Historia opowiada o Franku Lucasie (Denzel Washington) – narkotykowym królu z Harlemu, który w latach 70. przemycał heroinę z południowo-wschodniej Azji w bagażach żołnierzy walczących w Wietnamie. Detektyw Richie Roberts (Russell Crowe) prowadzi śledztwo w tej sprawie. Frank Lucas przejął stawkę w grze i zaczyna budować własne imperium po nagłej śmierci szefa. Chociaż nigdy nie uczęszczał do szkoły, dysponował sporą wiedzę zebraną na ulicy. Zastosował ją łącznie z własną pomysłowością i ściśle biznesową etyką, aby przejąć kontrolę nad handlem narkotykami. Zasypywał ulice czystszym, tańszym towarem wykluczając z gry czołowe syndykaty i stając się gwiazdą w świecie handlarzy narkotyków. Richie Roberts działa wystarczająco blisko przestępczego świata, aby zauważyć zmianę u sterów. Szybko zaczyna podejrzewać, że czarny gracz znikąd ma zamiar zdominować ulice. Zarówno Lucas jak i Roberts mają swój własny rygorystyczny kod etyczny, który sprawia, że separując się od współpracowników, stoją samotnie po przeciwnych stronach wymiaru sprawiedliwości. Spotkanie, do jakiego musi ostatecznie dojść, zmieni nie tylko ich życie, ale losy całego pokolenia Nowego Jorku.

O filmie

Zdobywcy nagród Akademii® - Russell Crowe (Gladiator, Informator) i Denzel Washington (Dzień próby, The Hurricane) dołączyli do nagrodzonego Oskarem® producenta BRIANA GRAZERA (Piękny umysł), reżysera RIDLEYA SCOTTA (Gladiator, Helikopter w ogniu) i scenarzysty STEVENA ZAILLIANA (Oskar® za Listę Schindlera) realizując film American Gangster opowiadający prawdziwą historię działającego w latach 70-tych na ulicach nowojorskiego Harlemu i otoczonego kultem przestępcy, który zyskał władzę stając się jedną z najbardziej bezlitosnych postaci przestępczego świata, a został ujęty przez nieustępliwego gliniarza, którego motorem działania było przywrócenie porządku na ulicach.

We wczesnych latach 70-tych XX wieku, korupcja w szeregach nowojorskiej policji była na porządku dziennym, dzięki czemu mafia mogła działać stosunkowo bezkarnie, sprzedając tysiące kilogramów narkotyków. Uprzywilejowana i nietykalna klasa białych płaciła miliony dolarów nowojorskim sędziom, prawnikom i policjantom, aby utrzymać te obustronnie korzystne relacje. La Cosa Nostra i jej podwładni byli nie do pokonania.

Do momentu, kiedy pojawił się czarny "przedsiębiorca" Frank Lucas (Washington) i przejął stawkę w grze. Wcześniej niezauważalny, cichy pomocnik Bumpy'ego Johnsona, jednego z czołowych szefów czarnej mafii, Lucas zaczyna budować własne imperium po nagłej śmierci szefa. Chociaż nigdy nie uczęszczał do szkoły, dysponował sporą wiedzę zebraną na ulicy. Zastosował ją - łącznie z własną pomysłowością i ściśle biznesową etyką - aby przejąć kontrolę nad handlem narkotykami. Zasypywał ulice czystszym, tańszym towarem wykluczając z gry czołowe syndykaty i stając się gwiazdą w świecie handlarzy narkotyków.

Bezwzględny gliniarz Richie Roberts (Crowe) działa wystarczająco blisko przestępczego świata, aby zauważyć zmianę u sterów. Szybko zaczyna podejrzewać, że czarny gracz znikąd ma zamiar zdominować ulice. Zarówno Lucas jak i Roberts mają swój własny rygorystyczny kod etyczny, który sprawia, że separując się od współpracowników, stoją samotnie po przeciwnych stronach wymiaru sprawiedliwości. Spotkanie, do jakiego musi ostatecznie dojść, zmieni nie tylko ich życie, ale losy całego pokolenia Nowego Jorku.

