Piszę, bo wszystko inne mniej lubię. Piszę w przerwach od fantazjowania o upiciu się z Billem Murrayem... albo odwrotnie.

OSCARY: Redakcja robi zakłady! 4

Oscary, niezależnie od swojego splendoru, pozafilmowych konotacji, to jednak dalej hegemon świąt kina. Dlatego też redakcja fdb.pl nie mogła pozostać obojętną. A że kochamy kino i niektórzy z nas zakłady, to obstawiamy!

Kornel:

NAJLEPSZY FILM

Manchester by the Sea

Ciężko określić jednoznacznym epitetem jakość katharsis, jakie przechodzi się na przestrzeni seansu Manchester by the Sea. Kenneth Lonergan idealnie łączy ze sobą gorzki, traumatyczny dramat i cyniczną komedię. Aktorzy przewijający się na ekranie to ludzie z bagażem doświadczeń, które nie prędko przyjdzie im zrzucić – sam odbiorca czuje na sobie ich przytłaczający ciężar. Stonowana kolorystyka idealnie współgra z apatyczny usposobieniem postaci. Film perfekcyjny – poruszający problem, lecz nie szukający wszelkich możliwych rozwiązań; prezentujący, lecz nie wyczerpujący. Oby w Hollywood powstawało więcej takich dzieł!

NAJLEPSZY REŻYSER

Denis Villeneuve

Denis Villeneuve po raz kolejny udowadnia, że nikt jak on pośród panteonu współczesnych reżyserów blockbusterowych nie potrafi zjednać ze sobą esencji kina offowego z absorbującą, wielopłaszczyznową historią, przekazaną w łatwej i inteligentnej formie. W jego kinematografii ponad wszystko wybija się niepodważalny klimat i gęsta atmosfera, na którą twórca zna najskuteczniejszy filmowy przepis. Nowy początek to największe dzieło w dorobku reżysera, za co z pewnością należy mu się zasłużony Oscar.

NAJLEPSZY AKTOR

Casey Affleck

Niestety, pod wpływem skandalu Afflecka, który kilka dni temu wypłynął na światło dziennego, aktor może obejść się fiaskiem w wyścigu po tegorocznego Oscara. Mimo to jego kreacja w Manchester by the Sea na zawsze pozostanie najlepszą rolą męską 2017. Młodszy brat Bena Afflecka perfekcyjnie wykorzystuje swoje amplua (jak również własne usposobienie) tworząc rewelacyjną postać apatycznego, wyzbytego z wszelkich emocji Lee Chandlera. Pozostaje mieć nadzieję, by w tym roku Akademia nie była pamiętliwa i przyznała aktorowi zasłużoną statuetkę.

NAJLEPSZA AKTORKA

Natalie Portman

Zaskoczenia nie będzie. Wydaje się, że rola żony zamordowanego prezydenta J.F. Kennedy’ego została napisana ewidentnie pod aktorkę, lecz w żadnym razie nie degraduje to jej kunsztu oraz perfekcyjnej kreacji kobiety zmęczonej, bezsilnej wewnętrznie, mimo to czynnej, skorej do działania. Dramat tytułowej Jackie w wykonianu Portman jest elegencki, intymny, nie atakuje widza bezwzględnym patosem, w co łatwo było popaść, wcielając się w ważną dla Amerykanów historyczną osobistość. Definitywnie – to najlepsza rola Portman od lat

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

Toni Erdmann

Rewelacyjna opowieść o poszukiwaniu relacji z drugim człowiekiem, okraszona szczerym humorem, a przy tym nad wyraz nieprzewidywalna i poruszająca. Reżyserka, Maren Ade celuje w czytelny problem współczesności – wyścig szczurów, popędzany przez styl korpo – satyrycznie prezentując świat drogich garniturów i permanentnie dzwoniących telefonów. Toni Erdmann poucza, lecz nie narzuca swojego umoralniającego tonu, przodując w nieanglojęzycznych wyścigach po Oscara.

Emilia Grey – nasza Makeba popłynęła i miała coś do powiedzenia przy każdej kategorii:

Najlepszy film
La la land
Najlepszy aktor pierwszoplanowy
Casey Affleck
Najlepsza aktorka pierwszoplanowa
Natalie Portman
Najlepszy aktor drugoplanowy
Dev Patel
Najlepsza aktorka drugoplanowa
Viola Davies
Najlepszy reżyser
Damien Chazelle
Najlepszy scenariusz oryginalny
Lobster
Najlepszy scenariusz adaptowany
Moonlight
Najlepszy film nieanglojęzyczny
Toni Erdmann
Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny
4.1 Miles

Redaktor movieman tak to widzi:

NAJLEPSZY FILM:

La La Land

Nie ma innej opcji. Film zgarnia od początku wszystko, jak leci i nie ma żadnej mocy na tym świecie, aby cokolwiek odebrało mu złotą statuetkę. I dobrze. Jest to perfekcyjnie skrojony musical na miarę XXI wieku, który we wspaniały sposób łączy ze sobą retro styl minionej epoki ze współczesnością. Magia kina w czystej postaci, której jak najbardziej należy się najważniejsza nagroda.

NAJLEPSZY REŻYSER

Damien Chazelle

Nakręcić dzisiaj taki musical? Wow. Wszystko w tym filmie wydaje się być dopięte na ostatni guzik. Od choreografii, po dobór piosenek. Nie ma innej opcji, aby twórca wybitnego Whiplash nie otrzymał nagrody w postaci Oscara. Zasłużył i tyle.

