Korowód

6,2
Student Bartek ma swobodne podejście do moralności - zarabia na życie nieuczciwym pisaniem prac magisterskich dla innych, kłamie bez wahania, oszukuje innych dla własnego zysku. Dwoje ludzi, mężczyzna i kobieta, wpłyną jednak na zmianę losów Bartka. Pewnego dnia z przedziału pociągu, którym jedzie Bartek, znika pasażer. Zostawia płaszcz i teczkę. Gdy w kieszeni płaszcza zadzwoni telefon i Bartek go odbierze, nastąpi początek niespodziewanych wydarzeń. Jednocześnie, dzięki wpływowi dziewczyny, Bartek zmieni radykalnie podejście do życia - zrozumie, jak ważne dla człowieka są stabilne kryteria moralne, ideały.

Aktorzy

KAMIL MAĆKOWIAK

Absolwent Wydziału Aktorskiego PWSFTviT w Łodzi, od roku 2003 aktor tamtejszego Teatru im. Stefana Jaracza. Laureat kilku nagród teatralnych za tytułową rolę w przedstawieniu Niżyński, serialowy prokurator Dumicz z Kryminalnych. W Korowodzie debiutuje na dużym ekranie.

KAROLINA GORCZYCA

Studentka IV roku Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST, ma na swoim koncie rolę Marii w telewizyjnym spektaklu Góra Góry w reżyserii Pawła Woldana. Korowód jest jej debiutem fabularnym. Obecnie przygotowuje się do kolejnego filmu - romantycznej historii Miłość na wybiegu w reżyserii Krzysztofa Langa, którego realizacja planowana jest na rok 2008. Zagości także na deskach Teatru STU w Krakowie, kreując postać Darii Szatow w reżyserowanym przez Krzysztofa Jasińskiego spektaklu Biesy.

KATARZYNA MACIĄG

Ubiegłoroczna absolwentka Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST im. L. Solskiego, wyróżniona na XXV Festiwalu Szkół Teatralnych za rolę Thomasiny Coverly w dyplomowym spektaklu Arkadia w reż. Krzysztofa Babickiego. Znana publiczności teatralnej także z ról w Gąsce (Teatr Śląski im. Wyspiańskiego, Katowice), Grupie Laokoona (gdański Teatr Wybrzeże), czy wystawianego na scenie Teatru Nowego w Krakowie Amok, moja dziecinada.

Rola Uli w Korowodzie jest jej debiutem filmowym.

JAN FRYCZ

Absolwent PWST im. L. Solskiego, aktor teatralny i filmowy, związany z krakowskimi i warszawskimi scenami - Teatrem im. J. Słowackiego, Teatrem Narodowym, Polskim, a od 1989 roku na stałe współpracujący z krakowskim Starym Teatrem im. H. Modrzejewskiej.

Ma na swoim koncie kilkadziesiąt ról filmowych, liczne nagrody i uznawany jest za jednego z najbardziej charyzmatycznych polskich aktorów.

ALEKSANDRA KONIECZNA

Absolwentka warszawskiej PWST i aktorka znana bywalcom stołecznych teatrów: Współczesnego, Dramatycznego i Rozmaitości. Kinowa publiczność pamięta ją m.in. z roli Basi w Przemianach Łukasza Barczyka, na małym ekranie odtwarzała ostatnio postać Teresy Bielik w serialowym Prawie miasta.

MACIEJ STUHR

Absolwent psychologii i krakowskiej PWST im. L. Solskiego, współtwórca kabaretu „Po żarcie”, w którym stawiał pierwsze sceniczne kroki. Aktor filmowy i teatralny - od 2004 roku związany ze sceną Teatru Dramatycznego w Warszawie. Jako 13 latek zadebiutował rolą w Dekalogu X Krzysztofa Kieślowskiego. Ponadto zagrał w kilkudziesięciu tytułach, najpopularniejsze z nich to: Fuks Macieja Dutkiewicza, Julia wraca do domu Agnieszki Holland, Przedwiośnie Filipa Bajona, Poranek kojota Olafa Lubaszenko, a także serial Glina w reżyserii Władysława Pasikowskiego, nad kontynuacją którego właśnie pracuje.

