widoczny tu i tam. hasam.

Cannes 2006 rozpoczął Kod da Vinci 0

Wczoraj rozpoczął się 59. Międzynarodowy Festiwal w Cannes, który zainaugurował pokaz najbardziej wyczekiwanego filmu tego roku – Kod da Vinci w reżyserii Ron’a Howard’a. O nagrodę główną ubiega się 19 filmów. Cały festiwal potrwa od 17 do 28 maja,

W tym roku jury pod przewodnictwem Wong Kar Waia, laureata nagrody w Cannes 97’ za swój film Happy Together, w składzie sław tj. Monica Bellucci, Helena Bohnam Carter, Samuel L. Jackson, Zhang Ziyi oraz Tim Roth wybierzę zwycięzcę 59. Festiwalu w Cannes.

Plakat festiwalu / canoe.comPlakat festiwalu / canoe.com

Cały fesitwal zapoczątkował specjalny pokaz ekranizacji najbardziej kontrowersyjnej powieści ostatnich lat Kod da Vinci, Rona Howarda, którego jest to już 3 film emitowany w czasie tego wielkiego festiwalu. Sekcję Un Certain Regard otworzy Paris, je t’aime wspólne dzieło wielu reżyerów z całego świata. Festiwal zamknie zaś obraz Tony’ego Gatlifa Transylvania, twórcy Exils, który dwa lata temu został wyróżniony w Cannes za reżyserię.

O nagrodę główną ubiega się 19 filmów, w tym Marie Antoinette Sofii Coppoli, Lights in the Dusk Akiego Kaurismaki słynącego z oryginalnego kręcenia swoich produkcji, Volver Pedro Almodovara, którego Złe wychowanie otwierało festiwal w 2004 roku, a także nie zabraknie polskich akcentów. W obrazie Nanni Moretti’ego Kajman ostrej satyrze życia politycznego byłego premiera Włoch Silvio Berlusconi’ego zagrał nasz słynny polski aktor – Jerzy Sthur. Kolejnym polskim motywem będzie film Sławomira Fabickiego Z odzysku mówiący o życiu 19-letniego mężczyzny z problemami finansowymi. Poza konkursem zostanie pokazany Chłopiec na galopującym koniu Adama Guzińskiego, a także w jury zasiądzie Zbigniew Preisner nasz słynny i doceniony kompozytor muzyki filmowej.

Cały festiwal potrwa od 17 do 28 maja, a jeśli ktoś posiada Canal+ może obejrzeć produkcje związane z poprzednimi produkcjami pokazany w Cannes, a także zobaczyć najważniejsze momenty tego święta kina.

A oto cały program festiwalu w Cannes:

Otwarcie:
Kod da Vinci (Ron Howard)

Zamknięcie:
Transylvania (Tony Gatlif)

Konkurs główny:
Flandres, reż. Bruno Dumont
Selon Charlie, reż. Nicole Garcia
Quand j’etais Chaunteur, reż. Xavier Giannoli
Volver, reż. Pedro Almodovar
Red Road, reż. Andrea Arnold
La Raison Du Plus Faible, reż. Lucas Belvaux
Indigenes, reż. Rachid Bouchareb
Iklimer, reż. Nuri Bilge Ceylan
Marie Antoinette, reż. Sofia Coppola
Juventude em Marcha, reż. Pedro Costa
Pan’s Labyrinth, reż. Guillermo Del Toro
Babel, reż. Alejandro Gonzalez Inarritu
Lights In The Dusk, reż. Aki Kaurismaki
Southland Tales, reż. Richard Kelly
Fast Food Nation, reż. Richard Linklater
The Wind That Shakes The Barley, reż. Ken Loach
Summer Palace, reż. Lou Ye
The Caiman, reż. Nanni Moretti
L’Amico del Famiglia, reż. Paolo Sorrentino

Un Certain Regard:
Otwarcie: Paris, Je T’aime

Bled Number One, reż. Rabah Ameur-Zaďmeche
Il Regista Di Matrimoni, reż. Marco Bellocchio
Cronica De Una Fuga Israel, reż. Adrian Caetano
Ten Canoes, reż. Rolf De Heer
La Tourneuse De Pages, reż. Denis Dercourt
Hamaca Paraguaya, reż. Paz Encina
Uro, reż. Stefan Faldbakken
La Californie, reż. Jacques Fieschi
Suburban Mayhem, reż. Paul Goldman
Meurtricres, reż. Patrick Grandperret
Z odzysku, reż. Sławomir Fabicki

A Scanner Darkly, reż. Richard Linklater

Salvador Puig Antich, reż. Manuel Huerga

977, reż. Nikolay Khomeriki
Cum Mi-Am Petrecut Sfarsitul Lumii, reż. Catalin Mitulescu Serambi, reż. Garin Nugroho Taxidermie, reż. Gyorgy Palfi
Bihisht Faqat Baroi Murdagon, reż. Djamshed Usmonov El Violin, reż. Francisco Vargas You Am I, reż. Kristijonas Vildziunas Luxury Car, reż. Wang Chao

Gwai Wik, reż. Oxide Pang, Danny Pang

The Unforgiven, reż. Yoon Jong-Bin

Konkurs filmów krótkometrażowych:
Primera Nieve, reż. Pablo Aguero
Poyraz, reż. Belma Bas
Banquise , reż. Claude Barras, Cédric Louis
Ongeriewe, reż. Robin Kleinsmidt
Conte De Quartier, reż. Florence Miailhe
Film Noir, reż. Parker Osbert
Sniffer, reż. Bobbie Peers
Sexy Thing, reż. Denie Pentecost
Nature’s Way, reż. Jane Shearer
O Monstro, reż. Eduardo Valente

Specjalne pokazy pozakonkursowe:
United 93 (Paul Greengrass)
X-Men 3: Ostatni bastion (Brett Ratner)
Skok przez płot (Tim Johnson, Karey Kirkpatrick)

Pokazy nocne:
Shortbus (John Cameron Mitchell)
Election 2 (Johnnie To)
Guisi (Silk) (Su Chao-pin)

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 3

opatrznik

A od kiedy każdy szary śmiertelnik jest kinomaniakiem i zna sie na filmach? Uwielbia je oglądać itd?

Są rzeczy dla jednych i dla drugich..

leprechan

mozna, owszem ale co jest wiekszym wyznacznikiem dla mas? oczywiscie oscary, bo czy zwykly czlowiek kiedykolwiek slyszal o cannes? cos tam sie obilo o uszy i tyle.
dla mnie cannes jest, bylo i zawsze bedzie wyznacznikiem dobrego kina, moze nie zawsze, ale w wiekszosci przypadkow.

co uwazace za bardziej prestizowe ? dla mnie Oscary to synomim komercji a Cannes esencja prawdziwego kina …

pytanie jednak czy mozna to porownywac tez jest na pewno zasadne … moim zdaniem mozna …

Proszę czekać…