O aktorach
Vince Vaughn (Brad) zyskał sobie renomę jednego z największych nazwisk w świecie hollywoodzkich komedii.
Vaughn niedawno zagrał i był współproducentem komedii „Fred Claus - Brat Świętego Mikołaja” („Fred Claus”), swojej trzeciej współpracy z reżyserem Davidem Dobkinem. Był także jednym z autorów scenariusza, wyprodukował i zagrał w przebojowej komedii z 2006 roku „Sztuka zrywania” („The Break-Up”) u boku Jennifer Aniston. Film stał się numerem jeden pod względem sprzedanych biletów i zarobił łącznie 205 milionów dolarów brutto na całym świecie. „Sztuka zrywania” („The Break-Up”) była pierwszym filmem fabularnym wyprodukowanym pod egidą firmy producenckiej Vaughna, Wild West Picture Show Productions. W tym samym roku Wild West Picture Show Productions wyprodukowała „Vince Vaughn’s Wild West Comedy Show: 30 Days & 30 Nights – Hollywood to the Heartland”, będący zapisem popisów na scenie i poza nią Vaughna i czterech komików estradowych, podróżujących autobusem po kraju i dających 30 przedstawień pod rząd w 30 miastach. Film miał swój debiut na Festiwalu Filmowym w Toronto.
Latem 2005 roku Vaughn połączył siły z Owenem Wilsonem, żeby zagrać w przebojowej komedii Davida Dobkina „Polowanie na druhny” („Wedding Crashers”). Film przyniósł łącznie ponad 209 milionów dolarów dochodu ze sprzedaży biletów w USA, dzięki czemu jest na drugim miejscu wśród przynoszących największe zyski komedii dla widzów powyżej 18 lat i na siódmym wśród wszystkich filmów dla widzów powyżej 18 lat, przynoszących największe zyski jak do tej pory.
W 2004 roku Vaughn zagrał u boku Bena Stillera w przebojowej komedii „Zabawy z piłką” („Dodgeball: A True Underdog Story”). W tym samym roku wystąpił również w filmie „Starsky i Hutch” („Starsky & Hutch”) Todda Phillipsa, ze Stillerem i Owenem Wilsonem. Vaughn pojawił się też w komediowym hicie „Old School: Niezaliczona” („Old School”) Phillipsa z 2003 roku razem z Willem Ferrellem i Luke’em Wilsonem.
Oprócz tego Vaughn zagrał w „Be Cool” F. Gary’ego Graya z gwiazdorską obsadą, m.in. Johnem Travoltą i Umą Thurman; w pełnym gwiazd filmie akcji z 2005 roku „Pan i pani Smith” („Mr. & Mrs. Smith”) Douga Limana z Bradem Pittem i Angeliną Jolie, oraz w niezależnym filmie fabularnym „Thumbsucker” razem z Keanu Reevesem i Vincentem D’Onofrio.
Pochodzący z Chicago Vaughn po raz pierwszy zwrócił uwagę krytyków i widzów w niezależnym hicie i kultowym już klasyku Douga Limana z 1996 roku „Swingers”. W 2001 roku Vaughn ponownie spotkał się ze scenarzystą i gwiazdą „Swingers”, Jonem Favreau, w komediowym klasyku „Zrobione!” („Made”), przy którym Vaughn pracował też jako producent. Inne jego role obejmują filmy takie, jak „Teren prywatny” („Domestic Disturbance”), „Cela” („The Cell”), „Psychol” („Psycho”), „Mistrz przekrętu” („The Prime Gig”), „Martwe gołębie” („Clay Pigeons”) Davida Dobkina, „Powrót do raju” („Return to Paradise”), „Dylemat” („A Cool Dry Place”), „The Locusts” i „Zaginiony Świat: Park Jurajski 2” („The Lost World: Jurassic Park 2”) Stevena Spielberga. Zeszłej jesieni można było zobaczyć Vaughna w filmie Seana Penna „Wszystko za życie” („Into the Wild”), adaptacji biograficznej bestsellerowej powieści Jona Krakauera.
Pod egidą własnej wytwórni Wild West Picture Show Productions, Vaughn pracuje właśnie nad kilkoma projektami, w tym „Male Doula” - komedią wg scenariusza Dany Fox, opartą na pomyśle Vaughna, a także nad „Realtors”, satyrą na temat konkurujących ze sobą pośredników na bezlitosnym rynku handlu nieruchomościami.
