Wojna o planetę małp 2017

War for the Planet of the Apes

Cezar i jego małpy uwikłane zostają w zbrojny konflikt z armią ludzi, na czele której stoi bezwzględny Pułkownik. Małpy ponoszą straszliwe straty, podczas gdy Cezar zmaga się z mrocznymi instynktami i wyrusza w drogę, by pomścić swych pobratymców. Gdy Cezar i Pułkownik stają twarzą w twarz, dochodzi do spektakularnej bitwy, w… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

W Kinie

Cinema City Mokotów, Warszawa, 13:10 (napisy) repertuar i rezerwacje biletów

Zwiastuny Zobacz wszystkie 10 zwiastunów

Zdjęcia Zobacz wszystkie 30 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Judy Greer
jako Cornelia
Woody Harrelson
jako Pułkownik
Andy Serkis
jako Caesar
Ty Olsson
jako Rex
Max Lloyd-Jones
jako Niebieskooki
Karin Konoval
jako Maurice
Terry Notary
jako Rocket

Fabuła

Cezar i jego małpy uwikłane zostają w zbrojny konflikt z armią ludzi, na czele której stoi bezwzględny Pułkownik. Małpy ponoszą straszliwe straty, podczas gdy Cezar zmaga się z mrocznymi instynktami i wyrusza w drogę, by pomścić swych pobratymców. Gdy Cezar i Pułkownik stają twarzą w twarz, dochodzi do spektakularnej bitwy, w której stawką jest przyszłość obu gatunków i całej naszej planety. Reżyseria: Matt Reeves, w rolach głównych: Andy Serkis, Woody Harrelson, Steve Zahn i Toby Kebbell. opis dystrybutora

Gatunek
Akcja, Dramat, Sci-Fi, Przygodowy, Thriller
Słowa kluczowe
męska nagość, małpa, po apokalipsie

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2017-07-28 (kino), 2017-07-11 (świat)
Dystrybutor
Imperial - CinePix
Wytwórnia
Chernin Entertainment
Kraj produkcji
USA
Inne tytuły
Untitled Planet of the Apes Sequel (USA) (tytuł roboczy)
Planet of the Apes 3 (USA) (tytuł roboczy)
Wiek
od 12 lat
Czas trwania
140 minut
Budżet
150 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 21 wiadomości

Recenzje

To kino arcyciekawie i intensywne oraz pełne kreatywnie skonstruowanego świata nadchodzącej zagłady. Jednak nie odbieramy tego jako bezpieczną fantazję reżysera, a efektowne przewidywanie przyszłości z gęstą refleksją. 8

Serie filmowe mają to do siebie, że grożą im często przetarcia, blaknięcie i szybka utrata w podejmowaniu się pewnego tematu, chęci do bojowania o wartość artystyczną. Wojnie o planetę małp to nie grozi. To kino, w którym efekty działają w służbie narracji, by podnieść rangę powagi tego dzieła, a nie pokazać przepych i zagłuszyć fabułę – a ta jest sporych rozmiarów o charakterze warstwowym. To apokaliptyczne kino, gdzie są wybuchy – ale alegorii i symboli, poważnego animal studies i pamfletu na ludzkość. To obraz, który konsekwentnie jest przekonany, że o „gadających małpach” i końcu świata można zrobić rzecz ważną, a nie tylko widowiskową. Małpokalipsa ma kilka poziomów – jest na wszystkich konsekwentna i satysfakcjonująca.

Cezar, jest przywódcą gatunku małp, które nieustannie są dziesiątkowane przez ludzki gatunek. Ich populacja się zmniejsza, gdyż w mrocznych czasach, w którym umiejscowiona jest akcja, człowiek czuje zagrożenie z ich strony. Małpy są inteligentne, a nawet sami ludzi przyznają się do uczucia strachu przed nimi, że zostaną wyeliminowani – ewolucja będzie zbierać żniwo. Jednak narracja, gdzie podążamy za stadem małp, szybko nam uzmysławia ludzki egoizm przed utratą pozycji naczelnych w hierarchii. Ludzka dominacja, wraz z rozwojem sytuacji i przyglądaniem się zachowaniom małp, wydaje nam się być nieuzasadniona. To Cezar, przywódca, chcący ocalić swój gatunek wykazuje się litością wobec pojmanych żołnierzy i z przerażeniem patrzy jak ludzki gatunek sam unicestwia siebie i jako jedyny w przyrodzie wybija się sam, na dodatek niszcząc swój dom.

