Maria Skłodowska-Curie 2016

Marie Curie

Maria Curie to nie tylko wierna faktom opowieść o niesamowitym życiu naukowca, odkrywczyni dwóch pierwiastków – polonu i radu, ale przede wszystkim portret niezwykłej kobiety, która dzięki swojej inteligencji i wiedzy oraz nieprzeciętnym umiejętnościom zdołała przekonać do siebie świat nauki, od zawsze zdominowany przez… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 20 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Karolina Gruszka
jako Maria Skłodowska-Curie
Charles Berling
jako Piotr Curie
Izabela Kuna
jako Bronisława Skłodowska, siostra Marii
Daniel Olbrychski
jako Emilie Amagat
Fabrizio Rongione
jako Paul Langevin
Piotr Głowacki
jako Albert Einstein
André Wilms
jako Eugène Curie
Sabin Tambrea
jako August Gyldenstople
Samuel Finzi
jako Gustave Téry
Malik Zidi
jako André Debierne
Jan Frycz
jako Ernest Solvay
Wenanty Nosul
jako Przewodniczący Szwedzkiej Akademii

Fabuła

Maria Curie to nie tylko wierna faktom opowieść o niesamowitym życiu naukowca, odkrywczyni dwóch pierwiastków – polonu i radu, ale przede wszystkim portret niezwykłej kobiety, która dzięki swojej inteligencji i wiedzy oraz nieprzeciętnym umiejętnościom zdołała przekonać do siebie świat nauki, od zawsze zdominowany przez mężczyzn. Jako pierwsza kobieta w Europie uzyskała tytuł doktora. W 1906 roku przyznano jej profesurę i równocześnie objęła własną katedrę na paryskiej Sorbonie, co we Francji było wydarzeniem bez precedensu. Była też pierwszą uczoną, która zdobyła Nobla. W dziejach tej nagrody nadal jest jedynym podwójnym laureatem, wyróżnionym w dwóch różnych dziedzinach naukowych. Maria Curie to jednak przede wszystkim portret Skłodowskiej-Curie, jakiej nie znaliśmy – czułej matki, kochającej żony, kobiety charyzmatycznej, zdecydowanej, choć pełnej dylematów i sprzeczności. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat, Biograficzny, Romans

Szczegóły

Premiera
2017-03-03 (kino), 2016-10-02 (świat)
Dystrybutor
Kino Świat
Wytwórnia
P'Artisan Filmproduktion
Pokromski Studio
Polski Instytut Sztuki Filmowej (współfinansowanie)
Kraj produkcji
Polska, Belgia, Francja, Niemcy
Czas trwania
100 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 4 wiadomości

Recenzje

To film nie trzymający się kurczowo Marii naukowca, ale silnej kobiety z namiętnościami, pożądaniem i pasją, nie tylko do chemii. To intymna podróż. 7

Wielkie życiorysy, wielkich postaci, prawdziwych postaci, są często prawdziwie nieudaną robotą filmową. Albo kują pomnik, trzymają się linii prostej i się tremują. Ta sama obawa towarzyszyć mogła przy okazji filmu Maria Skłodowska – Curie. Stało się inaczej. Jest subtelnie, wręcz chwilami organoleptycznie, a jednocześnie silnie i kobieco – feminizm w nieprzerysowanej postaci, nie oddzielający umysłu od ciała kobiety. Film wspina się na jeszcze jeden szczyt filmowy z małymi poślizgami, ale osiąga go – poetycko opowiada biografię i nie powoduje spięcia. Dlatego, że do głosu dochodzą też inne gatunki filmowe opowiadane zgrabnym, francuskim językiem filmowym.

Historia Marii – uznanej chemiczki na naszych oczach zaczyna się od momentu, kiedy już dostała pierwszego Nobla, rodzi dziecko i wraz z mężem Pierrem, mieszkają niemalże w laboratorium, dokonując pierwszych prób leczenia nowotworu radem. Niezależnie, na ile mamy wiedzy pozafilmowej, nikt nam nie będzie opowiadał niezrozumiałych reakcji chemicznych prócz tej, która zachodzi w mózgu i dotyczy zakochania. Historia jest opowiadana tak, że Maria to Mania, to nie tylko chemiczka, ale kobieta silna również po godzinach pracy, całodobowo mainfestująca swój opór i pasję. Nie samą chemią Skłodowska żyła… chwilami. Brak trzymania się kurczowo jej w jednym aspekcie pozwala twórczyni zrobić z tego o wiele ciekawszy i autorski film z wartościami artystycznymi, a nie wyłącznie edukacyjnymi poprawnościami. Często też mamy wrażenie, że widzimy jej oczami, to intymna podróż.

Ten film jest spełniony z powodu podjętego ryzyka opowiadania o bohaterce przez Marie Noelle w innym charakterze, niż szkolny wykład o dwukrotnej noblistce. Jest tutaj dużo miłości i namiętności, pożądania, ale nie tylko do nauki i odkrywania. Również do drugiego człowieka. Na tym polu film wygrywa – nie stąpa na paluszkach wokół postaci uczonej, a tańczy rozpustnie, pokazując ją kroczącą bez butów wśród zrzeszenia naukowców, poruszającej się na rowerze, a jednocześnie zajmującej się rodziną i uważającą, że bez męża jej badania to nie to samo. Samotność to nie samodzielność, feminizm to nie despotyzm.

Maria Skłodowska-Curie to zdecydowanie nie lekcja biograficzna, a szaleństwo, żar i ogień na ekranie, bez potrzeby tworzenia skandalu, z chwilami przesadnie wystylizowanymi zdjęciami Michała Englerta (szarżuje), ale zazwyczaj cudownie ornamentującymi odrębność i wyjątkowość świata naszej bohaterki. Jej inne spojrzenie na rzeczywistość, wprowadza nas w trans odkrywania nowych lądów wcale nie tylko w naukowym znaczeniu tego słowa.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Robert Więckiewicz był przymierzany do roli Alberta Einsteina. zobacz więcej

Komentarze 1

Avatar square 200x200

poeta777 2017-03-07 1

Nie przypominam sobie jeszcze sytuacji, w której miałem ochotę wyjść z kina przed końcem seansu. Dawno nie widziałem takiego gniota. Główna bohaterka spłycona do roli kobiety rozbijającej małżeństwa i nie mogącej nic osiągnąć bez faceta u boku. Chciałbym napisać, że akcja filmu rozwija się powoli ale to by było nadużycie – akcja się nie rozwija. Tu nie ma akcji.

Współtworzą