ZBIGNIEW RUCIŃSKI

Absolwent Wydziału Aktorskiego PWST im. L. Solskiego, związany z krakowskimi scenami - Teatrem im. J. Słowackiego i Starym Teatrem im. H. Modrzejewskiej. Grał m.in. u Tadeusza Bradeckiego, Krystiana Lupy, Jerzego Grzegorzewskiego, Grzegorza Jarzyny i Mai Kleczewskiej. Jego ostatnia rola telewizyjna to postać Pribokowa w Tajemnicy twierdzy szyfrów – serialu Adka Drabińskiego.

MATYLDA BACZYŃSKA

Studentka IV roku Wydziału Aktorskiego krakowskiej PWST. Jej telewizyjnym debiutem była rola Beaty w spektaklu Góra Góry Pawła Woldana. Na dużym ekranie po raz pierwszy można ją zobaczyć w filmie Korowód.

Ekipa

JERZY STUHR

Aktor, reżyser, pedagog, absolwent filologii polskiej. Jedna z najjaśniej świecących gwiazd polskiego kina i jeden z najwybitniejszych jego twórców. Występował na deskach krajowych i zagranicznych teatrów, m.in. w spektaklach Konrada Swinarskiego, Jerzego Jarockiego, Andrzeja Wajdy. Aktor Krzysztofa Kieślowskiego, Krzysztofa Zanussiego, Piotra Szulkina, Juliusza Machulskiego. Pamiętny wodzirej Danielak i Antoni Gralak ze Spokoju, komisarz Ryba i Max Paradys. Autor autobiograficznej Sercowej choroby , rektor krakowskiej PWST i opiekun artystyczny debiutujących twórców, członek Europejskiej Akademii Filmowej, laureat kilkudziesięciu nagród filmowych. Reżyser i scenarzysta sześciu pełnometrażowych filmów fabularnych: Spis cudzołożnic (1994), Historie miłosne (1997), Tydzień życia mężczyzny (1999), Duże zwierzę (2000), Pogoda na jutro (2003) i Korowód (2007).

ELŻBIETA KURKOWSKA - montaż

Wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Montażystów, współpracowała m.in. z Andrzejem Kotkowskim (Obywatel Piszczyk), Januszem Majewskim (C.K. Dezerterzy), Wojciechem Marczewskim (Ucieczka z kina Wolność), Pawłem Szulkinem (O-bi, o-ba, koniec cywilizacji, Ga-ga, chwała bohaterom, Ubu król), Andrzejem Trzos - Rastawieckim (Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie). Montowała wszystkie, za wyjątkiem Spisu cudzołożnic, filmy Jerzego Stuhra. Jej filmografia liczy ponad 60 tytułów.

BARTOSZ PROKOPOWICZ – zdjęcia

Jeden z najzdolniejszych polskich operatorów młodego pokolenia, absolwent Wydziału Operatorskiego łódzkiej PWSFTviT, autor zdjęć do kilkunastu filmów, w tym m.in. Komornika Feliksa Falka (nagroda na XXX FPFF w Gdyni), Przedwiośnia Filipa Bajona, Długu Krzysztofa Krauze (nominacja do Polskich Nagród Filmowych Orły 2000).

PAWEŁ SZYMAŃSKI – muzyka

Kompozytor, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w Warszawie, gdzie studiował pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego i Tadeusza Bairda. Stypendysta m.in. Deutscher Akademischer Austauschdienst w Berlinie, laureat wielu nagród i wyróżnień. Jako autor muzyki filmowej zadebiutował w 1980 r. kompozycją do Zajęć dydaktycznych Ryszarda Bugajskiego. Wykorzystany przez Joannę Kos - Krauze i Krzysztofa Krauze w filmie Plac Zbawiciela fragment Ulic Babilonu – utworu powstałego do spektaklu Zaratustra Krystiana Lupy - przyniósł mu nagrodę na zeszłorocznym FPFF w Gdyni. Jego najnowsze dokonania to muzyka skomponowana do Korowodu i filmu Środa czwartek rano w reżyserii Grzegorza Packa.

