Rok 1612

5,8
Rok 1612 był wyjątkowy w historii polskich stosunków z Rosją. Czasy anarchii i wewnętrznych walk o tron cara Rosji pchnęły sąsiedzkie kraje do starań o objęcie władzy na Kremlu. Udało się to Polakom. Najbardziej bezwzględny z polskich hetmanów (Michał Żebrowski) z oddziałami husarii dotarł do Moskwy. Wymordował prawowitych następców tronu i pojmał księżniczkę Ksenię Godunow (Violetta Davydovskaya). Ślub z nią miał zapewnić mu tytuł cara i władzę nad rozległymi terenami Rosji. Oprawca zakochał się jednak w swojej ofierze. Hetman stanął przed trudnym wyborem: uszanować jej wolność, czy nadal z krwią na rękach dążyć do władzy. Polska dwuletnia okupacja Kremla skończyła się w 1612 roku. Władzę w Rosji objęła na nadchodzące 300 lat dynastia Romanowów. Triumf prawowitych pretendentów do carskiego tronu oznaczał koniec planów Polaków, którzy chcieli przejąć władanie Rosją.

Kontekst historyczny

Na przełomie XVI i XVII wieku Rosja wpadła w poważny kryzys polityczny i społeczno-gospodarczy, którego przyczyną były z jednej strony oparte na terrorze rządy Iwana Groźnego, z drugiej zaś bezpotomna śmierć cara. Jego ośmioletni syn Dymitr zginął w dość tajemniczych okolicznościach (1591), niewykluczone, że za przyczyną Borysa Godunowa, który zasiadł na tronie moskiewskim w 1598 roku. Godunow w 1602 roku podpisał dwudziestoletni pokój z Rzeczpospolitą, który strona polska w 1605 roku zerwała.

Stało się to za sprawą niejakiego Griszki Otrepjewa, który zbiegłszy z klasztoru dotarł do Polski, gdzie podawał się za cudownie ocalałego Dymitra. Zyskawszy zaufanie polskich magnatów i korzystając z ich wsparcia Dymitr na czele polskich wojsk wkroczył do Moskwy, koronował się na cara i poślubił córkę swego protektora, Marynę Mniszchównę.

Rządy Dymitra, nazwanego z czasem Samozwańcem, oceniane są przez historyków rosyjskich niezwykle surowo. Nowemu carowi zarzucano otaczanie się Polakami, cudzoziemski styl bycia i zamiar wprowadzenia katolicyzmu do Rosji. Jego polscy sojusznicy opisywani bywali jako awanturnicy, grabieżcy i gwałciciele rosyjskich kobiet. Narastająca nienawiść znalazła ujście w ludowym powstaniu w Moskwie (w nocy 26/27 maja 1606 r.), w wyniku którego obalono Dymitra i wymordowano blisko 500 Polaków.

Król polski Zygmunt III Waza, zmagający się z rokoszem Mikołaja Zebrzydowskiego (1606-09), chcąc uwolnić kraj od wrogo nastawionego elementu (rozkosz poparła spora część ubogiej szlachty) zorganizował wyprawę na Moskwę, ukazywaną przez dworską propagandę jako krainę mlekiem i miodem płynącą, a do tego – łatwą do podbicia. Pretekstem wyprawy było pojawienie się drugiego Dymitra Samozwańca (1607), w którym Maryna Mniszchówna rozpoznała swego męża. Mając poparcie Kurii Rzymskiej, planującej nawrócenie Rosji na katolicyzm, król uwikłał się w trwający dwa lata konflikt między polskimi i rosyjskimi zwolennikami Samozwańca (którego zamordowano w 1610 r.) a wojskami cara Wasyla Szujskiego. W 1609 r. Szujski podpisał sojusz ze Szwecją, która ruszyła z odsieczą obleganej przez Polaków twierdzy smoleńskiej. Jednak po zwycięstwie hetmana Stefana Żółkiewskiego pod Kłuszynem (1610) droga do Moskwy stanęła otworem. Szujski został zdetronizowany, jego miejsce miał zająć królewicz Władysław, zaś Kreml został obsadzony przez Żółkiewskiego czterotysięczną załogą. Polityczne rozwiązanie konfliktu pokrzyżował sam Zygmunt III Waza, który sam zapragnął być carem. Okazało się jednak, że przejęcie tronu moskiewskiego możliwe jest jedynie po przejściu kandydata do korony na prawosławie, co z kolei było nie do przyjęcia przez polską magnaterię.

