Złe wychowanie Cameron Post 2018

The Miseducation of Cameron Post

Początek lat 90. XX wieku. Po śmierci rodziców nastoletnia Cameron (Chloë Grace Moretz) trafia pod opiekę do swojego wujostwa. Pod konserwatywną i surową ręką ciotki, dziewczyna stara się pogodzić z bólem po stracie najbliższej rodziny, a także walczy ze swoim homoseksualizmem. Jej sekret wychodzi na światło dzienne, gdy… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,

W telewizji

Cinemax 2, 21 czerwiec 2019, piątek 19:00 (Polska) zobacz więcej

Na platformach streamingowych

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 12 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Chloë Grace Moretz
jako Cameron Post
Sasha Lane
jako Jane Fonda
Forrest Goodluck
jako Adam Red Eagle
John Gallagher Jr.
jako Wielebny Rick
Jennifer Ehle
jako Dr Lydia Marsh
Quinn Shephard
jako Coley Taylor
Steven Hauck
jako Pastor Crawford
Kerry Butler
jako Ruth
Dalton Harrod
jako Jamie
McCabe Slye
jako Brett
Dale Soules
jako Babcia

Fabuła

Początek lat 90. XX wieku. Po śmierci rodziców nastoletnia Cameron (Chloë Grace Moretz) trafia pod opiekę do swojego wujostwa. Pod konserwatywną i surową ręką ciotki, dziewczyna stara się pogodzić z bólem po stracie najbliższej rodziny, a także walczy ze swoim homoseksualizmem. Jej sekret wychodzi na światło dzienne, gdy zostaje przyłapana z koleżanką. Wujostwo podejmuje decyzje, by wysłać Cameron na katolicki obóz. Tam dziewczyna ma zostać "wyleczona". porcjusz

Gatunek
Dramat, Romans
Słowa kluczowe
krew, biblia, golenie głowy, nastolatka zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2019-01-25 (kino), 2018-01-22 (świat)
Dystrybutor
Aurora Films
Wytwórnia
Beachside Films
Parkville Pictures
Kraj produkcji
USA
Inne tytuły
Come As You Are (Francja)
Reedukacja Cameron Post (Polska) (tytuł festiwalowy)
Wiek
od 15 lat
Czas trwania
91 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 2 wiadomości

Recenzje

Film śmiało uznać można za głos pewnych grup społecznych, znajdujących się pod żelaznym prawem religii – ta, zamiast uduchawiać, wiąże umysły i podcina nerwy. 7
  • 2018-07-23
  • napisana przez
  • zobacz wszystkie moje recenzje

W wierze nie ma nic złego, gorzej gdy osobnik trafi do autodestrukcyjnego środowiska religijnych fanatyków. Dla takich chrześcijaństwo często bywa utożsamiane z traumatycznym systemem restrykcji, więżącym podmiot nie tylko w narzuconej hierarchii norm i zasad, ale także nie pozwalającym pogodzić się z własnym ciałem i seksualnością. Przekonają się o tym nastoletni bohaterowie Reedukacji Cameron Post – zwycięzcy tegorocznego Festiwalu Filmowego Sundance.

Są jeszcze środowiska uznające homoseksualizm jako chorobę – nie mówię tutaj o Bliskim Wschodzie, gdzie kobieta traktowana jest często jako kolejny przedmiot w domu każdej szanującej się rodziny. Raczej mam tu na myśli niektóre z europejskich krajów oraz hermetyczne zgromadzenia katolickie w Stanach Zjednoczonych. Film rozpoczyna się niczym tegoroczna Thelma Joachima Triera. Młoda nastolatka odkrywa w sobie pociąg do tej samej płci. Problem stanowi przestrzeń kulturowa, kształtująca dziewczynę, zakazująca podobnych uczuć w imię wyższych racji. W obu przypadkach konflikt w wyrażeniu własnego „ja” prowadzi do kryzysu tożsamości. O ile jednak Trier zdecydował się opowiedzieć swoją historię w bardziej metafizycznym i nadnaturalnym kluczu, tak Reedukacja Cameron Post to film stosunkowo lekki, bezpretensjonalnie przedstawiający ciężkie traumy i religijnych okupantów ludzkiej psychiki.

