Akcja filmu Pitch Black rozpoczyna się kiedy uszkodzony statek kosmiczny, na którego pokładzie leci niebezpieczny skazaniec traci kontrolę i musi lądować na nieznanej planecie. Załoga zostaje zmuszona do odpierania ataków szaleńca oraz walki o życie w pozbawionym śladów życia oraz słońca świecie. Kiedy blaknące słońce pozostawia planetę w całkowitych ciemnościach, rozpoczyna się prawdziwa walka.

O filmie

Akcja filmu PITCH BLACK rozpoczyna się kiedy uszkodzony statek kosmiczny, na którego pokładzie leci niebezpieczny skazaniec traci kontrolę i musi lądować na nieznanej planecie. Załoga zostaje zmuszona do odpierania ataków szaleńca oraz walki o życie w pobawionym śladów życia oraz słońca świecie. Kiedy blaknące słońce pozostawia planetę w całkowitych ciemnościach i rozpoczyna się prawdziwa walka.

W thrillerze science fiction wyprodukowanym przez Intrepid Pictures Pty Ltd dla Interscope Communications występują Radha Mitchell, Vin Diesel i Cole Hauser.

Carolyn Fry (RADHA MITCHELL) jest pilotem statku kosmicznego. Wśród jego pasażerów znajduje się przystojny gliniarz Johns (COLE HAUSER), który przewozi groźnego przestępcę Riddicka (VIN DIESEL). Oczy Riddicka zostały przystosowane do życia na planecie pogrążonej w mroku dlatego jest on prawie niewidomy w jasnym świetle dnia.

Kiedy urządzenie na statku zaczynają szwankować, Carolyn zostaje zmuszona do skierowania statku na niezamieszkaną nieznaną planetę. Podczas lądowania dochodzi do katastrofy i Carolyn okazuje się być jedynym pozostałym przy życiu członkiem załogi. Johns i Riddick przebywający w stosunkowo bezpiecznym przedziale dla pasażerów wychodzą z wypadku cało. Te trzy postaci tworzą niezwykły sojusz w walce o przetrwanie. Muszą zadbać o życie pozostałych pasażerów - czterech Muzułmanów z Imamem (KEITH DAVID) na czele, trójki młodych pielgrzymów (LES CHANTERY, Sam Raimi SARI i FIRASS DIRANI), młodą uciekinierkę Jack (RHIANA GRIFFITH), małżeństwa geologów Zeke (JOHN MOORE) i Shazzy (CLAUDIA BLACK) oraz egoistycznego handlarza antykami Parisa (LEWIS FITZ-GERALD).

Na planecie pogrążonej w poświacie zachodzącego słońca rozbitkowie znajdują niezidentyfikowane kości, ale żadnych innych śladów życia. Po jakimś czasie odnajdują opuszczone zabudowania. Kimkolwiek byli ich mieszkańcy uciekli w popłochu. Ale dlaczego?

Kopiąc grób dla martwych członków załogi Zeke odkrywa tunel pełen kości. Zaintrygowany dziwnym odgłosem dochodzącym z wewnątrz mężczyzna wchodzi do tunelu. Słychać jego krzyk, Carolyne podąża na ratunek lecz wszystko co widzi to szczątki Zeke'a. Kobieta szybko ucieka z tunelu czując, że coś za nią podąża.

Carolyne Fry i Riddick zdają sobie sprawę, że planeta jest z rodzaju tych, które pogrążają się w całkowitych ciemnościach co 22 lata. Ostatnim razem, kiedy taka sytuacja miała miejsce ludzie z odnalezionego obozu zostali przez kogoś albo przez... coś zabici. A ponieważ słońce właśnie teraz zachodzi Riddick ostrzega Fry, że powinna zdecydować komu może zaufać.

