Filmy ZSRR

Przedstawiamy listę najlepszych i najpopularniejszych filmów z kraju ZSRR. Zobacz zwiastuny, oceny, oraz dowiedz się kto reżyserował i jacy aktorzy występowali w tych filmach.

Kiwaczek

Krokodyl Gena ma urodziny. Z tej okazji serdeczne życzenia składa mu Czeburaszka i obdarowuje go prezentem. Następnie przyjaciele próbują zbudować ogródek jordanowski i pomagają pionierom zbierać złom.

Wyzwolenie II: Przełom 7.7

Najdroższy film w dziejach rosyjskiej kinematografii. Ponad 7-godzinna epopeja wojenna, zrealizowana z niespotykanym rozmachem. Wielka Wojna Ojczyźniana pokazana została z uderzającym realizmem i dbałością o szczegóły, a sceny ostatecznego triumfu wojsk radzieckich nad III Rzeszą, czyli upadek Berlina, uznane są do dziś za jedne z najlepszych w historii kina. Unikalne materiały dokumentalne z archiwów radzieckich w połączeniu z fragmentami kronik filmowych koproducenta epopei NRD - i niemal nieograniczonym budżetem sprawiają, że efekt końcowy nie ma sobie równych. Na uwagę zasługuje międzynarodowa obsada, w tym udział wybitnych polskich aktorów Jana Englerta, Barbary Brylskiej, Daniela Olbrychskiego, Franciszka Pieczki.

Psie serce

Film jest ekranizacją opowiadania Michaiła Bułhakowa o tym samym tytule. Profesor Preobrażeński (Evgeni Evstigneev) postanawia przeprowadzić niezwykle śmiały eksperyment naukowy - przemianę psa w człowieka. W tym celu przyprowadza do domu bezdomnego i wygłodzonego kundla Szarika. Wspólnie ze swym asystentem doktorem Bormenthalem (Boris Plotnikov) wszczepia Szarikowi ludzką przysadkę mózgową. Operacja udaje się i psie ciało stopniowo przeistacza się w ludzkie. W ten sposób "narodził się" obywatel Szarikow (Vladimir Tolokonnikov), ale już niebawem profesor będzie żałował swego dzieła...


Piraci dwudziestego wieku

Nieznanej narodowości współcześni piraci napadają na radziecki statek towarowy. Łup okazuje się bardzo cenny, gdyż w ładowniach znajduje się opium, wykorzystywane w przemyśle farmaceutycznym. Mimo, że piraci są bezwzględni i nie mają zamiaru zostawiać żadnych żywych świadków napadu, nielicznym członkom załogi udaje się przeżyć i rozpoczynają niebezpieczną walkę o przetrwanie i odbicie ładunku.

Andriej Rublow 7.9

Andriej Rublov był średniowiecznym, rosyjskim mnichem znanym jako wybitny twórca ikon. W filmie Tarkovskiego możemy zobaczyć jego biografię, pokazaną jednak bardzo wybiórczo i potraktowaną z dużą swobodą artystyczną. Andriej (w jego roli Anatoli Solonitsyn) jest wrażliwym, religijnym artystą przeżywającym różne rozterki, niekiedy przyziemne - takie jak spotkanie z pogańską, hedonistyczną religią, brak weny artystycznej czy też najazd Tatarów i cierpienie. Mimo to, przemierzając kresy średniowiecznej Rosji, powoli zbliża się do wypełnienia swojej życiowej misji, jaką jest tworzenie ikon ku czci Chrystusa. Film podzielony jest na osiem części, a postać Rublowa, luźno zaadoptowana na potrzeby obrazu, została pokazana z niezwykłym pietyzmem i wzniosłością.

Szpieg wyszedł z morza

Nastolatka z pogranicznej, nadmorskiej osady Romka Marczenko, jako dobrego pływaka, zaprosili do grania dublera wykonawcy głównej roli w filmie. Pierwszego dnia zdjęciowego, zauważywszy na plaży ślad naruszenia granicy, Romek powiadomił o tym strażnicę...

Kaukaska branka

Szurik, skierowany do jednej z górskich republik, by tam badać miejscowy folklor, zakochuje się w sympatycznej Ninie. Pewnego dnia dziewczyna zostaje porwana, by, zgodnie ze starym zwyczajem, siłą wydać ją za mąż. Naiwnemu i dobremu Szurikowi nie od razu udaje się zrozumieć o co chodzi, lecz wkrótce z pomocą lojalnego przyjaciela uwalnia "kaukaską brankę"...

Solaris 7.0

Solaris – planeta, która materializuje obraz tych, z kim nie jesteśmy w stanie się rozstać w swoich myślach, uczuciach, życzeniach, bez względu na to, jakiego rodzaju są to uczucia: czy to miłość, żal, czy poczucie winy. Solaris nie więzi, ale i nie wypuszcza swoich gości, wciela jedynie w życie to, z czym nigdy nie będzie się w stanie rozstać. W dużej mierze film stanowi połączenie fantastyki z rozmyślaniami o kosmosie, Ziemi, człowieku, sumieniu, życiu, śmierci i odpowiedzialności przed przyszłością.

Zwierciadło 7.6

Film stanowi opowieść o pokoleniu, którego młodość przypadła na okres okrutnych lat wojny i trudnych powojennych czasów stalinowskich represji. Reżyser poświęcił ten obraz matce, która samotnie wychowała dwoje dzieci. W fabule filmu przeplatają się epizody z różnych okresów życia bohatera – od wczesnego dzieciństwa, przez dojrzewanie, aż po dojrzałość. Ze względu na kalejdoskopowy styl opowieści krytycy często określali ten film jako „odłam potłuczonego lustra”.

Pancernik Potiomkin 7.3

Pancernik Potiomkin jest sztandarowym przykładem filmu propagandowego. Wyreżyserowany przez Sergeia Eisensteina obraz, opowiada historię załogi pancernika Potiomkin, która buntuje się przeciwko przełożonym. Kiedy w trakcie walki, ginie jeden z marynarzy, koledzy poprzysięgają zemstę. Wieść szybko dostaje się na ląd i ludność miast zaczyna popierać walczących marynarzy.

Słowa kluczowe