Na pokuszenie 2017

The Beguiled

Historia dzieje się w czasach Wojny Secesyjnej w jednej z południowych szkół dla dziewcząt. Młode kobiety opiekują się rannym żołnierzem wroga. Wraz ze stopniowym, powolnym powrotem mężczyzny do zdrowia dom zaczyna wypełniać napięcie seksualne i nieoczekiwana rywalizacja, która każe dziewczętom łamać wszelkie tabu i zmieniać… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 3 zwiastuny

Zdjęcia Zobacz wszystkie 13 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Nicole Kidman
jako Martha Farnsworth
Elle Fanning
jako Alicia
Kirsten Dunst
jako Edwina Dabney
Angourie Rice
jako Jane
Colin Farrell
jako John McBurney
Oona Laurence
jako Amy
Addison Riecke
jako Marie
Wayne Pére
jako Kapitan
Emma Howard
jako Emily
Matt Story
jako Żołnierz konfederacji
Rod J. Pierce
jako Żołnierz konfederacji
Joel Albin
jako Kawalerzysta

Fabuła

Historia dzieje się w czasach Wojny Secesyjnej w jednej z południowych szkół dla dziewcząt. Młode kobiety opiekują się rannym żołnierzem wroga. Wraz ze stopniowym, powolnym powrotem mężczyzny do zdrowia dom zaczyna wypełniać napięcie seksualne i nieoczekiwana rywalizacja, która każe dziewczętom łamać wszelkie tabu i zmieniać rzeczywistość wokół nich. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat, Western
Słowa kluczowe
na podstawie powieści, amputacja, napięcie seksualne, dziewiętnasty wiek zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2017-09-01 (kino), 2017-05-24 (świat)
Dystrybutor
UIP - United International Pictures
Wytwórnia
American Zoetrope
Kraj produkcji
USA
Czas trwania
93 minut
Budżet
10 500 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 6 wiadomości

Recenzje

Na pokuszenie to umiejętne połączenie kilku gatunków od czarnej komedii po thriller, co daje nam Jane Austin, która zwątpiła w swój romantyzm. 7

Sofia Coppola bardzo umiejętnie doszukuje się wszelkich złamań w ludzkich charakterach, które prowokują namiętności, a udowadnia to filmem Na pokuszenie. Powtarzane pewnie wielokrotnie przez bohaterki filmu podczas modlitwy zdanie: „I nie wódź nas na pokuszenie”, traci na sile i staje się wypowiadane słabszym głosem, kiedy pojawia się pokusa. To bardzo umiejętnie i zgrabnie, zbratane z niepokojącym nastrojem, a nawet czarną komedią, kino o tym, jak łatwo nie ulegać pokusie, kiedy jej po prostu nie ma. To też niespięta, ale piekielnie ciekawa refleksja o kobietach i ich stadnych zachowaniach.

Nasze bohaterki są odcięte od brutalnego świata trwającej wojny secesyjnej w szkole/obiekcie dla dziewcząt, gdzie ich czystość zaczyna się od białych sukienek, po nieskazitelnie robione hafty na lekcjach i słownictwo. Martha jest z nich najstarsza, prowadzi ten dom i żeby dziewczyny się również dobrze prowadziły – co nie jest trudne – bo nie ma okazji, by poznały świat, żyją pod kloszem. Pomaga jej Edwina, w której od początku odczuwamy mniej pewności i przekonania co do słuszności życia w „only girl club”, chociaż jest tutaj wszystko poprowadzone sterylnie i ułożone, jak ich życie. Zmienia się to jednak, kiedy w ich domu pojawia się mężczyzna. Znaleziony przez jedną z dziewczynek, uciekinier z pola bitwy, który ma zostać u nich w domu, na czas zagojenia się nogi. Dziewczyny robią to z miłosierdzia, przynajmniej na początku, dalej składając ręce do modlitwy. Jednak nie minie dużo czasu zanim zaczną wyciągać ręce w stronę rannego żołnierza, który potrafi flirtować, a kobietom złaknionym uczucia i młodym, dorastającym dziewczętom, których hormony ogłaszają anarchię, każde jego miłe słowo, spowoduje rumieniec.