Podobnie jak w przypadku pełnometrażowego debiutu (Odpowiednie zachowanie), także tym razem Desiree Akhavan ukazuje stosunkowo prostą historię, pełną wyrazistych bohaterów i celnych dialogów. Tak „przyjemna” wizja Reedukacji Cameron Post jest tylko wierzchem góry lodowej – początkowo widać sam czubek, gdy się jednak dłużej zastanowić nad filmem, od razu dostrzeże się gigantyczne połacie lodu, skryte pod taflą wody. Nieprzypadkowo powołałem się zresztą na arktyczną nemezis Titanica. Góra lodowa pełni w filmie rolę symbolu, alegorii zniewolenia, któremu poddawani są nastoletni bohaterowie. Gdy Cameron Post przyłapana zostaje na pocałunku ze swoją dziewczyną, opiekunowie postanawiają wysłać ją do specjalnego zakładu prowadzonego przez rodzeństwo radykalnych katolików. Hogwart dla fanatyków okazuje się toksyczną placówką, mającą na celu wyplewienie homoseksualizmu z umysłu młodych.

Wiara widziana oczami radykałów zmusza człowieka do brzydzenia się własnym ciałem i osobowością. Opiekunowie mylą pojęcia wyjęte z historii psychoanalizy z panicznym lękiem przed grzechem i zhańbieniem w obliczu Boga. Na szczęście pesymistyczny wydźwięk filmu pozornie złagodzony zostaje celnym humorem i sarkazmem. To fabularny majstersztyk, podejmujący trudne treści w prosty i bezpretensjonalny sposób, zahaczając przy tym o najlepsze elementy amerykańskiej _teen dramy_. Twórczyni odpowiednio rozwija główną bohaterkę oraz osoby jej towarzyszące, mówi o nich dostatecznie dużo, by każda z postaci faktycznie zaistniała w obrazie jako realna sylwetka. Z drugiej strony nie zaśmieca filmu zbędnymi wątkami. Na tym tle Reedukacja Cameron Post jawi się jako stereotypowy kandydat do nagrody Sundance – nic dziwnego, że w 2018 roku prestiżowa statuetka przypadła właśnie omawianemu tytułowi.

Wiarygodny scenariusz dopełniony zostaje wyśmienitymi kreacjami gwiazd młodego pokolenia. W główną rolę wciela się Chloë Grace Moretz, po raz kolejny dowodząc, że eranowy wdzięk bez problemu można połączyć z talentem. Cameron Post w jej wykonaniu to postać psotna i inteligentna, zagubiona w otaczającym ją, toksycznym prawie Biblii, ale nie zatracająca się w nim. Obok niej pojawia się etatowa bywalczyni Festiwalu Sundance, Sasha Lane, odkryta zaledwie dwa lata temu przy okazji American Honey. Na szczególną uwagę zasługuje brawurowa kreacja Owena Campbella, wcielającego się we wrażliwego Marka. Załamanie nerwowe chłopaka zachwyca brawurą wykonawcy, a przy tym umiejętnie nawiązuje do słynnej sceny z Full Metal Jacket z udziałem Vincenta D'Onofrio.

Nie obeszło się bez kilku klisz, jak scena biegania Cameron Post, znana z obyczajowego kina młodych od czasów brytyjskiej Samotności długodystansowca. Trudno jednak znaleźć jeden szczególnie marny punkt, zaburzający płynną narrację filmu. Reedukację Cameron Post śmiało uznać można za głos pewnych grup społecznych, znajdujących się pod żelaznym prawem religii – ta, zamiast uduchawiać, wiąże umysły i podcina nerwy. Stosowana w dużych dawkach bez umiejętnej percepcji i dystansu, może posłużyć za broń palną. Nieprzypadkowo w filmie znalazła się analogia do Full Metal Jacket. W szkole katolickiej „God's Promises” panuje wojskowa musztra – wychowawcy poprzez fizyczne kary, próbują wpłynąć na psychologię i seksualność swoich podopiecznych. Cóż, w taki właśnie sposób tworzą się fiksacje psychiczne.

Reedukacja Cameron Post to błyskotliwy głos młodego pokolenia – coś jest na rzeczy, nieprzypadkowo zresztą niedawno na ekranach kin gościł inny amerykański obraz, konfrontujący nastolatkę z religią, Lady Bird. Najnowsza produkcja z Chloë Grace Moretz w roli głównej czasem bawi, czasem przeraża. Jest świetnie opowiedziana i odpowiednio niedopowiedziana. Błyskotliwą fabułę podkreśla niebanalny soundtrack. Rewelacja.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 1

i_darek1x 2019-01-04 1

Wygląda na to jak by sponsorem filmu był kościół k. ,Bo taki nawiedzony ! ;) Ośrodek który robi pranie mózgu ? Ogólnie głupi scenariusz i cała reszta ! Jedyny plus to ładna główna bohaterka :Chloë Grace Moretz ;) Ogólnie szkoda czasu na to badziewie !!!

Współtworzą