Krótkie streszczenie

Jerzy Stuhr skonstruował swój szósty już moralitet zapisując na celuloidzie kolejne historie miłosne, tym razem zamknięte w korowodzie filmowych kłamstw. Kontrowersyjny i głośny jeszcze przed rozpoczęciem zdjęć obraz, znacznie bliższy jest ilustracji biblijnego przykazania – „Nie będziesz dawał fałszywego świadectwa przeciw bliźniemu swemu”, niż próbie rozliczania się z przeszłością. Jerzy Stuhr sugeruje, że wszyscy tkwimy w kłamstwie – mniejszym, większym, rzutującym na życie nasze i naszych bliskich, ale też zupełnie zdawałoby się przypadkowych osób. Zaczyn historii stanowi właśnie takie nieplanowane spotkanie w pociągowym przedziale. Lawirujący z dużą gracją przez życie student Bartek, motywowany nie tylko ciekawością, ale i przeczuciem, zainteresuje się porzuconą przez tajemniczego podróżnego komórką. Odebranie pierwszego telefonu rozpocznie serię dziwnych zdarzeń, w które wplątani zostaną nieznający się dotychczas ludzie – żona i córka pasażera, dziewczyna Bartka, od której znacznie się oddalił, nowo poznana Ula, do której chłopak chyba czuje coś więcej. Każde z nich ma coś na sumieniu, każde pragnie własnego szczęścia bojąc się, że prawda może je w jakiś sposób zrujnować. Stuhr, operując na poziomie przypowieści, mówi widzom: kochajcie się, wybaczajcie sobie nawzajem, tylko to może zmienić wasze życie.

O filmie

Jerzy Stuhr z właściwą sobie wnikliwością, obserwując rozgrywające się na oczach całej Polski widowisko z wyciągniętymi z archiwów IPN-u kartami historii w rolach głównych, nakreślił zarys swojego kolejnego projektu. KOROWÓD stał się głośny na długo przed swoim powstaniem. Choć nie jest „filmem o teczkach” wzbudził duże kontrowersje już na etapie scenariusza. Stało się to m.in. przyczyną opóźnienia terminu rozpoczęcia zdjęć i wycofania się z koprodukcji filmu przez TVP S.A. KOROWÓD opowiada przede wszystkim o kilku obliczach miłości, która musi zmierzyć się z kłamstwem, zdradą, wątpliwościami. W korowodzie ekranowych zdarzeń splatają się losy kilkunastu postaci, połączone w zasadzie jednym – tajemnicą sprzed lat.

Zdzisław Dąbrowski (Jan Frycz), idealny mąż, wspaniały ojciec, znika z życia swoich bliskich.

Bartek Wilkosz (Kamil Maćkowiak), student niewahający się kłamać, oszukiwać i sprzedawać brukowej prasie fikcyjne historie o znanych osobach, zaczyna nagle zastanawiać się nad swoim postępowaniem.

Kasia (Karolina Gorczyca), dziewczyna Bartka, jest w stanie znieść każde kłamstwo i żyć w ułudzie sielskiego związku.

Ula (Katarzyna Maciąg), poznana w trakcie prowadzonego przez Bartka „śledztwa” dziewczyna, stawia mu ultimatum, w związku z którym chłopak musi zmienić radykalnie swoje życie.

Marynia Dąbrowska (Matylda Baczyńska), córka „zaginionego”, odczuwa potrzebę nawiązania więzi z własnymi rodzicami.

Irena Dąbrowska (Aleksandra Konieczna) wspomina ostatnich kilkadziesiąt lat swojego życia i próbuje odnaleźć przyczynę obecnej sytuacji.

Tomek (Maciej Stuhr), szukający każdej okazji, by zetknąć się z Kasią, staje się niezmordowanym uczestnikiem oprowadzanych przez nią po Krakowie zagranicznych wycieczek.

Działania każdego z nich motywuje miłość. Ta miniona, obecna, być może przyszła. By mogła się spełnić, wyzwolić bohaterów, potrzebne jest ziarno prawdy. KOROWÓD to historie o jej poszukiwaniu, pełne zagadek rozwikływanych w romantycznej aurze. Nie do końca melodramat i nie tylko film sensacyjny. Raczej bliski życiu film o prawdziwych uczuciach ludzi w różnym wieku.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

Fabuła

  • Opisy
  • Recenzje
  • Słowa kluczowe

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…