Coppola mieszając konwencje i sceny wyjęte z Jane Austin z groteską i thrillerem, robi film przyjemnie otumaniający i „pociągający” już na etapie budowy. W tej właśnie stylistyce narracyjnej opowiada o kobiecej naturze. Solidarność jajników i wzajemna lojalność kończy się, kiedy pojawia się mężczyzna, owoc zakazany, dla wielu z nich wcześniej nawet nieposmakowany. Zapraszając go na kolacje na dół z pokoju, który coraz częściej jest otwierany, wszystkie mieszkanki nakładają najlepsze suknie, wbijając sobie małe szpileczki nawzajem w formie złośliwości. Ta piękna i bezinteresowna chęć niesienia pomocy i pewność, że to gość, a nie mieszkaniec, zamienia się w wyścig o uwagę. Kobiety się po prostu zaczynają do niego mizdrzyć, flirtować na ile potrafią i walczyć subtelnie bez bezpośrednich konfrontacji o spojrzenie mężczyzny. Autorka pokazuje bardzo mocno i skutecznie naturalne potrzeby kobiety i konsekwencje ich niespełniania. Jak potem, wręcz w żałosny sposób, obsesyjnie chcą męskiej uwagi.

Jednak najciekawsze jest to, że narracja i refleksja jest dwutorowa. Dochodzi do sytuacji, w której przetasowują się role, a wydźwięk filmu się całkowicie się zmienia. Sofia Coppola pokazuje swój spryt pisarski poprzez przewrotność scenariusza, umiejętność tworzenia poważnych rozważań w mocno wyeksponowanej formie, wprowadzającej nas w lekko nieprzewidywalny świat, niczym z niedawno powstałego filmu Lady M.

Na pokuszenie to film w jednej chwili rozgrzewający i pieprzny, powodujący rumieńce, za chwile chłodny i nieczuły. Do takiego amoku, niekonsekwencji w zachowaniach, prowadzi życie sprzeczne z potrzebami swojego ciała, ducha, separacja od świata i płci przeciwnej. To jest kino, które bardzo udolnie wtrąca coś od siebie w feminizmie, ale zdecydowanie poruszając ważną kwestię, o której wiele osób zapomina wymachując tym słowem: feminizm to nie myślenie o świecie bez mężczyzn, a o świecie równości płci, wzajemnie od siebie czerpiących. Bo inaczej są cierpiące. I to właśnie przemyca fantastycznie Coppola, pokazując jednocześnie jak zgrabnie się porusza po świecie kina, bawiąc się nim i poważniejąc na zmianę. Na pokuszenie – uwaga pożądanie! Autorka wodzi na pokuszenie.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Sceny wewnętrzne kręcono w domu aktorki Jennifer Coolidge w Nowym Orleanie. zobacz więcej

Powiązane filmy Zobacz wszystkie 1 powiązany

Komentarze 2

Avatar square 200x200

i_darek1x 2017-10-12 3

Akcja napięta jak "baranie jaja" ;) W śród samic pojawia się samiec i robi zamieszanie ?To jest tak jak z tym przysłowiem :Na bezrybiu i rak ryba ;) Gatunek tego filmu to niby Dramat ,Western ? Ja nie widzę tego ? Ogólnie nic ciekawego i nuda !

Bluejohn_26 i_darek1x 2017-10-12

@i_darek1x Skąd wiesz, że baranie jaja są napięte? Sprawdzałeś? Oj, nieładnie. Tak na marginesie, wszyscy tu już wiemy, że wielu rzeczy nie widzisz, nie zauważasz. Żeby długo nie szukać, wspomnę tylko składnię i interpunkcję. Dla ciebie to czysta karta w języku polskim, ale próbuj dalej, może kiedyś to zobaczysz. Pozdrawiam.

Współtworzą