Ciemno, prawie noc 2019

Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor (Magdalena Cielecka). Powracająca po latach w rodzinne strony, nieustępliwa reporterka chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna. W trakcie prywatnego śledztwa… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 2 zwiastuny

Zdjęcia Zobacz wszystkie 10 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Magdalena Cielecka
jako Alicja Tabor
Rafał Maćkowiak
jako Paweł Kupczyk
Modest Ruciński
jako Ojciec Alicji
Jerzy Trela
jako Pan Albert
Eliza Rycembel
jako Ewa (lat 17)
Roma Gąsiorowska
jako Mizera
Aleksandra Konieczna
jako Babcyjka
Marcin Dorociński
jako Marcin Schwartz
Helena Norowicz
jako Księżna Daisy
Małgorzata Hajewska-Krzysztofik
jako Apolonia Kitty Kitty
Dorota Kolak
jako Maria Waszkiewicz
Piotr Fronczewski
jako Marian Waszkiewicz

Fabuła

Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor (Magdalena Cielecka). Powracająca po latach w rodzinne strony, nieustępliwa reporterka chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna. W trakcie prywatnego śledztwa Alicja – dość nieoczekiwanie – wpada na trop dramatycznych wydarzeń, które swój początek miały dekady temu. Dążąc do odkrycia prawdy, dziennikarka będzie musiała stawić czoła nowemu zagrożeniu oraz temu, przed czym uciekała przez całe dorosłe życie – tajemnicy swojego dzieciństwa i szokującym sekretom własnej rodziny. Z czasem ponura intryga kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji, która na swojej drodze zmierzy się z czystym wcieleniem zła, jak i zyska sojuszników, stojących po stronie dobra. Mroczna i piękna sceneria miasta oraz okolic zamku Książ dopełniają świat barwnych i niebezpiecznych postaci, w którym nasza bohaterka przestaje oceniać rzeczywistość tak jak dotychczas… opis dystrybutora

Gatunek
Kryminał, Dramat
Słowa kluczowe
dobro kontra zło, legenda, dziennikarka, polska zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2019-03-22 (kino), 2019-03-18 (świat)
Dystrybutor
Kino Świat
Wytwórnia
Aurum Film (producent)
Odra Film (koprodukcja)
Centrum Zasobów Cyfrowych (koprodukcja) zobacz więcej
Kraj produkcji
Polska
Inne tytuły
Dark, Almost Night (tytuł międzynarodowy)
Wiek
od 15 lat
Czas trwania
114 minut
Budżet
6 000 000 PLN

Wiadomości zobacz wszystkie 6 wiadomości

Recenzje

Fantastyka jako główny budowniczy tego obrazu produkuje świetną, oniryczną atmosferę. Dociera do rzeczy bardzo niefikcyjnych. Jednak zgrzyta mocno wprowadzony wątek kryminalny. Nie zazębia się. 7

Mroczna baśń surrealistyczna i ściągający na ziemię kryminał spotykają się, by razem począć poważną refleksję, z powściągliwymi emocjami o traumie przekazywanej z pokolenia na pokolenie oraz o dzieciństwie, którego skutki uboczne psychika odczuwa ekstremalnie długo. Ciemno prawie noc ze świadomą estetyką brzydoty, zaczepką thrillera i z dopiętą na ostatni guzik konwencją, czy nawet percepcyjną figlarnością, pokazuje wszystkie odcienie ciemności nieodpowiedzialnego rodzicielstwa. Jednak narracja traci charakter okrutnej opowieści w opowieści na faktach i staje się niespójnym dziełem, kiedy z impetem i bez wstępu wrzuca nas w realistyczną konwencję. Ta szczelina pomiędzy metodami prowadzenia historii uwiera i prowokuje pewną nieregularność. Jest dobrze, prawie świetnie, ale to przejście jest bardzo niezgrabne.

