• FDB.PL — 1005

    Forum techniczne fdb.pl. Zgłoś błędy zauważone na stronie, pisz opinie na jej temat. Strona ta jest dla Was i zależy nam aby spełniała Wasze oczekiwania.

      Temat wątku - Powiązania filmów

    • Chemas

      Mam takie pytanie, czy kategorie mające miejsce w IMDb, a więc "featured in" i "references" mają jakiś odpowiednik w powiązywaniu filmów w FDB?
      Ogólnie to też bym chciał, żeby się wypowiedziało gremium na temat powiązań, jest to trochę temat ciężki, jak mi się wydaje. Followed, follows, remake czy wersion of sam nie raz dodałem, ale w IMDb jest wiele innych tego typu powiązań.
      Dlatego chciałbym się po prostu dodatkowo dowiedzieć, jakie jest stanowisko redakcji, administracji i weryfikatorów w tej kwestii. Mam czasami wrażenie, że w poradniku jest to jakby nie do końca opisane.
      Bardzo bym prosił.

      EDI
      Ponieważ nie chcę mnożyć wątków na forum, to przy okazji spytam się brać dodającą, czy zwracacie uwagę na kolejności, na porządek, wszak mamy taki przywilej. Nie mam już na myśli obsady, bo tu już wynikła dyskusja w innym poście, który sam odświeżyłem. Chodzi mi o kolejności innych ekip, na przykład producentów. Od jakiegoś czasu zacząłem ich grupować, to znaczy w zasadzie porządkować.
      I tu jestem ciekaw, jaka jest tak na prawdę ważność producentów? Bo mamy trochę tych zawodów.
      Ja zacząłem porządkować w ten sposób:
      producent, współproducent, producent wykonawczy, a dalej już mam problem, liniowy, towarzyszący. Na pewno na końcu kierownicy (patrz menedżerowie ;))
      Tak się jeszcze zastanawiam, z czego wunika taka mnogość tych podzawodów?

      • -
      • +
      • 0
    • @Chemas

      "featured in" i "references" – można by to było dodawać jako "wykorzystany w" i "odniesienie, nawiązanie"

      nie porządkuję ani producentów ani innych zawodów

      http://hugekultura.blogspot.com/
      Recenzje książek, konkursy, zapowiedzi, nowości, informacje kulturalne

      • -
      • +
      • 0
    • Chemas

      @Agnieszka_Chmielewska_Mulka

      Okej, wielkie dzięki za odpowiedź. Ja w sumie nie wiem jaka ma być kolejność i pewnie nie ma takowej, ale staram się grupować.
      Jeszcze raz dzięki.

      • -
      • +
      • 0
    • fredaser

      @Chemas Moim zdaniem powiązane są dobrze i obszernie opisane w poradniku. Problem w tym, że właśnie nie ma tu odpowiednika na "featured in", czy "references", które mi by w najmniejszym stopniu nie przeszkadzały.

      Co do kolejności to numeruję niektóre zawody, tj. producent i współproducent, ale dalej jest mi obojętnie – staram się jeno je grupować, żeby towarzyszący byli razem itp. Inne grupy jak reżyserów, czy montażystów też raczej numeruję, a przy pozostałej ekipie ograniczam się do numerowania doboru obsady i kaskaderów.
      Są też tacy, którzy numerują wszystkie profesje, oczywiście poza niewymienionymi w czołówce.