Mimo trwających rozmów i układów nie przerwano działań wojskowych. Ta wojna przeszła do historii pod znakiem niezwykłego wprost okrucieństwa. Chociaż oficjalnie celem było zawiązanie unii z Rosją, podobną do tej, jaką wcześniej zawiązano z Litwą, Polacy traktowali Rosję jak terytorium podbite, gwałcąc i rabując. Nie pomagały nawet surowe kary, wymierzane zdemoralizowanym żołnierzom. W marcu 1611 roku wybuchło w Moskwie antypolskie powstanie, wsparte przez rosyjskie pospolite ruszenie, które skończyło się krwawą rzezią powstańców i pożarem miasta. W sierpniu do stolicy przybyło drugie pospolite ruszenie pod wodzą księcia Dymitra Pożarskiego. Rosjanie wypierali Polaków z kolejnych dzielnic Moskwy, jednocześnie coraz bardziej zacieśniając pierścień wokół Kremla, odcinając załogę od dostaw żywności. Wobec zdarzających się przypadków kanibalizmu w oblężonej twierdzy, jej dowódca Mikołaj Struś, 1 listopada 1612 roku podpisał kapitulację, w której Rosjanie zagwarantowali wolny powrót załogi do swoich. Wbrew tym ustaleniom, kiedy 6 (bądź 7) listopada Polacy opuszczali Kreml, doszło do kolejnej rzezi – wymordowano niemal całą polską piechotę, tylko nieliczni żołnierze trafili do niewoli. Kilka miesięcy później, 21 lutego 1613 roku Sobór Ziemski wybrał na cara Rosji Michała I Romanowa, zamykając tym samym ośmioletni okres tzw. Wielkiej Smuty.

Wydarzenia roku 1612 zapisały się głęboko w historycznej pamięci Rosjan, na równi z rokiem 1812, bolszewickim przewrotem i Wielką Wojną Ojczyźnianą (1941-45). Kiedy świętowanie rocznicy rewolucji 7 listopada stało się politycznie niewygodne, współczesne władze Kremla za czasów prezydenta Putina ogłosiły dzień 4 listopada Dniem Jedności Narodowej, upamiętniając w ten sposób wyzwolenie Moskwy od polskich interwentów.

Krótko o filmie

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Rosyjska superprodukcja z polskim akcentem: Michał Żebrowski w roli głównej.

Zrealizowana z epickim rozmachem opowieść o czasach polskiej inwazji na Moskwę i trudnej miłości… Historia bezwzględnego polskiego oficera, który chciał zostać władcą jednego z najpotężniejszych państw Europy. Jego miłość do rosyjskiej księżniczki mogła odmienić losy świata.

Film o wielomilionowym budżecie, wyprodukowany przez nagrodzonego Oscarem® Nikitę Michałkowa (Spaleni słońcem). Wspaniałe zdjęcia, sceny batalistyczne oraz efekty specjalne porównywane są w USA do takich filmów jak Braveheart – Waleczne serce, czy Troja.

Rok 1612 to również rosyjska odpowiedź na Ogniem i mieczem, którego sukces w tamtejszych kinach dorównał hitom: 9 kompania, Straż nocna i Straż dzienna. Osnuta na faktach historycznych fabuła została efektownie wzbogacona poprzez sięgnięcie do słowiańskich mitów.