Podczas jednego z ataków na schronienie Cezara, jego rodziny i stada, ginie jeden z jego synów i żona. Rodzi się w nim chęć zemsty, odnalezienia pułkownika, odpowiedzialnego za zbrodnię na małpach, które nie chcą walczyć, dopóki nikt w nie nie celuje. Chce wyruszyć w samotną podróż, by pomścić śmierć ukochanych, jednak zabiera się z nim trzech kompanów – to lojalność. Po drodze ich gromada się zwiększy o niemówiącą nic dziewczynkę i kolejną małpę, która doprowadzi ich do istnego obozu zagłady – małpy budują tam mur dla ludzi.

Reżyser bez drogi na skróty ani większej otuchy dla gatunku ludzkiego, pokazuje katastrofalne konsekwencje postępującego antropocentryzmu i słowa „ludzie zachowujący się, jak zwierzęta”, czy „zwierzęta mają tutaj ludzkie odruchy” trzeba podważyć i zmienić. Nawet w języku zbudowana została przewaga człowieka nad zwierzęciem i o jej bezzasadności i do czego to doprowadza opowiada Wojna o planetę małp. Żadnej w tym krzywdy, że wojny tam niewiele, to batalia intelektualna, filozofująca o karmieniu ludzkiego ego przewagą nad innymi, z nastrojowością pustki moralnej przed ostateczną zagładą Gilliamia.

Nie brakuje tutaj również odniesień do kultury, a film niczym Biały Bóg pokazuje wątpliwą klasyfikację gatunków. Ktoś odrobił lekcję w oparciu o „Portrety ludzi i zwierząt, a zagadnienie podobieństwa po Darwinie" Barcza, czy „Zwierzęcy punkt widzenia” Barataya. Obozowiska, w których pracują dla ludzi, w okrutnych warunkach, małpy, przywodzą na myśl obrazy z Auschwitz, tak samo chowanie się w kanałach, czy ich wędrówki. Religijny symbol krzyżowania też jest obecny. Cezar widzi te dantejskie sceny, a potem sam trafia na taki krzyż. W taki sposób wymierzona zostaje mu kara za nieposłuszeństwo i „podburzanie ludu”, niczym w Biblii.

Wojna o planetę małp to kino, które nie nadużywa technologii, a skupia się na historii, smutnej i okrutnej, nie pozostawiając nas obojętnymi wobec kataklizmu pokazanego na ekranie, którego autorami nie są wcale zwierzęta. Jest arcyciekawie zbudowana fabuła, to kino drogi, mamy planowanie ucieczki, dramat, intensywnie, kreatywnie i zachwycająco zbudowany świat. Jednak to przede wszystkim gęsty horror, który został tak umiejętnie zrobiony, że nawiązuje do sytuacji, która może wydarzyć się i w naszej rzeczywistości, a nie jest wyłącznie bezpiecznie oglądaną przez nas cudzą fantazją na ekranie. A wszystko podparte obawą o to, co teraz robi człowiek.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Film został nakręcony w okresie od 14 października 2015 roku do 4 marca 2016 roku. zobacz więcej

Wpadka

W obozie granicznym żołnierze stają w deszczu, ale żaden nie jest mokry. zobacz więcej

Powiązane filmy Zobacz wszystkie 2 powiązane

Komentarze 2

Avatar square 200x200

glewik 2017-08-01 5

Jest to pierwszy film z tej serii który obejrzałem i ……. , jakoż że miałem darmowe wejściówki do kina a po obejrzeniu recenzji kinomaniaka film wydawał mi się wart obejrzenia, …. i OSTATNI.
Kocham kino S-F, ale tutaj film zawiódł mnie na każdym kroku.
Po recenzji spodziewałem się ambitniejszego kina, a tutaj ehhh. szkoda gadać.

I proszę nie piszcie mi o jakiś głębszym przesłaniu tego filmu, tutaj wszystko podane jest na tacy, nie wymaga myślenia, brak logiki miejscami tak kuleje że aż wyć się chce.

Spodziewałem się filmu zbliżonego poziomem do Ex Machina a dostałem Transformersa z małpami.

OCENIAM NA 5/10

Movieman 2017-07-29 8

Jak dla mnie najlepsza część trylogii, która jest fantastycznym zwieńczeniem nowej serii. Antyblockbuster, w którym nie liczą się tylko efekty specjalne i wybuchy, a relacje i historia. Klasycznych dialogów jest całkiem mało relacje pomiędzy postaciami są świetne napisane, rozterki głównego bohatera przedstawione cudnie.

Efekty specjalne i ogólnie cała otoczka audiowizualna na najwyższym poziomie. Kilka znakomitych nawiązań do klasyki. Mocne 8/10

Współtworzą