Okazuje się ponadto, że Johns jest łowcą nagród. Chociaż obiecał Riddickowi wolność nie ma zamiaru dotrzymać słowa. Fry nie może ufać żadnemu z nich. Kiedy jednak na wrogiej planecie zaczyna zapadać zmrok, przerażenie jednoczy wszystkich rozbitków. Cokolwiek czai się w ciemnościach jest tam już od bardzo długiego czasu niecierpliwie czekając na zmrok, który ogarnie planetę.

Kiedy zapada noc grupa rozbitków z przerażeniem obserwuje jak z podziemnych kryjówek wydostają się na zewnątrz stwory, które przespały pod ziemią ponad dwadzieścia lat. Cała planeta rozbrzmiewa dźwiękiem, który poprzedził śmierć Zeke'a. Stwory dzięki echo lokacji (przy pomocy dźwięków przypominających stukot) precyzyjnie poruszają się w ciemnościach.

Fry i reszta rozbitków zwracają się po pomoc do Riddicka - jego oczy widzące w ciemnościach mogą okazać się wybawieniem. Johns ostrzega Fry, że Riddick może poprowadzić ich na pewną śmierć nie zaś do odkrytych w opuszczonym obozowisku pojazdów kosmicznych. Po pewnym czasie Fry, Riddick i Johns odkrywają, że drapieżcy unikają światła. Niestety zapas świec powoli się kończy. Czy komukolwiek z nich uda się zatem opuścić planetę żywym? Może to okazać się bardzo trudne tym bardziej, że nasilają się niesnaski wśród pozostałych przy życiu rozbitków.

O produkcji

Zdjęcia do PITCH BLACK wyreżyserowanego przez Davida Twohy rozpoczęły się w lipcu 1998 roku w Coober Pedy w Południowej Australii, aby wkrótce potem przenieść się do studia Warner Bros w Queensland również w Australii.

Radha Mitchell, Vin Diesel i Cole Hauser grają w tym thrillerze science fiction wyprodukowanym przez Intrepid Pictures Pty Ltd dla Interscope Communications. Funkcję producenta pełni Tom Engelman, a producentami wykonawczymi są Ted Field, Scott Kroopf i Anthony Winley. PITCH BLACK jest dystrybuowany na świecie przez Universal Pictures International.

Akcja filmu PITCH BLACK rozpoczyna się kiedy uszkodzony statek kosmiczny, na którego pokładzie leci niebezpieczny skazaniec traci kontrolę i musi lądować na nieznanej planecie. Załoga zostaje zmuszona do odpierania ataków szaleńca oraz walki o życie w pobawionym śladów życia oraz słońca świecie. Kiedy blaknące słońce pozostawia planetę w całkowitych ciemnościach i rozpoczyna się prawdziwa walka.

Radha Mitchell występowała uprzednio obok Ally Sheedy w uznanym przez krytyków filmie "High Art" oraz w "Love and Other Catastrophes".

Vina Diesel mogliśmy natomiast oglądać w jednej z głównych ról w przeboju Stevena Spielberga "Szeregowiec Ryan" (Saving Private Ryan). Pierwszy film Diesela, krótkometrażowy "Multi-Facial", którego był scenarzystą, reżyserem i producentem został zaklasyfikowany do konkursu na festiwalu filmowym w Cannes w 1995 roku. "Strays" jego kolejny film tym razem pełnometrażowy został zgłoszony do konkursu festiwalu w Sundance w 1997 roku. MTV zainteresowało się zrealizowaniem na podstawie tego filmu serii TV.

Cole Hauser ostatnio wystąpił z Woody Harrelsonem, Billy'm Curdup i Patricią Arquette w filmie Stephena Frearsa "Hi-Lo Country" oraz w nagrodzonym Oskarem "Buntownik z wyboru" (Good Will Hunting).

