Przemytnik 2018

The Mule

Earl Stone(Clint Eastwood) to weteran wojny koreańskiej, ma prawie 90 lat i jest ogrodnikiem z Illinois. Z powodu ruiny finansowej, w akcie desperacji, zgadza się zostać „mułem”, czyli człowiekiem, który przemyca narkotyki za pieniądze. Zostaje jednak przyłapany przez DEA z transportem kokainy wartej trzy miliony dolarów,… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

W Kinie

Helios, Olsztyn, 10:40 (Napisy) repertuar i rezerwacje biletów

Zwiastuny Zobacz wszystkie 1 zwiastun

Zdjęcia Zobacz wszystkie 67 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Clint Eastwood
jako Earl Stone
Bradley Cooper
jako Colin Bates
Taissa Farmiga
jako Ginny
Alison Eastwood
jako Iris
Michael Peña
jako Agent D.E.A
Andy Garcia
jako Laton
Laurence Fishburne
jako Agent specjalny D.E.A
Dianne Wiest
jako Mary
Jill Flint
jako Pam
Clifton Collins Jr.
jako Gustavo
Robert LaSardo
jako Emilio

Fabuła

Earl Stone(Clint Eastwood) to weteran wojny koreańskiej, ma prawie 90 lat i jest ogrodnikiem z Illinois. Z powodu ruiny finansowej, w akcie desperacji, zgadza się zostać „mułem”, czyli człowiekiem, który przemyca narkotyki za pieniądze. Zostaje jednak przyłapany przez DEA z transportem kokainy wartej trzy miliony dolarów, należącej do meksykańskiego kartelu narkotykowego. Czejen71

Gatunek
Dramat, Kryminał, Thriller
Słowa kluczowe
oparte na faktach, handel narkotykami, agent, przemyt narkotyków zobacz więcej

Zobacz także

Szczegóły

Premiera
2019-03-15 (kino), 2018-12-10 (świat)
Dystrybutor
Warner Bros.
Wytwórnia
Imperative Entertainment (współpraca produkcyjna)
The Malpaso Company
Warner Bros. zobacz więcej
Kraj produkcji
USA
Czas trwania
116 minut
Budżet
50 000 000 USD

Wiadomości zobacz wszystkie 2 wiadomości

Recenzje

Przemytnik przemyca dobry towar - pod płaszczykiem nibykryminału mocno nostalgiczny utwór o stygmatyzacji starszych. Urokliwa, ale nie bezbarwna historia. 7

Przemytnik pod wierzchnim odzieniem jakiejś figlarnej, kryminalnej i nietransparentnej narracji skrywa tak naprawdę mocno nostalgiczny, witalny i bardzo szczery utwór o stygmatyzacji starszych. Ostatnie projekty Clinta Eastwooda mogły nam sugerować, że „przestaje wąchać czas”, zacina się i jest bardziej zapatrzony w mitologizację Ameryki zamiast w sztukę filmową. Tutaj mamy do czynienia z dziełem autotematycznym, nienachalnym zaproszeniem do dyskusji o wartościach, ale bez akademickiego rygoru, czy artykułowania wielkich przemówień z manierą człowieka wiekowego, który ma monopol na prawdę. Dyskretny utwór z błyskiem w oku o granicach otwartości.

Earl Stone zajmował się liliami. Oddany całkowicie pracy, zaniedbywał rodzinę. Nie ominął rozkwitania ani jednego kwiatka w swojej hodowli, ale stracił wiele szans na bycie mężem, ojcem, dziadkiem. Earl widział jak rośnie jego ogród, a nie jak jego dziecko. W pewnym momencie nasz bohater staje w sytuacji eufemistycznie mówiąc niesprzyjającej. Kwiaty zwiędły, jak jego interes, gdyż tradycję, charakter, wieloletnie budowanie relacji zastąpił przeciwnik nie do pokonania – Internet. Rozpocząć życie na nowo w wieku, w którym bliżej do jego końca? Można uznać, że ktokolwiek na górze o tym decyduje, ten posiada złośliwe i bezwzględne poczucie humoru. Earlowi zupełnie przypadkowo udaje się zostać kierowcą na zlecenie. Jednak nie będzie szoferem, a przemytnikiem. Tam, gdzie kiedyś na przyczepie leżały pięknie lilie, teraz będą narkotyki, które musi dostarczyć z jednego punktu do drugiego dla meksykańskiego kartelu. Jednorazowe zlecenie zamienia się w stałą pracę, gdyż nasz bohater okazuje się być w tym naprawdę skuteczny. Jakiego staruszka po osiemdziesiątce zatrzyma policja w celu przeszukania samochodu z myślą, że przewozi rekordowe ilości prochów? W tym samym czasie w DEA pojawia się nowy, świeży, pełen werwy i zmobilizowany do działania agent Colin Bates. Na zdobytej przez jego informatora liście znajduje się człowiek o wielkich osiągnięciach, cały czas w trasie, nienotowany, bez żadnego mandatu w życiu o pseudonimie „Tata”. Earl podśpiewując przewozi kolejne kilogramy narkotyków, zaczyna coraz lepiej dogadywać się z ekipą i cieszyć się szacunkiem, a w tym czasie Colin Bates próbuje zatrzymać „niebezpiecznego” przemytnika.

