• 1905-09-18
  • Sztokholm, Sztokholm, Szwecja
Szwedzka aktorka. Urodziła się w Sztokholmie, zmarła w wieku 85 lat w Nowym Jorku. Czterokrotnie nominowana do Oscara. Jej rodzice byli wieśniakami, ale przeprowadzili się do stolicy Szwecji w poszukiwaniu pracy. Keta (tak nazywano zdrobniale Gretę) wychowywała się wraz z dwojgiem rodzeństwa: siostrą Alvą i bratem Svenem, w ubogiej dzielnicy, jakich wiele w europejskich miastach. Nie było tam nawet małego fragmentu, gdzie można by było znaleźć, choć trochę zieleni. Ten brak, jak wynika ze wspomnień Garbo, rekompensowały jej wyjazdy do dziadków na wieś w okolice Hogsby. Tam po raz pierwszy zasmakowała się w samotności, która towarzyszyła jej przez całe późniejsze życie. Największą pasją Kety stało się zbieranie wycinków prasowych o jej ulubionych aktorach. Nie lubiła szkoły. Dokuczano jej tam z powodu wysokiego wzrostu, ponadto była dość pulchna. Zżerały ją kompleksy. Uchodziła za osobę bardzo nieśmiałą i jak to ludzie nieśmiali przez całe dzieciństwo marzyła o wielkim odwecie, marzyła o tym, że będzie wielka gwiazdą. Największą z największych! Kiedy tylko mogła chodziła do teatru. Nie stać jej było na bilet, więc znalazła sobie miejsce, za które nie trzeba było płacić, a doskonale było z niego widać scenę, słyszeć dialogi. W wieku czternastu lat musiała się zmierzyć z ogromnym ciosem, jakim jest dla każdego śmierć ojca. Od tego momentu musiała rzucić szkołę i zacząć pracować jak zresztą i jej rodzeństwo. Brat Grety pracował w fabryce papierosów, a że pół pensji wypłacano w postaci towaru, wszyscy w domu zaczęli palić gdyż nie chcieli żeby się marnował. Do końca życia pozostała nałogową palaczką. Ona pracowała wówczas w domu towarowym, wyrzucona została stamtąd podobno za kradzież sukienki. Wtedy zaczęła reklamować ciastka firmy NN. Dzięki temu mogła pozwolić sobie na kursy teatralne. Specjalnie kupiła sobie czarną długą pelerynę. Nie rozmawiała z nikim. Nie wierzyła żeby ktoś mógł ją w ogóle lubić. W wieku szesnastu lat Erich Potschler proponuje jej pierwszą rolę, w filmie "Peter tramp". Pierwsze recenzje były bardzo przychylne aktorce. Jesienią 1922 roku Greta zdaje egzamin wstępny do Królewskiej Akademii Sztuki Teatralnej. Jest wybijającą się studentką, nikogo nie zadziwił fakt, że Mauritz Stiller, najwybitniejszy wówczas reżyser w Szwecji, powierza jej role hrabiny Elżbiety w filmie "Gosta Berling". Stiller wiedział że taka twarz zdarza się raz na stulecie i w dodatku ten talent. Postanawia zrobić z niej gwiazdę. W tym celu wymyśla jej nowy pseudonim GRETA GARBO. Podobno między nimi wybuchło płomienne uczucie. W końcu pojechali do Berlina, gdzie spotkali pana Mayera z Metro Goldwyn Mayer, największej wówczas wytwórni filmowej. Zaproponował im wyjazd do Hollywood. Zgodzili się. Już wcześniej było wiadomo, że Europa jest za ciasna dla tej aktorki, czekano aż ruszy na podbój Ameryki. Greta dostała o wiele lepszy kontrakt niż Stiller. Kazano jej jednak schudnąć, wyprostować zęby, nałożyć na nie korony, zmienić fryzurę. Zmieniła się w istne cudo, najpiękniejszą kobietę świata (za najpiękniejszą kobietę wszechczasów nawet uznała ją Księga Guinnessa). Ludzie szaleli z zachwytu. Kobieta fatalna. Wamp. Bogini. Robiła karierę. Stiller nie pasował do tamtejszego środowiska. Wrócił do Szwecji. Garbo w tym samym czasie zostaje uznana za najwybitniejszą aktorkę wszechczasów. Na planie „Dzikiej orchidei” przychodzi do niej tragiczna wiadomość o śmierci Stillera. Umarł on trzymając w ręku jej zdjęcie. Garbo była wtedy w trakcie kręcenia sceny. Odwróciła podobno głowę do ściany, zbladła. Dopiero w garderobie dostała ataku histerii. Pojechała do Szwecji. Oglądała tam rzeczy należące do