David Twohy wyreżyserował swój własny scenariusz pod tytułem "The Arrival" z Charlie Sheenem i Ronem Silverem w rolach głównych oraz "Disaster in Time" z Jeffem Danielsem. Austorstwa Twohy są ponadto scenariusze do tak znanych filmów jak "GI Jane", "Wodny świat" (Waterworld), "Obcy III" (Alien III) oraz "Ścigany" (The Fugitive) z nagrodzonym Oskarem Tommy Lee Jonesem i Harrisonem Fordem. David Twohy był także producentem filmu "Strefa zrzutu" (Terminal Velocity) z Charlie Sheenem i Nastassją Kinski.

Mówi reżyser David Twohy "PITCH BLACK został mi przedstawiony przez firmę Interscope Communications jako scenariusz w początkowym stadium. Pomyślałem wtedy, że pomysł planety, która na pewien czas zostaje zupełnie pogrążona w ciemności może okazać się interesujący. Naprawdę podobała mi się koncepcja wrogiej planety, która ożywa w ciemnościach."

Wg Toma Engelmana, producent "Projekt był niedoskonały do momentu kiedy David został zaangażowany w pracę nad nim. Przygotował świetny scenariusz, w który wniósł swoją wizję z punktu widzenia reżysera. Ta wizja była tak przejrzysta, że byliśmy pewni, że to właśnie David powinien reżyserować ten film." Kontunuuje, "Zawsze ekscytował mnie pomysł PITCH BLACK. Wg mnie to film, który eksploruje nasze najgorsze dziecięce lęki, jakie przeżywaliśmy w ciemnych pokojach. Dokładnie pamiętam takie przeżycie kiedy miałem 5 lat. Obudziłem się w nocy, w dziwnym ciemnym pokoju. Wybiegłem z pokoju krzycząc, a wszystko co widziałem w domu przybierało postać potworów i demonów. Kiedy przeczytałem ten scenariusz po raz pierwszy wiedziałem, że opowiada on o tym z czego nie wszyscy tak naprawdę do końca wyrośliśmy - dziecięcy strach przed ciemnością."

O realizacji

Pierwszym zadaniem producentów było jak najszybsze znalezienie kogoś kto potrafiłby stworzyć życie na pogrążonej w mroku planecie. To powinno być coś doskonałego a zarazem niepowtarzalnego.

Mówi Engelman "Mieliśmy szczęście, że dotarliśmy do Patricka Tatopoulosa, który właśnie skończył pracę nad filmem "Godzilla". Natychmiast zabrał się do pracy i przygotował koncepcję zupełnie niezwykłych i całkowicie oryginalnych stworów."

Wkrótce potem producenci zaangażowali Australijczyka Johna Coxa, który został uhonorowany nagrodą Akademii za pracę nad filmem "Babe - świnka z klasą" (Babe). Jego zadaniem było wprowadzenie w życie koncepcji Tatopolusa.

Kiedy przyszła kolej na kompletowanie obsady, producenci znaleźli się w tym szczęśliwym położeniu, że mogli spotkać się najlepszymi młodymi aktorami z Hollywood.

Radha Mitchell została obsadzona w głównej roli Carolyn Fry, młodszego pilota statku kosmicznego. Tak komentuje ten wybór David Twohy "Kiedy po raz pierwszy spotkałem Radhę byłem pewien, że jest amerykańską aktorką (Radha jest w rzeczywistości Australijką). Jestem zaskoczony jak bardzo jej akcent jest niewyczuwalny. Postać grana przez Radhę wymaga zarówno wrażliwości jak i sporej siły. Radha świetnie poradziła sobie z tymi cechami".

Mówi Mitchell, "Caroline jest przywódczynią grupy gdyż jest najwyższym stopniem oficerem który przeżył katastrofę. Trochę ją ta pozycja przytłacza. Muszę pokazać widzom tę bardzo cienką linię w emocjach Caroline. To była rola, która naprawdę mi się spodobała."

