• 1956-07-17
  • Szanghaj, Chiny
Kar-Wai Wong urodził się w Szanghaju. Reżyser, scenarzysta, producent. Powszechnie uznawany za najwybitniejszego współczesnego przedstawiciela kinematografii azjatyckiej. Rola, jaką jego filmy odegrały w promowaniu kinematografii Hongkongu na świecie, porównywana jest do tej, którą swego czasu spełniły obrazy Akiry Kurosawy w propagowaniu kina japońskiego. Od 5 roku życia mieszka w Hongkongu, mieście, które pokochał i które uczynił miejscem akcji prawie wszystkich swoich filmów. Tam jego ojciec prowadził nocny klub. Popołudnia chłopiec spędzał z matką, najczęściej chodząc do kina lub czytając klasykę europejskiej powieści oraz słuchając muzyki. W czasie studiów na wydziale sztuk graficznych politechniki w Hongkongu zafascynował się twórczością takich fotografów jak Robert Frank, Henri Cartier-Bresson oraz Richard Avedon. W 1980 roku skończył studia i podjął pracę w miejscowej telewizji jako scenarzysta, dramaturg i autor widowisk. Zadebiutował filmem „Kiedy łzy przeminą" – inspirowany dramatem Martina Scorsese „Ulice nędzy" – zwracając na siebie uwagę oryginalnym stylem. Film prezentowany był na festiwalu w Cannes w 1989 roku i został uznany za jedną z najciekawszych produkcji z Hongkongu. W 1990 roku zrealizował „Dni naszego szaleństwa", nostalgiczną historię, której akcja osadzona jest w latach sześćdziesiątych. Jego największą produkcją był historyczny melodramat „Popioły czasu", realizowany przez dwa lata, za który dostał nagrodę za najlepszy film na MFF w Wenecji w 1994 roku. Pierwszym dużym międzynarodowym sukcesem okazał się jednak film „Chungking Express" zrealizowany w przerwie pracy nad „Popiołami czasu". Kar-Wai Wong otrzymał za niego swoją pierwszą nominację do nagrody dla twórców niezależnych, Independent Spirit Award. Za kolejny obraz, „Happy Together", zdobył na festiwalu w Cannes w 1997 roku nagrodę za reżyserię. Z wielkim entuzjazmem został też przywitany film „Spragnieni miłości" nominowany do Złotej Palmy, Independent Spirit Award oraz nagrodzony na Europejskim Festiwalu Filmowym nagrodą Pięciu Kontynentów. Kar-Wai Wong lubi współpracować ze stałą, sprawdzoną ekipą, w której skład wchodzą jego ulubieni aktorzy – Tony Chiu-Wai Leung, Maggie Cheung, Faye Wong – i słynny operator Christopher Doyle, który pomógł reżyserowi wypracować charakterystyczny wizualny styl, dzięki któremu nazywa się Kar-Waia „pierwszym wielkim reżyserem epoki po MTV”.

Zdjęcia

0
Więcej informacji

Proszę czekać…