Mariola mieszka z babcią w małym miasteczku. Właśnie się zakochała w dawnym koledze ze szkoły, który po latach, odmieniony nie do poznania, przyjechał z zagranicy. Miłość jest gwałtowna, namiętna. Artur zaprasza ją do Niemiec, chce, by poznała jego rodziców. Mariola wyjeżdża w tajemnicy przed babcią. Romantyczna podróż zmienia się jednak w koszmar. Artur okazuje się handlarzem żywym towarem. Przekazuje Mariolę właścicielowi sieci berlińskich domów publicznych. Dziewczyna zostaje pozbawiona paszportu, jest szantażowana, gwałcona, bita i poniżana. Padają tytułowe słowa: od tej pory masz na imię Justyna. Bandyci muszą złamać jej charakter, by stała się potulną prostytutką. Zostaje jej przydzielony treser, Nico, który jest odpowiedzialny za jej przemianę. Przychodzi codziennie na kilka godzin. Resztę dnia oszalała ze strachu dziewczyna spędza zamknięta w obskurnym mieszkaniu w opuszczonej kamienicy. Cały czas obmyśla plan zemsty i ucieczki...

Eksplikacja reżyserska

Dlaczego ten film?

International Migration Organization szacuje, że w 2004 roku na świecie zostało sprzedanych 2 miliony ludzi, w tym około 150.000 kobiet sprzedano w Europie, z których 15 000 pochodziło z Polski. Około 15 % kobiet jest oszukiwanych i sprowadzanych na Zachód pod fałszywym pretekstem,a następnie zmuszanych do prostytucji. W trakcie mojego pobytu w Berlinie (1999-2001) przeczytałem i wysłuchałem setek relacji kobiet, a potem stworzyłem fikcyjną historię. W historii głównej bohaterki Marioli można zobaczyć tolerowany przez zachodnie społeczeństwo, psychologiczny mechanizm współczesnego horroru, który redukuje istotę ludzką do stanu permanentnego strachu i deprywacji.

METODY: RECRUITERS (określenie berlińskiej Policji) - to rodzaj "pośredników" odpowiedzialnych za sprowadzanie kobiet na Zachód. "Pośrednicy" werbujący dziewczyny jeżdżą do Centralnej Europy oraz do państw byłego Związku Radzieckiego i organizują fałszywe, lokalne "konkursy piękności", szukają młodych talentów do pracy w charakterze "modelek", poszukują do pracy "kelnerek". Czasami dziewczyny zakochują się w ujmujących mężczyznach. Ich celem są kobiety z prowincji, które nie mają przyszłości, mają nisko płatną pracę lub są bezrobotne, kobiety bez wykształcenia, bez znajomości języków obcych. Czasem zdarza się, że samotne matki z wyższym wykształceniem także podejmują ryzyko, szukając swojej szansy w życiu. Kiedy już znajdą się na Zachodzie, kobiety są sprzedawane za kwotę pomiędzy 2 500 i 7 500 euro w zależności od wieku i urody.

TRESER.(beartamer). Treserzy są odpowiedzialni za zamienianie kobiet w seksualnych niewolników. Używają w tym celu tortur i stwarzają szereg zależności psychologicznych. Mechanizm używany przez tresera jest bardzo prosty: izolacja, głód i bezpośrednie groźby pod adresem rodziny. Stosują także edukację behawioralną polegająca na nagradzaniu ofiary, kiedy jest posłuszna i karaniu, kiedy nie jest. W efekcie redukują kobiety do cieni tego, kim były wcześniej, tak, że w ich sytuacji treser jawi się jako jedyne możliwe źródło wybawienia.

Stworzyłem fikcyjną, a jednak bardzo typową historię, powiedzmy 18 -letniej dziewczyny o imieniu "Mariola". Opowieść została oparta na kompilacji historii wielu kobiet, które w filmie składają się na los jednej. Przez bardzo klaustrofobiczną konstrukcję przestrzeni chciałem pokazać proces transformacji psychiki Marioli, redukcję jej osobowości. Zależało mi, żeby zdjęcia były ekspresyjne i równocześnie bardzo oszczędne, dzięki użyciu lekkiej i bardzo subiektywnej kamery. Jest mało lokalizacji - opowiadanie głównie toczy się w mieszkaniu w Berlinie - w " klatce" dziewczyny. Nie ma czystego, wystudiowanego, upiększonego kadrowania, historia jest dodatkowo opowiedziana za pomocą kamery z ręki, która uwiarygadnia portretowane wydarzenia: czyni je dużo bardziej przejmującymi i bliższymi rzeczywistości. Starałem się nie używać ŻADNYCH NIEUZASADNIONYCH WIZUALIZACJI SCEN SEKSUALNYCH, PRZEMOCY LUB KRWI. Na początku historii w Berlinie, użyłem dwóch brutalnych elementów, tak by widz był bliżej prawdziwych historii. Potem przemoc była sugerowana, przejawiała się i dominowała raczej w sferze psychicznej. Wszystkie plenery zostały sfilmowane w Berlinie, rekonstruując rzeczywistość. Starałem się utrzymywać język narracji w pierwszej osobie, tak blisko subiektywnego spojrzenia Marioli, jak mogłem.

