Tea

Martin nie jest zwykłym chłopcem. Mieszka w zaczarowanym lesie, przyjaźni się z leśnymi duszkami, a las to jego największy przyjaciel. W dniu 10 - tych urodzin chłopca zaczyna dziać się coś dziwnego. Na magiczny las pada strach. Do domu Martina przybywa para nieznajomych. Jedna z nich to Teah, rówieśniczka Martina. Chociaż Martin od dawna tęsknił za towarzystwem, Teah to same kłopoty...

Aktorzy o filmie

PINA BITENC (TEAH)

Teah i jej matka są uchodźcami. Są zmuszone do ciągłego podróżowania, bo nie mają nic - ani domu, ani rodziny. Teah nie ma też ojca. Matka Martina zaprasza Teah i jej matkę do swojego domu w lesie. Teah nie jest przyzwyczajona do życia w lesie, to dla niej zupełnie obcy świat i dziewczynka zamyka się w sobie. Mieliśmy doskonałe relacje z całą ekipą i teraz, kiedy zakończyliśmy pracę nad filmem, będzie mi ich naprawdę brakować. Staliśmy się prawdziwą dużą rodziną.

NIKOLAJ BURGER (Martin)

Zgłosiłem się na casting i to właśnie mnie wybrali! Martin jest przyjacielem lasu i małych duszków. Kiedy pojawia się Teah, Martin czuje, że dziewczynka to dla lasu zagrożenie. Jednak ratuje ją z opresji i historia kończy się happy endem. Pomiędzy Martinem i Teah rodzi się przyjaźń.

MARKO MANDIČ (SAMO)

Postać, w którą się wcielam chce, by Martin miał prawdziwych przyjaciół. Ale Martin nawiązuje przyjaźń tylko z duchami leśnymi. Chłopiec znajduje kolegów, dorasta, ale też otwiera oczy Samo na te wszystkie wspaniałe rzeczy, których my, dorośli, nie widzimy.

Po raz pierwszy miałem okazję pracować z reżyserką Hanna Toša Slak. Bardzo podobała mi się praca, którą włożyliśmy w wymyślanie postaci przed rozpoczęciem samych zdjęć.

O filmie

Teah to produkcja słoweńsko – polsko - chorwacka. Reżyserka filmu urodziła się w Warszawie. Ścieżkę dźwiękową do filmu skomponował Bartłomiej Gliniak, autor muzyki do filmów Mój Nikifor, Palimpsest, Komornik. Zdjęcia do filmu doceniło Jury FF w Portoroż (nagroda dla Kariny Kleszczewskiej).

Martin nie jest zwykłym chłopcem. Mieszka w zaczarowanym lesie, przyjaźni się z leśnymi duszkami, a las to jego największy przyjaciel. W dniu 10 – tych urodzin chłopca zaczyna dziać się coś dziwnego. Na magiczny las pada strach. Do domu Martina przybywa para nieznajomych. Jedna z nich to Teah, rówieśniczka Martina. Chociaż Martin od dawna tęsknił za towarzystwem, Teah to same kłopoty…

Chłopiec przestaje czuć się bezpiecznie w swoim magicznym lesie. Tymczasem nadciąga kolejne niebezpieczeństwo – koło domu chłopca ma prowadzić droga, a to oznacza zniszczenie lasu. Kończą się zaczarowane lata dzieciństwa. Czy to jednak oznacza, że magia przegra?

Współproducentem oraz dystrybutorem filmu jest SPI International Polska. Film powstał przy finansowym wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Euroimages.

Twórcy o filmie

HANNA A.W. SLAK – REŻYSER, SCENARZYSTA

O filmie

To historia dla dzieci. Wszystko dzieje się w zaczarowanym lesie: niektóre z postaci są magiczne, inne prawdziwe. Moja motywacja do nakręcenia tego filmu wynika z faktu, że wiele historii dla dzieci dzieje się w świecie, który nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. A ja uważam, że nawet w naszym świecie jest magia, musimy tylko ją znaleźć. To właśnie chciałam pokazać. Teah opowiada o przyjaźni, o tym, jak przyjaźń zmienia nasz świat. I o zachowaniu w nas prawdziwej magii. To historia o przyjaźni i dorastaniu. To film dla dzieci, jednak temat filmu jest uniwersalny, ponadkulturowy i ponadpokoleniowy.

