Miasto gniewu najlepszym filmem! 0
Dziś w nocy po raz 78 rozdano Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej.Osiem nominacji, trzy Oskary dla Tajemnicy Brokeback Mountain. Tyle samo statuetek otrzymały Wyznania gejszy, King Kong oraz Miasto gniewu – obraz nagordzony za najlepszy film, scenariusz oryginalny i montaż. Najlepszym filmem obcojęzycznym ogłoszono obraz Gavina Hooda – Tsotsi.

Tuż przed rozpoczęciem gali mogliśmy wysłuchać krótkie rozmowy z aktorami czy krytykami. Każdy chciał się pokazać, krążono wokół kamer machając zza pleców rozmówców. Kobiety prezentowały się w przepięknych sukniach, czasem kłamiąc, że wybrały pierwszą kreację z brzegu. Nawet mężczyźni chcieli zabłysnąć guzikami z brylantów.
2:00 rano polskiego czasu. Zaczęło się! Gala próżności zmieniła się w ceremonię docenienia ciężkiej pracy.
W zabawny sposób przedstawiono gospodarza 78 rozdania Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej – Jona Stewarta, którego mogliśmy zobaczyć w łóżku między innymi z Georgem Clooney’em. Ogłoszenie laureata w danej kategorii przerywały fragmenty filmów, które bawiły, wzruszały i nawiązywały do przedstawianej kategorii.
Jak marzeniem każdego sportowca jest wzięcie udziału w Olimpiadzie i zdobycie medalu, tak w przypadku ludzi kina jest nim nominacja do Oskara i zdobycie jego statuetki.
Robert Altman /Greencine.com
Nicole Kidman zdobywczyni Oskara w 2003 roku za najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą (Godziny) jako pierwsza wręczyła statuetkę dla najlepszej drugoplanowej roli męskiej, która trafiła do George’a Clooney’a.
Najlepszym aktorem minionego roku okrzyknięto Philipa Seymour Hoffmana, odtwórcę roli pisarza z filmu Capote, aktorką – Reese Witherspoon.
Honorową nagrodę za całokształt twórczości otrzymał Robert Altman reżyser, scenarzysta i producent o radykalnych poglądach, który w swoich obrazach obnaża głupotę amerykańskiego społeczeństwa.
W roku 2006 za swoją twórczość zostali nagrodzeni:
za Najlepszy film:
Miasto gniewu
za Najlepszą pierwszoplanową rolę męską:
Philip Seymour Hoffman (Capote)
za Najlepszą drugoplanową rolę męską:
George Clooney (Syriana)
za Najlepszą pierwszoplanową rolę kobiecą:
Reese Witherspoon (Spacer po linie)
za Najlepszą drugoplanową rolę kobiecą:
Rachel Weisz (Wierny ogrodnik)
za Najlepszy film animowany:
Wallace i Gromit – Klątwa królika
za Najlepszą scenografię:
John Myhre, Gretchen Rau (Wyznania gejszy)
za Najlepsze zdjęcia:
Wyznania gejszy – Dion Beebe
Crash /Monolith
za Najlepsze kostiumy:
Colleen Atwood (Wyznania gejszy)
za Najlepszą reżyserię:
Ang Lee (Tajemnica Brokeback Mountain)
za Najlepszy film dokumentalny:
Marsz pingwinów – Luc Jacquet i Yves Darondeau
za Najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny:
A Note of Triumph: The Golden Age – Corinne Marrinan i Eric Simonson
za Najlepszy montaż:
Hughes Winborne (Miasto gniewu)
za Najlepszy film zagraniczny:
Tsotsi (RPA)
za Najlepszą charakteryzację:
Howard Berger i Tami Lane (Opowieści z Narnii – Lew, Czarownica i stara szafa)
za Najlepszą muzykę:
Gustavo Santaolalla (Tajemnica Brokeback Mountain)
za Najlepszą piosenkę:
It’s Hard Out Here For a Pimp (Hustle and Flow)
za Najlepsze zdjęcia:
Brokeback Mountain /Monolith
Wyznania gejszy – Dion Beebe
za Najlepszy krótkometrażowy film animowany:
The Moon and the Son – John Canemaker, Peggy Stern
za Najlepszy krótkometrażowy film fabularny:
Six Shooter - Martin McDonagh
za Najlepszy montaż dźwięku:
Mike Hopkins, Ethan Van der Ryn (King Kong)
za Najlepszy dźwięk:
Christopher Boyes, Michael Semanick, Michael Hedges, Hammond Peek (King Kong)
za Najlepsze efekty specjalne:
Joe Letteri (King Kong)
za Najlepszy scenariusz adaptowany:
Tajemnica Brokeback Mountain – Larry McMurtry, Diana Ossana
za Najlepszy scenariusz oryginalny:
Miasto gniewu - Paul Haggis, Bobby Moresco
"Miasto Gniewu"? Nie, nie i jeszcze raz nie. Muszę się z tym pogodzić, ale film mnie jednak nie zachwycił. Był dobry, ale na pewno produkcje tego roku były lepsze. Każdy z pewnością ma odmienne zdanie na ten temat. Statuetka wpadła jednak w niewłaściwe (?) ręce.