Sezon letni w USA 9
W poniedziałek oficjalnie zakończono sezon letni w Amerykańskich kinach. Jest to tradycyjnie okres, w którym przychody kin są dużo większe niż w innych miesiącach roku. To właśnie pomiędzy majem a wrześniem pojawia się najwięcej hitów i tzw. blockbusterów. Podobnie było i w roku 2009. Jednak miniony sezon obfitował w przeróżne zaskoczenia i porażki. Zapraszamy do zapoznania się z naszym podsumowaniem kinowego sezonu letniego w Stanach Zjednoczonych.

OGÓLNE WYNIKI
Kadr z filmu Transformers: Zemsta upadłych
Tegoroczny sezon letni przyniósł producentom filmowym przychód w wysokości 4,35 mld $. Jest to, więc rekordowy okres w historii amerykańskiej kinematografii (dotychczas najwięcej zarobiono w 2007 roku – 4,17 mld $). Prawdziwym problemem jednak jest fakt, iż w tym roku nastąpił spadek sprzedaży biletów o 1,5 %. Nie widać tego w wynikach finansowych przedsiębiorstw tylko z powodu sukcesu filmów 3D, których ceny biletów są o prawie 25 % droższe niż tradycyjne.
Większość analityków zgodnie ocenia, iż utrzymanie tendencji spadkowej sprzedaży biletów będzie możliwe o ile do kin zostanie wprowadzonych więcej nowości nie będących sequelami, remake’ami i innymi przeróbkami hitów z przed lat. Dodatkowo wzrost gospodarczy w tym kraju może spowodować, iż więcej ludzi częściej niż obecnie będzie chodziło do kina.
WYNIKI STUDIÓW
Logo studia Warner Bros
Bezapelacyjnym zwycięzcą tegorocznego sezonu letni jest studio Warner Bros. Zarobiło ono w tym okresie blisko 1,04 mld $, co było możliwe tylko dzięki ogólnym wynikom ich 15 tytułów, które w tym okresie wydali. Na pozycji drugiej znalazło się studio Paramount, które zarobiło 884,8 mln $. Trzeba przyznać, iż gdyby oceniać średnią wyniku na jeden tytuł to właśnie te przedsiębiorstwo wygrałoby, gdyż wydało zaledwie 9 filmów w tym okresie. Ostatnie miejsce na podium z 652,2 mln $, zdobyło* studio Fox*, które tak świetny wynik umożliwił sukces Epoki Lodowcowej 3.
Poniżej przedstawiamy tabelkę z wynikami 5 najbardziej dochodowych studiów filmowych:
Miejsce | Studio | Wynik |
---|---|---|
1 | Warner Bros | 1,04 mld $ |
2 | Paramount Pictures | 884,8 mln $ |
3 | Fox | 652,2 mln $ |
4 | Disney Pictures | 612,6 mln $ |
5 | Sony Pictures | 548,3 mln $ |
WYGRANI
Ekipa filmu Transformers: Zemsta Upadłych
W tym roku najbardziej dochodową produkcją sezonu letniego okazał się sequel Michael'a Bay'a pt. Transformers: Zemsta Upadłych. Obraz, który zadebiutował na ekranach amerykańskich kin 24 czerwca do chwili obecnej (bowiem wciąż jest wyświetlany w kinach) zarobił blisko 400,6 mln $. Tak dobry wynik był możliwy mimo słabych recenzji o ogólnie słabych ocen wśród przeciętnego widza. Mimo wszystko świetne efekty specjalne oraz sentyment do pierwszego filmu przyciągnęły widzów przed ekrany kin.
Pozycję drugą zajmuje Harry Potter i Książę Półkrwi. Tutaj właściwie nie ma żadnego zaskoczenia, najnowsza produkcja Davida Yatesa o młodym czarodzieju, co film przyciąga rzeszę fanów Harry’ego. Wobec tego nie ma się, co dziwić, iż obraz ten zarobił dobre 297,6 mln $.
Miejsce trzecie należy do animacji studia Pixar pt. Odlot. Nietypowa jak na obecne czasy opowieść o zrzędliwym staruszku i młodym otyłym harcerzu tak bardzo spodobała się amerykanom, iż umożliwili jej zarobek w wysokości 290,8 mln $. Jest to, więc kolejny przykład, iż to, Pixar aktualnie wytycza trend w filmach animowanych.
NAJWIĘKSZE POZYTYWNE ZASKOCZENIA
Kadr z filmu Kac Vegas
Największym zaskoczeniem tegorocznego sezonu letniego jest zdecydowanie ogromny sukces komedii pt. Kac Vegas, który na chwilę obecną zarobiła blisko 272,1 mln $. Jest to, więc ogromny zysk, jeśli spojrzymy na budżet produkcji, który wynosił jedynie 35 mln $. Praktycznie żaden analityk filmowy nie przewidywał, iż komedia zrealizowana w kategorii wiekowej R odniesie taki sukces. Dzieło Todda Phillipsa stało się również 3 najbardziej dochodową produkcją, która miała kategorię wiekową R (na pierwszej pozycji jest Pasja, Mela Gibsona, która w 2004 roku zarobiła 370,7 mln $).
