Wielka telewizyjna rewolucja TVP

iTVP rusza w nowej odsłonie. Serwis zaoferuje cztery własne ramówki z programami nadawanymi na żywo (w tym trzy kanały tematyczne – informacyjno-publicystyczny, kulturalno-rozrywkowy oraz sportowy).

Interaktywna telewizja iTVP od poniedziałku rusza w nowej odsłonie. Telewizja Polska nad swoim internetowym projektem pracuje od dwóch lat – podała 'Gazeta Wyborcza'.

Na razie w sieci działa skromna, prowizoryczna wersja telewizyjnego serwisu, pozbawiona nawet prostej wyszukiwarki. iTVP zdradza jak będzie wyglądał on w nowej odsłonie.

Oprócz „normalnych” kanałów Telewizji Polskiej serwis zaoferuje cztery własne ramówki z programami nadawanymi na żywo (w tym trzy kanały tematyczne – informacyjno-publicystyczny, kulturalno-rozrywkowy oraz sportowy). Do tego dochodzi typowa dla internetu usługa „wideo na żądanie” – biblioteka iTVP liczy obecnie ok. 3,5 tys. programów dostępnych w ten sposób. Będą blogi i wideoblogi – w tym np. prowadzone przez bohaterów seriali jako uzupełnienie samych filmów (ten pomysł testowano już przy okazji serialu „Oficerowie”, którego dodatkowy odcinek można było zresztą obejrzeć tylko w iTVP).

W przyszłości serwis iTVP będzie także zawierał klipy, zdjęcia i inne materiały umieszczane przez samych widzów (tak jak na YouTube) – to wszystko ukłon w stronę modnego hasła Web 2.0. Użytkownicy będą mogli komentować programy lub układać własne ramówki.

„Zrobimy w internecie telewizję totalną. Do tej pory telewizją nazywano wpatrywanie się w telewizor w salonie. Dziś widzowie są także przed komputerami czy komórkami. I nie ograniczają się do biernego oglądania” – mówi Leszek Bogdanowicz, szef Ośrodka Mediów Interaktywnych TVP, dawniej współtwórca portali Wirtualna Polska i Arena.pl.

Większość oferty iTVP ma być dostępna za darmo. Płacić trzeba będzie m.in. za tzw. usługi premium (np. chcąc obejrzeć odcinek serialu przed normalną emisją) lub za niektóre materiały archiwalne. Głównym źródłem przychodów iTVP ma być jednak reklama, ale nie w formie znanej z internetu (typu banery czy okienka), lecz w postaci typowych spotów telewizyjnych.

W Ośrodku Mediów Interaktywnych TVP pracuje 66 osób, z czego co najmniej połowa tylko nad projektem iTVP. Przedstawiciele Telewizji nie chcą ujawnić, ile kosztuje przedsięwzięcie. Pieniądze są duże, bo w planie inwestycyjnym na ten rok iTVP to jeden ze strategicznych projektów Telewizji Polskiej.

Technologicznym atutem iTVP jest system udostępniania jej oferty w internecie. We współpracy z naukowcami stworzono specjalny system, w którym widzów obsługuje równolegle wiele serwerów w kilku miastach Polski (zamiast jednego centralnego serwera). Taka technologia pozwala iTVP na swobodne wzbogacanie oferty programowej bez obawy zapchania łączy.

Na razie do serwisu iTVP zagląda około 500 tys. osób miesięcznie. Od wiosny interaktywna telewizja ma być znacznie mocniej promowana przez TVP. Do końca roku liczy na milion widzów miesięcznie.

<a href=http://www.wirtualnemedia.pl >WirtualneMedia.pl