Tajemnice Joan 2018

Red Joan

Rok 2000, przedmieścia Londynu. Spokojne życie starszej pani, Joan Stanley, przyjmuje nieoczekiwany obrót, kiedy zostaje aresztowana przez MI5 i oskarżona o szpiegostwo na rzecz komunistycznej Rosji. Rok 1938. Młoda Joan (Sophie Cookson) studiuje fizykę w Cambridge. Nieśmiała i łatwowierna dziewczyna szybko daje się uwieść… zobacz więcej

Reżyseria
Scenariusz
Aktorzy
, ,

W Kinie

Cinema City Silesia, Katowice, 21:50 repertuar i rezerwacje biletów

Zdjęcia Zobacz wszystkie 14 zdjęć

Obsada Zobacz pełną obsadę

Judi Dench
jako Joan Stanley
Sophie Cookson
jako Młoda Joan
Tom Hughes
jako Leo
Stephen Boxer
jako Peter Kierl
Kevin Fuller
jako Det. Philips
Freddie Gaminara
jako William Mitchell

Fabuła

Rok 2000, przedmieścia Londynu. Spokojne życie starszej pani, Joan Stanley, przyjmuje nieoczekiwany obrót, kiedy zostaje aresztowana przez MI5 i oskarżona o szpiegostwo na rzecz komunistycznej Rosji. Rok 1938. Młoda Joan (Sophie Cookson) studiuje fizykę w Cambridge. Nieśmiała i łatwowierna dziewczyna szybko daje się uwieść uroczemu i tajemniczemu Leo (Tom Hughes), który wkrótce staje się jej przewodnikiem po obcym, ale intrygującym świecie ideologii komunistycznej. Romantyczna idylla trwa aż do momentu wybuchu II wojny światowej. Joan pracuje w ośrodku badań nad bombą atomową, gdy Leo prosi ją o przekazanie Rosjanom ściśle tajnych akt. Joan dowiaduje się, że jest tylko narzędziem w rękach ukochanego i sama musi wybrać pomiędzy miłością i zdradą swojego kraju a bliskimi i ich ocaleniem. opis dystrybutora

Gatunek
Dramat, Romans, Biograficzny

Szczegóły

Premiera
2019-06-14 (kino), 2018-09-07 (świat)
Dystrybutor
Best Film
Wytwórnia
Trademark Films
Kraj produkcji
Wielka Brytania
Czas trwania
110 minut

Wiadomości zobacz wszystkie 3 wiadomości

Recenzje

Historia szpiegostwa o złamanych ideałach, wewnętrznych wątpliwościach o wielkiej skali pomniejszona nijakością i brakiem pomysłu na opowiadanie. Czytankowo. 4

Tajemnice Joan niewiele ma wspólnego z aurą tytułowej tajemnicy. Ten utwór emanuje gatunkowym zdezorientowaniem i brakiem energii w narracji wspomnieniowej. Historia na tak wielką skalę została obrabowana z wyjątkowości i ciężaru. Zamiast tego dostajemy rzecz czytankową i bardzo zachowawczą.

Joan Stanley, starsza pani mieszkająca sobie spokojnie na przedmieściach Londynu, nagle trafia do ciasnego pokoju przesłuchań M15. Zostaje oskarżona o szpiegostwo dla ZSRR w młodości. Kobieta jednak zdeterminowana zaprzecza takowym zarzutom i wygłasza deklaracje o swojej wierze w ideały. Większość filmu będzie umiejscowiona we flashbackach pokazujących, jaką drogę przebyła Joan od studiów fizycznych na Uniwersytecie w Cambridge do bycia współtwórczynią wynalazku zagrażającego ludzkości – bomby atomowej. Młoda bohaterka pragnęła się uczyć, wierzyła w pomoc dla swojego kraju dzięki posiadanym zdolnościom. Jednak jej naiwna wiara i miłość w tle zostaje wykorzystana.

Tajemnice Joan stoi w miejscu, mimo tak przecież długiej i naszpikowanej wydarzeniami drogi. Wydawałoby się, że niedopuszczalnym jest poprowadzić tak film szpiegowski i dramat, gdzie sprawa jest wielkiej rangi. Niemożliwym wydaje się zepsucie też tak wielkiego potencjału, wyciszając ten film dla jakiejś niecelnej strategii, pozostawiając mało zgrabne resztki ckliwej i poprawnej historyjki. Mamy tu momenty trudnych wyborów Joan, kombinowania podczas przekazywania informacji, by nie zostać złapaną, wątek romansu. Jednak to wszystko to tylko odhaczanie kolejnych punktów bez finezji i jakiejkolwiek akrobatyki twórczej.

Film sugeruje ciekawe pytania o różnicę pomiędzy naiwnością a niewinnością. O miłości do kraju i do mężczyzny jako niebezpiecznej i hipnotyzującej sile. Wtrąca komentarz męskiej dominacji szczególnie w świecie nauki, który działał na korzyść konspiracji kobiet, gdyż nie były o nic podejrzewane. Kontekst jakiejś moralnej batalii wewnętrznej w bohaterce też jest na jednym oddechu. Wszystko wydaje się być na dalszym planie, ale nie ma nic na pierwszym. Tezy, refleksje w tej biografii nie mają naostrzonych pazurów, konsekwencji i są okrutnie stereotypowe. Dodatkowo brak podczas tej podróży w czasie jakichkolwiek skoków ciśnienia i wszystko jest namalowane mocno grubą kreską. Podobnie boleśnie poprawną produkcją o wielkim umyśle i żywotnej historii podanej jednak bez żadnych przypraw była Gra Tajemnic. Tutaj jest tak samo, a nawet charyzmatyczna i emanująca siłą Judi Dench nie ma za wielu okazji się wykazać.

Tajemnice Joan jest jak odrobiona praca domowa, ale nie ta „dla chętnych”, tylko obowiązkowa. Tyle tutaj o szyfrowaniu, ale nikt nic w opowiadaniu nie szyfruje. Jest płasko i bezpośrednio. To odczytany referat bez chęci wykazania się.

Czy ta recenzja była pomocna? Tak Nie

Komentarze 0

Skomentuj jako pierwszy.

Współtworzą