El Clan 2015

Argentyna, początek lat 80. Za obrazem tradycyjnej rodziny z dzielnicy San Isidro kryje się złowieszczy klan, aranżujący porwania oraz dokonujący morderstw. Na czele klanu stoi krewki ojciec, wyglądający czasem jak niegroźny dziadek z sąsiedztwa, a czasem jak wcielony diabeł o zimnym spojrzeniu Arquimedes. Alejandro, jego… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 11 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Guillermo Francella
jako Arquímedes Puccio
Peter Lanzani
jako Alejandro Puccio
Antonia Bengoechea
jako Adriana Puccio
Giselle Motta
jako Silvia Puccio
Lili Popovich
jako Epifanía Puccio
Gastón Cocchiarale
jako Maguila Puccio
Franco Masini
jako Guillermo Puccio
Stefanía Koessl
jako Mónica
Fernando Miró
jako Anibal Gordon
Raymond E. Lee
jako Lider

Fabuła

Argentyna, początek lat 80. Za obrazem tradycyjnej rodziny z dzielnicy San Isidro kryje się złowieszczy klan, aranżujący porwania oraz dokonujący morderstw. Na czele klanu stoi krewki ojciec, wyglądający czasem jak niegroźny dziadek z sąsiedztwa, a czasem jak wcielony diabeł o zimnym spojrzeniu Arquimedes. Alejandro, jego najstarszy syn, gwiazda słynnej drużyny rugby CASI, umiejętnie wskazuje mu potencjalne ofiary. Jego sława sprawia, że jest on poza podejrzeniami. Pozostali członkowie rodziny, w mniejszym lub większym stopniu, są zaangażowani w porwania i mają swój udział w zyskach z okupu od rodzin ofiar. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat, Kryminał, Thriller, Biograficzny
Słowa kluczowe
krew, morderstwo, przemoc, strzał w głowę zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2016-03-11 (kino), 2015-08-13 (świat), 2016-12-01 (dvd)
Dystrybutor
Solopan
Wytwórnia
El Deseo
K&S Films
Kramer & Sigman Films zobacz więcej
Kraj produkcji
Argentyna, Hiszpania
Inne tytuły
The Clan (tytuł międzynarodowy)
Czas trwania
110 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 2 wiadomości

Recenzje

Pablo Trapero nie bawi się w efekciarstwo, ale z pietyzmem ukazuje zdominowanie przez samca alfa, które doprowadziło do ślepego posłuszeństwa i rodzinnych tragedii. 7
  • 2016-03-11
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

Arquimedes Puccio (Guillermo Francella) zrobi wszystko dla swojej rodziny. Złamie prawo, przekroczy granice i nawet zabije człowieka. Patriarchalna dominacja wprowadza nas w historię pełną zależności, balansowania na granicy ryzyka, ale przede wszystkim mafijną opowieść o zatarciu granic między dobrem a złem. Pablo Trapero wchodzi w świat przemocy, który niewiele różni się od rzeczywistości obserwowanej przez Martina Scorsese.

Argentyna pogrążona w chaosie podczas rządów junty dawała sposobność do kryminalnej działalności. Znajomości w rządzie czy policji i łapówkarstwo doręczało przyzwolenia na przekraczanie granicy prawa. Puccio konstruuje sprawnie działającą machinę, która trudni się porywaniem ludzi i wymuszaniem okupu. W zaciszu rodzinnego domu urządza prawdziwą katownię, przetrzymując tygodniami, a nawet miesiącami, swoje ofiary.

El Clan to opowieść oparta na faktach, ale Trapero udało się uniknąć schematycznego odhaczania poszczególnych elementów historii. Buduje swój film na fantastycznych charakterach i umiejętności kontrastu. Dualizm postaw, uczuć i emocji odgrywa tutaj dużą rolę. Możemy się zastanawiać, jak to jest możliwe, że nikt z domowników nie interweniował, kiedy przy rodzinnym obiedzie z piwnicy dobiegały przerażające krzyki rozpaczy. Możemy rozprawiać o egoizmie i biernym udziale w przestępstwie, ale na pierwszy plan wysuwa się burzliwa relacja ojca i syna. Francella stworzył postać, która wygląda niczym poczciwy dziadek, ale wystarczy sekunda, by w jego oczach zagościło gniewne i surowe spojrzenie. Jego Arquimedes twardą ręką prowadzi interes i stara się wychowywać swoje dzieci w wojskowym duchu. W opozycji do kategorycznego świata walki i siły pojawia się Alejendro (Peter Lanzani). Burzliwe loki, romantyczne spojrzenie i wiara w ideały wywindowały go na idola argentyńskiej młodzieży. Chłopak robi karierę sportowca, a po godzinach pomaga ojcu wyszukiwać bogate ofiary. Jednak dojrzewając i zagłębiając się w przestępczy świat, zaczyna odczuwać coraz więcej wątpliwości. El Clan opiera się na psychologicznym konflikcie tych dwóch postaci.

Reżyser Lwicy podkreśla różnice między bohaterami nie tylko w scenariuszu, ale również w warstwie wizualnej. Wplata pozornie niepasującą muzykę, wystylizowane fryzury i stroje, które przywodzą na myśl tchnienie Ameryki i odrobinę Dzikiego Zachodu. Skrupulatnie buduje napięcie i oczekiwanie na nieuniknione rozpracowanie działań klanu, prowadząc do fenomenalnego finału.

El Clan to kino rozliczeniowe, które pokazuje brudne karty argentyńskiej historii. W pewnym stopniu staje się świadectwem tamtych czasów, zachowań i ludzkich postaw, ale w głównej mierze piętnuje ducha minionej epoki. Trapero nie bawi się w efekciarstwo, ale z pietyzmem ukazuje zdominowanie przez samca alfa, które doprowadziło do ślepego posłuszeństwa i rodzinnych tragedii.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 1

lorelei 2018-06-16 4

Nieprzekonujące i irytujące. Jako osoba mająca blade pojęcie o historii i realiach Argentyny (pewnie nie jestem jedyna), muszę wierzyć na słowo i wyczuwam subtelną nutę manipulacji…

Współtworzą