      • -
      • +
      • 0
    • Chemas

      @fredaser
      No właśnie, właściwie robię podobnie, numeruję obsadę, chyba że widzę kolejność alfabetyczną, no to nie, zawody generalnie staram się grupować, żeby nie było to tak porozrzucane, jak to ma często miejsce na IMDb, a co mnie wnerwia lekko :) Szczególnie się to tyczu dwóch działów, dźwięku, no i naszych odpowiedników pozostałych zawodów. Mówię odpowiedników, bo IMDb inaczej to trochę grupuje. W sumie nieraz zastanawiałem się, dlaczego operatorzy kamer czy też kamerzyści ( a w sumie to ich asystenci, bo tylko raz spotkałem się z sytuacją, żeby był kamerzysta, ale nie jako asystent ;)) nie można dodawać w dziale zdijć, no bo chyba tak by logika pokazywała. Ale nie ważne.
      Piszę o tym, bo często mamy niżej działy montażu czy też reżyserii, a tam oczywiście głównie masa różnych asystentów, których właśnie można przypisać do "montażu" czy "reżyserii w FDB.
      No i właśnie co do tych asystentów (a bywa ich wielu czasami, bo i mamy "first", mamy "second" itd., mamy stażystów, mamy unity b itp), ja ich szereguje właśnie w taki sposób. To znaczy zawsze reżyserowi, czy też głównemu montażyście daję numer 1 (chyba że są jacyś współ, no to wiadomo), a potem kolejnym asystentom (first, second, second second itp) później stażystom i tam jakimś jeszcze innym.
      Jest z tym trochę zabawy, ale lubię to :) Podobnie jak na przykład z ekipą od doboru obsady. Zawsze ten (lub ci) są wymienieni w IMDb na początku w miarę, a później gdzieś tam dalej wyskakują dodatkowi9 additional, extra itp)
      Generalnie staram się t jakoś posegregować zgodnie oczywiście z zasadami FDB, chociaż nie mówię, że parę zmian by się przydało, choćby o wspomnianych już przeze mnie kamerzystach czy też operatorach kamer.
      Tak jak zaznaczyłeś, dość istotna jest kwestia kaskaderów, staram się ich ustawiać na początku "pozostałej ekipy" lub zaraz po castingu, oczywiście w formie grupowania. No ale tu ju.ż nie numeruję, no bo to dość ciężka sprawa. Potem leci reszta, ale też pogrupowana, a więc operatorzy kamerzyści, fotosiści, no i na końcu elektrycy oświetlenie itp.
      Taka kolejność ma według mnie sens, to znaczy w zasadzie nie kolejność, tylko pogrupowanie, no ale przecież, jak ktoś nie zaprowadzi osobnej kolejności, to kolejność w jakiej podam, taka będzie, i dobrze !
      Najbardziej to mnie zawsze wkurza Dźwięk, zawodów co nie miara, a i nieraz bajzel wielki, ale da się radę. I tu też oczywiście staram się grupować. Nawet w scenariuszu zdarzy mi się zrobić kolejność, ponieważ staram się na koniec "wyrzucić" autora powieści, sztuki czy też opowiadania, uważam, że tak powinno być.

      Ale się rozpisałem :), ale temat jest chyba dość ważny dla przejrzystości bazy. Takie przemyślenia mam właśnie po prywatnych rozmowach ze Sweet na przykład, która mnie w dużym stopniu oświeciła, ale też i z Tobą nieraz.
      Wiadomo na początku wrzucałem jak leci, nieraz bez sprawdzenia, co pokutuje nie do końca, jak dla mnie, dobrą sprawdzalnością. Ale będzie coraz lepiej, człowiek się uczy cały czas, poza tym zaangażowałem się i (wiadomo, że z punktów się każdy cieszy) zdobywanie na łeb na siłę punktów nie jest dla mnie najważniejsze. Jak czasami widzę jeden wielki bałagan na IMDb, to staram się to jakoś uporządkować, bo nie wygląda to dobrze i tyle.

      A, i jeszcze na koniec, co do tych powiązań, bo to właściwie było moje główne pytanie :). Wyszło jak wyszło :)
      Słaby w tym jestem, możesz mi podpowiedzieć jakieś przykłady takich powiązań, o które się pytałem, albo jakoś to na chłopski rozum wytłumaczyć ? Jak możesz :) Słaby jestem w tych wszystkich spin offach itp. ;)

