Przegląd filmów Kieślowskiego

W dniach 17-23 marca w warszawskim Kinie Kultura odbędzie się Przegląd filmów Krzysztofa Kieślowskiego.

W tym roku obchodzimy 10. rocznicę śmierci tego wybitnego reżysera.

Program:

17.03. AMATOR
18.03. PRZYPADEK
BEZ KOŃCA
19.03. KRÓTKI FILM O ZABIJANIU
KRÓTKI FILM O MIŁOŚCI
20.03. PODWÓJNE ŻYCIE WERONIKI
ZESTAW DOKUMENTÓW
21.03. TRZY KOLORY. BIAŁY
22.03. TRZY KOLORY. NIEBIESKI
23.03. TRZY KOLORY. CZERWONY
Opisy filmów

Amator ( Camera Buff) (1979)

czas trwania: 117
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Scenariusz: Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia: Jacek Petrycki
Muzyka: Krzysztof Knittel

Dramat filmowca-amatora, który przypadkowo zostaje reportażystą otaczającej go rzeczywistości. Filmy, które realizuje mają nieść ludziom pomoc, ale rodzą również konflikty a nawet dramaty. Bohater poznaje cenę sukcesu, zaczyna rozumieć czym płaci się za uczciwość i odpowiedzialność za swoje czyny.

Przypadek ( Blind Chance) (1981)

czas trwania: 114
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Scenariusz: Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia: Krzysztof Pakulski
Muzyka: Wojciech Kilar

Zrealizowany w 1981 roku Przypadek trafił na polskie ekrany dopiero po sześciu latach, w zupełnie innej atmosferze. Jak się wtedy okazało, film Kieślowskiego nie epatował bynajmniej tonem oskarżenia, przeciwnie – można w nim było spostrzec dzieło poświadczające rezygnację z politycznej doraźności. Film pokazuje trzy różne losy jednego człowieka, Witka Długosza (Bogusław Linda) trzy potencjalne życiorysy jednej osoby, zależne wyłączne od przypadku. W pierwszej sekwencji Witek usiłuje zdążyć na pociąg d Warszawy i od tego zależą jego dalsze losy. Jeśli zdąży, spotka w pociągu starego działacza komunistycznego, który wciągnie go w orbitę władzy. Jeśli potrąci na peronie sokistę, to nie tylko nie zdąży, lecz zostanie jeszcze ukarany, a przez to dołączy do opozycji politycznej. W trzecim wariancie spotyka na peronie znajomą dziewczynę, co skończy się ślubem i wyborem apolitycznej kariery naukowca. Wszystkie warianty mają finał na lotnisku Okęcie, skąd Witek ma odlecieć za granicę. Jednak strajki w kraju (lato 1980 rok) udaremniają odlot w wariancie pierwszym i drugim, w trzecim Witek odlatuje by… Ta metaforyczna przypowieść o ludzkim losie to w pewnym sensie zwieńczenie kina moralnego niepokoju, ale i pożegnanie jego politycznej deklaratywności. Dzisiaj to przede wszystkim dramat o ludzkim zmaganiu z losem.

Bez końca ( No End) (1984)

czas trwania: 103
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia: Jacek Petrycki
Muzyka: Zbigniew Preisner

Po śmierci mecenasa Antoniego Zyro, wdowę po nim Urszulę odwiedza Joanna, żona robotnika oskarżonego o kierowanie strajkiem. Zyro był adwokatem Dariusza, Joanna prosi Urszulę o pomoc. Ta wertując notes męża i listę adwokacką wskazuje na mecenasa Labradora. W czasie rozmowy z Tomkiem, przyjacielem zmarłego męża, Urszula jeszcze raz przegląda notes i zauważa, że przy nazwisku Labradora widnieje zrobiony czerwonym flamasrem znak zapytania. Początkowo myśli że jest to figiel spłatany przez syna Jacka, później jednak nabiera podejrzeń, że jest to znak od Antka.

Krótki film o zabijaniu ( Short Film About Killing, A) (1987)

czas trwania: 84
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski
Zdjęcia: Sławomir Idziak
Muzyka: Zbigniew Preisner

Akcja filmu toczy się w Warszawie, 16 marca 1987 r.Piotr zdaje końcowy egzamin adwokacki, zaprasza swą dziewczynę do cukierni w Hotelu Europejskim. Wstępuje tu również dwudziestoletni Jacek, który po wyjściu z cukierni wsiada do taksówki i na peryferiach miasta dusi taksówkarza linką żeglarską, po czym, gdy ten zdradza jeszcze oznaki życia i błaga o litość, okrutnie masakruje. Mimo obrony Piotra, Jacek skazany zostaje na karę śmierci.

Krótki film o miłości ( Short Film About Love, A) (1988)

czas trwania: 83
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz
Zdjęcia: Witold Adamek
Muzyka: Zbigniew Preisner

Jedno z warszawskich osiedli. Tu właśnie, w wynajętym pokoiku u matki swojego kolegi, mieszka dziewiętnastoletni Tomek, chłopiec niepozorny, bardzo wrażliwy. Wieczorami uczy się języków, ale gdy zbliża się godzina 21, odsłania stojącą na stoliku lunetę i zaczyna obserwować okno położone naprzeciw. Mieszka tam Magda – piękna, dojrzała kobieta, najprawdopodobniej plastyczka. Nie zdaje ona sobie sprawy z tego, że każdy jej ruch jest obserwowany przez chłopca.

Trzy kolory: Biały ( Trois couleurs: Blanc) (1993)

reżyseria Krzysztof Kieślowski

scenariusz Krzysztof Piesiewicz, Krzysztof Kieślowski

zdjęcia Edward Kłosiński

muzyka Zbigniew Preisner

od lat: 18

czas trwania: 88
Trzy kolory: Niebieski ( Trois couleurs: Bleu) (1993)

czas trwania: 94
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Scenariusz: Agnieszka Holland, Krzysztof Piesiewicz,
Zdjęcia: Sławomir Idziak
Muzyka: Zbigniew Preisner

Julie traci w wypadku samochodowym męża, Patrica, wybitnego kompozytora oraz córeczkę Annę. Julie zaczyna nowe życie, anonimowe i niezależne, świadomie odrywając się od wszystkiego tego, czego miała niegdyś pod dostatkiem. Pewna dziennikarka podejrzewa, że Julie jest autorką dzieła swego męża; Julie zaprzecza, być może zbyt kategorycznie. Olivier, młody asystent Patrica, od dawna kocha Julie. Aby wyrwać ją z odosobnienia decyduje się na skończenie Koncertu dla Europy, dzieła niedokończonego w wyniku śmierci kompozytora. Krok po kroku towarzyszy Julie w jej wysiłkach unikania zasadzek, które zagrażają jej wolności…

Trzy kolory: Czerwony (Trois couleurs: Rouge) (1994)

czas trwania: 95
Reżyseria: Krzysztof Kieślowski
Scenariusz: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Piesiewicz
Zdjęcia: Piotr Sobociński
Muzyka: Zbigniew Preisner

Trzecia część trylogii K. Kieślowskiego nawiązująca do francuskich haseł wolności, równości i braterstwa. Valentine (Irene Jacob), młoda modelka mieszkająca w Genewie, potrąca samochodem zabłąkanego psa. Szukając właściciela trafia do domu emerytowanego sędziego (Jean-Louis Trintignant), który szpieguje swych sąsiadów podsłuchując ich rozmowy telefoniczne. Ze wspólnej samotności bohaterów rodzi się głęboka przyjaźń. (na podstawie KS)

K. KieślowskiK. Kieślowski