Schyłek dnia 2018

Napszállta

Skonstruowany na podobieństwo tajemniczego labiryntu film prowadzi nas przez Budapeszt u progu XX wieku, wtedy wciąż jedną z najważniejszych metropolii Europy; perłę austro-węgierskiego imperium. Przewodniczką po przekwitającym niepostrzeżenie mieście jest młodziutka Irisz, córka właścicieli sklepu z kapeluszami, którzy przed… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 17 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Juli Jakab
jako Írisz Leiter
Vlad Ivanov
jako Oszkár Brill
Marcin Czarnik
jako Sándor
Evelin Dobos
jako Zelma
Judit Bárdos
jako Szeréna
Benjamin Dino
jako Andor
Balázs Czukor
jako Nulla
Julia Jakubowska
jako Hrabina Rédey
Christian Harting
jako Otto von König
Levente Molnár
jako Gaspar
Susanne Wuest
jako Księżniczka
Urs Rechn
jako Ismael

Fabuła

Skonstruowany na podobieństwo tajemniczego labiryntu film prowadzi nas przez Budapeszt u progu XX wieku, wtedy wciąż jedną z najważniejszych metropolii Europy; perłę austro-węgierskiego imperium. Przewodniczką po przekwitającym niepostrzeżenie mieście jest młodziutka Irisz, córka właścicieli sklepu z kapeluszami, którzy przed laty zginęli w pożarze. Dziewczyna szuka zaginionego brata, ale też odpowiedzi na pytania o własną tożsamość. Błądzi, zapuszcza się w zaułki i ślepe uliczki, odkrywa wnętrza eleganckich sklepów, pałaców, ale też kryjówki anarchistów i nędzne robotnicze klitki. Oto świat technologicznego triumfu i cywilizacyjnego zacofania, luksusu i niepokoju; świat, w którym o statusie świadczy twój kapelusz. Wyrafinowanie przestaje już jednak chronić przed pulsującą na obrzeżach miasta dziką energią rewolty. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat
Słowa kluczowe
prostytucja, pierwsza wojna światowa, protagonistka, anarchizm zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2019-04-05 (kino), 2018-09-03 (świat)
Dystrybutor
Gutek Film
Wytwórnia
Laokoon Filmgroup
Playtime Production
Hungarian National Film Fund (współfinansowanie)
Kraj produkcji
Węgry, Francja
Inne tytuły
Sunset (tytuł międzynarodowy)
Wiek
od 15 lat
Czas trwania
142 minut
Budżet
8 900 000 EUR

Wiadomości zobacz wszystkie 1 wiadomość

Recenzje

Schyłek dnia to film, który małymi krokami przeraża, doskonale wprowadza nastroje rozpadu świata wśród ostatni podrygiwań pełnego słońca i pereł w nim błyszczących. 8

Przyglądać się dyskretnie ludzkim twarzom, by w ich odbiciach zobaczyć nadchodzący rozpad świata. Schyłek dnia jest kolejnym dowodem w twórczości Laszlo Nemesa na jego umiejętne konstruowanie światów, które ulegają dekonstrukcji, odsłaniając krok po kroczku całą swoją brzydotę. W przypadku najnowszego filmu taniec pozorów odbywa się wśród powoli rozgrzewanej rewolucji, a ostatnie kapelusze kupuje się, by pasowały do przepięknej kreacji na apokalipsę. „Schyłek dnia” to dramat skromny w prowadzeniu, rozpustny wizualnie, który nie traktuje scenariusza wybiórczo, a jest precyzyjny i robi wielki ukłon w stronę kina emocji. A te rozwijają się jak przepiękne wstążki upuszczane powoli.

Znajdujemy się w Budapeszcie w 1910 roku. Wracamy, by móc przyjrzeć się tej żywotnej i nieskalanej oczkiem w żadnych rajstopach społeczności dzięki Irisz. Jej rodzice przed laty byli właścicielami kultowego sklepu z kapeluszami. Dziewczyna z determinacją chce uzyskać posadę w tym miejscu. Jednak nie sprzedaż kapeluszy i tęsknota za pejzażami z dzieciństwa determinuje jej powrót, a chęć i pragnienie znalezienia odpowiedzi na wiele pytań dotyczących przeszłości. Będąc nieustannie blisko bohaterki, niemalże zza jej ramienia zobaczymy Budapeszt z perspektywy luksusu, przepychu, ale też dotrzemy tam, gdzie powoli zapala się pochodnie i wybiera broń. Irisz w poszukiwaniu prawdy, jakakolwiek by ona nie była, wejdzie tam, gdzie ogień nie ma na celu wyłącznie rozświetlać okolic, a będzie chciał je niedługo pochłonąć. Smak przeszłości okazuje się mieszany, a Irisz ma mało czasu, by oglądać się za siebie, gdyż musi uważać na to, co przed nią.

Schyłek dnia jest dziełem napisanym koronkowo z coraz mocniej pulsującą żyłą. To film, który próbuje widza, jak i mieszkańców miasta długo hipnotyzować blichtrem, chociaż żyrandole już drżą. W produkcji doskonale wybrzmiewa moment pokazania rewersu tego miasta. Laszlo Nemes nie przyspiesza wydarzeń, wydłuża chwile spokoju wzięte na kredyt, zwielokrotniając w nas niepokój o okoliczności ich spłaty. Dodatkowo świetnie wytwarza klaustrofobiczną atmosferę. Reżyser imponująco próbuje uśpić czujność niczym chocholim tańcem, w którym miesza się nerwowy oddech naszej bohaterki mającej własny konflikt moralny i przyspieszony oddech obywateli. Cały piękny obraz wydaje się w pewnym momencie rozmywać w deszczu i wyższe sfery nie mają już siły na zryw. Nadchodzi tytułowy schyłek. Z klasą, wyrachowaniem, dynamiką i ewolucją nastroju niczym w Zmierzchu Bogów Viscontiego.

Nie można przejść obok poprowadzenia głównej bohaterki granej brawurowo przez Juli Jakab, która nie mówi prawie nic, ale jej twarz oddaje bardzo wiele. Kolejny raz Laszlo Nemes pokazuje osobę zdeterminowaną w działaniach, o której bohaterstwie się nie rozprawia, a o odwadze nie tworzy wzniosłych poematów. Irisz po prostu działa. Zdezorientowana w swojej przeszłości nie poczuje się pewniejsza w teraźniejszości. Dlatego to też doskonale rozegrany dramat na poziomie osobistym. Irisz nie jest biernym bohaterem, który nas oprowadza. Bohaterka znajduje się w epicentrum wydarzeń.

Schyłek dnia jest filmem od początku do końca zrealizowanym skutecznie, bez potknięć i wątpliwości. Zastajemy świat z dumnie wypiętą piersią, przyglądając się, jak powoli opada na kolana, by ostatecznie być świadkami, jak wyzionie ducha. Śledząc jedną postać, doświadczamy postępującej epidemii nienawiści i sprzeciwu, a kasandryczna atmosfera i zapach prochu spotykający się z drogimi perfumami robi ogromne wrażenie. Po dniu przychodzi burza, nie odwrotnie.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Współtworzą