Most szpiegów 2015

Bridge of Spies

Nowojorski prawnik James B. Donovan, ląduje w centrum zimnej wojny, kiedy zostaje obrońcą radzieckiego szpiega i zaczyna prowadzić negocjacje z sowietami o wymianę więzionych szpiegów.

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 5 zwiastunów

Zdjęcia Zobacz wszystkie 26 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Tom Hanks
jako James B. Donovan
Mark Rylance
jako Rudolf Abel
Scott Shepherd
jako Hoffman
Amy Ryan
jako Mary Donovan
Sebastian Koch
jako Wolfgang Vogel
Alan Alda
jako Thomas Watters Jr.
Austin Stowell
jako Francis Gary Powers
Billy Magnussen
jako Doug Forrester
Eve Hewson
jako Carol Donovan
Jesse Plemons
jako Joe Murphy
Michael Gaston
jako Agent Williams
Peter McRobbie
jako Allen Dulles

Fabuła

Najnowszy film Stevena Spielberga, thriller szpiegowski, którego akcja rozgrywa się w okresie Zimnej wojny lat 50-tych XX wieku. Amerykański prawnik zostaje wysłany przez CIA do Związku Radzieckiego, by pomóc w uwolnieniu przetrzymywanego tam pilota wojskowego. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat, Historyczny, Thriller
Słowa kluczowe
więzienie, kłamstwo, eksplozja, więzień zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2015-11-27 (kino), 2015-10-04 (świat), 2016-04-22 (dvd)
Dystrybutor
Imperial - CinePix
Wytwórnia
DreamWorks SKG (również) (sponsoring)
Marc Platt Productions
Participant Media (również) (sponsoring) zobacz więcej
Kraj produkcji
USA, Niemcy, Indie
Inne tytuły
Bridge of Spies: Der Unterhändler (Niemcy)
St. James Place (USA) (tytuł roboczy)
Untitled Cold War Spy Thriller (tytuł roboczy)
Wiek
od 12 lat
Czas trwania
141 minut
Budżet
40 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 23 wiadomości

Recenzje

Efekty specjalne schodzą na drugi plan, a u sterów opowiadanej historii zasiadają charyzmatyczni bohaterowie, którzy wrzuceni w wir wydarzeń, potrafią, bez emfazy i pompatycznego rozedrgania, chwycić za gardło i trzymać w napięciu. 8
  • 2015-11-26
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Kameralne kino z hollywoodzkim rozmachem jest możliwe. Efekty specjalne schodzą na drugi plan, a u sterów opowiadanej historii zasiadają charyzmatyczni bohaterowie, którzy wrzuceni w wir wydarzeń, potrafią, bez emfazy i pompatycznego rozedrgania, chwycić za gardło i trzymać w napięciu. Steven Spielberg nie bawi się patetycznym tonem, nie wystawia laurki bohaterskim Amerykanom, potępiając sowieckie poczynania. Kontrastuje górnolotne ideały i umiłowanie demokracji z radykalnymi postawami, dzięki czemu Most szpiegów nie obfituje w zero jedynkowych bohaterów, a daje szansę na wybrzmienie szpiegowskich nastrojów okresu Zimnej Wojny.

Po filmie nie należy się spodziewać szaleńczego tempa, głośnych wystrzałów czy zapierających dech w piersiach pościgów, które dobrze znanym z kina Guya Ritchiego (Kryptonim U.N.C.L.E) czy serii o Jasonie Bourne’ie. Mimo wszystko jest to film szpiegowski, a gra toczy się o najwyższą stawkę, czyli o informacje. W tym wypadku znalazły się one w rękach wroga w postaci schwytanych szpiegów, których należy wydostać z radzieckiego więzienia.