Vin Diesel, który wystąpił wcześniej w "Szeregowcu Ryanie" (Saving Private Ryan) został wybrany do roli zatwardziałego kryminalisty Riddicka. "Riddick okazuje się nie być do końca tą osobą, której się spodziewamy. Poznajemy go jako kryminalistę, a okazuje się być najbardziej bohaterski wśród wszystkich postaci. Kiedy czytałem scenariusz postać Riddicka prawie wyskoczyła na mnie z jego stron. To najlepiej napisana postać na jaką natknąłem się od dłuższego czasu. Wg mnie ta historia opowiada o ludzkiej naturze i o tym jak ludzie radzą sobie z takimi problemami jak strach i chęć przetrwania za wszelką cenę", mówi Diesel.

Cole Hauser występuje w filmie jako policjant Johns. Tak mówi o swojej roli, "Po jakimś czasie odkrywamy, że Johns jest łowcą nagród wyspecjalizowanym w ściganiu niebezpiecznych przestępców i transportowaniem ich na inne planety. Jest kimś w rodzaju współczesnego "łowcy androidów". Dodaje Twohy, "Cole jest błyskotliwym aktorem. Jest taka scena, w której jego bohater musi wstrzyknąć sobie morfinę w gałkę oczną. Cole chciał znaleźć jakiś sposób, żeby to zrobić. Oczywiście nie pozwoliliśmy mu na to. Świadczy to jednak o tym jak intensywnie traktuje swoją grę."

Już prawie na samym początku podjęto decyzję, aby realizować zdjęcia do filmu w Australii. Tak mówi o tym Tom Engelman, "Potrzebowaliśmy jakiegoś niezwykłego krajobrazu, który wyglądałby nawet bardziej niebezpiecznie niż Mars. Znaleźliśmy takie miejsce w samym centrum Australii w odległym mieście Coober Pedy gdzie kręcono "Mad Maxa". Vin Diesel dodaje, "Coober Pedy to miejsce w samym środku pustyni. Nie ma tam śladu drzewa ani żadnej innej rzeczy w zasięgu wzroku. Tylko kurz. Jest tam kilka domów i około 2000 mieszkańców. Jestem z Nowego Jorku i dorastałem w budynku, w którym mieszkało właśnie około 2000 ludzi dlatego miasta, które liczą tyle mieszkańców są dla mnie czymś niezwykłym."

Ziemia w Coober Pedy jest w posiadaniu Aborygenów i jest święta. Cały obszar pokryty jest czymś w rodzaju gipsu, co wygląda na diamenty. Lśnią one w słońcu i sprawiają niesamowite wrażenie. Niestety podczas realizacji filmu była bardzo brzydka pogoda. Mówi Twohy, "Potrzebowaliśmy trzech słonecznych tygodni bez chmurki na niebie, a zastaliśmy ulewę. Na szczęście nasz operator David Burr jest geniuszem. Jego zdjęcia zupełnie maskują złe warunki atmosferyczne."

Po trzech tygodniach w terenie ekipa przeniosła się do studia Warner Roadshow w Queensland.

Aktorzy doceniają Davida Towhy za to, że w jakiś sposób pomógł im przejść przez trudny okres zdjęć, który jeszcze spotęgowały złe warunki atmosferyczne. Mówi Diesel, "David to bardzo pracowity człowiek. Był bardzo zaangażowany w pracę i dzięki temu poczuwaliśmy się do stania za nim murem. Zawsze był pierwszy na planie i ostatni z niego schodził. Ważne było też to, że słuchał pomysłów innych i często brał je pod uwagę. Był w tym podobny do Stevena Spielberga. Miałem szczęście, że mogłem najpierw pracować ze Stevenem a potem z Davidem."

Komentuje Engelman, "Uważam, że Davidowi przede wszystkim udało się stworzyć świetną historię. A dobra historia jest zawsze potrzebna. Same efekty specjalne ni przyciągną uwagi publiczności. Jeśli przestraszycie się jak nigdy dotąd to znaczy, że udało nam się opowiedzieć wspaniałą historię!"

Więcej informacji

Proszę czekać…