Syn Szawła 2015

Saul fia

Obóz w Auschwitz. Rok 1944. Szaweł Auslander zostaje zmuszony do spalania zwłok własnych rodaków. Próbuje uratować z płomieni ciało chłopca, którego bierze za swojego syna.

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,
  • oraz innych 5 nagród, 2 nominacje i 1 udział w konkursie zobacz więcej

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 19 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Géza Röhrig
jako Saul Ausländer
Levente Molnár
jako Abraham Warszawski
Urs Rechn
jako Oberkapo Biederman
Kamil Dobrowolski
jako Mietek
Marcin Czarnik
jako Feigenbaum
Sándor Zsótér
jako Dr Miklos Nyiszli
Jerzy Walczak
jako Rabbi Frankel
Amitai Kedar
jako Hirsh
Uwe Lauer
jako Oberscharführer Voss
Christian Harting
jako Oberscharführer Busch
Mihály Kormos
jako Schlojme
Márton Ágh
jako Apikoyres

Fabuła

Rok 1944, Auschwitz-Birkenau. 48 godzin z życia Szawła Auslandera, członka Sonderkommando – oddziału żydowskich więźniów zmuszonych asystować hitlerowcom w wielkiej machinie Zagłady – na krótko przed wybuchem buntu. W rzeczywistości, której nie sposób pojąć, w sytuacji bez szans na przetrwanie, Szaweł spróbuje ocalić w sobie to, co zostało z człowieka, którym był kiedyś. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat

Szczegóły

Premiera
2016-01-22 (kino), 2015-05-15 (świat), 2016-10-21 (dvd)
Dystrybutor
Gutek Film
Wytwórnia
Laokoon Filmgroup
Hungarian Film Fund (współfinansowanie)
Kraj produkcji
Węgry
Inne tytuły
Son of Saul (tytuł międzynarodowy)
Wiek
od 12 lat
Czas trwania
107 minut
Budżet
1 500 000 EUR

Wiadomości zobacz wszystkie 11 wiadomości

Recenzje

Syn Szawła w naturalistyczny sposób opowiada o kilku dniach Saula w obozie w Auschwitz. 7
  • 2016-01-17
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Trauma wojennych wydarzeń wciąż tkwi w nas. Rozliczeniowe filmy, fabularne uładzenia i dokumentalne podróże pozwalają nam poczuć namiastkę tamtych wydarzeń, ale rządzą się swoimi prawami: schematami, uproszczeniami, a przede wszystkim unikaniem nadmiernej makabry i brzydoty. Jednak jak inaczej można opowiadać o zagładzie, morderstwach dokonywanych na tysiącach ludzi w obozach koncentracyjnych, niż poprzez czystość obrazu i intencji. Co czyni film László Nemesa innym niż pozostałe produkcje o Holocauście? Surowość i bezkompromisowość oddania niezłomnego ducha ludzi martwych już za życia.

Syn Szawła w naturalistyczny sposób opowiada o kilku dniach Saula w obozie w Auschwitz. Mężczyzna należy do Sonderkommando i wraz ze współwięźniami pracuje przy eksterminacji Żydów, kupując sobie dzięki temu dodatkowe miesiące życia. Obserwujemy go w sortowni, przy wprowadzani ludzi do komór gazowych, w krematoriach czy w pobliżu ogromnych dołów wysypanych wapniem. Wyprane z emocji twarze, pogodzone ze swoim losem, mechanicznie wykonują polecenia Niemców, choć nadzieja na uwolnieni wciąż w nich tkwi, to zdają sobie sprawę z beznadziei sytuacji. W tym makabrycznym świecie, Saul postanawia pochować zwłoki młodego chłopca, którego uznaje za swojego syna. Absurdalne i desperackie działania stanowią walkę o odrobinę normalności w obozowej rzeczywistości albo szalone odchodzenie od zmysłów.

László Nemes przeprowadza widzów przez wszystkie kręgi piekła. Wędruje z kamerą utkwioną tuż za plecami bohatera, nie odwraca jej w najstraszniejszych momentach. Jego obraz przypomina ożywione fotografie z tamtych czasów: kwadratowe, lekko zamglone i niewyraźne. Takie, które o wiele bardziej działają emocjonalnym niedopowiedzeniem niż czystością kadru. Zwężone kadry dają wrażenie dusznej atmosfery, a precyzyjne odwzorowanie pomieszczeń oddaje ducha dokumentalnego zacięcia reżysera.

Precyzyjnie skonstruowana historia unika jednoznacznych postaw i schematycznych postaci obecnych choćby w Pianiście czy Liście Schindlera, przenosząc opowiadanie o Holocauście na zupełnie inną płaszczyznę. Zostawia gdzieś z boku rozważania o minionych wydarzeniach, prowokuje do zadawania pytań: jak daleko można się posunąć w przedstawianiu Zagłady. Szokuje odważnymi zdjęciami, które wielokrotnie widzieliśmy w filmach dokumentalnych (choćby w obrazie z getta warszawskiego Niedokończony film), przy zachowaniu spójnej opowieści fabularnej. Oszczędne dialogi, pomieszanie języków i wiarygodne przedstawienie sprawiają, że Syn Szawła jest ważnym filmem. Niełatwym w odbiorze, bolesnym świadectwem, które rozdziera serce.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 3

i_darek1x 2016-04-10 4

Po tylu różnych opiniach i po nagrodach ,spodziewałem się czegoś o wiele bardziej interesującego ?Można powiedzieć że rozczarował mnie i tyle !Sam sposób kręcenia tego filmu jest nie ciekawy ,kamera skupia się prawie cały czas na twarzy głównego bohatera …A cała reszta jest tylko tłem ! Co tu dużo mówić rozczarowanie !

Bernadetta_Trusewicz 2016-01-18 6

Nowa narracja w temacie wydawałoby się, już maksymalnie wykorzystanym przez X muzę. Bohater zbiorowy zostaje zamieniony na bohatera jednostkowego. Pojawia się też tutaj dość kontrowersyjna filozoficzna wymowa filmu zaklęta w mocno symbolicznych kadrach – tylko żywi się liczą.

Redox 2016-02-11

Świetnie przedstawiony aspekt upodlenia i odarcia człowieka z resztek godności w obozie koncentracyjnym. Aż czuć tą duszną, gęstą, przytłaczającą atmosferę. 8/10

Współtworzą