Stillera. Wtedy związana była z Johnem Gilbertem pierwszym po śmierci Rudolfa Valentino amantem kina. Poznali się na planie „ Ciała i diabła”. Mieli wziąć ślub. Greta w ostatniej chwili podczas składania podpisów podobno odłożyła pióro. W końcu nadeszła era dźwięku. Po raz pierwszy jej głos widzowie usłyszeli w „Annie Christinie”. Ten film przyniósł jej nominację do Oscara w 1930 roku. Co ciekawe była nominowana wtedy w jednej kategorii - najlepsza aktorka - aż za dwa filmy. Właśnie za „Annę Christinę” i „Romans”, ale nie dostała statuetki. Nagrodę otrzymała Norma Shearer. Ten głos był godnym największych scen teatralnych. Kolejne filmy „ Mata Hari” (opowiadający o losach tragicznie zmarłej heroiny początku wieku), „Grand Hotel”, mimo tego, że były ogromnymi sukcesami nie zadowoliły jej ambicji, nie spełniły jej oczekiwań. Wpadła wreszcie na pomysł nakręcenia „Królowej Krystyny” dzieła, które było jej najwspanialszym filmem. Obraz ten przedstawiał losy burzliwej rodaczki Grety – XVII Królowej Krystyny z dynastii Wazów, która wstąpiła na szwedzki tron zaledwie jako 5-letnia dziewczynka. Potem także „Dama Kameliowa” i „Anna Karenina”. Filmy te oparte były na podstawie książek. Grecie faktycznie najlepiej wypadało kreowanie historycznych postaci. Ubrana wtedy w piękne kreacje z epoki czuła się być może tak, jak gdyby stała na deskach teatru, a znalezienie się tam było niegdyś jej marzeniem. Nazywano ją boską Gretą, białym promieniem Szwecji. Stawała się coraz piękniejsza, każdy film z jej udziałem był od razu skazany na sukces. Zarabiała tygodniowo 5000 dolarów. Wtedy był to majątek. Była gwiazdą, ale nietypową. Nie lubiła przyjęć, blasku fleszy, nie nosiła biżuterii, zbędnych ozdób, nie była rozrzutna, wręcz skromna, słynęła też z oszczędności, która pod koniec życia uczyniła jej majątek ogromnym (pozostawiła w spadku 20.000.000$). Na konferencjach prasowych prawie nie odzywała się do dziennikarzy. Na co dzień ubierała się w męskie spodnie, długie płaszcze. Miała bardzo podobny styl jak Marlena Dietrich, największa rywalka Garbo. Jednak w końcu skończyła się dobra passa Garbo. Film „ Dwulicowa kobieta” okazał się niewypałem. Nie ze względu na grę Grety, bo ta była jak zawsze idealna, ale ze względu na banalność scenariusza, dialogów. Greta Garbo dochodzi do wniosku, że nie mieści się w przedwojennym kinie. Nie wycofała się nagle. Szukała jeszcze jakiś ciekawych scenariuszy, ale poszukiwania te były bezowocne. W wieku 36 lat najwybitniejsza aktorka wycofała się z filmu. W 1954 roku otrzymała honorowego Oscara za całokształt twórczości. Nie odebrała go. Cóż, Akademia Filmowa zbyt późno doceniła jej talent i przypuszczalnie to było przyczyną braku jej obecności na uroczystości. Wtedy na gali oscarowej królowała Grace Kelly. Dostała Oscara za „Dziewczynę z prowincji”. Greta powinna stanąć w tym samym miejscu, co Grace o wiele lat wcześniej, powinna otrzymać Oscara w 1930 roku, a nie czekać na niego ćwierć wieku, w dodatku był on istną nagrodą pocieszenia. Zaszyła się w Nowym Jorku. Żyła tak samo skromnie jak wówczas, gdy pracowała w zawodzie aktorki. Była niewiarygodnie bogata, podróżowała po świecie, kolekcjonowała malarstwo. Przyjaźniła się z Onasissem. W 1988 roku przeszła pierwszy atak serca. Jej ciało po śmierci poddano kremacji. Nagrobek jest bardzo skromny. Widnieją na nich jedynie dwa słowa GRETA GARBO.
Filmografia
Aktorzy
Średnia
Twoja ocena
Rok
Hollywood sul Tevere
Ona sama (zdjęcia archiwalne)
- 2009
Garbo
Ona sama (zdjęcia archiwalne)
- 2005
Irving Thalberg: Prince of Hollywood
(zdjęcia archiwalne)
- 2005
The World's Most Photographed
Ona sama
- 2005
Complicated Women
- 2003
Great Romances of the 20th Century
Ona sama