Realizowany w Nowym Jorku i Tajlandii, film American Gangster rozgrywa się na przestrzeni lat 1968 - 1974 w okresie trwającej jeszcze wojny w Wietnamie. Działania, jakich podejmą się Lucas i Roberts - początkowo śmiertelni wrogowie, a w końcu niechętni sojusznicy - wyznaczą początek końca ery bezprawia w skorumpowanym Nowym Jorku.

W filmie obok Washingtona i Crowe wystąpiły takie gwiazdy jak Ruby Dee (A Raisin in the Sun), Chiwetel Ejiofor (Children of Men), Cuba Gooding Jr. (Pearl Harbor), Josh Brolin (No Country for Old Men), Ted Levine (Wyznania gejszy), Armand Assante (Gotti), John Ortiz (Miami Vice), John Hawkes (Deadwood), RZA (Derailed), Carla Gugino (Sin City), Common (Smokin' Aces) oraz T.I. (ATL).

Wśród ekipy realizacyjnej znalazły się natomiast następujące nazwiska - zdjęcia - Harris Savides (Zodiac), scenografia - Arthur Max (Gladiator, Helikopter w ogniu), kostiumy - Janty Yates (Gladiator), montaż - Pietro Scalia (JFK, Helikopter w ogniu) i kompozytor Marc Streitenfeld.

O produkcji

Powrót Superfly: Początki filmu American Gangster

"Sprzedajemy lepszy i tańszy towar niż konkurencja". -Frank Lucas

Legendarny handlarz heroiną / ojciec rodziny / siewca śmierci, Frank Lucas został po raz pierwszy sportretowany 7 lat temu przez dziennikarza New York Magazine Marka Jacobsona w artykule "The Return of the Superfly". W roku 2000, producent wykonawczy Nicholas Pileggi przedstawił Jacobsona Lucasowi i tak zaczęły się rozmowy z dziennikarzem, który poznawał historię Lucasa od czasów, kiedy jako młody człowiek był świadkiem zamordowania swojego kuzyna przez Ku-Klux-Klan w La Grange, w Północnej Karolinie, aż po dożywotnie więzienie za handel narkotykami.

Dorastający w biedzie w małym miasteczku na Południu, Lucas przyjechał do Nowego Jorku w 1946 roku, gdzie przez 20 lat pracował u boku Ellswortha "Bumpy" Johnsona (inspiracja czarnego ojca chrzestnego w filmach z serii Shaft z lat 70-tych) jako jego prawa ręka. Po śmierci Johnsona w 1968 roku, Lucas przejął władzę. Zaczął importować, nową czystszą heroinę przykładając pistolet do głowy każdego, kto ośmielił się stawić mu wyzwanie.

Zafascynowany artykułem Jacobsona, zdobywca Oskara® Brian Grazer nabył opcję na realizację filmu i spotkał się z Pileggi i Lucasem, aby przedyskutować możliwości produkcji filmu o gangsterze. Grazer postrzegał historię Lucasa jako metaforę chciwości białego kapitalizmu i prawdę mówiąc, jak sam twierdzi, "Nigdy nie słyszał czegoś podobnie interesującego".

Nagrodzony Oskarem® scenarzysta Zaillian spędził miesiące z Lucasem i jego byłym prześladowcą (obecnie prawnikiem) Richie Robertsem, aby nadać odpowiedni kształt opowieści rozciągającej się na dziesięciolecia. Był zafascynowany niezwykłymi relacjami między przestępcą - multimilionerem, a policjantem, który po latach stał się prokuratorem. Brytyjski filmowiec, Ridley Scott zwrócił uwagę na projekt właśnie, między innymi, dzięki paradoksowi w relacjach głównych bohaterów scenariusza. Zanim jednak był gotowy stanąć za kamerą, aby zrealizować film American Gangster, poprosił swojego partnera produkcyjnego Briana Grazera, aby rolę Richiego Robertsa zagrał Russell Crowe, Lucasa natomiast - Denzel Washington.

Kiedy dwaj główni bohaterowie zostali już obsadzeni, producenci rozpoczęli poszukiwania ponad 30 aktorów, którzy byliby ich perfekcyjnym uzupełnieniem.