Obecnie jest producentem komedii „Couples Retreat” wg scenariusza Jona Favreau i z rolami dla Vaughna i Favreau, reżyserowaną przez Petera Billingsleya, opowiadającą o parze, która udaje się na ustronie, by odnowić swój związek.
Reese Witherspoon (Kate) dorastała w Nashville w tanie Tennessee. W wieku 14 lat wzięła udział w przesłuchaniu, by statystować w dramacie o dorastaniu „Człowiek z księżyca” („The Man in the Moon”) i niespodziewanie otrzymała główną rolę.
Później zagrała w filmie „W sercu Afryki” („A Far Off Place”) oraz fabularnym filmie Lifetime „Dziki kwiat” („Wildflower”), w reżyserii Diane Keaton. Widzowie obserwowali jej dorastanie w wielu filmach, w tym takich jak „Spojrzenie mordercy” („Freeway”), „Strach” („Fear”) i „Półmrok” („Twilight”) z Paulem Newmanem, Gene’em Hackmanem i Susan Sarandon.
W 1999 roku Witherspoon znalazła rolę, która po raz pierwszy pokazała jej komediowe zdolności, grając Tracy Flick w znakomicie ocenionej satyrze Alexandra Payne’a „Wybory” („Election”). Potem przyszło „Miasteczko Pleasantville” („Pleasantville”) Gary’ego Rossa oraz przełom w jej karierze – zaskakująco zabawny przebój „Legalna blondynka” („Legally Blonde”).
Jej kolejny film, romantyczna komedia „Dziewczyna z Alabamy” („Sweet Home Alabama”), także stał się wielkim sukcesem i Witherspoon zajęła się produkcją, rozpoczynając rolą Elle Woods w kontynuacji „Legalna blondynka 2” („Legally Blonde 2: Red, White & Blonde”). Po tym pojawiła się na ekranie jako Becky Sharpe w „Vanity Fair. Targowisko próżności” („Vanity Fair”) Miry Nair i w komedii romantycznej o siłach nadprzyrodzonych „Jak w niebie” („Just Like Heaven”).
W 2005 roku nadzwyczajny popis Witherspoon jako June Carter Cash w biograficznym musicalu „Spacer po linie” („Walk the Line”) przyniósł jej Oscara® dla najlepszej aktorki, a także nagrody BAFTA, Złoty Glob, Screen Actors Guild Award®, New York Film Critics Award i wiele innych wyróżnień.
Od tamtej pory wyprodukowała też niezależny film fabularny „Penelope” z Christiną Ricci i Jamesem McAvoyem oraz wystąpiła w politycznym thrillerze „Transfer” („Rendition”).
Obecnie użycza głosu jednej z głównych postaci w animowanym przygodowym filmie 3D „Potwory kontra Obcy” („Monsters vs. Aliens”), którego premierę zaplanowano na marzec 2009 roku, oraz pracuje przy projekcie wytwórni Pixar na 2011 rok.
W 2007 roku Witherspoon podpisała umowę z Avonem jako światowy ambasador firmy, której Fundacja udziela największego korporacyjnego wsparcia dla spraw kobiet na świecie, a w 2008 roku odwiedziła Nowy Orlean, by zwrócić uwagę na działalność fundacji Children’s Defense Fund podczas specjalnego programu ze zbiórką funduszy – „Idol Gives Back”.
Robert Duvall (Howard) to jeden z najbardziej cenionych i wziętych aktorów, jego kariera obejmuje 45 lat i ponad 125 projektów filmowych i telewizyjnych.
Sześciokrotnie nominowany do Oscara® Duvall otrzymał swoją pierwszą oskarową nominację za rolę Toma Hagena, consigliere rodziny Corleone w „Ojcu chrzestnym” („The Godfather”) Francisa Forda Coppoli, za co został także nagrodzony New York Film Critics Award dla najlepszego aktora drugoplanowego. Kolejną nominację do Oscara® uzyskał za pracę przy innym filmie Coppoli, eposie o wojnie w Wietnamie „Czas Apokalipsy” („Apocalypse Now”) z 1979 roku, gdzie wypowiada kwestię, która przeszła do historii: „Uwielbiam zapach napalmu o poranku”. Za ten popis Duvall zdobył też nagrody Złoty Glob i BAFTA dla najlepszego aktora drugoplanowego. Trzecią nominację do Oscara®, po raz pierwszy dla najlepszego aktora, otrzymał za swoją kreację w tytułowej roli w „Wielkim Santinim („The Great Santini”).