W Wałbrzychu dochodzi do serii zaginięć dzieci. W związku ze sprawą do miasta przyjeżdża, a właściwie wraca po wielu latach reportażystka Alicja Tabor. Tu mieszkała, wychowywała się, a wspomnienia wracają błyskawicznie pod różną postacią. Chce zachowywać się jak najbardziej profesjonalnie, nie rozklejać się nad przeszłością czy robić wspominki, a z zaciętą miną poznać rodziny zaginionych dzieci oraz porozmawiać z innymi, którzy mogliby wiedzieć coś na ten temat. Mamy do czynienia z małym, wręcz budzącym klaustrofobiczną atmosferę miasteczkiem w stylu Twin Peaks, przepełnionym osobliwościami, gdzie każdy zna każdego, a sprawa ma o wiele więcej wymiarów. Bohaterka wkraczając w coraz to ciemniejsze odcienie prawdy, gdzie tak naprawdę owo słowo musi być przez to, co widzi i doświadcza, nieustannie aktualizowane, dotyka istoty historii o sobie. Mimo że punktem wyjścia jej podróży nie miała być ta w głąb swojego życia i przeszłości. Jednak dzieciństwo nie oszczędza nikogo, a zło tutaj pod różnymi postaciami (uosobione) roznosi się po miasteczku niczym epidemia. Dlatego intrygującym jest, że punkt wyjścia dla Alicji jest doskonale znany, cel i założenie również, ale punkt dojścia zaskakujący.

Fantastyka jako główny budowniczy tego obrazu produkuje świetną, oniryczną atmosferę. Ciemno, prawie noc bardzo dobrze sobie radzi w stworzeniu ekscentrycznej opowieści o rzeczach niefikcyjnych – przemocy, krzywdzących zaniedbaniach wobec dzieci, ale tak samo niszczącym nadmiarze opieki, teorii popędu według twórcy psychoanalizy, Freuda. Borys Lankosz do rozgrzanego pieca wyobraźni dorzuca jeszcze refleksje o braku granicy ludzkich perwersji, które są przefiltrowane przez nielinearność i odzwyczajenie widza od stanu stałego narracji.

Odczuwalny wręcz odór zepsucia współczesnej Polski atakuje nasze nozdrza bardzo intensywnie. Poprzez fikcję Borys Lankosz dociera do bardzo aktualnych i realnych wniosków. Naturalnym u widza staje się poszukiwanie wartości przeciwstawnych do zastanych, chociaż namiastki, przystanku w tym korowodzie skrajności. Efekt „zgnilizny” moralności udaje się osiągnąć prócz zabiegów wyżej opisanych zniekształcających, szpecących, wynaturzających naturalność, kompozycją kolorów. Odcienie szarości, breja przestrzeni, beton lub błoto, trawa nigdy nie jest zielona, a zasłony kolorowe. Jeżeli pojawia się kolor, to budzi w nas dyskomfort. Nawet kiedy akcja nie dzieje się po zmroku, to nie uświadczymy choćby promyka. Piekielna deformacja wizualna jest odniesieniem do deformacji kondycji ludzkiej.

Niestety. urojenia, imaginacje mieszane z wykoncypowanymi realiami zaczepiają się o nieumiejętnie zeswatany wątek zagadki kryminalnej. Alicja angażując się coraz bardziej w sprawę, spotyka się z mężczyzną, który również dźwiga, jak większość tutaj, ciężar przeszłości. To postać przedstawiona bardzo enigmatycznie, pojawiająca się tutaj zadaniowo i niespecjalnie pogłębiona. Niestety, nie fascynuje nas poprzez swoją tajemniczość, a raczej zadaje pytanie o sens jej wprowadzenia. Możliwe, że ta namiastka bliskości zatrzymuje na chwilę drżenie naszej bohaterki, surowość oraz bezuczuciowości tego świata.

Ciemno prawie noc to utwór nieskrępowany, ze sporym apetytem na żonglerkę formą, ale bez cyrku, a dla konfrontacji z realnymi problemami. Za wyobrażeniami stoją lęki mające źródło w rzeczywistości, ale to też metoda na ucieczkę od niej. Zmierzch nie Bogów, a człowieczeństwa.

0 z 1 osoba uznało tę recenzję za pomocną.
Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Film został nakręcony w okresie od 20 listopada 2017 do maja 2018 roku. zobacz więcej

Komentarze 2

vivaldik 1

Zdecydowanie odradzam ! Realizatorzy nakręcili zbitkę z materiału, który można byłoby "etiudy szkolne" z czasów studiów aktorskich. Wytrzymałem 35 minut i wyszedłem.

Sweet_Foxy

Jeśli autorom filmu uda się stworzyć tak dobry klimat, jaki wykreowała pisarka, to może być bardzo ciekawa produkcja, ale pojawia mi się wielki znak zapytania z powodu Ani Rubik w obsadzie.

Współtworzą