Drugim największym pozytywnym zaskoczeniem był sukces Star Treka, którego reżyserem jest J.J. Abrams. Kolejna produkcja o załodze słynnego statku U.S.S. Enterprise przyniosła blisko 257,2 mln $ dochodu, co mało kto przewidywał. Spodziewano się raczej, iż będzie to obraz przede wszystkim dla fanów poprzednich serii i seriali telewizyjnych. Okazało się jednak, iż dzięki współpracy wizjonera Abramsa z duetem scenarzystów Kurtzman- Orci film ten stał się najbardziej dochodową produkcją w historii pełnometrażowych produkcji Star Trek.
Trzecim największym zaskoczeniem okazała się produkcja Dystrykt 9 w reżyserii Neilla Blomkampa i produkowana przez Petera Jacksona. Ten film SF zrealizowano z dala od Hollywood, przy niskim budżecie (30 mln $) okazał się prawdziwym hitem w Stanach. Co prawda na chwilę obecną ma jedynie 103,3 mln $, ale należy zauważyć, iż zadebiutował on w kinach dopiero 14 sierpnia, a więc gości bardzo krótko na ekranach.
Przy tej okazji nie można nie wspomnieć o Quentinie Tarantino i jego Bękartach wojny, które na chwilę obecną mają przychód w wysokości 95,1 mln $. To świetny wynik jak tego nietypowego reżysera. Drugi w jego karierze reżyserskiej.
NAJWIĘKSI PRZEGRANI
Kadr z filmu Terminator: Ocalenie
Do największego przegranego tegorocznego sezonu letniego należy zaliczyć przede wszystkim film Terminator: Ocalenie. W naszej przedsezonowej analizie ocenialiśmy, iż zdobędzie 2 lub 3 miejsce w rankingu najbardziej dochodowych produkcji 2009 roku a okazało się, że zarobił marne 125,3 mln $ (łączny dochód z całego świata to 371,4 mln $). Jest to bardzo mało jak na produkcję, której budżet wynosił 200 mln $, i która jest kontynuacją jednej z najciekawszych filmowych serii w historii kina. Niestety nie pomogła ani kampania reklamowa zakrojona na wielką skale, ani nazwiska aktorów grających główne rolę. McG musi pogodzić się z porażką.
Kolejnym wielkim przegranym jest obraz Rona Howarda pt. Anioły i Demony. Mimo, iż za filmem stała świetna powieść Dana Browna reżyser najwyraźniej nie wyciągnął lekcji ze słabych recenzji Kodu Da Vinci. Przed premierą opowiadano, iż jest to zupełnie inna ekranizacja, ale okazało się, że może i owszem, ale nie idzie ona w dobrym kierunku. Producenci chyba niezbyt dokładnie czytali książkę, bo niektóre postacie są tak zniekształcone, iż zanika prawdziwy smaczek, który potrafił wymyślić Brown. Z tego względu produkcja, której budżet wynosił 150 mln $, zarobiła jedynie 133,4 mln $ (poza USA – 351,0 mln $).
Inne przegrane produkcje, które zarobiły zdecydowanie mniej od oczekiwań producentów to: Funny People, Wrogowie publiczni, Metro strachu i Halloween 2.
10 NAJLEPSZYCH FILMÓW
Kadr z filmu Harry Potter i Książę Półkrwi
Poniżej lista 10 najbardziej dochodowych produkcji sezonu letniego 2009:
LP | TYTUŁ FILMU | DOCHÓD | BUDŻET |
---|---|---|---|
1 | Transformers: Zemsta upadłych | 400,6 mln $ | 200 mln $ |
2 | Harry Potter i Książę Półkrwi | 297,6 mln $ | 250 mln $ |
3 | Odlot | 290,8 mln $ | 150 mln $ |
4 | Kac Vegas | 272,2 mln $ | 35 mln $ |
5 | Star Trek | 257,2 mln $ | 150 mln $ |
6 | Epoka lodowcowa 3 | 194,2 mln $ | 90 mln $ |
7 | X-Men geneza: Wolverine | 179,9 mln $ | 150 mln $ |
8 | Noc w muzeum 2 | 176,8 mln $ | 150 mln $ |
9 | Narzeczony mimo woli | 161,1 mln $ | 40 mln $ |
10 | G.I. Joe: Czas Kobry | 141,0 mln $ | 175 mln $ |
Zgadzam się – to był jeden z nieoczekiwanych małych hitów sezonu :)