W 1984 roku Duvall zdobył Oscara® dla najlepszego aktora za rolę podupadłego piosenkarza country w „Pod czułą kontrolą” („Tender Mercies”), za którą otrzymał też Złoty Glob oraz nagrody New York i Los Angeles Film Critics Awards. Piątą nominację do Oscara® otrzymał za tytułową kreację w „Apostole” („The Apostle”), którego Duvall również sam napisał i wyreżyserował, a także był jego producentem wykonawczym w ramach swojej własnej firmy producenckiej Butcher’s Run Films. Popis Duvalla w tym filmie przyniósł mu też nominację do Screen Actors Guild (SAG) Award® oraz kilka nagród od stowarzyszeń krytyków, w tym nagrody Los Angeles Film Critics i National Society of Film Critics dla najlepszego aktora. Za „Apostoła” zdobył też dwie nagrody Independent Spirit dla najlepszego aktora i za najlepszą reżyserię, a oprócz tego kolejną nominację Spirit Award za najlepszy scenariusz.
Duvall uzyskał najnowszą nominację do Oscara® za swoją rolę w dramacie sądowym z 1998 roku „Adwokat” („A Civil Action”), za który zdobył również SAG Award® i otrzymał kolejną nominację do Złotego Globu. Duvall został też doceniony nominacją do Independent Spirit Award za swoją rolę w „Historia Rose” („Rambling Rose”) i nominacją do BAFTA Award za kreację w „Sieci” („Network”). Ponadto otrzymał grupową nominację do SAG Award® jako członek gwiazdorskiej obsady „Blizn przeszłości” („Sling Blade”) Billy’ego Boba Thorntona.
Duvall jest także nieustannie nagradzany za swoją grę na małym ekranie. Uzyskał nominację do Emmy i zdobył Złoty Glob za rolę w miniserialu z 1989 roku „Na południe od Brazos” („Lonesome Dove”). Trzy lata później ponownie został nominowany do nagrody Emmy i otrzymał Złoty Glob za kreację w tytułowej roli filmie telewizyjnym „Stalin”. Trzecią nominację do Emmy oraz nominację do SAG Award® otrzymał za poruszającą rolę Adolfa Eichmanna w filmie telewizyjnym „Człowiek, który pojmał Eichmanna” („The Man Who Captured Eichmann”). Niedawno zagrał w wysoko ocenianym miniserialu AMC „Przerwany szlak” („Broken Trail”), wyreżyserowanym przez Waltera Hilla; Duvall był tu także producentem wykonawczym. Otrzymał nominacje do Złotego Globu i SAG Award® za „Przerwany szlak”, który także uhonorowano dwoma dodatkowymi nominacjami do Złotego Globu, w tym dla najlepszego miniserialu lub filmu fabularnego dla telewizji, dwoma innymi nominacjami do SAG Award®, nominacją do Writers Guild of America Award oraz do Directors Guild of America Award.
Duvall zadebiutował w filmie fabularnym w roli Boo Radleya w klasycznym filmie z 1962 roku „Zabić drozda” („To Kill a Mockingbird”). Wśród innych jego wczesnych filmów znalazły się m.in. „Bullitt” ze Steve’em McQueenem, „Prawdziwe męstwo” („True Grit”) z Johnem Wayne’em, niezwykła komedia „M*A*S*H” Roberta Altmana, w której jako pierwszy wcielił się w rolę majora Franka Burnsa, oraz reżyserski debiut fabularny George’a Lucasa „THX 1138”. Długa lista filmowych ról Duvalla obejmuje także filmy: „Ojciec chrzestny II” („The Godfather: Part II”), „Siedmio-procentowy roztwór „ („The Seven-Per-Cent Solution”), „Orzeł wylądował” („The Eagle Has Landed”), „Prawdziwe wyznania” („True Confessions”), „Kolory” („Colors”), „Szybki jak błyskawica” („Days of Thunder”), „Upadek” („Falling Down”), „Zapasy z Ernestem Hemingwayem” („Wrestling Ernest Hemingway”), „Miłosna rozgrywka” („Something to Talk About”), „Fenomen” („Phenomenon”), „Dzień Zagłady” („Deep Impact”), „60 sekund” („Gone w 60 Seconds”), „John Q”, „Generałowie” („Gods i Generals”), „Bezprawie” („Open Range”), „Wakacje Waltera” („Secondhand Lions”), „Tygrysy Murawy” („Kicking & Screaming”), „Dziękujemy za palenie” („Thank You for Smoking”) oraz „Lucky you - Pokerowy blef” („Lucky You”) Curtisa Hansona.