NAJLEPSZY AKTOR PIERWSZOPLANOWY

Casey Affleck

Niby na jaw wyszło kilka niefajnych rzeczy z jego przeszłości, ale wierzę, że Akademia Filmowa podejdzie do całej sytuacji zdroworozsądkowo i po prostu nagrodzi najlepszego z najlepszych jeśli chodzi o rok 2016. Kreacja wyciszona, potrafiąca jednak w odpowiednim momencie przyspieszyć i nadać całemu filmowi wielu emocji.

NAJLEPSZA AKTORKA PIERWSZOPLANOWA

Emma Stone

Osobiście postawiłbym na Natalie Portman, która pociągnęła cały film Jackie do przodu. Przy La La Land zagrało zdecydowanie więcej elementów, jednak Emma Stone z pewnością była jednym z najjaśniejszych. Stworzyła uroczą kreację, w której od pierwszych minut można się zakochać. Wydaje mi się jednak, że Emma Stone po prostu zagrała Emmę Stone znaną z innych filmów. Z tym, że tutaj idealnie zagrało to z historia i reżyserskim kunsztem Chazelle’a.

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

Klient

Pewnie jeszcze do niedawna faworyt mógłby być tylko jeden. Toni Erdmann – produkcja uwielbiana przez wszystkich, zdobywająca szereg nagród. Ponownie jednak do Oscarów wdziera się polityka i nie kryjące swoich lewicowych poglądów Hollywood może chcieć nagrodzić Klienta. Będzie to forma manifestu przeciwko prezydenturze Donalda Trumpa. Obym się jednak mylił.

Bernadetta Trusewicz, kryptonim beniovska (uważa, że powinna zrobić dwie listy – to co wygra i to co powinno :))

NAJLEPSZY FILM

Manchester by the Sea

Dla mnie wybór jest oczywisty. Dawno w filmie nie było tak kameralnej katastrofy, tak zniuansowanej i inteligentnie skonstruowanej fabuły nibyznanej oraz z komunikatem dla widza: wiem, że myślisz. Film wywraca bebechy, thriller emocjonalny. Za spokojny i za mało "ważny" pewnie dla akademii. Jeżeli jednak wybraliby krwisty befsztyk filmowy Aż do piekła albo Moonligt też się nie pogniewam, ale tego nie zrobią.

NAJLEPSZY REŻYSER

Kenneth Lonergan

Nie mam co ukrywać swojej fascynacji jednym filmem, dla którego zarwę noc. Kenneth Lonergan z tych samych powodów co powyżej. Stworzył coś z pozoru oczywistego, zbyt dyskretnego w swojej komunikacji z widzem, a ostatecznie nas przeczołgał. A dostanie pewnie Chazelle, bo umie robić w kino gatunku, z gracją i urokiem.

NAJLEPSZY AKTOR

Casey Affleck

Jego kreacja jest doskonale przemyślana i zrobiona w opozycji do przerysowanych dram. Żyje do środka, żyje za karę to widać w jego każdym mikro sygnale. A jak dostanie Gosling to będzie dla mnie lekka nagroda pocieszenia. Bo się skurczybyk napracował w filmie fizycznie i użył całej sztuki swojego Goslingowego czaru + po raz kolejny z tak ładną buźką udowadnia, że można być zabawnym, a nie tylko amantem na wieki wieków.

NAJLEPSZA AKTORKA

Tak bardzo chcę być obojętna w tej kategorii, ale mój feminizm mi nie pozwala. Ja chętnie zobaczę Streep odbierającą statuetkę, bo jej przemowa będzie lepsza i ciekawsza, niż kreacja którejkolwiek z pań kandydujących. Natalie Portman dostanie za podoscarową rolę, która będąc jedną z najzdolniejszych i najinteligentniejszych w konstruowaniu roli aktorek, w Jackie jest mimozą bezradną – nie, nie gra bezradnej.

NAJLEPSZY FILM NIEANGLOJĘZYCZNY

Klient

Bo Farhandi znowu, w skromnych warunkach, dokonuje klinicznego przeglądu nieskutecznego wywiązywania się ludzi ze swoich ról społecznych – kino konfliktów moralnych. A dostanie Toni, co też nie będzie wybrykiem, bo ten film nim jest tylko z pozoru, a naprawdę do mnie mówi: Wystarczy, że życie jest śmieszne, my już nie musimy… bo je całkowicie stracimy. I obala wiele rzeczy kpiarstwem, a tego w kinie deficyt.

A wy, drodzy czytelnicy? Kogo chcecie lub nie chcecie, ale jesteście pewni,że się pojawi na Oscarowej scenie?

Zostań naszym królem wirtualnego pióra.
Dołacz do redakcji FDB

Komentarze 3

Elizabeth_Linton

O co chodzi z tym Affleckiem?

@Elizabeth_Linton by posądzony o molestowanie seksualne jakiejś babki z 7 lat temu, juz ta sprawa zostala zamknieta, ale ktoś "życzliwy" przy okazji Oscarow i jego nominacji znowu do niej powrócił i ja medialnie przedstawil…

Makeba

Ja dodam że kibicuje Portman i filmowi Lobster i mnie krew zalewa że tak pominięto w nominacjach film zwierzęta nocy…

Proszę czekać…