Rok 1612 był wyjątkowy w historii polskich stosunków z Rosją. Czasy anarchii i wewnętrznych walk o tron cara Rosji pchnęły sąsiedzkie kraje do starań o objęcie władzy na Kremlu. Udało się to Polakom. Najbardziej bezwzględny z polskich hetmanów (Michał Żebrowski) z oddziałami husarii dotarł do Moskwy. Wymordował prawowitych następców tronu i pojmał księżniczkę Ksenię Godunow (Violetta Davidovskaja). Ślub z nią miał zapewnić mu tytuł cara i władzę nad rozległymi terenami Rosji. Oprawca zakochał się jednak w swojej ofierze. Hetman stanął przed trudnym wyborem: uszanować jej wolność, czy nadal z krwią na rękach dążyć do władzy.

Polska dwuletnia okupacja Kremla skończyła się w 1612 roku. Władzę w Rosji objęła na nadchodzące 300 lat dynastia Romanowów. Triumf prawowitych pretendentów do carskiego tronu oznaczał koniec planów Polaków o władaniu Rosją.

Prasa o filmie

Poleciłem Żebrowskiego reżyserowi, sugerując, że jak Polak ma być wredny, to niech będzie przynajmniej przystojny”. Krzysztof Zanussi, Gazeta Wyborcza

„Z faktami historycznymi nie ma co dyskutować. Rok 1612 jest w tym samym stopniu filmem antypolskim, co Ogniem i mieczem było filmem antyukraińskim”. Michał Żebrowski, Dzień Dobry TVN

Rosyjska superprodukcja

Wyprodukowany przez Nikitę Michałkowa Rok 1612 w reżyserii Władimira Chotinienki to – po upadku Związku Radzieckiego – największa rosyjska produkcja filmowa. Film zrealizowano z iście hollywoodzkim rozmachem, z oficjalnym budżetem sięgającym 12 milionów dolarów (to rekord, głośna 9 kompania kosztowała 9 milionów), ze wspaniałą batalistyką, imponującymi efektami specjalnymi oraz z międzynarodową obsadą. Obok rosyjskich gwiazd wystąpili: Polak - Michał Żebrowski, Włoch - Gabriele Ferzetti i Hiszpan - Ramon Langa. Dzieło Chotinienki nawiązuje do konwencji płaszcza i szpady, kostiumowego romansu, przeplatanego scenami efektownych pojedynków i konnych pogoni, ale także sekwencjami charakterystycznymi dla kina fantasy. Wprawdzie sama konwencja należy już do historii kina – największe triumfy filmy płaszcza i szpady święciły na przełomie lat 50. i 60., ale potraktowana została na wskroś nowocześnie. Twórcy wykorzystali wszelkie współczesne narzędzia produkcji filmów. Miłośnik kina odnajdzie tu echa głośnego Nieśmiertelnego Russella Mulcahy’ego, Lesterowskich Trzech muszkieterów (i ich kontynuacji), również hollywoodzkich hitów takich jak Braveheart – Waleczne serce, czy Troja. Widzowie śledzący polskie produkcje odnosić będą z pewnością Rok 1612 do naszego Potopu oraz Ogniem i mieczem. Zwłaszcza z tym ostatnim filmem Jerzego Hoffmana Rok 1612 ma wiele wspólnego: epokę (pełen wojen burzliwy wiek XVII), problematykę stosunków polsko-wschodnich, kwestię relacji między katolicyzmem i prawosławiem, wreszcie Michała Żebrowskiego w jednej z głównych ról. O ile jednak romantyczny i służący z całym oddaniem Rzeczypospolitej Skrzetuski nawet w wykonaniu Żebrowskiego był postacią cokolwiek jednostronną i papierową, o tyle Hetman, będący uosobieniem wojennego okrucieństwa, dzięki polskiemu aktorowi uwalnia się jednak od stereotypu tyrana.