W Przemytniku rządzi przede wszystkim odseparowanie widza od jego przyzwyczajeń wobec kina, w którym mamy klasyczny układ policjanta i złodzieja – uciekającego i tropiącego w tym wypadku. Ta kryminalna otoczka jest tylko pretekstem do pokazania poważniejszego konfliktu bohatera, niż tego z prawem. Earl coraz większą frajdę czerpie z tego co robi. Nie intelektualizuje, nie ideologizuje swojej fuchy. Chce zarobionymi pieniędzmi odkupić winy i zrekompensować rodzinie stracone lata i odrestaurować swój wizerunek. Ten wątek akurat jest dosyć ckliwy i niespecjalnie rewolucyjny. Natomiast świetnie i bardzo solidnie Clint Eastwood ciągnie opowiadanie po Stanach, pokazując różne stany umysłu, mniejszości, środowiska i ucząc się bez zmanierowania, jak gdyby na naszych oczach współczesności. Od początku największą walką, którą podejmuje w tym filmie jest robienie na złość bezkrytycznemu, społecznemu odbiorowi i stereotypizacji starszego pokolenia.

Można było naprawdę przeszarżować w tym opowiadaniu i odpalić jakieś komediowe race, jak to facet po osiemdziesiątce zgryźliwy i zły na rzeczywistość cały czas ma głowę odwróconą do tyłu, by nie widzieć tego co tu i teraz. Stworzyć kopalnię żartów z kategorii „przychodzi baba do lekarza”. Jednak Przemytnik prowadzony trochę w dżentelmeńskim nastroju, niczym z filmu Gentleman z rewolwerem, ale bez wyciągania broni również walczy o życie według własnego, spersonalizowanego regulaminu. W przeciwieństwie jednak do wyżej wymienionego tytułu, tutaj mamy obecne coś więcej, niż z klasą rozpisane zaprzeczanie pojęciu „prawa wieku”. To wielocalowa refleksja o ograniczeniach poznawczych. Earl na swojej drodze spotyka mężczyznę, który nie potrafi wymienić koła, ale łapie zasięg by połączyć się z Internetem albo niejednoznaczne środowisko meksykańskiej mafii. Nie ma grubej kreski, którą odmalowane są szychy z kartelu. Pojawiają się tam ciepli i otwarci na jego obecność ludzie, którzy przybijają mu piątkę, ale i tacy, którzy przykładają mu broń do skroni. Tak samo jest z amerykańskim wymiarem sprawiedliwości. Poprzez swoją zero-jedynkową optykę agenci widzą podejrzanego w każdym o innym kolorze skóry, mając pewne utarte wyobrażenia o przemytnikach, popełniając mnóstwo błędów.

Przemytnik chce pokazać różnobarwność rzeczywistości, uprzedzeń i kontrastów o oktawę głębiej. Wychodzi mu to naprawdę zgrabnie, wpisując poczucie humoru. Żarty wynikają bardzo naturalne i płynnie z doświadczeń oraz zróżnicowanej rzeczywistości. Przemytnik świetnie skręca z trasy i myli tropy dosłownie, ale też w sensie skojarzeń gatunkowych. Jest bardzo pokorny w swoim opowiadaniu, ale jego postać potrafi być niepokorna.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Czy wiesz, że?

Ciekawostka

Film został zainspirowany historią 80-letniego Leo Sharpa, weterana II wojny światowej, który stał się najstarszym i najbardziej płodnym mułem dla kartelu Sinaloa. zobacz więcej

Wpadka

Na parkingu hotelowym, podczas Daylily Convention, można zobaczyć samochody, które w 2005 roku jeszcze nie istniały. zobacz więcej

Komentarze 2

i_darek1x 2018-10-05

Zwiastun jest ok ;)

pajki_filmaniak 2019-03-17 7

wybrałem się na film ze względu na Clinta film może nie utkwi w pamięci ale i tak warto zobaczyć

Współtworzą