Zobacz wszystkie 1 epizody »

- 1997
Joan Crawford: Always the Star
- 1996
Century of Cinema - 1995
The Casting Couch
- 1995
Cinema Paradiso
Grusinskaya, tancerka (zdjęcia archiwalne) (niewymieniony w czołówce)
8.1 1988
Garbo mówi
Ona sama (zdjęcia archiwalne) (niewymieniony w czołówce)
1984
Historia Hollywood
Diana Merrick

Zobacz wszystkie 1 epizody »

- 1980
To jest rozrywka II
- 1976
Bracie, daj parę groszy
(zdjęcia archiwalne)
- 1975
Hollywood: The Dream Factory
- 1972
Hollywood: The Selznick Years
Ona sama (niewymieniony w czołówce) (zdjęcia archiwalne)
- 1969
Szczęśliwe zakończenie
1969
Marlowe
Ona sama, w scenie w Grand Hotelu (zdjęcia archiwalne) (niewymieniony w czołówce)
6.7 1969
The Picture Theatre
- 1967
Boginie miłości
- 1965
The Big Parade of Comedy
- 1964
30 lat śmiechu
(zdjęcia archiwalne)
- 1963
Hollywood Without Make-Up
1963
Fåfängans marknad
Modelka i gość na tarasie Strandu
- 1962
Hollywood: The Golden Years
- 1961
Jazzgossen
W scenach z filmów "Luffar-Petter" och "Gösta Berlings saga" (zdjęcia archiwalne)
- 1958
Screen Snapshots: Ramblin' Round Hollywood
Ona sama (zdjęcia archiwalne)
- 1955
Some of the Best
(zdjęcia archiwalne) (niewymieniony w czołówce)
- 1944
Dwulicowa kobieta
Karin Borg Blake
- 1941
From the Ends of the Earth
- 1939
Ninoczka
Ninotchka
6.6 1939
Med folket för fosterlandet
Elisabeth Dohna (z filmu Gösta Berlings saga) (zdjęcia archiwalne)
- 1938
The Romance of Celluloid
- 1937
Dama kameliowa
Marguerite Gautier
1936
Anna Karenina
Anna Karenina
1935
Królowa Krystyna
Krystyna
1933
Ludzie w hotelu
Grusinskaya, tancerka
7.5 1932
Jaką mnie pragniesz
Zara aka Maria
- 1932
Fröken, Ni liknar Greta Garbo!
(zdjęcia archiwalne)
- 1931
Natchnienie
Yvonne Valbret
- 1931
Zuzanna Lenox
Susan Lenox
1931
Mata Hari
Mata Hari
7.2 1931
Romans
Madame Rita Cavallini
- 1930
Anna Christie
Anna Christie
1930
Dzikie orchidee
Lillie Sterling
- 1929
Pokusa
Arden Stuart Hewlett
- 1929
Pocałunek
Irene Guarry
- 1929
Żar miłości
Tania Fedorova
- 1928
Voices Across the Sea
Ona sama
- 1928
Boska kobieta
Marianne
- 1928
Władczyni miłości
Diana Merrick Furness
1928
Anna Karenina
Anna Karenina
- 1927/I
Symfonia zmysłów
Felicitas
- 1926
Słowik hiszpański
Leonora Moreno
1926
Kusicielka
Elena
- 1926
Zatracona ulica
Greta Rumfort
- 1925
Gdy zmysły grają
Elisabeth Dohna, żona Henrika, Włoszka
1924
Petter włóczęga
Greta, druga córka burmistrzyni
- 1922
En lyckoriddare
Służąca
- 1921
Herrskapet Stockholm ute på inköp
Manekin w domu towarowum PUB
- 1920
Herr och fru Stockholm
Starsza siostra
- 1920
Soundtracks
Średnia
Twoja ocena
Rok
Romans
  • Annie Laurie (wykonawca)
  • Liebestraum No. 3 (A Dream of Love) (wykonawca)
  • Prelude No. 7 in A Major (wykonawca)
- 1930
Więcej informacji

Proszę czekać…