Okres Zimnej Wojny stanowi doskonały materiał na film. Bohaterscy ludzie, karkołomne zadania i zagadki do rozwikłania niosły w sobie tajemnice i odwagę. Aż trudno uwierzyć, że człowiek był w stanie poświęcić swoje życie w imię patriotycznych wartości. Spielberg w swojej fabule sięgnął po wydarzenia z 1957 roku, kiedy Rudolf Abel (Mark Rylance), urodzony w Wielkiej Brytanii rosyjski szpieg, został aresztowany w Stanach Zjednoczonych za działalność wywiadowczą. Brak twardych dowodów i naginanie granic prawa nie mają znaczenia, ponieważ wyrok zapada jeszcze przed rozpoczęciem procesu sądowego. Amerykańskie wartości, głośna wiara w sprawiedliwość i przestrzeganie konstytucyjnych praw przestają mieć znaczenie. Tak łatwo uwypukla się podział na „my i oni”, dobrzy i źli, pokazując, że prawo do uczciwego procesu nie jest dla wszystkich. Dlatego rząd Stanów, aby przedstawić się z dobrej strony, przydziela Ablowi obrońcę – prawnika zajmującego się ubezpieczeniami. James Donovan (Tom Hanks) staje się przedstawicielem na papierze. Ambitnemu adwokatowi nie podoba się takie zepchnięcie na margines, dlatego postanawia walczyć o ideały, w które wierzy. Most szpiegów dzieli się na dwie części: amerykańską i europejską. Sądowy proces Abla, a raczej jego brak, przedstawia jednostkową batalię o przestrzeganie konstytucyjnych praw wobec każdego człowieka. Walka o sprawiedliwe traktowanie szpiega sprawia, że Donovan staje się wrogiem publicznym. Mimo wszystko okazuje się skutecznym i zapobiegliwym prawnikiem, który po wpadce amerykańskiego agenta Francisa G. Powersa (Austin Stowell), staje się głównym negocjatorem pomiędzy wrogimi państwami. To właśnie berlińska część opowieści obfituje w narastające napięcie i niepokojący chłód ludzkich relacji.

Ponure ulice komunistycznego Berlina, brzydkie pokoje i przytłaczające zimno stają się scenerią walki o życie dwójki amerykańskich obywateli: wyszkolonego pilota oraz studenta ekonomii. Spielberg nie pociąga za wyszukane emocjonalne struny, nie roztacza atmosfery jednostkowej krucjaty, dzięki czemu kreuje rzetelne, nieco old schoolowe kino w stylu noir. Nocne miasto i rozmowy relatywizujące pojęcie dobra i zła nadają Mostowi szpiegów szerszy, społeczny kontekst.

Jednak to Tom Hanks jest najjaśniejszą stroną tego mrocznego obrazu. Aktor już niejednokrotnie udowodnił, choćby w Cast Away czy w Kapitanie Phillipsie, że ma niesłabnące pokłady charyzmy i energii niezbędne do uniesienia fabularnego ciężaru historii. Powściągliwy i wyważony z silnym morale jest nośnikiem pytań o sprawiedliwość, wytrwałość i obowiązek. Mark Rylance nie ustępuje mu ani na krok w tej aktorskiej potyczce, dzięki czemu ich służbowa relacja nabiera barw. Można mieć filmowi Spielberga za złe kilka przerysowanych scen (reakcje ludzi na artykuły w prasie) czy sentymentalne zakończenie, ale stają się one nośnikiem informacji czy zjawisk, bez których film straciłby społeczny kontekst. Dlatego nie zabrakło ślubowania wierności amerykańskiej fladze czy sportretowania siły mediów w kreowaniu bohaterów i wrogów. Most szpiegów to kino skromne, o ludziach i wierności przekonaniom. A trio Spielberg Hanks Kamiński (zdjęcia) po raz kolejny odnosi sukces.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Zdjęcia do filmu rozpoczęły się we wrześniu 2014 roku i trwały przez 12 tygodni w Nowym Jorku, Niemczech i Polsce oraz w wielu miejscach, w których wydarzenia w historii rzeczywiście miały miejsce. Europejska produkcja rozpoczęła się w Berlinie, gdzie nastąpiła rzeczywista wymiana Abla. Niektóre sekwencje wykonano także we Wrocławiu, który dokładniej przypomina Berlin Wschodni z 1961 roku, niż teraz sam Berlin. zobacz więcej

Komentarze 10

Mrozikos667 2017-07-23 7

Świetny Hanks, jeszcze lepszy Rylance. Super montaż i sporo klasycznych spielbergizmów. Na drugim biegunie – parę wpadek i fatalna ostatnia scena. 7+

EwaGabrys 2016-06-22 10

Genialny. Fantastyczny. Super. Ogląda się jednym tchem. Długi – fakt. Ale i tak przejmujący. polecam gorąco. Tom Hanks – po prostu stworzony do tej roli.

lorelei 2016-04-27 4

Film nakręcony jak w latach 90-tych. Trudno uwierzyć czy choćby przejąć się taką amerykańską wersją zdarzeń.

i_darek1x 2016-01-09 3

Porażka !Długi i nudny ;) Liczyłem na coś bardziej interesującego ?Po takiej ekipie przynajmniej powinno mnie zwalić z nóg ;) A tu co nico ! Film może zrobił by wrażenie ale w latach kiedy była "zimna wojna" Ogólnie przereklamowany i przepłacony !

MegaTM i_darek1x 2016-02-22 7

@i_darek1x długi, ale niekoniecznie nudny ;) filmy tego rezysera z reguly za za dlugie – powinienes przywyknac do tej narracji :D

Współtworzą