Chłopaki ze wsi i przestępcy: kompletowanie obsady filmu

"Sędziowie, prawnicy, gliniarze, politycy… jeśli przestaną rozprowadzać narkotyki, około 100 000 ludzi pozostanie bez pracy". -Richie Roberts

Do zagrania obok Washingtona i Crowe w filmie American Gangster, Scott i Grazer zdecydowali się zaangażować grupę czołowych aktorów. Ludzi z otoczenia Lucasa, znanych jako Chłopaki ze Wsi - dorastali bowiem w Północnej Karolinie - zagrali zarówno aktorzy z klasycznym wykształceniem, jak i wykonawcy hip-hop.

W postać młodszego brata Lucasa - Huey - i jego prawej ręki wcielił się Chiwetel Ejiofor, brytyjski aktor z imponującym już amerykańskim resume. Inni członkowie rodziny Lucasa to m.in. raper Common jako brat Franka Turner, wschodząca gwiazda hip-hopu, T.I. jako bratanek Franka - Stevie. Legendarna aktorka Ruby Dee, zagrała Mamę Lucas.

Zdobywca Oskara® Cuba Gooding, Jr., został zaangażowany jako główny rywal Lucasa w handlu narkotykami, Nicky Barnes, natomiast Armand Assante zagrał Dominica Cattano, cierń w boku Lucasa, który tak jak wszyscy jest zszokowany tym, że czarny gracz uzurpuje sobie władzę i sprowadza na ulice tańszą i czystszą heroinę. Innym cierniem w boku Lucasa (ostatecznie także Robertsa) jest nowojorski detektyw Trupo, grany przez Josha Brolina. Do roli żony Lucasa, Evy, byłej Miss Puerto Rico, którą przestępca wprowadza stopniowo w świat zbrodni, Scott potrzebował młodej kobiety z cechami "pewnej niewinności". Idealna okazała się pochodząca z Puerto Rico, Lymari Nadal.

Na przeciwnym biegunie świata Franka żyje Richie Roberts i jego ludzie. Kiedy policjant oddaje władzom ponad milion dolarów z handlu narkotykami - ku rozgoryczeniu swojego partnera Javiera Rivery (John Ortiz) - staje się naznaczony i wyrzucony poza nawias policyjnej społeczności - przekupni gliniarze przestają mu ufać.

Dostając szansę dowodzenia oddziałem Essex County SIU, Roberts musi wyselekcjonować grupę detektywów, którzy byliby w stanie działać pod przykrywką i być tak twardzi, jak kryminaliści, których ścigają. Do tych ról, Scott i Grazer zaangażowali doświadczonych aktorów charakterystycznych Johna Hawkesa i Yula Vazqueza, a także kolejnego muzyka RZA - założyciela grupy hip-hopowej Wu-Tang Clan.

Podczas gdy zawodowe życie Robertsa kwitnie, jego osobiste jest w ruinie. Do roli żony Laurie, która właśnie ma zamiar od niego odejść została wybrana Carla Gugino.

Po dopięciu na ostatni guzik spraw związanych z obsadą, Scott, Grazer i pięciokrotny współpracownik Scotta, scenograf Arthur Max rozpoczęli żmudny proces odtwarzania nowojorskiego Harlemu i Wietnamu z późnych lat 60-tych i wczesnych 70-tych.

Próba uchwycenia ery wojny w Wietnamie: Zdjęcia w Nowym Jorku i Tajlandii "Muszę wszystko obejrzeć - to moja praca domowa. Oglądam miejsca, wnętrza domów… to jak ludzie żyli, ubierali się.". -Ridley Scott

American Gangster to jedna z najbardziej rozciągniętych w czasie historii, jakie opowiedziano w i o Nowym Jorku. Chociaż Frank Lucas prowadził swoje imperium narkotykowe głównie poza Harlemem, produkcja odbywała się we wszystkich pięciu dzielnicach Nowego Jorku, głównie w istniejących już obiektach zdjęciowych. Dodatkowo 5 dni zdjęciowych spędzono między innymi na przedmieściach Long Island.

