Dziewczyna 2018/II

Girl

15-letnia Lara zrobi wszystko, by spełnić swoje marzenia. Chce zacząć naukę w prestiżowej szkole baletowej i zrobić karierę baleriny. Marzy o czymś jeszcze - o wydostaniu się z chłopięcego ciała, w którym uwięziona jest wrażliwa dziewczyna.

Reżyseria
Scenariusz
,
Aktorzy
, ,
  • oraz innych 8 nagród, 6 nominacji i 1 udział w konkursie zobacz więcej

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 29 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Victor Polster
jako Lara
Arieh Worthalter
jako Mathias
Oliver Bodart
jako Milo
Tijmen Govaerts
jako Lewis
Katelijne Damen
jako Dr Naert
Valentijn Dhaenens
jako Dr Pascal, psychiatra
Magali Elali
jako Christine
Alain Honorez
jako Alain
Chris Thys
jako Hannah
Angelo Tijssens
jako Hendricks
Marie-Louise Wilderijckx
jako Marie-Louise

Fabuła

15-letnia Lara zrobi wszystko, by spełnić swoje marzenia. Chce zacząć naukę w prestiżowej szkole baletowej i zrobić karierę baleriny. Marzy o czymś jeszcze - o wydostaniu się z chłopięcego ciała, w którym uwięziona jest wrażliwa dziewczyna. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat
Słowa kluczowe
krew, samobójstwo, nagość, penis zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2019-03-22 (kino), 2018-05-12 (świat), 2019-07-17 (dvd)
Dystrybutor
Stowarzyszenie Nowe Horyzonty
Wytwórnia
Menuet Producties
Frakas Productions
Topkapi Films zobacz więcej
Kraj produkcji
Belgia, Holandia
Inne tytuły
Under My Skin (Belgia) (tytuł roboczy)
Czas trwania
109 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 1 wiadomość

Recenzje

Historia o zmianie płci podjęta w sposób unikatowy, bo z koncentracją na bohaterce i jej ekstremalnym poczuciu obcości i niewygody we własnym ciele, a nie społecznym ostracyzmie. Cisza przed burzą. 9

Kino podejmowało się już tematu zmiany płci, jednak w przypadku Girl robi to w sposób unikatowy, bo zjawiskowy pod względem delikatności połączonej z psychologią i głęboko poruszając obrazem, używając niedosłownych środków. Dzięki skoncentrowaniu się całkowicie na bohaterce splatamy się z jej układem nerwowym oraz myślami i nie rozglądamy się naokoło, rozumiejąc skalę horroru, jakim jest uwięzienie w nieswoim ciele. Istotą wyjątkowości obrazu jest też zarysowanie reakcji na sytuacje świata zewnętrznego, będącego ważnym komentarzem. Żadna akceptacja ani wsparcie nie zadziałają, jeżeli człowiek tak bardzo sam ze sobą nie potrafi wytrzymać. Piękny film o charakterze ciszy przed burzą.

Spotykamy Larę. Nie chłopaka, który chce zmienić płeć. Już jesteśmy o wiele dalej. To etap przyjmowania przez nią hormonów, podążania coraz bliżej do fizycznego stania się przez Larę kobietą. Gdyż w głowie, wśród otoczenia, już dawno nią jest. Jednak cielesny dowód, możliwość przyjrzenia się w lustrze, gdzie nie zobaczy zaklejonego i chowanego przed ludźmi, a bardziej przed samą sobą penisa oraz kobiecych piersi, jest rzeczą niezbędną dla bohaterki. Towarzyszy jej niecierpliwość i wielkie pragnienie. Tym bardziej że uprawia balet, bardzo cielesne widowisko teatralne. Pewne męskie cechy fizycznie, które jeszcze z nią pozostały komplikują jej wykonywanie pewnych ruchów. Dlatego tak ważne w tym filmie jest oczekiwanie. Reżyser przystawia lupę do wysiłku związanego z cierpliwością – ile można wytrzymać brzydzenia się samym/samą sobą?

Girl to kino subtelnie poruszające temat metodą niemego krzyku, niewydobywającego się na zewnątrz. Bohaterka mówi każdemu, że wszystko jest w porządku. Chociaż poprzez podążanie za nią krok w krok wiemy, że wcale nie. Metafora baletu doskonale pokazuje problem – Lara czuje się jak brzydkie kaczątko, a chce się zamienić w łabędzia. Dramaturgię sytuacji podnosi umiejętnie fakt, że wcale nie spotyka się ona z prześladowaniem ze strony rówieśników – są raczej ciekawi – to blokada tkwi w niej. Tym bardziej że to akurat wiek dojrzewania, gdzie u każdego z nich zmienia się ciało, tylko w jej przypadku na większą skalę. Tak samo pozytywny odbiór jest na poziomie najbliższych – kochającego i wspierającego ojca – Lara jednak nie chce się przed nim otworzyć. Społeczne zrozumienie, świat, w którym myślenie nie jest zaściankowe, ograniczone, a świadomość społeczna jest o wiele większa niż w wielu innych miejscach, nie ułatwia wystarczająco procesu – w tym tkwi tragiczny wydźwięk historii. Skala problemu zmiany płci jest pokazana w sposób niesamowicie ważny i trudny właśnie przez to udawane opanowanie głównej bohaterki. To zwraca uwagę na intymność problemu, nie koncentruje się – jak wiele produkcji tego umaszczenia – na społecznym odbiorze sytuacji.

To clue opowiadania – jej prywatna podróż, w której przeszkody stawia jej własna psychika. Gotowa na zmiany, marząca o nich, ale pełna gorączki młodości, która nie umie zwlekać. Dlatego to doskonale napisany osobisty dramat. Porusza aspekt nastoletniego ognistego charakteru, który chce już i teraz. „Girl” jest świeże i jakże pełne osobistej perspektywy w temacie, o którym kultura jednak traktuje zazwyczaj w inny sposób – angażując spojrzenie innych i mówiąc o jego determinującej sile samoakceptacji dla jednostki. Tutaj bohaterka nie jest prześladowana przez nikogo i co z tego? Po prostu nie może wytrzymać ze sobą. Siła współczucia i uczucia do bohaterki w widzu aż się przez to kotłuje.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Współtworzą