Oprócz tego Duvall wyprodukował i zagrał w filmie „Wszystko zostaje w rodzinie” („A Family Thing”) oraz napisał, wyreżyserował, wyprodukował i zagrał w „Assassination Tango”. Oba filmy zostały wyprodukowane przez Butcher’s Run Films. Wcześniej Duvall wyreżyserował filmy dokumentalne „We’re Not the Jet Set” i „Angelo moja miłość” („Angelo My Love”). Jedną z najnowszych głównych ról Duvalla był występ w dramacie kryminalnym „Królowie nocy” („We Own the Night”) z Joaquinem Phoenix, Markiem Wahlbergiem i Evą Mendes. Na początku przyszłego roku pojawi się na ekranie wraz z Viggo Mortensenem w thrillerze „The Road”.
Jon Favreau (Denver) jest niezwykle wszechstronny. Po rozpoczęciu kariery jako aktor w filmie „Rudy”, Favreau ugruntował swoją pozycję jako uzdolniony pisarz doskonale przyjętą komedią „Swingers”, w której także zagrał, i nadal stawia sobie wyzwania różnorodnymi projektami.
Jego najnowszym sukcesem jako reżysera jest kinowy przebój – przygodowy film akcji „Iron Man” z Robertem Downeyem Jr. Wcześniej wyreżyserował przygodowy film dla dzieci „Zathura - Kosmiczna przygoda” („Zathura”) z Timem Robbinsem w roli głównej, a w 2003 roku znakomicie przyjęty świąteczny hit „Elf” z Willem Ferrellem. Fabularnym debiutem Favreau jako reżysera był film „Zrobione!” („Made”) na podstawie scenariusza, który sam napisał. Sam także zagrał w tym filmie u boku Vince’a Vaughna i Seana Combsa.
Na ekranie można było niedawno zobaczyć Favreau u boku Vaughna i Jennifer Aniston w komedii „Sztuka zrywania” („The Break-Up”). Wystąpił również w filmach „Wimbledon” razem z Kirsten Dunst i Paul Bettany, w „Lepiej późno niż później” („Something’s Gotta Give”), w filmie Marka Stevena Johnsona „Daredevil” z Benem Affleckiem, adaptacji komiksu Marvel Comics, a także w tytułowej roli jako legendarny mistrz wagi ciężkiej Rocky Marciano w biograficznym „Rocky Marciano”.
Wśród innych ról Favreau znalazły się te w filmach „Love and Sex” u boku Famke Janssen, „Sezon rezerwowych” („The Replacements”) z Keanu Reevesem, „Gorzej być nie może” („Very Bad Things”) u boku Christiana Slatera i Cameron Diaz oraz „Dzień Zagłady” („Deep Impact”) z Robertem Duvallem, Morganem Freemanem i Vanessą Redgrave.
Jego role telewizyjne obejmują występy w serialu „Przyjaciele” („Friends”) oraz specjalny występ w cenionym przez krytykę serialu HBO „Rodzina Soprano” („The Sopranos”), gdzie zagrał samego siebie. Favreau dodał też do swojej listy tytuł twórcy telewizyjnego jako autor, producent i gospodarz nominowanego do nagrody Emmy serialu EFC „Dinner for Five”.
Wśród jego nadchodzących projektów jest komedia Johna Hamburga „I Love You, Man”, której premierę przewidziano na styczeń 2009 roku. Obecnie Favreau zajmuje się produkcją komedii „Couples Retreat”, w której zagra wraz z Vince’em Vaughnem. Favreau przygotowuje się także do produkcji wielce oczekiwanej kontynuacji „Iron Mana”.