Czerwona jaskółka 2018

Red Sparrow

Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) zmuszona zostaje do przyjęcia roli „jaskółki”, specjalnie szkolonej uwodzicielki na usługach rosyjskich służb specjalnych. Uczy się używać swego ciała jako broni i robi wszystko, by nie utracić własnego „ja” w trakcie szkolenia, które zaprzecza godności człowieka. Udaje jej się stawić czoło… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 7 zwiastunów

Zdjęcia Zobacz wszystkie 45 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Jennifer Lawrence
jako Dominika Egorova
Joel Edgerton
jako Nate Nash
Matthias Schoenaerts
jako Vanya Egorov
Charlotte Rampling
jako Matrona
Mary-Louise Parker
jako Stephanie Boucher
Ciarán Hinds
jako Zakharov
Joely Richardson
jako Nina Egorova
Bill Camp
jako Marty Gable
Jeremy Irons
jako Gen. Korchnoi
Thekla Reuten
jako Marta
Douglas Hodge
jako Maxim Volontov
Sakina Jaffrey
jako Trish Forsyth

Fabuła

Dominika Egorova (Jennifer Lawrence) zmuszona zostaje do przyjęcia roli „jaskółki”, specjalnie szkolonej uwodzicielki na usługach rosyjskich służb specjalnych. Uczy się używać swego ciała jako broni i robi wszystko, by nie utracić własnego „ja” w trakcie szkolenia, które zaprzecza godności człowieka. Udaje jej się stawić czoło niesprawiedliwemu systemowi i staje się bezcennym nabytkiem dla swych przełożonych. Jej pierwszym celem okazuje się Nate Nash (Joel Edgerton), agent CIA, który prowadzi ściśle tajną infiltrację rosyjskiego wywiadu. Dwoje młodych agentów wpada w pułapkę namiętności i kłamstw, która zagraża ich przyszłości, międzynarodowym sojuszom i bezpieczeństwu obu mocarstw. opis dystrybutora

Gatunek
Thriller, Dramat
Słowa kluczowe
krew, morderstwo, morderca, kłamstwo zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2018-03-02 (kino), 2018-02-19 (świat)
Dystrybutor
Imperial - CinePix
Wytwórnia
Chernin Entertainment
Film Rites
Soundtrack New York
Kraj produkcji
USA
Czas trwania
139 minut
Budżet
69 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 12 wiadomości

Recenzje

Mądrze i precyzyjnie zrobione kino nie tylko o szpiegu, ale przede wszystkim szpiegowskie, które solidnie odrabia lekcje z gatunku. 7

Kino szpiegowskie często opiera się na prostolinijnych metodach, biorąc nawyki z pobocza gatunku. Dodaje wiele z kina akcji, stawia na temperaturę, zapominając że inteligencja i spryt są głównymi napędowymi tego gatunku. Czerwona jaskółka właśnie nie stosuje uników i nie kuleje w swoim opowiadaniu. Jest spektakularna, chociaż czasami odpływa stawiając zbytnio na efekciarstwo, zwinna, trzymająca za gardło. Jaskółka leci i nie opada na ziemię w trakcie.

Naszą bohaterką jest światowej klasy baletnica Dominika Egorova. Jednak z powodu wypadku, szybko zmieni zawód, w którym doskonałość i precyzja będą miały takie samo znaczenie jak na scenie, ale reszta jej życia zacznie przypominać coś zupełnie innego. Mieszka w Rosji, jej stryjek jest bardzo ważną osobistością w rządzie. Dominika zaczyna służyć jako szpieg, wyszkolona ekstremalnymi metodami, w scenerii jak za czasów ZSRR, ma wykonywać misję, by potwierdzić swój prawdziwy patriotyzm, a jednocześnie utrzymać mamę i siebie przy życiu. Jednak ci, którzy ją szkolili, nie mieli pojęcia z jak uzdolnioną i przebiegłą postacią mają do czynienia.

Czerwona jaskółka to solidne i solenne kino gatunkowe. Stoi za tym świetnie poprowadzony suspens, reżyser nie zostawia podpowiedzi widzowi i zaciera skutecznie wraz z Dominiką ślady. Czasami stawia na rozmach, ale nie rozprasza się tym i buduje dramaturgię oraz napięcie, bez ckliwości. Udaje mu się też stworzyć kino nieprzewidywalne w wielu momentach, nie idąc na skróty. Twórca doskonale odmalowuje rosyjską mentalność, jako miejsce wierzące nieustannie w sytuację zagrożenia, stojące na froncie, gdzie tak naprawdę w myśleniu rządzących za wiele się nie zmieniło i militaryzm mają oni wpisany w DNA.

W całej dobrze odrobionej lekcji filmowej, jest też dużo sylwetki silnej kobiety, walczącej o swoją niepodległość i niezależność. Protekcje i znajomości, przysługi, które jej robiono, tylko zaszkodziły i doprowadziły do przedmiotowego traktowania jej jako broń narodowa. Samostanowienie o sobie ma jedynie sens.

Czerwona Jaskółka przyprawia nas o czerwień na twarzy wielokrotnie. Nie wstrzymuje oddechu podczas wielu scen, za to my tak. Ma tempo, nie potrzebuję przerw, działa gwałtownie, ale umyślnie ze smakiem i nastrojem. To kino o zaciekłości, same takim będąc.

0 z 1 osoba uznało tę recenzję za pomocną.
Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Kiedy projekt został ogłoszony w 2013 roku, Darren Aronofsky był na rozmowach, aby go reżyserować. Aronofsky odpadł w 2014 roku. zobacz więcej

Pressbook

Spotkanie z Nate'em — Ze swojej strony, Nate nakłania Dominikę, żeby została jego informatorką. „Z moich obserwacji wynika, iż to inteligentny i niezwykle wielkoduszny aktor”, podsumowuje Edgertona Haythe. „Jest filmowcem, więc widać, jak rozważa cały proces, a nie tylko własną grę”. „Joel był moim pierwszym wyborem, jeśli chodzi o postać Nate'a”, mówi Francis Lawrence. „Uważam go za... zobacz więcej

Komentarze 6

lifemovie 2018-06-06 6

Ciekawy ale rozwlekły…

i_darek1x 2018-04-02 4

Jennifer Lawrence prezentuje się nieźle !Atrakcyjna kobietka ;) Miło popatrzeć …
Joel Edgerton wypada kiepsko ,jakiś taki nijaki !
Ogólnie film dosyć długi i przynudza ! Czyli szału nie ma ;)

chudini0505 2018-05-21 4

Film strasznie nudny, gdyby nie kilka fajnych akcji to by była straszna porażka.

dharus 2018-02-14

Kolejny przykład geniuszu polskich tłumaczy zagranicznych tytułów. Może "czerwona jaskółka" brzmi lepiej, biorąc pod uwagę, że główną bohaterką jest kobieta, niż oryginalne "czerwony wróbel", ale po co udziwniać skoro polski tytuł mają podany na tacy?

Beznickowy dharus 2018-02-14

@dharus Za dużo piją % przy wymyślaniu tytułów polskich. Trzeba być wyrozumiałym :D

Bluejohn_26 dharus 2018-02-14

@dharus W dobie zbiorowej histerii dot. molestowania "czerwony wróbel" budzi bardzo złe skojarzenia ;)

Współtworzą