Aktorstwo jest zresztą jedną z najmocniejszych stron tego filmu. Podobnie jak batalistyka - od czasów Wojny i pokoju Bondarczuka kino rosyjskie nie realizowało kostiumowych scen bitewnych z takim rozmachem. Twórcy prezentują broń z epoki, technikę jej używania oraz skutki rażenia kusz, samopałów, muszkietów, wreszcie dział a nawet kolumbryn. W przeciwieństwie do innych filmów batalistycznych, w rosyjskiej produkcji efektów specjalnych użyto nie tylko do multiplikowania liczby oddziałów wojskowych zaangażowanych w bitwę, ale także do ukazania wizualnych skutków starcia – bardzo realistycznych i wyjątkowo krwawych. Taka jednak była rzeczywistość ówczesnych wojen, polegających na prowadzeniu określonej taktyki walki, której elementem bitwy były pełne krwawych i brutalnych pojedynków. Autorzy nie szczędzą widzom scen napaści, gwałtów, grabieży, ukazując jednocześnie brak poszanowania dla jeńców.

Z ogromną starannością i pietyzmem dla szczegółu spróbowano oddać obraz epoki. Na uwagę zasługują kostiumy podkreślające narodową odrębność bohaterów oraz scenografia, zwłaszcza w kluczowej scenie oblężenia z brawurowo i niezwykle dynamicznie filmowanym atakiem husarii. Niezwykle urzekające są rozświetlone sekwencje fantasy, wprowadzające do filmu nastrój mistycyzmu.

Streszczenie

Ten pressbook może zdradzać kluczowe elementy filmu

Po śmierci cara Borysa Godunowa (1605) Rosja pogrąża się w chaosie. Osłabione państwo narażone jest na ataki sąsiadów łakomych poszerzenia swojej władzy. Na moskiewskim tronie polscy magnaci osadzają Dymitra Samozwańca, ale po roku zostaje on obalony i zamordowany. W roku 1610 nowym władcą zostaje królewicz Władysław Waza, syn polskiego króla Zygmunta III Wazy. W tym samym czasie w Rzymie papież snuje plany nawrócenia Rosji na katolicyzm.

Rok 1612. Rzeką płynie statek pełen zaciężnych żołnierzy. Wśród pasażerów jest hiszpański artylerzy-sta Alvar (Ramon Langa) wraz ze swoim tatarskim sługą Kostką (Artur Smoljanow), wysłany z Rzymu jezuita (Wiktor Szamirow), a także piękna, tajemnicza kobieta (Wioletta Dawydowskaja). Jeden z członków załogi, Andriejka (Piotr Kisłow), rozpoznaje w niej carewnę – Ksenię. Ostatnia żyjąca potom-kini rodu Godunowów ukrywa się przed polskimi oddziałami, które tępią wszystkich prawowitych na-stępców tronu. Ukrywana tajemnica wychodzi jednak na jaw, a Ksenia staje się zakładniczką polskiego Hetmana (Michał Żebrowski). Bezwzględny polski oficer chce zabrać ją do Moskwy, by ją poślubić i dzięki temu zostać potężnym Carem Rosji.

Andriejka postanawia uratować księżniczkę z rąk Hetmana i prosi Kostkę o wstawiennictwo u Alvara. Hiszpan wykupuje Andrieja od właściciela statku i czyni swoim sługą. Niestety sam ginie w zasadzce, słudzy natomiast cudem unikają śmierci. Andriejka przebiera się w szaty hiszpańskiego najemnika i zgłasza na służbę u Hetmana, by być blisko Kseni. Jednak mistyfikacja wkrótce wychodzi na jaw. Kostka ratuje przed niechybną śmiercią zdemaskowanego Andrzejkę, odbija Ksenię i wraz z przyjacie-lem chronią się wśród swoich w grodzie broniącym Polakom dostępu do Moskwy.

Zdradzony Hetman na czele potężnej armii upomina się o narzeczoną…

Więcej informacji

Ogólne

Czy wiesz, że?

  • Ciekawostki
  • Wpadki
  • Pressbooki
  • Powiązane
  • Ścieżka dźwiękowa

Pozostałe

Proszę czekać…