Chociaż istniały oczywiste trudności w odtworzeniu Nowego Jorku sprzed 30 lat, reżyser znał dosyć dobrze miasto właśnie z tamtego okresu - we wczesnych latach 60-tych spędził bowiem sporo czasu w Bowery District. Jego długoletni współpracownik, scenograf Arthur Max, skupił się na poszukiwaniach takich rejonów Nowego Jorku, które przypominałyby to miasto z wczesnych lat 70-tych. W trakcie tych poszukiwań, okazało się np. że Harlem zmienił się znacznie od czasów Franka. Aby więc oddać nastrój tej dzielnicy, ekipa kręciła 20 przecznic na północ od otoczonej złą sławą 116 ulicy Lucasa. Zdjęcia zrealizowano na 136 ulicy zmieniając odpowiednio oznakowanie.

Realizacja filmu rozpoczęła się na Brooklynie w jego części zwanej Williamsburg, zamieszkanej obecnie przez artystów i muzyków adaptujących strychy i magazyny na apartamenty. Chociaż ekipa produkcyjna codziennie zmieniała lokalizacje, jednym z obiektów zdjęciowych, gdzie przebywała najdłużej, bo prawie tydzień była Governors Island. Wyspa ta znajduje się kilka mil od Statui Wolności i jest byłą wojskową bazą szkoleniową, którą rząd Stanów Zjednoczonych zwrócił Nowemu Jorkowi w 2003 roku. Budynki, w których mieszkał kiedyś personel wojskowy, zostały wykorzystane m.in. jako miejsce, w którym odbywało się paczkowanie heroiny Lucasa. v Jeśli chodzi o zdjęcia zewnętrzne, sporo czasu poświęcono taniemu osiedlu Marlboro Projects w południowym Brooklynie, gdzie znajduje się 28 budynków mieszkalnych, które zamieszkuje ponad 1 700 rodzin. Jest to także miejsce zamieszkania licznych handlarzy narkotyków, drobnych złodziei i gangsterów.

Na szczęście nie wszystkie obiekty były takie ponure. Jednym z najpiękniejszych była posiadłość, wykorzystana jako dom włoskiego mafioso Dominica Cattano (Armand Assante) w Old Westbury Gardens, Long Island. Same ogrody liczyły sobie 160 akrów i otaczały domostwo zbudowane w 1906 roku dla magnata stalowego Johna Phippsa. v Po zakończeniu zdjęć w Nowym Jorku, ekipa przeniosła się do Tajlandii, gdzie Scott odtworzył okres, jaki Lucas spędził w Południowo-wschodniej Azji. W tej części Tajlandii, około 2 godzin na północ od miasta Chiang Mai, zrealizowano sceny z podróży Lucasa na bogate w opium pola makowe Złotego Trójkąta - Burma, Tajlandia i Laos. To właśnie w tym rejonie Azji, 30 lat temu zbierano większość makowych plonów.

Ekipa scenograficzna zbudowała tam tradycyjną tajską wioskę i stodołę na środku pola orzeszków ziemnych, która była centrum obróbki opium. Tam właśnie tam Lucas zawarł pierwsze kontrakty z wojskowymi dostawcami narkotyków, członkami armii Kuomintanga.

Dźwięki pokolenia: Muzyka w American Gangster

"Proszę, nie porównujcie mnie z innymi raperami. Raczej z traperami. Jestem bardziej jak Frank Lucas niż Ludacris. Lude to mój koleś, ale ja nie rozprowadzam. Frank Lucas jest w porządku, ale ja nie donoszę. -Jay-Z, "No Hook", album "American Gangster"

Reżyser Ridley Scott oraz producent Brian Grazer byli nieugięci, co do tego, że na ścieżce dźwiękowej filmu musi znaleźć się także muzyka, która rozbrzmiewała w świecie Franka Lucasa 30 lat temu. Kierownik muzyczny, Kathy Nelson, wyjaśnia, "To był jeden z najpłodniejszych okresów w muzyce. Początki sceny funkowej. Harlem był tak samo związany z muzyką, jak z narkotykami. Scena muzyczna po prostu eksplodowała, głównie R & B i funk".

Na płycie znalazły się jednak nie tylko funk i R & B, ale także klasyczny blues, soul i hip-hop. W filmie można usłyszeć Johna Lee Hookera; legendę gitary Bobby'ego Womacka; sławy rhythm'n'bluesa The Staple Singers czy Lowella Fulsona.