Teah powstała w koprodukcji kilku państw. Nie chodziło jednak wyłącznie o finanse. Cały zespół pracujący nad projektem to osoby różnych narodowości. Myślę, że to bardzo ważne: być w stanie robić filmy w małym państwie, ale przy pomocy większego.…. móc przenieść ideę i historię na bardziej konkretny grunt.

O realizacji filmu

Ekipa zdjęciowa pochodziła z krajów producentów i mimo mieszanki narodowościowej i kulturowej atmosfera na planie była doskonała. Z Polski pojechał tam cały pion operatorski i oświetleniowy. Za zdjęcia odpowiadała w całości Karina Kleszczewska (Przemiany, Gwiazdor, Klatka).

- Jeśli chodzi o stronę audiowizualną filmu, chciałam odtworzyć uczucie, którym darzę las od dzieciństwa. Mam tu szczególnie to, co czuję spacerując pod koronami drzew, przez które przebijają promienie słoneczne, uczucie przypominające pływanie pod wodą. Chciałam odtworzyć szczegóły flory i fauny w najmniejszej skali. Pokazać blask w oku odbijający światło lasu.

- Aby wydobyć magię lasu, użyliśmy tradycyjnych analogowych narzędzi filmowych, takich jak technika podzielonego obiektywu. Chcieliśmy przypomnieć, iż istnieje wiele warstw w życiu lasu. Dla przykładu można pokazać jednocześnie owada lub mysz w zbliżeniu na pierwszym planie i jednocześnie ująć w kadrze aktorów prowadzących w tle rozmowę. Podzielony obiektyw pozwala na jednoczesne filmowanie obu wydarzeń. Podobny efekt można osiągnąć przy użyciu technik cyfrowych. Czerpaliśmy z bogatej tradycji naszych rodzimych filmowców, doświadczeń wielu twórców nurtu eksperymentalnego. Połączyliśmy te proste narzędzia filmowe z możliwościami cyfrowej postprodukcji, używając jej raczej do zwiększenia jakości światła niż do tworzenia efektów specjalnych lub animacji komputerowej. Jednak strona wizualna nie jest ważniejsza od samej historii. Chodzi raczej o dodanie dodatkowego poziomu zrozumienia, bez rozmywania głównej treści fabuły. Ze Słowenii pojawił się pion reżyserski, a z Chorwacji i Belgii dźwiękowcy. Efekty specjalne na planie wykonała strona chorwacka. Aktorzy są ze Słowenii, Bośni i Chorwacji. Na planie filmowcy pracowali dwoma kamerami - ze względu na tempo oraz pracę z dziećmi.

DUNJA KLEMENC – PRODUCENT

Hana Toša Slak długo pisała scenariusz do Teah. Brała udział w szkoleniach w całej Europie, a my, jako producenci, towarzyszyliśmy jej na każdym kroku. Podczas tych podróży spotkaliśmy innych producentów i zaproponowaliśmy im współpracę – w końcowym efekcie Teah powstała w koprodukcji naszej (Slovenia Studio Maj), SPI International Polska, Gustav Film oraz Croatia’s Jadran Film. Współpracowaliśmy też z koproducentem z Bośni i Hercegowiny oraz z aktorami z tego państwa. To bardzo istotne - temat filmu odzwierciedla losy Bośni. Kolejny koproducent to Telewizja Słoweńska, która dla potrzeb filmu udostępniła nam orkiestrę. Wydaje mi się, że dla filmu jest ważne, by móc pracować w tak zgranej grupie.

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Fabuła

  • Opisy
  • Recenzje
  • Słowa kluczowe

Multimedia

Pozostałe

  • Komentarze
  • Nagrody
  • Wiadomości
  • Wytwórnie
  • Seanse TV
  • Repertuar
  • Inne strony www

Proszę czekać…