznej tragikomedii o działaniach zbrojnych, włoskiej produkcji Życie jest piękne. Wojna pełni tutaj rolę traumatycznego zwrotu egzystencjalnego, w którym dotychczasowa sielanka przeradza się w karkołomny bój o przetrwanie. Do tego dochodzi wątek romantycznej – choć bezpretensjonalnej – miłości w trudnych czasach. I choć Kusturicę trudno posądzić o romans ze środowiskami hipisów, jego ostatnie dzieło dumnie opiewa proporczyk: "make love, not war".

Podobnie jak we wspomnianym wcześniej Życie jest piękne, jugosłowiański reżyser przedstawia najpierw przewrotną komedię z romantycznym zacięciem. Bałkańska sielanka rozgrywa się na łonie przyrody, dorodnej fauny i zielonej flory. Ludzie są spokojni, swoje życie spędzają na zabawie przy kieliszkach mocnej rakii – tylko co pewien czas ich egzystencjalna swoboda zostaje przerwana ostrzałem z ostrej amunicji. W tym sielskim świecie – pełnym jugosłowiańskich tropów kulturowych – rozkwita subtelna historia miłosna pomiędzy piękną panną młodą (Monica Bellucci), a statycznym outsiderem Kostą (w tej roli sam Emir Kusturica). Życie jest piękne dźwigał na plecach Roberto Benigni – natomiast, w Na Mlecznej Drodze aktorzy wydają się zagubieni na planie filmowym, kreując puste i mało charakterystyczne postacie.

Wspomniana gra aktorów nie jest jedynym grzechem produkcji. Tym razem w obrazie Kusturicy dominuje chaos i przeładowanie pustych, nic nie znaczących scen czy motywów. Mitologizacja prowincji przyprawia o zawrót głowy swoją barokowością, zmieszaną ze slapstickiem oraz wodewilową grą. I nie byłoby może w tym nic strasznego, gdyby całokształt nie urósł do rangi nieznośnego harmideru. Montażysta nie wywiązał się należnie z przydzielonego mu zadania, a i sam Kusturica zbłądził nieco na artystycznej ścieżce. W Na Mlecznej Drodze absurd przeradza się w kicz – ten nasila się zwłaszcza w ostatnich scenach produkcji. Skrupulatnie budowana symbolika i wrażliwy ton opowiadanej historii transformuje się w pewnym momencie w autodestrukcyjną pulpę przeładowaną efektami specjalnymi (w tym, co najgorsze: kiepskim CGI). Szkoda, że twórca kina artystycznego zdecydował się na kilka rozwiązań wizualnych, których nie powstydziliby się producenci Atlantic Rim.

Na Mlecznej Drodze jawi się jako dzieło hermetyczne i przesadnie szalone – na każdym kroku rozbudowujące _mise-en-scène_, nie oferujące przy tym szczególnie porywającej czy skłaniającej do refleksji treści. Emir Kusturica zbyt długo czekał z realizacją filmu. Ostatecznie wydaje się, jakby włączył w jego treść każdy motyw, który wpadł mu do głowy na przestrzeni 9 lat dzielących Obiecaj mi! i Na Mlecznej Drodze. Przewrotny dowcip miesza się tutaj ze wstrząsającymi scenami wojny – nad całokształtem dominuje tragiczna aura. I tylko Monica Bellucci jest piękna jak zawsze.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Film został nakręcony w okresie od 17 czerwca do 2013 roku do marca 2016 roku. zobacz więcej

Komentarze 1

Pauleta 2017-03-21 8

Sez. I – 7, Sez. II – 8, Sez. III – 7| Sielanka się skończyła, przyszły problemy. Drugi sezon poziom wyżej. Odcinek "A Day" cudny.

Współtworzą