Co więcej, film wywarł takie wrażenie na jednym z gwiazdorów hip-hopu, że ten zdecydował się na nagranie oryginalnego materiału, wydanego równolegle z filmem American Gangster. Po obejrzeniu jednego z pierwszych pokazów specjalnych, raper i szef Def Jam Records Jay-Z był tak mocno poruszony kreacją Denzela Washingtona jako Franka Lucasa, że poczuł inspirację do stworzenia materiału muzycznego sięgającego do jego własnych doświadczeń jako handlarza narkotyków - swego rodzaju paraleli między jego życiem, a życiem gangstera z lat 70-tych, Lucasa.

W swoich piosenkach, raper opowiada o konflikcie między kuszącym życiem gangstera i kogoś, kto postawił karierę muzyczną ponad egzystencję na ulicy. Podobnie, bowiem jak Frank Lucas, muzyk dobrze zna przyprawiające o zawrót głowy skutki stania się "uzależnionym od tego, co się dzieje w życiu w danym momencie".

Obsada

Zdobywca nagrody Akademii® Russell Crowe (Richie Roberts) jest uznawany za jednego z najlepszych aktorów swojego pokolenia. Pierwszym filmem, dzięki któremu został zauważony na świecie był kontrowersyjny australijski Romper Stomper. Inne filmy w jego dorobku to Informator (The Insider) - nominacje do Złotego Globu i BAFTA, Piękny umysł (A Beautiful Mind) - Złoty Glob, BAFTA, Gladiator - Oskar® , nominacja do BAFTA, A Good Year, Cinderella Man, Tajemnice Los Angeles (L.A. Confidential), Mystery, Alaska, Dowód życia (Proof of Life), Szybcy i martwi (The Quick and the Dead), Heaven's Burning; Breaking Up; Rough Magic; The Sum of Us; For the Moment; Love in Limbo; The Silver Brumby, The Efficiency Expert; Prisoners of the Sun.

Denzel Washington (Frank Lucas) - Glory, Cry Freedom, Mo' Better Blues, Déj? Vu, Człowiek w ogniu (Man on Fire), Kandydat (The Manchurian Candidate), Dzień próby (Training Day) - nagroda Akademii®, Out of Time, John Q, Remember the Titans, The Hurricane - Złoty Glob, The Bone Collector, Fallen, He Got Game , The Siege, Courage Under Fire, Karmazynowy przypływ (Crimson Tide), W bagnie Los Angeles (Devil in a Blue Dress), Malcolm X - nominacja do Oskara®, Power; For Queen & Country; The Mighty Quinn; Heart Condition; Glory - Oskar® za rolę drugoplanową, Mississippi Masala, Wiele hałasu o nic (Much Ado About Nothing), Philadelphia, Raport pelikana (The Pelican Brief), teatr - off-Broadway - Ceremonies in Dark Old Men; When the Chickens Came Home to Roost, One Tiger to a Hill; Man and Superman; Othello; A Soldier's Play - nagroda Obie, Richard III.

Chiwetel Ejiofor (Huey Lucas) - Amistad Stevena Spielberga, Dirty Pretty Things, To właśnie miłość (Love Actually), She Hate Me, Inside Man, Melinda and Melinda; Four Brothers; Serenity, Kinky Boots, Tsunami: The Aftermath, Talk to Me, Children of Men z Clive Owenem i Julianne Moore.

Cuba Gooding Jr. (Nicky Barnes) - zdobywca Oskara® za rolę w filmie Jerry Maguire, Boyz n the Hood, Ludzie honoru (A Few Good Men), Lightning Jack, Epidemia (Outbreak), Losing Isaiah, Lepiej być nie może (As Good as It Gets), What Dreams May Come, Instinct, Pearl Harbor, Norbit, End Game; Shadowboxer, What Love Is, The Fighting Temptations, Boat Trip, Snow Dogs, In the Shadows, Wyścig szczurów (Rat Race), telewizja - The Tuskegee Airmen, Murder Without Motive: The Edmund Perry Story, MacGyver.

Więcej informacji

Proszę czekać…