Niewolnictwo nie jest częścią XIX wiecznej historii Afryki, Azji, Południowej i Północnej Ameryki, dzieje się dzisiaj, w burdelach zachodnich miast, w roku 2005 (21 wiek Chrześcijaństwa).

Festiwale

Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - Nagroda za debiut aktorski dla Anny Cieślak

Montreal Film Festival - Artistic Contribution Award dla Arka Tomiaka

Sao Paulo Film Festival - sekcja konkursowa

Dhaka Film Festival - sekcja konkursowa

Bangkok Film Festival- sekcja Windows on the World

Cairo Film Festival- sekcja Festival of Festivals

Kalkuta Film Festival- sekcja Festival of Festivals

Love Film Festival in Mons - Women`s Jury Award, Award for the Best Actress

Hemispheres Films

Hemispheres Films zostało założone w styczniu 2001 roku w Luksemburgu. Głównym polem zainteresowań firmy jest development i produkcja filmów fabularnych.

Celem producentów jest szukanie jakości i oryginalności, ale z nastawieniem na produkcję filmów dopasowanych do gustów każdej publiczności.

Pierwsze trzy lata działalności Hemispheres Films poświęcone były produkcji filmu krótkometrażowego "Feux follets" reż Isabella Constantini i pracom nad developmentem dwóch filmów fabularnych The red ants reż. S.Carpiaux i Masz na imie Justine reż. F.de Pena

O filmie

Mariola jest młodą dziewczyną pochodzącą z małego miasteczka. Nie mając atrakcyjnych perspektyw, marzy o nowym życiu. Wyznaje swojej babci i dwóm najlepszym przyjaciółkom - Hani i Oli, że wyjeżdża nad morze ze swoim nowym chłopakiem Arturem, dawnym kolegą ze szkoły podstawowej, który mieszka w Niemczech. Artur przyrzeka Marioli magiczne wakacje nad Atlantykiem.

Następnego dnia potajemnie wyjeżdżają. Dla dziewczyny całonocna podróż jest cudownie spełniającym się marzeniem. Podekscytowana perspektywą poznania rodziców Artura, Mariola uczy się podstawowych zwrotów po niemiecku.

Kiedy docierają do Berlina, Artur zmęczony jazdą decyduje, że przenocują u Nadenki, przyjaciółki pochodzącej z Jugosławii. Nadenka ma malutkie dziecko i skromne mieszkanie. W nowej sytuacji Mariola czuje się niepewnie, ale dla Artura "to tylko jedna noc..."

Nieoczekiwanie pojawia się trzech przyjaciół Artura: Gunter (50 lat), Jury (35 lat) i Nico (25 lat). Gunter ukradkiem przekazuje Arturowi plik banknotów - Mariola została sprzedana. Brutalnie poznaje nowe fakty: teraz ma na imię Justine, będzie prostytutką. Jeśli się nie podporządkuje, zabiją jej babcię. Kiedy próbuje uciec, zostaje bezlitośnie zgwałcona. Jedynie Nico okazuje odrobinę łagodności i nie używa przemocy.

Uwięziona w opustoszałym budynku blisko placu budowy, w mieszkaniu na czwartym piętrze, 20 metrów nad ziemią, Mariola jest w pułapce. Przez kolejne dni cierpi z powodu, bólu, głodu, zimna, samotności, upokorzenia. Jej stan zdrowia pogarsza się. Ocalenie oferuje Nico: chce zostać "treserem" dziewczyny, poskramiaczem, który w dziesięć dni przekształci ją w uległą i dochodową dziwkę. Jego prawdziwy cel to zostać jej alfonsem..

W czterech ścianach mieszkania rozpoczyna się dwuznaczna i gwałtowna relacja - poskramianie, w którym krok po kroku Mariola oddaje swoją tożsamość temu mężczyźnie, delikatnemu i okrutnemu w słabości, nieubłaganie zmierzającemu do osiągnięcia celu. Dzień po dniu, Mariola przechodzi powolny proces alienacji od swojej prawdziwej natury, proces, który ma uchronić ją od cierpienia i uratować życie babci. Światełko na końcu tunelu obmywa Mariolę, alias Justine, w gorzko słodkim blasku pękniętej tożsamości.

