Manny to bardzo niebezpieczny przestępca, wielokrotnie karany za rabowanie banków. Kolejną karę odsiaduje w więzieniu o zaostrzonym rygorze na Alasce. Nie na długo tam zagościł, przy pomocy współwięźnia Bucka dokonuje brawurowej ucieczki. Niezauważeni docierają na stację kolejową i dostają się do składu czterech spalinowych lokomotyw. Niestety jego maszynista nagle umiera na atak serca i pędzący przez rozległe odludzie, śnieżnej Alaski, z dużą prędkością, pociąg jest całkowicie niekontrolowany i nic nie może go zatrzymać. Przypadkowo, dwaj zbiegowie odkrywają, że w pociągu znajduje się pracownica kolejowa, Sara. Do ich świadomości dociera fakt, że są w pułapce, również dyspozytorzy kolei i policja ustalają, kto jest na pokładzie pociągu. Uwięzieni w pociągu podejmują desperackie próby jego zatrzymania. Tymczasem dyspozytorzy kierują skład na ślepy tor… tompawel
8/10 – Bardzo dobre kino, pozostawiające po sobie ślad.
Film przepełniony podtekstami i ciągle rosnącym napięciem. Sprawdza się na dwóch płaszczyznach – jako typowy film sensacyjny, thriller (bardzo dobra scena podczas pojedynku bokserskiego) oraz jako obraz z prawdziwą głębią, podejmujący próbę ukazania potrzeby wolności nawet za najwyższą cenę. Niewątpliwie film Konczałowski można interpretować na wiele sposobów. Otwarte zakończenie, które z jednej strony pozostawia po sobie niewielki niedosyt, ale też zmusza do głębokich refleksji.
Do tego piękne plenery Alaski, surowe, dynamiczne zdjęcia, niezła ścieżka dźwiękowa, wiele znakomitych kwestii ("-Jesteś bestią! – Nie, gorzej. Jestem człowiekiem…") i oczywiście największy plus – mistrzowskie rolę Jona Voighta i Erica Robertsa, jedynie odtwórczyni Sary to wielkie drewno!
Prawdziwa uczta dla oczu!
Pozostałe
[10–]