      • -
      • +
      • 0
    • fredaser

      @Chemas Celna uwaga z kamerzystami i operatorami kamery, podjąłem ten wątek na forum weryfikatorów.
      Również staram się grupować, choć najmniej chyba chce mi się przy dźwięku ;)
      Tych asystentów również ustawiam według first, second, third itd. Prawda, jest trochę roboty, czy też zabawy ale też to generalnie lubię :)
      Kaskaderów numeruję najczęściej przy skromniejszych obsadach, albo ustawiam wyżej koordynatorów kaskaderów po prostu.
      Cieszę się, że Ci się spodobało uzupełnianie i że masz tyle pytań :)
      Cóż, mi akurat wystarczają te opisy w poradniku przy powiązanych, właśnie przy tych spin-offach jest zgrabnie ujęte i w zasadzie nie wiem jak to inaczej określić. Może bardziej przypadnie Ci do gustu wyjaśnienie z wiki – https://pl.wikipedia.org/wiki/Spin-off_(mass_media)

      • -
      • +
      • 0
    • Chemas

      @fredaser

      Już wiem o co chodzi, dzięki, nie wiem czemu nie mogłem tego jakoś połapać, chodzi mi o powiązania oczywiście.
      Co do kaskaderów, to też mam małe pytanko, jak zrozumiałem koordynatora dajesz w dalszej kolejności niż samych kaskaderów?

      • -
      • +
      • 0
    • fredaser

      @Chemas Odwrotnie, ustawiam wyżej koordynatorów. „albo ustawiam wyżej koordynatorów kaskaderów po prostu." – chodziło mi o zawód „koordynator kaskaderów", którego ustawiam wyżej niż kaskaderów

      • -
      • +
      • 0
    • Chemas

      @fredaser
      Aa okej, źle zrozumiałem. No to tak samo jak ja na to patrzę.
      Pozdrawiam

      EDIT
      Jeszcze jedna sprawa co do tych kamerzystów, cieszę się, że moja uwaga jest rozważana, ale teraz tak sobie pomyślałem, że przecież na IMDb jest dział "camera and electrical department", więc trzeba to dobrze rozważyć, jednak i tak sądzę, że operator kamery czy kamerzysta powinien być w ekipie zdjęciowej. No ale to są ważne zmiany, dlatego też teraz taka moja uwaga, żeby czegoś zbyt pochopnie nie zrobić.

      EDIT2
      A teraz drugie przemyślenie, jednak często obok operatora kamery czy kamerzysty jest atrybut "additional photography", a to przecież "dodatkowe zdjęcia" jako atrybut w dziale Zdjęcia w FDB, więc może jednak warto to przemyśleć :)
      Idę spać już więcej głowy nie zawracam. Dobrej nocy.

      EDIT 3

      Nie chcąc tworzyć nowego wątku, spytam się o inną sprawę przy okazji:
      1 Jest wiele filmów, które w są na etapie post produkcji, więc oczywiście nie mają daty, można jednak taki film dodać do FDB z nieznaną datą ????.
      I teraz chodzi mi o to, że taki film nie jest jakoś chyba specjalnie oznaczony jako post production, jak na IMDb i dodatkowo wyświetla się na samym dole, co jest oczywiście mylące.
      2 Druga spraw, szkoda, że dodatkowa edycja własnego wpisu, jak teraz robię, nie powoduje, że na liście postów nie pojawia się jako nowy. Powoduje to na przyklad, że będę zmuszony do mojego dodatkowego pytania założyć osobny wątek.

      • -
      • +
      • +1
    • fredaser

      @Chemas Do EDIT 3 – Z tego co kojarzę (albo źle kojarzę) to przed którąś ze zmian filmy z nieokreśloną datą – ???? – pokazywały się u góry w filmografii danej osoby. Tak jak jest teraz nie wygląda dobrze w mojej ocenie, bo faktycznie jest mylące i moim zdaniem nielogiczne.

      • -
      • +
      • 0
    • Chemas

      @fredaser

      No właśnie, sam pomysł z możliwością dodania filmu z nieokreśloną datą jest super, tylko to wyświetlanie na dole. Hmmm tylko na pewno zmienienie tego powoduje problemy techniczne, ponieważ nie wszystkie filmy z nieokreślonym rokiem będą koniecznie tymi co jeszcze się nie ukazały, zdarzą się być może też jakieś po prostu o nieznanej dacie produkcji, chociaż na taki jeszcze nie trafiłem. Tu byłby problem z weryfikacją.

      • -
      • +
      • 0