O reżyserze

Francisco Pena Arteaga

pseudonim artystyczny: Franco De Peña

Urodzony: 25 marca 1966 w Caracas, Wenezuela

Filmy, nagrody

"My first try" Fabuła, Anglia 16 mm. 5 min. 1992

"Nie gaście Światła" Polska Dokument. 35 mm. 6 min. 1992

"Cień" Fabuła. Polska 5 mm 13 min. 1993

"Może to grzech, że się modlę" Polska Dokument. Zrealizowano dla TVP Program I Betacam. 1993

"Szepty Wiatru" Wenezuela/Polska Film Dokumentalny 35 mm. 21 min 1995. Zrealizowano dla TVP Program II

"Przyszłość pewnego złudzenia" Kuba/Polska Film Fabularny Zrealizowano dla TVP. Program I. 16mm 52 min 1997

"List z Argentyny" Argentyna/Polska. Dokument. 55 min Współscenarzysta Zrealizowano dla TVP. Program I o życiu polskiego pisarza Witolda Gombrowicza w Argentynie.

Nagrody Międzynarodowe

Dla filmu "Szepty Wiatru"

(Reprezentując PWSFTViT Polska Wenezuela)

1.Główna Nagroda. Munich Student Festival. Niemcy 1995

2.Grand Prix. Festival de Fribourg. Szwajcaria 1996

3.Nagroda Jury. Drama, Grecja. 1995

4.Nagroda Jury. San Francisco Golden Gate Award. USA 1996

5.Pierwsza Nagroda. Łódź Student Festival. 1995

6.Nagroda za zdjęcia. Człowiek w Zagrożeniu. Łódź . 1995

7.Danzante de bronze. Festival de Huesca Hiszpania. 1996

8.Najlepszy Dokument. Montecatini .Włochy. 1996

9.Nagroda Jury. Montecatini. Włochy. 1996

10.Nagroda Jury. 6tym Międzynarodowym Festiwal Studencki. Tel Aviv. Izrael 1996

11. Premio Coral dla najlepszego filmu krótkometrażowego. Hawana Kuba 1996

Dla filmu "Przyszłość pewnego złudzenia" (Polska/Kuba)

1.Nagroda Jury Prix Europa, dla Najlepszego Młodego Twórcy Europejskiego. Berlin 1998 (reprezentując Polskę)

2.Najlepszy Film. Mediawave. Węgry. 1998

3.Nagroda Wojewody Łódzkiego dla najlepszego filmu dokumentalnego. Festiwał Człowiek w Zagrożeniu. Łódź 1997

4.Pierwsza Nagroda. Mediaschool. Łódź. 1997

5.Nagroda Fipresci. Kraków. 1998

6.Główna Nagroda oraz Nagroda za scenariusz na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Studenckich. Monachium 1998. Reprezentując PWSFTViT.

7.Najlepszy Film Europejski młodego twórcy. Sofia Bułgaria 1998.

Dla filmu "List z Argentyny"

1.Nagroda za najlepszy scenariusz. Wraz z Grzegorzem Packiem. Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych. Kraków 1998

Dla filmu "Może to grzech, że się modlę"

(Reprezentując PWSFTviT)

1.Srebrny Smok dla najlepszego filmu dokumentalnego. Kraków 1994.

2.Nagroda Jury. Caracas Latin Festival. 1994

3.Druga Nagroda dla Dokumentu. Filadelfia. 1994

Opus Film

OPUS FILM to jedna z wiodących na polskim rynku, niezależnych firm, zajmująca się produkcją filmową i telewizyjną. Oferujemy Państwu wszystko to, co z produkcją filmową i telewizyjną jest związane. Posiadane przez nas zaplecze techniczne, i co najważniejsze olbrzymie doświadczenie współpracujących z nami ludzi, pozwala nam na organizowanie produkcji filmów i programów we wszystkich jej fazach, poczynając od przygotowań literackich, przygotowanie produkcji, casting, zdjęcia, skończywszy na postprodukcji.

Lokalizacja naszego studia - tereny byłej Wytwórni Filmów Fabularnych w Łodzi, sprawia, że choć korzystamy z nowoczesnej techniki, mamy świadomość tradycji miejsca, w którym powstawały najlepsze i najgłośniejsze polskie filmy. I tak, na przykład, zakupiona i zmodernizowana przez naszą firmę hala zdjęciowa o powierzchni 824m2, choć jedna z najbardziej nowoczesnych, jest jednocześnie jedną z najstarszych w Polsce. Hala zdjęciowa to w naszym przypadku nie tylko miejsce zdjęć, to również zaplecze budowlane i inscenizacyjne pozwalające na szybką budowę nawet najbardziej wyszukanych i trudnych dekoracji.

Ludzie którzy z nami współpracują to doświadczeni kierownicy produkcji, kierownicy planu, reżyserzy castingu czy asystenci reżysera. Stale współpracujemy z wybitnymi twórcami polskiego kina: reżyserami, operatorami, scenografami, kostiumografami. Również założyciel i właściciel firmy - Piotr Dzięcioł - absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego i PWSFTiTV w Łodzi, swoje doświadczenia kierownicze zdobywał podczas produkcji wielu filmów fabularnych.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

Fabuła

Multimedia

Pozostałe

Proszę czekać…